Ga naar inhoud

Rijplezier... Wat betekent het voor jou?


janvkn

Aanbevolen berichten

Ik denk eerlijk gezegd, dat ik nooit die wegen opzoek. Maar ik denk dat het gebrek aan tijd daarvoor wel iets tussen zit. Ik heb het zodanig druk dat ik niet eens efkes tegen mezelf zeg, kom, we gaan een dagje gaan rijden. Ik geloof je wel, dat dat de max moet zijn. Maar dan moet je het al bekijken als een soort vrijetijdsbesteding. Om leuke wegen te vinden in Oost -en West-Vlaanderen moet je al je best doen. Misschien de Polders.

 

Die E28 M5 komt er, zeker en vast, en dan neem ik je mee voor een ritje ;)

 

Er zijn wel stukjes hoor. Gooi eens Google maps open. Ik kan redelijk plezant van Oostkamp naar Drongen rijden via binnenwegels. Niet mijn kas opfretten, paar kleine boerenwegels, paar grotere banen en zo goed als altijd kalm. 

Heel plezant de zondagavond, zeker als het een mooie dag is geweest of in de vakantieperiode.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

En kan je zo geen stukjes inbouwen op je dagelijkse route? Gooi google maps eens open, zoek binnenwegjes, en ga dan op de baan op verkenning.

 

Ik rijd als ik van kantoor kom dus altijd langs zulke leuke wegen. Slechts een 5-tal km alrond, maar ik heb het er zeer zeker voor over, wat boeit me die afstand. Het is veel ontspannender en leuker rijden.

En je kan en mag nog eens 90 rijden daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijplezier heeft voor mij niks te maken met welke motor of welke wielen er aangedreven zijn.

 

Rustig cruizen met mijn oliestoker en af en toe iemand zijne kop zien draaien om te kijken, of een paar 100km bochtjes pakken in de ardennen... Binnendoor naar huis van t werk ipv via de autosnelweg. B)

Of met de GTi16 gewoon wat rondcruizen of effe gaan knallen.

Of de moto uithalen en een paar 100km bochten gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k heb haar dat ook al geleerd, laatst kwam ze fier vertellen dat ze enkel onderstuur had en niet achterstevoor meer is gevlogen B):lolz:

 

Ik ging in die tijd ook eens aan mijn vriendin (nu ex-vrouw) leren hoe je moest "glijden". ... Toen ik de eerste keer in de winter in Finland op bezoek was, heeft zij mij dan eens geleerd hoe je moest glijden :ninja:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de zondagavond als ik van Oostkamp kom, rij ik via Hertsberge en de binnenwegen ook naar huis om de files te ontlopen. Alleen...Ben ik niet de enige met dat gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijplezier heeft voor mij niks te maken met welke motor of welke wielen er aangedreven zijn.

 

Rustig cruizen met mijn oliestoker en af en toe iemand zijne kop zien draaien om te kijken, of een paar 100km bochtjes pakken in de ardennen... Binnendoor naar huis van t werk ipv via de autosnelweg. B)

Of met de GTi16 gewoon wat rondcruizen of effe gaan knallen.

Of de moto uithalen en een paar 100km bochten gaan zoeken.

 

Is dat een 309 GTi 16 ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste stuk naar mijn huis, bevat een kleine rotonde geplaatst in een bocht, om ervoor te zorgen dat mensen die bocht niet zouden afsnijden of aan hoge snelheid blind zouden induiken.
Elke keer ik naar huis rij en ik heb vrije baan, duik ik die rotonde al remmend op, laat dan eerst zachtjes los, gevolgd door harder los op het juiste moment en de auto draait zichzelf rond die rotonde.

Dan mag je nog staan aanschuiven hebben op de weg ervoor, dat ene stukje maakt veel goed. Dat is zo'n (bijna) dagelijks shotje "rijplezier". :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestaat er nog een andere die officieel GTi16 op de kont heeft? :)

 

Ja dus. B)

 

:up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:

 

Fotos en testrit graag :D

 

 

De 306 had in bepaalde landen GTi 16 erop, in andere S16, als ik me niet vergis ?

 

En er was ook de Golf GTi 16, de BX GTi 16, etc ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de zondagavond als ik van Oostkamp kom, rij ik via Hertsberge en de binnenwegen ook naar huis om de files te ontlopen. Alleen...Ben ik niet de enige met dat gedacht.

 

Door het bos in Beervelde via hele kleine baantjes :inlove:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rijplezier:

Lange afstand: Comfortabele wagen, schuifdak uit glas, zetelverwarming en automaat, mogelijkheid om comfortabel 160 tot 180 te rijden, en indien nodig te versnellen nog, puur op koppel. Extra dimensie toegevoegd indien ster op de motorkap. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een S-klasse, E-klasse of CL met de motoren leverbaar in de CL (500, 600, 63, 65)

Korte afstanden over kleine wegen:

Enerzijds cabrio-cruisen, wederom met een (groot) overschot aan vermogen. Gewoon het verkeer volgen zonder alles uit de auto te moeten halen. Bvb SL of E-type of consoorten.

Anderzijds een Hooligankist waar je gek mee kan doen zoals Clio Williams of een Muscle Car.

Maar langs de andere kant, ik denk dat de auto waarmee ik al het meeste plezier gehad heb de 190 is. Gewoon knallen zonder ergens over na te moeten denken. Wordt hij vuil wordt hij vuil, komen er krassen op dan is het zo, maar je kan urenlang alles uit die kar halen zonder schrik te hebben dat er iets kapotgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:up: :up: :up: :up: :up: :up: :up: :up:

 

Fotos en testrit graag :D

 

 

De 306 had in bepaalde landen GTi 16 erop, in andere S16, als ik me niet vergis ?

 

En er was ook de Golf GTi 16, de BX GTi 16, etc ;)

Voor zover ik weet is de 306 een GTi6 of een S16.

Golf kreeg officieel 16v op de achterkant.

BX kunt ge nog wel gelijk in hebben al dacht ik dat die altijd 16Valve of 16 soupappe op de koffer mee kreeg. (die is volgens mij nog zeldzamer als een 309 GTi16) Alle andere modellen met de XU9J4 blok hadden de benaming Mi. :)

 

Foto's vind ge met hopen op Peugeotforum.be (http://www.peugeotforum.be/viewtopic.php?f=67&t=6366) testrit gaat nog een paar jaar op moeten wachten, 309 ligt tot t laatste schroefke uit elkaar voor een complete rebuild. B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan eigenlijk maar 2 auto's met elkaar vergelijken (A2 1.4 TDI & Golf VI Variant 1.6 TDI), met de rest heb ik niet genoeg gereden om ze goed te kennen.

Zoals gezegd is er geen 'one size fits all' wat betreft rijplezier. Dat hangt af van je traject (hetgeen op zich je rijplezier ook ferm kan beknotten) en andere factoren.

Maar voor mij geldt over het algemeen ook dat, als ik er echt plezier aan wil beleven, er best zo weinig mogelijk tussen mij en de auto zit (you get the idea).

Nu ik wekelijks minimum 1000 km doe met die Golf, valt me telkens op hoe anders de A2 rijdt. Maar ik zou er voor geen geld m'n werkverplaatsingen mee willen doen (90% snelweg).

Niet dat ik er veel plezier uit haal met de Golf, maar die is daar duidelijk beter voor geschikt, en dus heb je meer plezier (niet echt op z'n plaats hier, minder ergernis omschrijft het beter).

Maar als ik voor m'n plezier eens ga rijden (gebeurt zelden, omrijden langs leuke banen wel meer) met de A2, dan vind ik eigenlijk alles leuk wat in een moderne auto als storend wordt ervaren.

De korte versnellingen, het turbogat, de relatief luidruchtige motor, de harde demping, ...

Tot zover mijn bijdrage. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijplezier is 2 dingen: rijden en dingen doen met een auto.

 

 

Rijden:

- Genieten van technisch perfect kunnen rijden. Dus dat is: onderstuur leren beheersen, overstuur leren beheersen, een niet-neutrale auto neutraal rijden, het vermogen maximaal benutten, de perfecte downshift (zonder aan een paddle te trekken), sneller zijn dan je dacht dat de wagen kon zijn, bang zijn en bepaalde auto's leren respecteren, het gevoel hebben van iets speciaals te doen die niet alledaags is en dat kan te maken hebben met de rijstijl (hotlap op de ring) of de auto zelf (aeromax in de alpen). Beheerst aan hoge snelheden driften, remmen op de limiet van de grip zonder lockups (heel moeilijk met de E30), sneller zijn met minderwaardig materiaal (maw: lambo's voorbij sjezen als de baan draait), extreem zotte dingen doen (bora afritdrift bvb) met de nodige planning en oefening om dat doel te kunnen bereiken, verantwoorde risico's nemen wat betreft rempunten en insturen (op het gas gaan is minder belangrijk met mijn auto's)

 

Dingen met een auto doen:

- De vriendengroep die bij bepaalde types auto hoort, rondritten, thematische rondritten, cruisen met het schuifdakje open zonder echt door te peren, kijken naar je auto omdat je hem mooi of bewonderenswaardig vindt, sleutelen en dingen bijleren, de hooligan uithangen zonder dat het onverantwoord wordt (driftje placeren, rechts inhalen, snel rijden, ... maar alles zonder echte risico's te nemen), proberen te rijden op verkeerstechnisch inzicht, avontuurlijke roadtrips, nachtelijke autosnelwegritjes, af en toe eens rijden met een speciale wagen... da's voor mij altijd een hele mooie belevenis (M3W, Exige V6, Aeromax, GT3, 430, ... ik heb al veel sjans gehad).

 

 

Rijplezier is zoveel, het is echt een deel van mijn leven. Voor veel mensen is autorijden van A naar B in zo weinig mogelijk tijd, ik kies eerder voor de reis dan voor de bestemming.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En of dat nu het streven naar een nieuwe persoonlijke ronde record op zolder is (nu 2:15 met mijne olietanker) of gelijk aanstaande dinsdag een paar kindjes de dag van hun leven helpen bezorgen door rustig een paar rondjes op Zolder te draaien. Da geeft achteraf evenveel voldoening. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daarnet nog eens genoten. 21:00, kwam van bij een klant, en via landelijke wegen naar huis, donker, ruitjes open, muziekje aan, en daarom niet sneller gereden dan mag. Gewoon genieten van alleen op baan te zijn, van de buitenlucht, van de rijwind...

 

 

Door het bos in Beervelde via hele kleine baantjes :inlove:

 

Klein Ardennen toch wel een beetje, maar platter :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Lederen zetels, liefst met massage functie

- Groot multimedia scherm met tv, gps, internet en iPod

- een stuur met electrische bekrachtiging

- Dikke velgen

- Een sport look (RS, M of AMG logo mag)

- Runflat banden

- een super airco

- verwarmde zetels

- line assist

- automaat

 

 

Enfin een salon op wielen, met het imago van een sportwagen waarbij ik me zo weinig mogelijk met mechanische dingen/bewegingen moet bezig houden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Lederen zetels, liefst met massage functie

- Groot multimedia scherm met tv, gps, internet en iPod

- een stuur met electrische bekrachtiging

- Dikke velgen

- Een sport look (RS, M of AMG logo mag)

- Runflat banden

- een super airco

- verwarmde zetels

- line assist

- automaat

 

 

Enfin een salon op wielen, met het imago van een sportwagen.

 

Dat beschrijft een type auto, maar niet zozeer een manier van rijden waar je rijplezier uit haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Lederen zetels, liefst met massage functie

- Groot multimedia scherm met tv, gps, internet en iPod

- een stuur met electrische bekrachtiging

- Dikke velgen

- Een sport look (RS, M of AMG logo mag)

- Runflat banden

- een super airco

- verwarmde zetels

- line assist

- automaat

 

 

Enfin een salon op wielen, met het imago van een sportwagen.

 

Voila. Porsche Cayenne.

 

 

 

:(

 

 

 

:D

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid