Ga naar inhoud

Waze


ir_fuel

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Polygoon zei:

Een dag na het filerecord staat de Antwerpse ring opnieuw vast. Slecht nieuws voor wie in de buurt woont, want ook het sluipverkeer neemt toe. "File-apps als Waze zijn niet het probleem, maar de oplossing", zegt verkeersdeskundige Chris Tampère (KULeuven).

De ochtendspits rond Antwerpen draait al een hele voormiddag in de soep. Oorzaak is een vrachtwagen die een lading vloeibare siliconen verloor. Die smurrie wegkrijgen blijkt een aartsmoeilijke klus, waardoor de wachttijd vanochtend opliep tot anderhalf uur. Ook op de kleinere wegen rond het ongeval waren er problemen.

SHARE  
'Data verstoppen is onmogelijk anno 2017'
CHRIS TAMPÈRE, VERKEERSDESKUNDIGE KULEUVEN
Dat is geen toeval, want steeds meer lokale besturen klagen over sluipverkeer. Dat heeft niet enkel te maken met de hoeveelheid, maar ook met het feit dat iedereen dezelfde sluiproutes gebruikt. Routes die worden aangegeven door populaire file-apps zoals Waze of Google Maps.

Onder andere Zwijndrechts burgemeester André Van de Vyver (Groen) klaagt over de verkeersdruk in zijn gemeente. “We zijn de laatste afrit van de E17 voor de Kennedytunnel. Duizenden wagens rijden elke dag door onze gemeente om sneller door Antwerpen te geraken”, laat hij optekenen in Het Nieuwsblad.

Data apps
“Zowel vrachtwagenchauffeurs als gewone automobilisten proberen steeds vaker de file te ontwijken”, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “Apps als Waze vergroten dat probleem, want iedereen volgt nu dezelfde alternatieve routes. Als die niet worden afgesloten, dan geraken ze uiteindelijk ook vol.”

SHARE  
'In België bestaat geen duidelijk onderscheid tussen lokaal verkeer en bestemmingsverkeer. In Nederland wel'
WERNER DE DOBBELEER, VLAAMSE STICHTING VERKEERSKUND
Volgens Chris Tampère, verkeersdeskundige aan de KULeuven, kan je zulke apps niet aan banden leggen. "Data verstoppen is onmogelijk anno 2017", zegt hij. "Maar waarop zetten we die data niet vaker in voor het maatschappelijke belang? Eigenlijk is het waanzinnig dat we met een bultje hier en een poortje daar werken, terwijl de overheid perfect weet waar en op welk moment iedereen rijdt."

Bezorgdheden over de privacy wegen volgens Tampère niet op tegen de baten die zo'n systeem zou hebben. Al voegt hij eraan toe dat we het probleem beter bij de wortel aanpakken. "We zetten op dit moment bijzonder weinig rem op onze mobiliteitsgroei. Het is dweilen met de kraan open", zegt hij. "De enige oplossing ligt bij onszelf."

Lokaal verkeer
De Vlaamse verkeersstichting herleidt de problemen tot de categorisering van wegen in ons land. Of liever: het gebrek eraan. “In België bestaat geen duidelijke opdeling tussen plaatselijk bestemmingsverkeer en secundair doorstromingsverkeer”, zegt De Dobbeleer. “Laat staan dat we die wegen ook aanpassen aan die rol.”

Zo moeten wegen voor bestemmingsverkeer systematisch een snelheidslimiet van 30 of 50 kilometer per uur krijgen. Op de wegen voor doorstromend verkeer moet je dan weer geen grote winkelcentra gaan bouwen, want dat genereert bestemmingsverkeer. “In Nederland gebeurt dat al sinds 1996”, zegt De Dobbeleer.

Vrachtroutenetwerk
Op Vlaams niveau kondigde voormalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in 2010 een vrachtroutenetwerk aan. Dat is een plan dat de voorkeursroutes voor vrachtverkeer vastlegt. Huidig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zei in 2015 de laatste hand te leggen aan dat netwerk. Maar vandaag is het er nog altijd niet.

Minister Weyts is dan ook niet langer van plan om het netwerk in te voeren, weet De Standaard. Weyts werkt aan een herziening van het plan "met het perspectief op aansluiting met andere vervoersmiddelen, op het water en het spoor." In afwachting daarvan kunnen lokale besturen eigen maatregelen nemen om het vrachtverkeer te sturen, zegt de N-VA-minister. Een nieuwe timing voor het overkoepelende plan, is er voorlopig niet.

 

Waze heeft me gisteren wel flink geholpen met de files rond Antwerpen :)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee weken geleden ben ik zo van Bierbeek naar Harelbeke gereden.

Als alternatief voor Brussel om half zeven 's morgens werd ik door Waze rondgeleid via Waver, Nijvel, Bergen, Doornik om in Kortrijk de E17 te nemen. Klein beetje omrijden, maar nergens stilgestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik het voordeel van Waze ik ben liever 15 minuten langer onderweg via een grote omweg dan gewoon stil te moeten staan. Zelfs als je bij de stilstaande route sneller op bestemming bent.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bedoeling van Waze zou toch moeten zijn om de snelste weg te tonen, eerder dan een weg waarop je niet moet stilstaan? 

Of je zou dat als voorkeur moeten kunnen ingeven: 'stilstand vermijden'. :D

 

Trouwens, altijd als Waze zo in het nieuws komt vrees ik dat het te populair gaat worden; je wil toch een van de weinigen zijn die de snellere route neemt, anders gaat die niet langer sneller zijn.  Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem is ook dat als de berlingorijders en dergelijke dat gebruiken, dat ze de flitspalen en snelheidswaarschuwingen er gaan proberen uit te halen. Wegens "veiliger"

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, gewoon ik said:

probleem is ook dat als de berlingorijders en dergelijke dat gebruiken, dat ze de flitspalen en snelheidswaarschuwingen er gaan proberen uit te halen. Wegens "veiliger"

Of dat je op allerhande landelijke binnenwegen vast zit achter een Berlingo die veel te traag rijdt om iets van je Waze ETA te kunnen doen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Framfy zei:

De bedoeling van Waze zou toch moeten zijn om de snelste weg te tonen, eerder dan een weg waarop je niet moet stilstaan? 

Of je zou dat als voorkeur moeten kunnen ingeven: 'stilstand vermijden'. :D

 

Trouwens, altijd als Waze zo in het nieuws komt vrees ik dat het te populair gaat worden; je wil toch een van de weinigen zijn die de snellere route neemt, anders gaat die niet langer sneller zijn.  Of zie ik dat verkeerd?

Hij kiest toch steeds de snelste route?

Als je een 'stilstand vermijden' modus zou invoeren, ga je regelmatig de melding 'blijf maar waar je bent' krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, DenDuvel zei:

Hij kiest toch steeds de snelste route?

Dacht ik ook, maar:

1 uur geleden, Polygoon zei:

Dat vind ik het voordeel van Waze ik ben liever 15 minuten langer onderweg via een grote omweg dan gewoon stil te moeten staan. Zelfs als je bij de stilstaande route sneller op bestemming bent.

 

Volgens mij laat Waze je in de file staan, als dat de snelste route is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Framfy zei:

Dacht ik ook, maar:

 

Volgens mij laat Waze je in de file staan, als dat de snelste route is. 

Reken maar van yes!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Framfy zei:

Dacht ik ook, maar:

 

Volgens mij laat Waze je in de file staan, als dat de snelste route is. 

klopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 
Trouwens, altijd als Waze zo in het nieuws komt vrees ik dat het te populair gaat worden; je wil toch een van de weinigen zijn die de snellere route neemt, anders gaat die niet langer sneller zijn.  Of zie ik dat verkeerd?


Te populair?
Ik ken niemand die het niet gebruikt.
Zelfs mijn 80 jarige nonkel gebruikt het. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
 
Volgens mij laat Waze je in de file staan, als dat de snelste route is. 
Dat is net het knappe van het systeem. Alternatieve routes zijn trager dus blijf maar wachten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk woord he, sluipverkeer... Alsof je iets doet dat verboden is.... we betalen rijtaks voor het volledige wegennet verdorie. Het is nu al een belachelijke wildgroei aan zones “uitgezonderd plaatselijk verkeer” omdat een plaatselijke verzuurde bewoner iets teveel auto’s naar zijn goesting hoort passeren... gaat enkel nog maar erger worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kort door de bocht. Ik snap het perfect dat sluipverkeer tot ergernis leidt bij veel bewoners. Sluipverkeer is ook meestal het type verkeer met haast, dat te snel door woonwijken rijdt, en ik maak er mij ook schuldig aan. Het land slibt verkeersgewijs elk jaar meer toe.. structurele files, gebrek aan B-netwerk, lintbebouwing.. gelukkig is er Ben voor de oplossingen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Waky said:

Kort door de bocht. Ik snap het perfect dat sluipverkeer tot ergernis leidt bij veel bewoners. Sluipverkeer is ook meestal het type verkeer met haast, dat te snel door woonwijken rijdt, en ik maak er mij ook schuldig aan. Het land slibt verkeersgewijs elk jaar meer toe.. structurele files, gebrek aan B-netwerk, lintbebouwing.. gelukkig is er Ben voor de oplossingen :D

Iedereen aan den dop. Probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, ST TDCi zei:

Vreselijk woord he, sluipverkeer... Alsof je iets doet dat verboden is.... we betalen rijtaks voor het volledige wegennet verdorie. Het is nu al een belachelijke wildgroei aan zones “uitgezonderd plaatselijk verkeer” omdat een plaatselijke verzuurde bewoner iets teveel auto’s naar zijn goesting hoort passeren... gaat enkel nog maar erger worden...

Daar zit waarde in. NIMBY gedoe. Hetzelfde met al die campagnes om de max snelheid te verlagen in specifieke straten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎22‎/‎12‎/‎2017 om 14:53, ST TDCi zei:

Vreselijk woord he, sluipverkeer... Alsof je iets doet dat verboden is.... we betalen rijtaks voor het volledige wegennet verdorie. Het is nu al een belachelijke wildgroei aan zones “uitgezonderd plaatselijk verkeer” omdat een plaatselijke verzuurde bewoner iets teveel auto’s naar zijn goesting hoort passeren... gaat enkel nog maar erger worden...

 

Op ‎22‎/‎12‎/‎2017 om 15:36, Waky zei:

Kort door de bocht. Ik snap het perfect dat sluipverkeer tot ergernis leidt bij veel bewoners. Sluipverkeer is ook meestal het type verkeer met haast, dat te snel door woonwijken rijdt, en ik maak er mij ook schuldig aan. Het land slibt verkeersgewijs elk jaar meer toe.. structurele files, gebrek aan B-netwerk, lintbebouwing.. gelukkig is er Ben voor de oplossingen :D

Dat er wegen zijn waar geen zwaar vervoer mag komen kan ik nog begrijpen (sommige wegen zijn daar helemaal niet voor gemaakt).

Maar dat "uitgezonderd plaatselijk verkeer" gedoe, daar kan ik ook niet tegen, het is net op die manier dat ze voor nog meer files zorgen, want iedereen moet langs diezelfde wegen als ze niet meer op die andere "uitgezonderd plaatselijk verkeer" wegen mogen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid