Ga naar inhoud

Rally Nieuws


The Swede

Aanbevolen berichten

Op 30/6/2023 om 17:36, Maxime S zei:

Schitterende beelden gehad via @Stevy Courteyn van Film-It. De max gewoon 😍

Dikke merci daarvoor!

 

 

 

 

Heel graag gedaan! Altijd leuk om te doen als er iemand is die we kennen en er een plezier mee kunnen doen! 

De drone bedienen we met 2: piloot (ikzelf) + camera operator.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieper altijd verraderlijk. Sorry te horen dat het zo afliep.

En blijkbaar heb je er niet superveel plezier aan gehad met dat gesukkel met banden 😕 Heel frustrerend als je ziet hoeveel deelnemen kost. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/7/2023 om 15:37, The Swede zei:

Ieper altijd verraderlijk. Sorry te horen dat het zo afliep.

En blijkbaar heb je er niet superveel plezier aan gehad met dat gesukkel met banden 😕 Heel frustrerend als je ziet hoeveel deelnemen kost. 

Niet superveel plezier is te zwaar uitgedrukt.
Dit is een hobby voor mij, dus de dag dat ik er geen plezier meer aan beleef stop ik er mee.
We hebben zeer veel plezier gehad, maar hier en daar wat probleempjes en wat gesukkel. Het is een feit dat de ene wedstrijd al eens beter verloopt dan de andere.

Als ik er nu, na een week of twee aan terugdenk, denk ik dat die probleempjes verschillende oorzaken hadden:

1. We hadden het ongelooflijk warme weer. In de Ypres Rally is het niet vaak meer dan 30 graden. De combinatie van hitte, droogte en de zeer specifieke baantjes maakten het extra moeilijk. Zelfs de pro's sukkelden met de banden en maakten niet altijd de juiste keuze. Wij als amateur vertrouwen quasi volledig op wat de ingenieurs ons aanraden. Als zij zich dan blijken te vergissen...

2. Het tempo met de Skoda lag een stuk hoger dan vorig jaar. Dit was onze derde rally met de wagen en zowel mijn Co en ik voelden toch wel de progressie die we gemaakt hebben (De Monteberg rally rijden een kleine 2 maand daarvoor, heeft toch voor veel extra feeling en vertrouwen gezorgd). Op identieke KP's van vorig jaar reden we soms tot een volle minuut sneller! Let op, je hoort me zeker niet zeggen dat we op een hoog niveau rijden, want de tijden van de top 15 zijn nog ongrijpbaar. Maar ik kwam toch al dichter op de limiet (lees: mijn limiet) en dan maak je natuurlijk al sneller eens een foutje...

3. Ons notasysteem is nog te uitgebreid. Dat is volgens mij puur een gebrek aan ervaring. Wat de Co perfect gelezen krijgt in een R2/Rally4, lukt in een R5/Rally2 gewoon niet meer! De snelheid ligt dermate veel hoger, dat je simpelweg moet evolueren naar een simpeler systeem. 'Links a fond en direct rechts 10 en rem aan muur voor L30 verlaten voor licht' krijgt Jeroen simpelweg niet snel genoeg gelezen als je aan 170km/u komt aangestormd en als ie het al gelezen krijgt, krijg ik het soms niet snel genoeg verwerkt. Want als je Co zin na zin na zin zit af te lezen, dan volgt je kop soms niet meer.
Tijdens de verkenningen mochten we ook dit jaar weer niet sneller dan 70 per uur en dan noteer je maar vanalles. We hadden alle twee niet genoeg stilgestaan bij het feit dat bepaalde nota's op snelle stukken te uitgebreid waren. 

Maar we hebben weldegelijk plezier gehad. Dat is 200% zeker! 

Hier ons warm momentje tijdens de shakedown (2.17):

 

Hier een onboard van de tweede passage op Mesen.
Geen perfecte KP, maar er zitten ook goede stukken in en ik vond het eigenlijk wel een leuke om te rijden.
Bij de start zie je heel goed dat er bij deze KP geen tyre warming zone was. Ik schuif met koude banden in onderstuur op de stoeprand op Mesen Plaats. 
Een beetje verder maak ik nog een kleine rechtdoor, door een iets te laat remmen. Maar de rest van de KP verliep dan weer een stuk beter.

(De gecrashte auto van Lefebvre ligt nog altijd mooi langs de baan 🙂 ) 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 26/7/2023 om 11:29, PJH zei:

Bende zotten eigenlijk :')

Vooral Rovanperä die vond dat ze niet snel reden :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Straf! Tanak keert terug naar Hyundai in 2024!

Leek mij al zo vreemd hoe Neuville Tanak feliciteerde met zijn overwinning in Chili: het leek mij toen al meer dan enkel proficiat wensen met zijn overwinning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/10/2023 om 11:56, mrbbs zei:

Straf! Tanak keert terug naar Hyundai in 2024!

Leek mij al zo vreemd hoe Neuville Tanak feliciteerde met zijn overwinning in Chili: het leek mij toen al meer dan enkel proficiat wensen met zijn overwinning. 

Iemand op X heeft het ook opgemerkt:

Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 15/5/2023 om 17:21, Maxime S zei:

De voorbereidingen waren allerminst ideaal. 
Door een dramatisch overlijden de week voor de rally, zaten we zaterdag met een spijtige begrafenis. Toestemming gevraagd en gekregen om de vrijdag te mogen verkennen. Maar die zaterdag was de rally voor mij eigenlijk maar bijzaak. Ik twijfelde zelfs of ik zou starten 's anderendaags... Ik was echt volledig uit mijn lood geslagen. 

Zondag gelukkig goed opgestaan na een goede nachtrust... met enorm veel goesting om te rijden.

Het resultaat hebben we dan ook opgedragen aan de kleine Juliette, die met ons het ganse weekend heeft meegereden!! 💖

@Maxime S jij kent de Segaerts van Kortemark?

Lees dit hier nu pas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 4/10/2023 om 08:20, Maxime S zei:

Idd bizar.

Nu goed... wie volgt het WRC eigenlijk nog. Het boeit me eigenlijk nog maar weinig. 

Ik kan je volgen. Zat gisteren met petoet naar videos van rally in de oude dagen te kijken en net te denken dat je in de rally echt niet meer dat “volgas ervoor gaan” ziet.

:inlove:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, The Swede zei:

Ik kan je volgen. Zat gisteren met petoet naar videos van rally in de oude dagen te kijken en net te denken dat je in de rally echt niet meer dat “volgas ervoor gaan” ziet.

:inlove:

 

Volgas gaan ze zeker en vast wel nog. Dat is het probleem niet.

Probleem is dat ze de boot volledig gemist hebben qua attractiviteit in de (sociale) media! 

Kijk wat Liberty gedaan heeft met het F1... 

Het WRC kampt met ochere 2,5 constructeurs die zich engageren (en verandering zit er niet direct aan te komen), piloten die bijna niemand kent bij naam, laat staan een gezicht kan op plakken en sowieso een moeilijk te begrijpen format voor leken. Dat laatste hoeft niet persé een probleem te zijn ALS de show en het spektakel groot genoeg zijn. Maar dat is niet het geval helaas. 
 

Nochtans is het concept nog epischer dan een F1 race of LM24: piloten die continu flirten met de limiet, tussen de bomen, langs afgronden, in de sneeuw... er zou ZO VEEL mee kunnen gedaan worden, maar dat komt er gewoon veel te weinig door

  • Thanks Friendly 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik verschiet er nog van dat Rally nog bestaat eigenlijk en dat er nog constructeurs geld in willen steken. Het gevaar dat er doden vallen zal altijd groot blijven. 

Maar ik ben wel blij dat zowel Hyundai als Toyota er blijven in geloven want uiteindlijk blijft dat wel uitermate knap om te zien en zoveel respect voor die Rally piloten waar die in slagen. Toch de auto's zien er saai uit en het ziet er ook allemaal saaier uit als vroeger ook al gaan ze zeker niet trager. 

Ik verplicht me steeds om toch naar de race's te kijken en eens ik aan het kijken ben geniet ik er wel van maar moet me er steeds toe verplichten. Ik genoot vooral van Rallycross maar ook dat staat nu op de punt van de afgrond. 

Maar bijna nergens te vinden om te bekijken, FIA moet er idd dringend eens wat geld in pompen om Rally terug op de kaart te zetten waar het verdient te staan. 

Zal moeilijk worden om de tijden van de jaren 80 en 90 te evenaren in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/12/2023 om 09:31, Bjorno zei:

Ik verschiet er nog van dat Rally nog bestaat eigenlijk en dat er nog constructeurs geld in willen steken. Het gevaar dat er doden vallen zal altijd groot blijven. 

Wat een vreemde stelling.
Ik denk dat er in de wielrennerij de voorbije jaren meer doden gevallen zijn dan in het WRC? Ik ben het zelfs zeker. Men blijft daar toch ook geld in steken? 

Rallysport is dé meest toegankelijke tak in de autosport. Modale auto's van Jan met de pet die extreme dingen laten zien.
Zoals ik eerder stelde: het format heeft zo veel te bieden, maar men doet er veel te weinig mee! 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Polygoon zei:

Helemaal waar, zou zoveel mee gedaan kunnen worden!

Ik weet niet hoeveel jouw Fiesta nog deelt met die van @SB-01 bv. :D 

't is een Skoda, maar bon! :D

Nee maar je begrijpt me: het zijn Fiesta's, Yarissen, Fabia's, I20's...  geen Porsches, Ferraris, Astons die de normale man nooit kan kopen.
Dat is altijd de kracht van de rallysport geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

47 minuten geleden, Maxime S zei:

't is een Skoda, maar bon! :D

Nee maar je begrijpt me: het zijn Fiesta's, Yarissen, Fabia's, I20's...  geen Porsches, Ferraris, Astons die de normale man nooit kan kopen.
Dat is altijd de kracht van de rallysport geweest!

Akkoord. Maar doordat er geen homologatiemodellen meer zijn, heeft dat de magie er wel wat uitgehaald. Uiteindelijk is dat toch een complete andere auto met hier en daar wat uiterlijke kenmerken van het origineel, of ben ik mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

't is een Skoda, maar bon! :D

Nee maar je begrijpt me: het zijn Fiesta's, Yarissen, Fabia's, I20's...  geen Porsches, Ferraris, Astons die de normale man nooit kan kopen.
Dat is altijd de kracht van de rallysport geweest!

Ik ben het daar met jou ook niet eens. Aan 250-300k plus, noem ik dat alles behalve toegankelijk.

Ook die nieuwe categoriën R1-R5 maken de sport duurder. Als je met een gewone Groep A of N die wat ouder is, wil meerijden, kan je in veel rallies al niet meer meedoen (tenzij in een nevenevent). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid