Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

Op 24/12/2023 om 10:39, Bjorno zei:

Ik denk dat het verschil was met Group B dat je de evolutie van de wagen hebt kunnen zien. 

De Audi Quattro, Peugeot 205, Delta zijn allemaal begonnen als redelijk "normale uitziende" wagen en dan is het allemaal wat uit de hand gelopen. 
Al bleef het te weinig electronica om die beesten in bedwang te houden waardoor het mega spectaculair was. 
Maar iedereen zag er nog altijd die Audi Quattro in die nu met groot geweld voorbij kwam vliegen. 

Nu komen die auto's ineens met dat mega spoiler pakket waardoor de link er minder is (zeker de Yaris) .  Door al de electronica iets saaier om bezig te zien en vroeger kon je met je ogen dicht raden welke wagen er aan kwam (wat ik nu nog doe met de oldimers) en in de winter kreeg je nog wat warme met de vlammen die er uit vlogen. . Nu maken ze allemaal die stomme protjes en kunnen we enkel nog genieten van zo een rode gloed dat het uitlaatje geeft.

Weet dat men bij de vorige generatie (2017 tot 2021) bewust gekozen om meer agressieve aero toe te laten en de motoren meer vermogen te laten produceren... om het WRC weer spectaculairder te maken. In mijn ogen was die generatie de meest spectaculaire generatie World Rally Cars uit de recente geschiedenis. Sommige zeiden zelfs dat ze een beetje aan de Groep B's deden denken... En ik vind dat niet eens zo gek! 

Dat de Group B's in de beginne amper aero hadden, was volgens mij omdat die technologie simpelweg onvoldoende bestond voor 'straatauto's.' Alleen F1's  hadden in die tijd vleugels (bij wijze van spreken natuurlijk)
image.thumb.png.1ca4ba1c9908a5bab6efba0d0b52ca1f.png

image.png.96f6be28103717d652c3fd195cea048f.png

12 uren geleden, The Swede zei:

Gezien men van de Groep B wél straatversies maakte en van de WRC’s van de laatste 10 jaar niet… inderdaad.

Soit, de tijd van de krachtige groep A’s is voor mijn zonder twijfel mooier en boeiender dan die “dingen” die je nu ziet rijden en onherkenbaar zijn. 

Niet enkel was zo een Celica of Evo VI zien dwars gaan spectaculair (en luid), je kon die autos ook gewoon kopen. 

Als ze de kosten willen drukken en meer constructeurs weer aantrekken, moeten ze weer gaan vereenvoudigen. 

Je zit in het verkeerde topic. 70 euro vragen voor F1, zijn er voor mij 71 teveel.

WRC+ is op het eerste zicht duur, maar je krijgt per raceweekend wél 3 dagen voor je geld ipv 1u30. 

Tjah, Je kan ook een Hyundai I20N kopen toch of een Yaris GR toch?
Destijds was het niet anders: bij bepaalde merken kon je een quasi identiek productiemodel kopen (Impreza bvb), van andere totaal niet. (de kitcars bvb, à la 306, Saxo, ...) 
 
Ik ben wel akkoord dat de nieuwe generatie WRC's (sinds 2022) niet de mooiste zijn. Ze zien er door dat buizenframe allemaal een beetje gedrongen uit. En volgens de piloten zijn ze ook een stuk minder leuk om mee te rijden dan de vorige.

En dat de kosten moeten gedrukt worden, heb je gelijk in. 
Volgens mij is de gemakkelijkste oplossing te downgraden naar de categorie R5 (Rally2).
WRC's (Rally1) afschaffen en Rally2 als topcategorie. Maar dan zal er volgens mij weer veel (deels terechte) kritiek komen dat het allemaal niet spectaculair genoeg meer is.  
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/12/2023 om 09:35, The Swede zei:

En veel toeschouwers blijven niet staan om die gewonere wagens te zien passeren.

Hoe lang is het geleden dat jij naar een rally bent gaan kijken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huidig WRC is saai geworden, amper 2 fabrieksteams en 1 semi…

Geef mij maar de boeiende jaren eind 90 - begin 2000, toen er 7-8 fabrieksteams zich mengden in de debatten, aangevuld met snelle kitcars en andere privé top WRC’s ….

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk nog steeds met veel interesse naar het WRC. Maar dan ook enkel het WRC..  blijft toch erg gaaf om die auto's op de limiet te zien rijden.  Al had die hybrid niet gehoeven..

Natuurlijk heb ik ook mooie herinneringen aan de jaren 90 en 2000. De group a auto's leunden dan ook veel dichter aan tegen een auto dat je toen in de showroom kon vinden. 

Straks heel erg benieuwd naar de nieuwe GR Yaris Rally 2. Auto is gebaseerd op de GR Yaris die eigenlijk in 2021 ook een WRC auto had moeten worden, maar door de restricties door Corona is het er dan niet van gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2022 de WRC bezig gezien in Spa waar ze net het circuit binnen reden en ja nog mooi om die bezig te zien. Maar de 7 WRC's zijn gepasseerd en dan is het wachten op de Oldtimers.
In 2023 dan naar Ypres gaan zien, jammer geen WRC meer dus enkel echt genieten van de oldtimers.

Wat zou ik graag Subaru en Mitsubishi terug zien in WRC...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Toch veel respect voor die techniekers.

Ooit eens als technieker met RBM mee gegaan naar Valencia toen nog met Andy Priaulx in WTCC. Daar moesten we ook even andere schokdempers steken na een stint van 30min. Met dikke handschoenen even je kop tussen een wielkast en een schijf steken van een paar 100 graden... .
Daarna ook ander diff steken dus even langs de uitlaat liggen om dan daarna toch terug de oude te steken. 

Wat later dan begonnen bij KTR als technieker aan Formule Renault 2.0. Pak handiger om aan te werken. 

Nu dat allemaal is dan nog in de pits en niet zoals hier buiten op een ijzige ondergrond...

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zit net de artikels van de monte carlo te lezen. Toch wel straf dat Luxemburg gewoon een Munster “koopt” en dat niemand in België daar iets aan doet.

Waarom hebben wij geen rijders die door de nationale federatie worden gesteund? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, mrgrey_rs zei:

Zoek de "fout"...  :D

 

image.png.0c81568346216ced69574aa40e9d04f2.png

Dit is van alle tijden. De wedstrijdsponsor legt stickers op maar gaat niet elke rijder verplichten met zijn benzine of banden te rijden. 

Zelfs bij de sponsors van de teams zelf, zie je dat. De fabrieksteams en -rijders zelf moeten wél met de banden van de sponsor rijden bvb maar de ingehuurde derde piloot moet er niet mee rijden, ook al hangen de stickers op zijn auto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, The Swede zei:

Dit is van alle tijden. De wedstrijdsponsor legt stickers op maar gaat niet elke rijder verplichten met zijn benzine of banden te rijden. 

Zelfs bij de sponsors van de teams zelf, zie je dat. De fabrieksteams en -rijders zelf moeten wél met de banden van de sponsor rijden bvb maar de ingehuurde derde piloot moet er niet mee rijden, ook al hangen de stickers op zijn auto. 

Dan misschien in de rallywereld. In de racerij (voor zover ik ze ken) is het toch echt een verplichting bij banden- of benzinesponsors. Tot en met verplichte aankoop en prijsbepaling door de sponsor/organisatie

Bv in de Le Mans Cup moeten wij onze Michelins ter plekke aankopen en wordt er middels een Rfid/camerasysteem bij de uitgang van de pitlane de barcodes gelezen.

Vorig jaar controle en waarschuwing gehad omdat we een verkeerde set Michelin van een, buiten competitie vallende, training erop hadden liggen.

Zelfde met naft; verplichte aankoop (2023 aan € 6,75 per liter), benzinemonsters op de startgrid tot en met bv. verplichte flowmeter bij 24H Spa.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, abtler zei:

Dan misschien in de rallywereld. In de racerij (voor zover ik ze ken) is het toch echt een verplichting bij banden- of benzinesponsors. Tot en met verplichte aankoop en prijsbepaling door de sponsor/organisatie

Bv in de Le Mans Cup moeten wij onze Michelins ter plekke aankopen en wordt er middels een Rfid/camerasysteem bij de uitgang van de pitlane de barcodes gelezen.

Vorig jaar controle en waarschuwing gehad omdat we een verkeerde set Michelin van een, buiten competitie vallende, training erop hadden liggen.

Zelfde met naft; verplichte aankoop (2023 aan € 6,75 per liter), benzinemonsters op de startgrid tot en met bv. verplichte flowmeter bij 24H Spa.

In rally is het idd zo. Er zijn zo al meerdere gevallen geweest waar bij speciale wedstrijden (bvb Zweden) dat de “semi privé” rijders sneller ging omdat hij bvb de juiste spijkerbanden kon gebruiken en de fabrieksrijder niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een rally Monte Carlo. Niet de sneeuw en ijs waar ik op het had gehoopt maar we zien wel een super spannende strijd.

In WRC1 een fantastische strijd tussen Neuville en Ogier. Ogier had op de voorlaatste proef de leiding overgenomen van Ogier maar nam deze terug op de allerlaatste proef waar Neuville met een brede glimlach over de finish reed en Molly vertelde dat hij de perfecte proef had gereden.  Het bleek ook voldoende en Neuville gaat de slotdag in met 3,3s voorsprong.  Evans kon vandaag het tempo helemaal niet bijbenen wegens een gebrek aan vertrouwen en is de aansluiting kwijt met het top-duo.

Maar ook in WRC2 is het al heel de rally een fantastische strijd tussen Grayzin, Rossel en Lopez. Het is stuivertje wisselen tussen Grayzin en Lopel, maar Rossel volgt op amper 6 seconden.

Voor wie morgen voormiddag niets te doen heeft kan ik enkel maar aanraden de strijd om de overwinning te volgen! Het belooft bloedje spannend te worden..

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op RallyTV.

Ik heb nu zo een bruin vermoeden dat Ogier op de laatste proef ergens es rond zijn as gaat draaien en 30s gaat verliezen… Call me suspicious :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een morgen!  In WRC1 een beetje een anti-climax want Ogier heeft de rol moeten lossen en Neuville heeft nu 13,5s in de hand over Ogier.  Eén proef te gaan maar het zal het er niet makkelijker om maken voor Neuville want hij moet nog steeds vol aan de bak als hij ook in aanmerking wil komen voor de punten van zondag én het goed wil doen op de Power Stage. 

In WRC2 is de strijd nog steeds super spannend. Het was deze morgen Rossel die de twee proeven naar zich toe trok en nu op slechts 0,9s achterstand volgt van Lopez. Grayzin had in de afdeling van de 2e proef last van oververhitte banden en had geen vertrouwen in de voortrein waardoor hij de rol wat moest lossen. Hij volgt op 6,5s van leider Lopez.

All to play for! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, 3000 zei:

Zijn de zondagen nog ergens te zien op tv?

Op Tipik de powerstage zo meteen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Vanni zei:

Op Tipik de powerstage zo meteen.

online?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rossel rijdt een geweldig sterke Power Stage en wint de Monte Carlo vóór Lopez en Grayzin! Wat een ongelooflijk mooie wedstrijd in WRC2.  Nu wachten op het grote geweld en zien of Neuville het kan afmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid