Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Dat beschrijft een type auto, maar niet zozeer een manier van rijden waar je rijplezier uit haalt. Het moet dan ook het dichtst mogelijk mijn salon thuis evenaren. TV, laptop, iphone, en ultiem comfort. Hoe minder ik me moet bezighouden met mechanische dingen, hoe beter ! Quote
Gast wooter Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Met de moto voel ik nog meer de essentie, maar het is ook een pak kwetsbaarder. Een moto kopen voor woon-werk is het beste wat ik ooit gedaan heb voor mijn eigen mentale gezondheid. Natuurlijk zorgen dat het een veilig model is, en wat bescherming geeft tegen wind en regen, maar zelfs met mijn bakbeest kan ik mezelf voldoende genoeg uit het verkeer filteren om me niet meer te moeten opjagen in het verkeer. Tweede beste was verhuizen naar waar we nu wonen zodat mijn commute nu voornamelijk langs de E40 Luik-Brussel loopt. Je weet natuurlijk nooit wat morgen gebeurd, maar je moet niet overdreven defensief rijden om zoals mij al 150000km verder te zitten op 2 wielen... Of misschien ben ik defensief waar het moet, anticipeer ik vaak correct en rij ik enkel assertief wanneer het veilig is? Ben er wel zeker van dat motorrijden heel anders had afgelopen moest ik op mijn 20ste mijn motorfiets hebben gehaald ipv op mijn 30ste. Het eerste jaar begreep ik motorrijders die over vrijheid praatten niet, want in zo een motorpak en systeem- of integraalhelm voel je minder van de omgeving dan in een cabriolet, maar ik denk dat ze de vrijheid bedoelden om jezelf uit het normale verkeer te filteren. Dat werkt in je voordeel - je kan vrij eenvoudig iedereen voorbij - maar soms ook in je nadeel - automobilisten verrekken het om voldoende afstand te houden als je zelf onder de vMax gaat rijden, als men je al ziet en niet vlak voor je neus afslaat. En met al die noobs in het verkeer die bochten afsnijden, slingeren en moeite hebben om een rijvak aan te houden voel ik me vaak veiliger op mijn motorfiets van een meter breed en een hoge zitpositie, dan in mijn roadster of cabrio van 2,5 meter breed en lage zitpositie. Mijn punt: BMA moet eens een week op en af met een saaie RT naar het werk. Of een ST1300 voor mijn part. Quote
msxx 7.823 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Wooter, je begrijpt het niet. Je omschrijft enkel het praktisch nut van iets. Je lijkt Jokke wel (en jaag Tommie niet zo op stang met die dt fout ) Rijplezier is voor mij het vinden van een flow in een reeks bochten. Hierbij het optimale punt vinden van terugschakelen, tijdig insturen, rempunt bepalen en het juiste moment vinden om op het gas te gaan. Als dat vervolgens ook nog eens kan in een auto die een vorm van feedback geeft die ik snap, dan word ik nog gelukkiger :-) Rijden op de snelweg heeft voor mij weinig met plezier te maken maar enkel met het verplaatsen van mijzelf van A naar B. En ja, dat probeer ik vervolgens zo leuk mogelijk te maken door er een zekere dynamiek in te brengen in samenwerking met het verkeer en hier en daar een geslaagde op/afrit. Met de motor komt daar nog een essentie bij, maar het verandert niets aan het verhaal Quote
Gast wooter Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Ik begrijp rijplezier wel, maar ik merk ook dat er nog nauwelijks rijplezier te halen valt tussen van A naar B rijden. En ik vind dat dat rijplezier voor mij makkelijker te bereiken valt met een motorfiets dan met mijn Z4. Het meeste rijplezier met mijn Z4 heb ik op de Nordschleife, op Zolder en op Croix gehaald. En in Duitsland. En hier en daar eens zot doortrekken of hem ietsje scheef laten komen. Met de motorfiets heb ik dat rijplezier al als ik een verkenning doe van een fietstocht. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Heel simpel, elke keer als ik een glimlach heb/krijg tijdens het rijden. 1 Quote
Rabbit 3.131 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Bij mij is dat tweeledig. In mijn dagelijks leven kan ik immens genieten van mijn 320d. Gewoon chill muziekje op, chillen, altijd power op overschot. En dat kan ik het leuk vinden om gewoon opt gemak ergens naartoe te rijden, zonder me op te jagen. Anderzijds hou ik er wel van om een auto echt hard op de limiet te rijden, met bijhorende soundtrack. Dat kan ik momenteel nog doen met de Clio. De snelheid waarmee ik dan een 100km lang boerebanentraject afrag, heel op de limiet, dat is kicken. Het is dan ook genieten hoe je zwetend uit je kar komt aan de eindmeet, en je je bedenkt hoe hard je er wel weer bent over gevlogen. Een beetje rally dus Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 - Lederen zetels, liefst met massage functie - Groot multimedia scherm met tv, gps, internet en iPod - een stuur met electrische bekrachtiging - Dikke velgen - Een sport look (RS, M of AMG logo mag) - Runflat banden - een super airco - verwarmde zetels - line assist - automaat Enfin een salon op wielen, met het imago van een sportwagen waarbij ik me zo weinig mogelijk met mechanische dingen/bewegingen moet bezig houden. En plezier haal je zo uit de lekkere dame die naast je zit Quote
toere 16.927 Geplaatst: 18 oktober 2013 Geplaatst: 18 oktober 2013 Neen, dat steekt hij er in. Algemeen topic dus manieren houden aub. Mvg Moderator in opleiding 1 Quote
Corneel 2.586 Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Mijn A6 was puur rijplezier. Het onderstel, de remmen en de power trokken op niets, maar toch telkens een dikke smile als ik er voor de fun mee op baan was. - Onderstel: al hard remmend een rond punt op vliegen, rem lossen en andere kant opsturen -> uitbrekende achterkant - Een bocht te snel nemen en duidelijk de limiet voelen en de auto die mechanisch zijn best doet om toch de gekozen rijlijn aan te houden (zij het met een meter speling) - Pedaal planken in 4e aan 1400 rpm en het motortje horen knorren en duidelijk voelen trekken - In derde van 50 tot 120 doortrekken en je achterligger niet meer zien door de rookontwikkeling - Vlot door de versnellingen bewegen met het zeer precieze pookje - Na een ragritje de verbruiksmeter checken en een belachelijk laag cijfer zien staan. En gewoon het gevoel om nog eens op baan te zijn met je oude "compagnon de route" en terugdenken aan alle "stoten" die ik ermee heb uitgehaald in mijn studententijd. MIjn huidige E bezorgt mij ook veel plezier (in de zin dat je je moeiteloos en in alle comfort verplaatst, sneller bent dan het merendeel op de weg en elke situatie rem- of onderstel-technisch de baas kan). Maar puur rijplezier, nee. Qua ultiem rijplezier moet een Porsche Turbo het dichtst aanleunen bij wat ik zoek (denk ik, nog nooit met eentje gereden): - Technisch vooruitstrevend en bij de betrouwbaarste uit zijn klasse - Zeer precies onderstel - Fenomenale remmen - Motor met enorm veel grunt onderin (ik jaag niet graag een motor in toeren) - 4x4, dus vermogen geraakt quasi altijd op een deftige manier aan de grond (ben geen drifter noch bandenroker) - Juiste zitpositie en positionering pedalen (toch zo ervaren in de gewone 911) - Met "schaltwegverkurzung" voor zeer precies en kort schakelgedrag Quote
Yoran 116 Geplaatst: 19 oktober 2013 Geplaatst: 19 oktober 2013 Zoals de meeste is het van mij nogal uiteenlopend, een snelle kar kan ik mij niet permitteren dus moet ik het maar doen met wat ik heb. Mijn Berlingo is maar een saaie (gelukkig geen witte) camionette, maar toch kan ik genieten van rijbewijsveilig rond te "knallen" Of als het slecht weer is of ik moe ben van het werk mij op het eerste vak te smijten aan een 100-110 met wat chille muziek. Of de kever waar alles zo puur en ouderwets is, terugschakelen met tussengas Typisch boxer luchtgekoelde sound Quote
Salokin 8.981 Geplaatst: 20 oktober 2013 Geplaatst: 20 oktober 2013 Het werd hier al aangehaald maar dat is wat mij betreft ook duaal. Nu als ik echt wil 'autorijden' dan heb ik nog nooit moeten twijfelen tussen de CSL of de 5. In eerstgenoemde heb je een resem aan factoren die bijdragen aan het rijplezier. Zelfs iedere factor kan je nog eens opsplitsen, zoals het geluid. Je hebt enerzijds het ploffen van de uitlaat wanneer hij nog koud is, iedere morgen doe ik hetzelfde, tot in derde versnelling ieder verzet vlot tot ca. 4000 toeren trekken om dan volledig het gaspedaal te lossen en dan is dat plof plof ... plof. Daarnaast heb je natuurlijk de befaamde intakesound, niks zaliger dan hem bij 8000 toeren te horen janken. In die auto voel ik me echt verbonden, wanneer je aan het stuur draait is er communicatie, wanneer je het gaspedaal induwt is er onmiddellijk reactie. Neen ik zou een sportkar moeilijker kunnen missen dan mijn comfortabele 5. De 550i is een lang overwogen keuze geweest, een 'verstandige' zal het wel niet zijn. De moeiteloosheid waarmee deze wagen/motor aan hoge snelheid rijdt is fenomenaal, zeker voor lange afstanden is dat een fantastische luxe. Bovendien kan ik met die kar ook klanten meenemen, rustig rijden, zetelverwarming aan, hun gat latenmasseren en de helft van mijn werk is al gedaan. Eens afgezet kan ik ofwel rustig verder cruisen of mijn favoriete boerenwegel opzoeken. Quote
Greg 3.576 Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Idem hier voor het eerste stukje. Ploffen, intake, ... Spijtig dat hij niet blijft ploffen wanneer hij warm staat. Soms wel, heel zachtjes, bij terugschakelen ofzo. Quote
gewoon ik 8.349 Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Ik heb daarnet nog eens genoten. 21:00, kwam van bij een klant, en via landelijke wegen naar huis, donker, ruitjes open, muziekje aan, en daarom niet sneller gereden dan mag. Gewoon genieten van alleen op baan te zijn, van de buitenlucht, van de rijwind... Klein Ardennen toch wel een beetje, maar platter Kan ik ook van genieten. Dit weekend nog met desje gereden. Een heerlijke zwalpende boot en toch heb ik er enorm veel plezier in. Quote
josenjef 436 Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Met een eencilinder diesel uit de jaren 50 rijden dat is ook puur rijplezier eigenlijk. Dat geluid in combinatie met die mazoutgeur en het gebrek van elke vorm van comfort of snelheid en dat allemaal na de eerst euforie van dat ding in gang te krijgen met zo een ellendige zwengel. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 21 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2013 Je hebt ook mensen die fietsen leuk vinden. Quote
Jupke 11.086 Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Met een eencilinder diesel uit de jaren 50 rijden dat is ook puur rijplezier eigenlijk. Dat geluid in combinatie met die mazoutgeur en het gebrek van elke vorm van comfort of snelheid en dat allemaal na de eerst euforie van dat ding in gang te krijgen met zo een ellendige zwengel. Moet je die 1-cyl diesel niet in gang krijgen door onder druk te zetten en dan verwarmen met een petrollamp? Quote
josenjef 436 Geplaatst: 21 oktober 2013 Geplaatst: 21 oktober 2013 Moet je die 1-cyl diesel niet in gang krijgen door onder druk te zetten en dan verwarmen met een petrollamp? Het is een tijd geleden, maar het was een soort van knop omzetten dat je moest doen en dan de staaf waar je de zwengel op zet induwen en dan draaien. De laatste jaren was het gewoon de vorkheftruck er tegen zetten en ze in gang duwen Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 28 oktober 2013 Geplaatst: 28 oktober 2013 Rijplezier is rijkelijk te vroeg zijn op een afspraak en met open raampjes cruisen door de stad. De geuren van de stad opsnuiven en de grootste omweg naar de gedempte zuiderdokken. Ergens me nog wel even laten gaan en gebruik gemaakt van de natte kasseikes Quote
Tiep 3.397 Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 Maar ik ben van het principe dat je niet per se een snelle kar nodig hebt om plezier te hebben. +1. Ik rij met een Golf IV 1.9 TDI en heb altijd rijplezier met die auto. Ook al is ie een uit een dozijn en rij ik liever RWD, ik ben dol op die wagen. Hele degelijke motor, trekt zich vlotjes uit lage toeren, is vinnig/speels, ... Volgend jaar wordt ie 15 Quote
Parsifal 4.572 Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 vorige week naar huis gereden met de Barchetta... Het was laat, en de temperaturen lieten toe om open te rijden. In de lege tunnels van brussel tussen alle kantoorgebouwen knallen met de geur van herfst ,stad en Kavinski uit de speakers... Dat was rijplezier Quote
Tiep 3.397 Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 Rijplezier is voor mij in de eerste plaats met een glimlach op je gezicht achter het stuur zitten. Daarnaast is rijden op kronkelende wegen, al dan niet intensieve en door bergachtig gebied, iets wat echt doet genieten. Limieten in de bochten voelen, speels rijden maar steeds gecontroleerd, ga zo maar door. Hier in België haal ik mijn rijplezier vooral 's nachts als alles rustig is. Op roadtrip in Zuid-Frankrijk in augustus was dat elke keer ik de auto startte en ergens naar toe reed. De departementallekes in de buurt van Gordes, Île-sur-la-sorge, enz. waren zalig om tegen 90/100 over te gaan. De weg richting Uzès was dan weer ongelofelijk mooi, de haarspeldbochten werden er me om de oren gezwierd en het was een leuk klimmen en dalen. De grote droom blijft wel om een paar passen te doen (lees: Stelvio pas, Gotthard pas, ...) met een Porsche GT3/GT3 RS 2 Quote
Bompa 17.784 Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 Ik zie zo die wegen terug voor mij, heb er vorig jaar en het jaar voordien ook rondgetoerd. Genieten, inderdaad. En met het gezin gezapig beginnen aan die weg in Uzès, en geleidelijk aan de snelheid opvoeren tot de madam zich begint vast te houden aan de deur (en dan begint te zagen natuurlijk) 1 Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 29 oktober 2013 Geplaatst: 29 oktober 2013 Idd prachtige streek om rond te toeren..... 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.