Populair bericht gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Populair bericht Delen Geplaatst: 14 april 2014 De sport van het recreatief circuitrijden evolueerde naar mijn bescheiden gevoel in de voorbije (pakweg) 10 jaar gigantisch. De markt bloeide open, het werd sterk gecommercialiseerd en werd (meer dan) volwassen. Het (uiteindelijk klein aantal) beoefenaars bleef schaars maar hun ervaring, skills en toewijding namen toe, waardoor het karakter van die amateursport sterk evolueerde. Ik herinner me "onze" beginjaren, waar we met een vrij grote hoop forummers met onze dagelijkse auto's (met wat mods, soms) een bijzonder lollige, amateuristische dag op een knolseldercircuitje beleefden. We deden het op een DIY sorta manier, je zag tal van auto's maar vooral veel 'doorsnee' wegauto's met wat sportiviteit (ingebeeld of effectief, uiterst minimaal of doorgedreven compromisloos). Naar 't einde van de periode dat ik zelf nog geregeld op circuit ging rijden vond ik de sfeer naast de track al behoorlijk sterk veranderd: er was bij de meesten een soms verrassend sterke, vaak verregaande competitiviteit aanwezig (met zichzelf, vooral, niet zozeer met anderen), het materiaal was van compleet andere orde, en de activiteit op zich was geen gezellig zondagssportje meer waar je op het forum of bij een paar pinten op 't gemak over kun lullen. Het is een semi-pro, zéér serieus te nemen activiteit geworden, en ik heb de indruk dat ook steeds minder mensen het effectief nog doen. Ik kijk telkens opnieuw verbluft en met veel verwondering naar de toewijding en de (all in all) sterke professionaliteit waarmee o.m. J&J met hun teamleden hun sport aanpakken. Het is fantastisch om hun relaas te lezen. Het is super om te zien dat toewijding, een gezonde dosis microbes, de juiste mindset, die broodnodige hands-on mentaliteit en veel hard werk uiteindelijk tot mooie resultaten leiden. En het is minstens even leuk om het wagenpark van de kennissen op de fora te zien groeien tot ... nou ja ... fabelachtig mooie en dure garages. Waar een oude M3 vroeger echt hoge ogen gooide en de star of the meeting was, is een GT3 hedentendage ergens de gewone standaard, zo lijkt het soms wel. De focus is ook sterk veranderd: 'passend' is enkel nog maar datgene wat (vrij) extreem is, de doorsnee is geen (geschreven) woord waard en al datgene wat in de buurt komt maar het nog niet helemaal is, wordt vaker bediscussieerd door anderen in termen van "zou je niet beter veranderen" dan "zalig, en nu modden tot 'ie zo goed is als 'ie kan zijn". (Ik druk me waarschijnlijk te weinig genuanceerd uit, het zij zo: 't is de centrale idee die telt.) Het is uiteraard een bijzonder dure hobby en het zijn geen gezegende tijden voor velen ... maar toch: waar zijn de hopen GTI'tjes, gechipte Volvo's C30, BMW'tjes '1 o '3 diesel, Renaultjes Sport, oudere Hondaatjes, de occasionele überzware BMW met brede sloefen, de outsider brand&model coupé met getunede motor en dikke aftermarket velgen/banden enz. naartoe? Vroeger maakten we met zo'n bont en kleurrijk gezelschap (in grote getallen!) de circuitjes onveilig. And it was fucking awesome. Alhoewel ik momenteel geen auto meer heb om trackdays te doen, zuiver om budgettaire redenen, mis ik het wel. Niet hier, niet op autoforum, en ook niet meer op specifiekere fora, lijkt (?) die gezapige sfeer van vroeger nog aanwezig. It's gone global, ofzoiets. It's gone semi-pro, for sure. It's become a high rollers' game, lijkt het ook steeds vaker. Maar ik kan me vergissen, maybe I should get out more; SkyLimitEvents bestaat nog en ik kan me niet inbeelden dat die in dezelfde vijver zitten te vissen als Curbstone? Misschien spiegelen té veel mensen zich aan die enkelingen die b.v. gemodde CSL's en kundig/hard gereden GT3's weg doen voor race-auto's, en durven er velen niet meer op die amateuristische manier 'uit hun kot' komen? Of is de community-knowledge dat 't een erg duur bezigheidje is, zo sterk aanwezig dat er zich geen nieuwelingen meer aan wagen? Hetgeen ik nog het meeste mis is het zoeken en (even vaak niet als wel) vinden van oplossingen die kaderen in dat DIY-gedoe. En het lezen van de topics die daarover gingen. Vroeger behoefde het slechts een "ik ga met mijn dieselkrelletje een paar dagen circuit doen en wil een strakkere ophanging, wat zou ik doen: ..." en tientallen mensen dachten mee, vanuit bewondering, coole symapthie, zowel vanuit theoretische inzichten als vanuit praktijkervaring, dus met net zoveel 'dwaze' adviezen als echt nuttige tips. De globale toon was een welgemeende "ZALIG: go for it!". En als ik de paar fora die ik vandaag nog volg (enkele Nederlandstalige, een Engelstalig en twee Duitstalige) bekijk, is dat nu niet meer zo, of toch veel minder. Er wordt niet meer meegedacht maar er wordt snel en cru beoordeeld en gedicteerd vanuit o.m. proven performance. Niet zelden lijkt de toon meer op het gedoodverfde "met een diesel op circuit, m'n medeleven, haha ... en als je het dan toch doet, dan moet je dit en dit en dit want dat is bewezen het beste te zijn ... maar doe geen moeite om je kar te tunen want jij bent het die er niks van bakt, immers de piloot is alles, dus begin met jezelf". Efficiënt, sowieso. Proven facts statt guessed suggestions. Dus absoluut nuttig, en geenszins onterecht. Ook even leuk? Waar is de magie van het tasten, het zoeken, enz.? Waar is die "bak bier en bak engelse sleutels"-hobby-garage sfeer? Mocht ik (weer) over een sport(ievere) wagen beschikken, ik zou opnieuw af en toe een circuitje meepikken. Op de manier van vroeger. Van week tot week of maand tot maand naar de dag toe levend, af en toe een modje doend, setups gaan "testen" op op- en afritcomplexen in de buurt, afsprekend met andere forummers. En nadien, zoals alle domme amateurs, rondentijden vergelijken. En de volgende keer harder pushen omdat die andere met z'n klotekrel (die trager zou moeten zijn) nog sneller was. Tot het fout ging, en dan had je nog een welgemeend, oprecht warm medeleven van de community in plaats van die (in een professionele setting vaak voorkomende) "I told you so"-attitude.Zijn er zo nog, of ben ik de enige? Ik ken er hier helaas weinig. Zijn de af-en-toe-trackers allemaal weg, of zitten ze samen op een ander forum? Zijn er nog voldoende trackdays waar je als amateur een respectabel plaatsje mag verwachten zonder om de oren geknald te worden door testende raceteams e.d.? Kortom: ik mis de circuitverhalen, de belevenissen, de fratsen en flaters, de exaltatie en excessen, de vreugde en het verdriet, de foto's en de cijfers, ... van de amateur weekend-tracker met z'n stomme vierpitter diesel of stokoude roeste BMW-coupé. Give me some stories! 13 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Amai ik moest er eentje wegpinken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
msxx 6.636 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Zijn die verhalen en die belevenissen ook niet sterk gerelateerd aan de dagen dat forumleden zelf min of meer besloten circuitdagen organiseerden? Wellicht is door de semi-prof attitutde het circuit'volk' ook meer uitgeweken naar dagen zoals georganiseerd door Sega in Weeze? En voldoen die dagen nog wel aan jouw beschrijving? Enkel vragen vanuit deze kant, geen antwoorden :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik ook enkel vragen, hoor. Ik volg het allemaal niet meer zo, dus mogelijks kijk ik de verkeerde richting uit en vertoeft "de scene" momenteel elders. I wouldn't know. Die driftdagen: yep. Dat is ook die (superzalige) sfeer. Ik zou maar wat graag deelnemen. Maar langs de andere kant: zo'n driftdagen, mjah, leuk als afwisseling maar voor mij ligt er een pak meer fun verscholen in een trackday, zéker als er dan ook nog 'es af en toe plaats/tijd is voor een schuivertje. Zelf organiseren is uiteraard leuk. Maar intensief. Ik organiseer super graag, Renske ook, maar wij waren het op den duur beu. Omdat het in onze vrije tijd was, en ondanks de verdiensten (die niet groot waren, maar mij toch makkelijk toestonden om m'n trackkosten te dekken van 5 à 10 trackdays per jaar). Ik ben daardoor net een beetje de fun kwijtgespeeld, en vond die terug toen ik terug zelf als deelnemer ging rijden op dagen van VIP en BaT e.d. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Porker 8.618 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik ben, hoewel ik me deels zelf schuldig maak aan die evolutie, absoluut akkoord met je punt. Ik was er altijd bij in die beginjaren, en dat was inderdaad allemaal zeer eenvoudig en extreem plezierig. 's Avonds vertrekken, in Metz op café met de gezellige bende, en de dag erna met een kater mijn 318is de sporen geven op circuit. Aanpassingen: een KW'tje, reservewiel en achterbank verwijderen, DOT 5.1 remvloeistof en knallen maar, de hele dag. Ik mis dat ook, maar de lokroep naar méér en sneller is er altijd. Dat het daarom niet altijd leuker is geworden ben ik absoluut mee akkoord. Het voelt, zoals je terecht schrijft, aan als een vervlogen tijd. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mayonaise 3.181 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik mis nog de grote nbring meetings in je proza. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Toevallig twee weken geleden dit nog eens bekeken: 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dragonfly 12.954 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Hier wil ik niet uitgebreid antwoorden maar je hebt volkomen gelijk. Alweer een mooie post. Zou je dan niet beter je 530d verkopen en iets anders kopen? En dan nog eens een dagje organiseren? :D 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik mis nog de grote nbring meetings in je proza. Dat bestaat toch nog? Als ik kijk naar het succes van de rondritten (Zeeland, Ardennen, Alpen, ...) met BBQ e.d.: ik denk niet dat de community inactief geworden is. We groeien allemaal doorheen de community life en op den duur is het voor iedereen soms wel eens "niet meer voor mij". Toegegeven: die ene Nordschleife-meeting met BBQ (inclusief Belgisch vlees en meer dan 100 forummers aanwezig, we OWNED Brünnchen en hoe we dat toen uiteindelijk allemaal klaargespeeld hebben weet ik écht niet meer, wtf zeg ) was legendarisch. Maar de Eat/Sleep/Drift weekends zijn dat ook, en de Ardennen-BBQ's, enz. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Corneel 2.098 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Gelukkig zijn er nog af en toe gTa-iaanse epistels te vinden in de betere online-communities of het was volledig kommer en kwel. Je hebt een punt hoor tante, hoe heerlijk "amateuristisch" ging het er niet aan toe in Croix. Den Zweed rücksichtlos aan 't knallen met zijn Mitsu, driftschool Gio met de E30 zeemlap-edition, Herr Cnörre die de oversteek deed daveren met zijn Milltek's, ... en dat alles al rustig keuvelend met andere forummers. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Hier wil ik niet uitgebreid antwoorden Waarom? 't Is er toch de plaats voor? Ik vond dit nu eens géén CC-materiaal. Zou je dan niet beter je 530d verkopen en iets anders kopen? Neen. Die auto is zeer bewust geworden wat 'ie is. En ik geniet daar zga elke rit van. Alleen laat 'ie niet toe circuits af te knallen. Dus doe ik dat niet. Daarvoor moet ik iets anders hebben maar daarvoor doe ik absoluut onze gezinsauto niet weg. En dan nog eens een dagje organiseren? :D Zeg nooit nooit, maar ... neen. Elk heb zennen tijd daarvoor, ik heb het gevoel dat de mijnen gepasseerd is. 't Is aan de jonge snotters die tijd zat hebben, om dat te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Salokin 8.215 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik ben, hoewel ik me deels zelf schuldig maak aan die evolutie, absoluut akkoord met je punt. Ik was er altijd bij in die beginjaren, en dat was inderdaad allemaal zeer eenvoudig en extreem plezierig. 's Avonds vertrekken, in Metz op café met de gezellige bende, en de dag erna met een kater mijn 318is de sporen geven op circuit. Aanpassingen: een KW'tje, reservewiel en achterbank verwijderen, DOT 5.1 remvloeistof en knallen maar, de hele dag. Ik mis dat ook, maar de lokroep naar méér en sneller is er altijd. Dat het daarom niet altijd leuker is geworden ben ik absoluut mee akkoord. Het voelt, zoals je terecht schrijft, aan als een vervlogen tijd. Doet me denken aan die keer we met onze neus richting elkaar gedraaid stonden, heeft iemand die foto nog ergens staan? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Toevallig twee weken geleden dit nog eens bekeken: Zalig! Al veel te veel van vergeten, zoals 't feit dat tobikaze daar was met z'n Kadett, of den Engel met zijn blauwe sigaar met een vitesse te weinig En fok wat was dat toen, zeg, 2 CSL's. De keer erop zelfs 3, dacht ik? (toen met de blauwe verfspatjes ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Avantus 7.095 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 aaaaargh memories Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Salokin 8.215 Geplaatst: 14 april 2014 Populair bericht Delen Geplaatst: 14 april 2014 Wie vindt dat gTa nog eens zo'n trackday moet organiseren, liked deze post, bij meer dan 30 likes doet hij het, heeft hij me plechtig beloofd. 42 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Zalig! Al veel te veel van vergeten, zoals 't feit dat tobikaze daar was met z'n Kadett, of den Engel met zijn blauwe sigaar met een vitesse te weinig En fok wat was dat toen, zeg, 2 CSL's. De keer erop zelfs 3, dacht ik? (toen met de blauwe verfspatjes ) Dit is de tweede keer al, eerste keer was LL met de Compi ipv de Sechs Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mayonaise 3.181 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Iedereen een mx5 kopen en circuitbattles uitvechten zou ik nog zien zitten. 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik was de eerste die jouw post likete, en toch doe ik het niet. :-p Maar komaan gasten, er moéten toch nog nozems zijn zoals wij toen, die met een helm op hun bikkel en een setje versleten ragbanden onder de kar, in 't weekend rondjes gaan knallen op een circuit? Waar zitten die? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Dit is de tweede keer al, eerste keer was LL met de Compi ipv de Sechs Ik denk dat Lefty er de eerste keer zelfs niet bij was, kan dat? We zijn er, als ik me niet vergis, 4 keer geweest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mayonaise 3.181 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Het gevoel dat je bij een pro zo'n trackday moet boeken ipv bij iemand van den hoop heeft het op aw en am omzeep geholpen imo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Iedereen een mx5 kopen en circuitbattles uitvechten zou ik nog zien zitten. Ik wacht al bijna 5 jaar! Speciaal nen achttienhonderd om m'n gewicht te compenseren 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Salokin 8.215 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik was de eerste die jouw post likete, en toch doe ik het niet. :-p Maar komaan gasten, er moéten toch nog nozems zijn zoals wij toen, die met een helm op hun bikkel en een setje versleten ragbanden onder de kar, in 't weekend rondjes gaan knallen op een circuit? Waar zitten die? Tuttut, je zegt ook je kar niet te zullen chippen maar onder forumdruk zal je wel bezwijken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lotuzzz 15.225 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik denk dat Lefty er de eerste keer zelfs niet bij was, kan dat? We zijn er, als ik me niet vergis, 4 keer geweest. Wowkes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Frekkel 9.308 Geplaatst: 14 april 2014 Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik zou het graag terug beginnen doen, maar voor een simpele werkmens was het te duur. Hoewel ik wellicht met de goedkoopste wagen van het pak reed die dan wellicht nog het goedkoopst in onderhoud was. Per circuitdag was ik toch rond de 500€ kwijt. En hoewel ik best wel leuke "gevechtjes had met de andere tragere karren (318is en 190 in ecuyers, V gti in croix, elise in het nat op chambley...) was de kick er een beetje af. Dus zin in sneller en dus ook duurder, deed mijn zin in sneller afnemen. Dan maar een moto gekocht. Op motodagen heb je nog steeds dat relaxte sfeertje (beetje afhankelijk van de organisatie) omdat het er ook een beetje amateuristischer aan toe gaat. En zo'n dagje kost nog geen 200€ als je een beetje uitkijkt. De ZR bleek ook een enorm betrouwbare compagnon die mits wat simpele mods vrij goed uit de verf kwam. Nu met de clio rs ben ik ook een beetje bang dat ie helemaal uit elkaar gaat vallen. En de 3 lijkt me ook niet de beste keuze voor een dagje circuit. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gTa 24.154 Geplaatst: 14 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 april 2014 Ik zou dat ook nog wel willen doen met de motor, maar ik heb al maar één intacte schouder meer over en ik vrees dat ik met mijn dwaze kop nog wel een paar keer 't asfalt zou kussen. Plus: ik heb het écht voor het arrive & drive principe. Dat gedoe met transporters en track-only materiaal, mwah, ik vind het net charmant om in "track spec" naar 't circuit te bollen, daar je ding te doen, helmpje terug in de koffer smijten en naar huis bollen. Beste dag ooit die 'k op dat vlak had was met een forumdelegatie naar Abbeville: heel de dag compleet à fond gepusht met de '1 (setje nieuwe R888 waren helemaal op), en nadien nog samen met @@Porker naar huis geknald. Heerlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.