Ga naar inhoud

Rijplezier... Wat betekent het voor jou?


janvkn

Aanbevolen berichten

Rijplezier kan veel betekenen. Voor mij is het voornamelijk een wagen die "speciaal" aanvoelt, aan gelijk welke snelheid.

 

Dat kan zijn omwille van het geluid, de prestaties (gevoelsmatig !), de wegligging,... maar ook omwille van hoe moeilijk een wagen bvb is om te sturen en eventueel omwille van de geschiedenis en herinneringen die een wagen oproept.

 

Zo zal een W124 250D nooit een wagen zijn die typisch "rijplezier" biedt. Maar het was de eerste W124 waarin ik als kind meereed. Toen de definitie van de supermoderne berline met een "fluisterdiesel". Zoveel jaar later voelt het nog steeds speciaal aan en haal ik er plezier uit van met een 250D in goede staat te rijden...

 

Dat is mooi verwoord wat ik er ook van denk. Om de ene of de andere reden speciaal. Zo heb ik eindeloos genoten van het korte ritje met Mayonaise zijn Toyota. Gewoonweg omdat dit in mijn jeugd een banale kar was die te negeren was want er reden er zo veel van rond, en er was niks spannend aan. En nu was dat de max omdat dat heel wat herinneringen opriep en dan nog eens verbazend leuk reed.

 

Maar in hoofdzaak is autorijden een plezant deel van de verplichtingen in mijn leven. Ik zit veel in de auto, en heb bijgevolg prio voor comfort en gemak. Limieten zeggen me niks. Als je maar 5 000 km per jaar doet, kan je al eens op de limiet gaan, en dan ben je 10% op de limiet aan het rijden. Als ik 10% op de limiet zou rijden, zou dat 5 000 km zijn als het ware.

Rijplezier is voor mij eerder zo vlot mogelijk rijden binnen de wet, zo correct mogelijk rijden, en als ik passagiers mee heb, zo aangenaam mogelijk proberen rijden zodat ze zich ten allen tijde op hun gemak voelen (met klanten moet je dat sowieso doen trouwens).

En files omzeilen, daar krijg ik een kick van :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nog zo iets: slimmigheidjes uitvoeren in het verkeer! Bv. als er een lange rij auto's staat aan te schuiven om links af te slaan, dan sla je rechts af en maak je even verderop een u-bocht en dan kom je terug bij dat kruispunt voorbij en zie je dat de rij nog maar één auto is opgeschoven :inlove:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nog zo iets: slimmigheidjes uitvoeren in het verkeer! Bv. als er een lange rij auto's staat aan te schuiven om links af te slaan, dan sla je rechts af en maak je even verderop een u-bocht en dan kom je terug bij dat kruispunt voorbij en zie je dat de rij nog maar één auto is opgeschoven :inlove:

 

Idd!

 

Doe ik dagelijks :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi verwoord wat ik er ook van denk. Om de ene of de andere reden speciaal. Zo heb ik eindeloos genoten van het korte ritje met Mayonaise zijn Toyota. Gewoonweg omdat dit in mijn jeugd een banale kar was die te negeren was want er reden er zo veel van rond, en er was niks spannend aan. En nu was dat de max omdat dat heel wat herinneringen opriep en dan nog eens verbazend leuk reeD

Nou nou, je ritje in de Lada al vergeten? Ik heb je nog nooit zo gelukkig gezien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah nog zo iets: slimmigheidjes uitvoeren in het verkeer! Bv. als er een lange rij auto's staat aan te schuiven om links af te slaan, dan sla je rechts af en maak je even verderop een u-bocht en dan kom je terug bij dat kruispunt voorbij en zie je dat de rij nog maar één auto is opgeschoven :inlove:

Da is.

Handig als je vertrekt na een concert in de Trix en je moet de ring op bv. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi verwoord wat ik er ook van denk. Om de ene of de andere reden speciaal. Zo heb ik eindeloos genoten van het korte ritje met Mayonaise zijn Toyota. Gewoonweg omdat dit in mijn jeugd een banale kar was die te negeren was want er reden er zo veel van rond, en er was niks spannend aan. En nu was dat de max omdat dat heel wat herinneringen opriep en dan nog eens verbazend leuk reed.

 

Maar in hoofdzaak is autorijden een plezant deel van de verplichtingen in mijn leven. Ik zit veel in de auto, en heb bijgevolg prio voor comfort en gemak. Limieten zeggen me niks. Als je maar 5 000 km per jaar doet, kan je al eens op de limiet gaan, en dan ben je 10% op de limiet aan het rijden. Als ik 10% op de limiet zou rijden, zou dat 5 000 km zijn als het ware.

Rijplezier is voor mij eerder zo vlot mogelijk rijden binnen de wet, zo correct mogelijk rijden, en als ik passagiers mee heb, zo aangenaam mogelijk proberen rijden zodat ze zich ten allen tijde op hun gemak voelen (met klanten moet je dat sowieso doen trouwens).

En files omzeilen, daar krijg ik een kick van :D

 

Voila. Dat en vooral dat je kar aangepast is aan de rit die je wil doen. Ik zou me nooit kunnen vinden in een compromiswagen voor plezierritjes en dagelijkse ritjes. Een specifieke wagen moet een specifiek doel hebben en daar heel goed in zijn om er plezier te kunnen uithalen. 

 

Als ik dan moet kiezen waar ik nu het meeste plezier kan uithalen is dat een comfortabele gezinswagen. Mocht er geld en tijd vrijkomen mag daar gerust iets bijkomen dat wat ouder of sneller of minder praktisch is, maar ik wil niks toegeven op dit moment aan het comfort van een gezinswagen waar ik 90% van de tijd iets aan heb om die 10% van de tijd wat meer plezier te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt rijplezier.

 

Enkel een leuk gevoel op een bepaald stukje weg, tussen Tielt en Kanegem. Als er geen ouwe peeten of trakteurs rijden tenminste.

 

Voor de rest is er niks meer aan. Files, te druk, snelheidsbeperkingen, flitsbakken, trajectcontrole, verkeersagressie, geen geduld of verdraagzaamheid,...

 

Met de moto voel ik nog meer de essentie, maar het is ook een pak kwetsbaarder.

 

Maar goed, ik heb ook nog nooit echt een auto gehad die naast het onderstel ook nog eens een lekkere 6 in lijn of een V8 vooronder had, met voldoende power en geluid. Misschien maakt dat ook wel een verschil.

 

Ik begin stilletjes aan gewoon een voorkeur te voelen voor veiligheid, comfort en een mooie auto.

 

Ik zou liever gewoon een slet hebben voor in de week (woon-werk) en iets speciaal voor in het weekend.

 

Alhoewel, rijden in het weekend is iets totaal anders. Plots komen de chauffeurs buiten die het niet gewoon zijn. Een nachtmerrie.

 

Maar ik denk dat ik mijn rijplezier ga vinden in een oldie, een E28 M5. Binnen 2 jaar ga ik ernaar op zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden in het weekend is ook geen pretje, tenzij je echt trips gaat doen en richting Duitsland/Ardennen/Noord Frankrijk trekt ofzo.

In Vlaanderen op wegen taffelen vol met mensen op weg naar/van de winkel op een zaterdag, hiep hoi.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Da is.

Handig als je vertrekt na een concert in de Trix en je moet de ring op bv. :D

 

Dat rode licht aan de Singel waar de groenfase om links af te slaan 3 seconden is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1 cabrio is dynamisch gezien ook wel geen hoogvlieger. Vraag maar eens aan @@Thebiemerke, die is destijds overgestapt van E88 naar E81 en vond die laatste een stuk beter rijden.

Idd, die E81 was een verademing qua rijden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden in het weekend is ook geen pretje, tenzij je echt trips gaat doen en richting Duitsland/Ardennen/Noord Frankrijk trekt ofzo.

In Vlaanderen op wegen taffelen vol met mensen op weg naar/van de winkel op een zaterdag, hiep hoi.

 

De enige momenten dat het nog echt leuk is, is tussen 22u en 5u, of op selecte wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Ik begin stilletjes aan gewoon een voorkeur te voelen voor veiligheid, comfort en een mooie auto.

 

 

Je vergeet: ' en een automaat'.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me helemaal vinden in de post van gTa :inlove:

 

Een zalige cruiser zoals onze E klasse beleven op de manier waar hij voor gemaakt is :inlove:

Brakken voor dood in een Punto 1.2 huurketel en overal op/over de limiet van dat kistje knallen :inlove:

Brakken voor dood in een pangare E34 op wegen waar hij totaal niet voor gemaakt is :inlove: Of waar gewoon geen wegen zijn :D En nooit niet hoeven omkijken naar dat ellendig hoopje metaal :inlove:

Cruisen/raggen/brakken voor dood in de S2000, gewoon omdat die kar zo immens driver focused is :inlove: Aan lage snelheden voel je dat je met een specialere auto rijdt en hoe harder je begint te trappen hoe meer tot leven dat chassis komt :inlove:

En uiteraard de speelsheid :inlove:

 

Brakken voor dood :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me bééstig geamuseerd met de Lancia Ypsilon van Renske. Met 4 cilindertjes, ademend door ochgod 8 klepkes, en 65 pk's leverend en een berg koppel ter hoogte van een losliggende vloertegel. Met een soms nukkige versnellingsbak, belabberde tractie, een compleet gevoelloos stuur (in plastic! vreselijk om vast te pakken), zetels met nul zijdelingse grip (gelukkig in stof/alcantara, daar plak je nog wat aan), enz.

 

Ding leverde aan z'n stadssnelheden echt bakken rijplezier. Snorde als een poes aan 't haardvuur, was vinnig, enorm levendig en mobiel, ... en als je eens wou brakken dan trok je met de gigantisch krachtige handrem overal waar je wou een rallye-bochtje. Heerlijk.

M'n vriendin heeft daar ook een goed jaartje mee gereden.

 

Dat schitterend stuurgevoel blijft me altijd bij, vooral met het stuur in city-stand!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, ik heb ook nog nooit echt een auto gehad die naast het onderstel ook nog eens een lekkere 6 in lijn of een V8 vooronder had, met voldoende power en geluid. Misschien maakt dat ook wel een verschil.

 

 

Misschien wel... Wie zal het zeggen? Hier alvast niet veel man. :P

 

 

Rijden in het weekend is ook geen pretje, tenzij je echt trips gaat doen en richting Duitsland/Ardennen/Noord Frankrijk trekt ofzo.

In Vlaanderen op wegen taffelen vol met mensen op weg naar/van de winkel op een zaterdag, hiep hoi.

 

Met de juiste wagen heb je ook in de file rijplezier. Daar zit net het verschil tussen een wagen die nog een echte motor meekreeg en zo een asceptisch mazoutkrel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt rijplezier.

 

Enkel een leuk gevoel op een bepaald stukje weg, tussen Tielt en Kanegem. Als er geen ouwe peeten of trakteurs rijden tenminste.

 

Voor de rest is er niks meer aan. Files, te druk, snelheidsbeperkingen, flitsbakken, trajectcontrole, verkeersagressie, geen geduld of verdraagzaamheid,...

 

Met de moto voel ik nog meer de essentie, maar het is ook een pak kwetsbaarder.

 

Maar goed, ik heb ook nog nooit echt een auto gehad die naast het onderstel ook nog eens een lekkere 6 in lijn of een V8 vooronder had, met voldoende power en geluid. Misschien maakt dat ook wel een verschil.

 

Ik begin stilletjes aan gewoon een voorkeur te voelen voor veiligheid, comfort en een mooie auto.

 

Ik zou liever gewoon een slet hebben voor in de week (woon-werk) en iets speciaal voor in het weekend.

 

Alhoewel, rijden in het weekend is iets totaal anders. Plots komen de chauffeurs buiten die het niet gewoon zijn. Een nachtmerrie.

 

Maar ik denk dat ik mijn rijplezier ga vinden in een oldie, een E28 M5. Binnen 2 jaar ga ik ernaar op zoek.

als ik jouw post lees vraag ik me af of dat ligt aan het feit dat je nog nooit zo'n auto gehad hebt... of dat je zelden/nooit de geschikte wegen opzoekt?

Ook zonder auto met perfect onderstel en v8 onder de kap amuseer ik me, zolang de wegen zich daar maar toe lenen. Een ondergesneeuwde ballon d'alsace en RWD bijvoorbeeld, meer moet ik niet hebben.

 

Als je een E28 M5 in huis haalt, roep ik je wel uit tot held  :inlove:  Ik reservereer nu al met graagte een ritje!

 

 

Interessant topic maar heb er nog maar snelsnel diagonaal doorgelezen, straks eens in detail gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de juiste wagen heb je ook in de file rijplezier. Daar zit net het verschil tussen een wagen die nog een echte motor meekreeg en zo een asceptisch mazoutkrel.

Helaas kan ik je daarin niet bijtreden. Heb toch al meer naften dan diesels gehad, en van zodra ik in de file sta is voor mij zowat elke vorm van rijplezier ver zoek. Liever 2 keer zo ver omrijden dan stilstaan in de file.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan ik je daarin niet bijtreden. Heb toch al meer naften dan diesels gehad, en van zodra ik in de file sta is voor mij zowat elke vorm van rijplezier ver zoek. Liever 2 keer zo ver omrijden dan stilstaan in de file.

 

Ik had zelfs met de caravan om 17u vorige vrijdag op de Ring van Brussel rijplezier. Gewoon relaxen, en elke keer dat je de boel weer op gang trekt, zelfs traag, een dikke grijns op mijn gezicht. Zelfs na 127000km word ik 'em niet moe.  :D

 

Heb rijplezier met mijn auto als hij nog maar gewoon start.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid