Ga naar inhoud

Jaguar XE


Gast

Aanbevolen berichten

Qua onderstel aanzienlijk beter dan een 3 (handling en comfort), qua afwerking mindere details maar wel speciaal gevoel met de Rivaboog, qua motor en versnellingsbak vond ik hem tegenvallen (2.0D 180 automaat), raar geluid waarbij je de turbo goed hoort, versnellingsbak kwam eerder sloom en beetje dom over bij sportieve rijstijl en voelt niet als 180pk. Moet er wel bij zeggen dat het een van de eerste was met minder dan 1000 km, zou aanzienlijk beteren eens ingereden. Als dat zo is dan is het een schitterende auto, ik ga nog eens voor een tweede opinie binnenkort waarschijnlijk! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor vond ik ook wat tegenslagen en voelde idd niet aan als 180pk. Mijn baas heeft die motor in z'n F-pace.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei kefkie:

De motor vond ik ook wat tegenslagen en voelde idd niet aan als 180pk. Mijn baas heeft die motor in z'n F-pace.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is de F-Pace niet veel zwaarder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei stradge:

Qua onderstel aanzienlijk beter dan een 3 (handling en comfort), qua afwerking mindere details maar wel speciaal gevoel met de Rivaboog, qua motor en versnellingsbak vond ik hem tegenvallen (2.0D 180 automaat), raar geluid waarbij je de turbo goed hoort, versnellingsbak kwam eerder sloom en beetje dom over bij sportieve rijstijl en voelt niet als 180pk. Moet er wel bij zeggen dat het een van de eerste was met minder dan 1000 km, zou aanzienlijk beteren eens ingereden. Als dat zo is dan is het een schitterende auto, ik ga nog eens voor een tweede opinie binnenkort waarschijnlijk! 

Betere handling dan een 3er???

Dat kan niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha heb eens met een standaard F30 op 16" ecobanden gereden, zelden zo'n belabberde wegligging ervaren, je vaart meer dan je rijdt, eerste bocht die je vlot neemt schuift dat onbeschoft hard weg over de voorwielen en als je dan van de gas gaat slaagt die achterkant weg :D Sportophanging en 17" is al wel veel beter moet ik zeggen. Een W205 leek me wat stabieler en "composeder" maar heb er niet mee kunnen smijten, valt dat wat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had daar veel vertrouwen in bij mijn 300h. AMG ophanging en 18" doet wel veel. Mijn C180 met 17"Eco banden was kut. Maar zet daar goede banden op (zoals op mijn 180d en 200d) en dat is al beter.

Maar de F30 335i Mpack van mijn neef is toch minstens even grippy in de bochten (heb ik zelf minder vertrouwen in wegens gebrek aan kilometers gereden )

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei msxx:

Is de F-Pace niet veel zwaarder?

Vorige week met een F-Pace 30d gereden, droog aan de haak (volle brandstoftank, zonder bestuurder) een 2100 kg. En dan hebben ze bv magnesium en alu gebruikt om hem al lichter te maken. Ik verschoot er echt van.

De wagen heeft geen goede indruk achtergelaten bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's altijd zo grappig. "Ja maar hij is ook licht want we hebben magnesium gebruikt!" Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze in 2 of 3 onderdelen (van betekenis) een legering met een klein beetje magnesium gebruikt hebben, waardoor de gehele auto een (houd je vast) 7 kg minder zwaar is dan 'ie zou geweest zijn mochten die onderdelen in een gewone alu-legering zijn gemaakt. :D  Of nog: "we hebben een carbon dakplaat gestoken, die weegt de volle 3,7 kg minder dan de alu dakplaat van de gewone versie ... en dat zijn kilo's die hoog in de auto zitten hé dus de impact daarvan op het rijgedrag is IMMENS". Joat ze, vriend. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik moet zeggen dat ik die motor net erg goed vond. Was voor het eerst in lange tijd dat ik met een 4-cilinder diesel reed die niet constant op zijn adem trapte of een toerental van 3.27o/m had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/6/2016 at 5:23 PM, gTa said:

Da's altijd zo grappig. "Ja maar hij is ook licht want we hebben magnesium gebruikt!" Wat ze eigenlijk bedoelen is dat ze in 2 of 3 onderdelen (van betekenis) een legering met een klein beetje magnesium gebruikt hebben, waardoor de gehele auto een (houd je vast) 7 kg minder zwaar is dan 'ie zou geweest zijn mochten die onderdelen in een gewone alu-legering zijn gemaakt. :D  Of nog: "we hebben een carbon dakplaat gestoken, die weegt de volle 3,7 kg minder dan de alu dakplaat van de gewone versie ... en dat zijn kilo's die hoog in de auto zitten hé dus de impact daarvan op het rijgedrag is IMMENS". Joat ze, vriend. :D 

BMW marketing praat, he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei The Swede:

Ik moet zeggen dat ik die motor net erg goed vond. Was voor het eerst in lange tijd dat ik met een 4-cilinder diesel reed die niet constant op zijn adem trapte of een toerental van 3.27o/m had.

Eh, ben jij dat? Het gaat hier over de diesel ja? :D Lees wel overal dat je hem zeker met automaat moet nemen.

Waar reed jij mee? 163/180? M/AT?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had de 180pk automaat.

Enige wat hij was, was nogal luidruchtig.

(jawel, ik rij veel diesels wegens rentals. Ik spui geen mening over autos waar ik niet mee reed.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei The Swede:

Had de 180pk automaat.

Enige wat hij was, was nogal luidruchtig.

(jawel, ik rij veel diesels wegens rentals. Ik spui geen mening over autos waar ik niet mee reed.)

I know, als jij moet opnoemen waar je allemaal al mee reed dan ben je even bezig veronderstel ik :)

Dat is de config die ik ook zou kiezen. Ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WP_20161202_14_52_42_Pro.jpg

Geen al te beste foto, maar vandaag proefrit van een goed uurtje gemaakt met een XE 2.0D 180pk automaat in Prestige uitvoering. Indrukken:

  • Zeer licht sturen, maar wel voldoende connectie met de wielen. Zeer direct ook.
    Klein stuur ook, lag goed in de hand. Maar het leer gaf niet het gevoel zoals een BMW sportstuur.
  • Onderstel was vrij stevig, voldoende tractie, overduidelijk RWD. Geen boot gevoel, goed in balans.
  • Geluidsbeleving
    - Windgeluid dik in orde
    - Rolgeluid viel wat tegen
    - Motorgeluid, tjah... viercilinder. Geciviliseerd genoeg. Op constante snelheid zeer stil onder acceleratie goed hoorbaar.
  • Motor
    Diesel, viercilinder. Niet direct ingrediënten om blij van te worden. Maar het is goed uitgevoerd en ontwikkeld. Daar valt perfect mee te leven! En weinig op aan te merken. Maar ga je daar blij van worden? Nee dus.
    Voldoende power, vooral ook veel koppel.
  • Automaat
    Zeer goed, is dan ook dezelfde ZF als geleverd in elke BMW/Jaguar/LR/Alfa
  • Ruimte
    Viel mij alles mee. Ik kan fatsoenlijk achter mijzelf zitten. En nee, het is geen Passat. Iets kleiner dan de 5, maar dat is geen enkel bezwaar (zitten nooit volwassenen achterin en kinderzitjes behoren tot het verleden)
  • Afwerkingskwaliteit
    Weinig op aan te merken. Geen rammels, alles doet wat het moet doen. Navi met touchbediening (vind ik een nadeel, liever Idrive). De knopjes zijn te goedkoop plastic. Het is allemaal iets minder verfijnd dan ik zou wensen.
  • Design
    Schot in de roos, zowel van binnen als van buiten zie ik mij hier echt wel mee rijden

Samenvattend: Fijne goede auto. Maar het stuurwiel (= hét contact met de wagen), de afwerkingsdetails zijn nadelen. Daarnaast, de viercilinder doet wat hij moet doen. Valt weinig op aan te merken maar zorgt niet voor een smile.
Laat ik hier mijn 5 voor staan? Hmmm, not yet. (zit met kilometers op een punt dat ik hem nog 2 jaar houd of nu weg doe)

WP_20161202_14_52_54_Pro.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze nog geen ervaring, maar bij het interieur van een F-Pace kwam ik tot dezelfde ondervinding. Ik was teleurgesteld, zeker voor een merk als Jaguar, dat zich toch wel in het hogere marktsegment positioneert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik al van dag 1 van de vorige XF zeg; alle fanboys verketterden me toen bijna. Bij de F-type nu is het ook nog zo, de nieuwe XF idem dito. De XE heb ik kort testgezeten op autosalons, meer niet. Ook daar: ondermaatse afwerking: "schoon van ver, maar verre van schoon". Wat mij betreft verliest elke Jaguar (hard) de rechtstreekse vergelijking met de betere in zijn klasse, zelfs een BMW '3 doet beter dan een X3 (en dat zegt genoeg). De '5 en E overklassen de XF op dat vlak duidelijk. En een F-type roadster/coupé is schaamtelijk vergeleken met een Porsche met full leder (en dan is de Jaguar duidelijk de duurdere van de twee).
Zelfs het duurste leder is maar zo-zo van kwaliteit (allerminst de feeling van een goed nappaleder), kunststofdelen zijn vaak cheap en ruw. Men zorgt voor wat "verblinding" (voor blinden, helaas...) door wat vals leder te leggen op 't dashboard en daarin een contrasterend stikkingske te voorzien, maar voor de rest is dat allerminst "premium" qua afwerking en materiaalkeuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei tato:

Met deze nog geen ervaring, maar bij het interieur van een F-Pace kwam ik tot dezelfde ondervinding. Ik was teleurgesteld, zeker voor een merk als Jaguar, dat zich toch wel in het hogere marktsegment positioneert.

Speciaal nog even in de F-Pace gekeken om te zien of het parkeerrem knopje ook zo'n Aldi gevoel geeft. En jawel, hetzelfde knopje.

3 uur geleden zei gTa:

Dat is wat ik al van dag 1 van de vorige XF zeg; alle fanboys verketterden me toen bijna. Bij de F-type nu is het ook nog zo, de nieuwe XF idem dito. De XE heb ik kort testgezeten op autosalons, meer niet. Ook daar: ondermaatse afwerking: "schoon van ver, maar verre van schoon". Wat mij betreft verliest elke Jaguar (hard) de rechtstreekse vergelijking met de betere in zijn klasse, zelfs een BMW '3 doet beter dan een X3 (en dat zegt genoeg). De '5 en E overklassen de XF op dat vlak duidelijk. En een F-type roadster/coupé is schaamtelijk vergeleken met een Porsche met full leder (en dan is de Jaguar duidelijk de duurdere van de twee).
Zelfs het duurste leder is maar zo-zo van kwaliteit (allerminst de feeling van een goed nappaleder), kunststofdelen zijn vaak cheap en ruw. Men zorgt voor wat "verblinding" (voor blinden, helaas...) door wat vals leder te leggen op 't dashboard en daarin een contrasterend stikkingske te voorzien, maar voor de rest is dat allerminst "premium" qua afwerking en materiaalkeuze.

Bij de XE zijn drie soorten dashboards: 
- Plastic
- Nep-leder (Portfolio)
- Echt leder (S-versie)

Het leder (stoelen/deuren) van zowel de Prestige (basisleder) als de Portfolio (2e type leder) vond ik nog wel ok eigenlijk. Het ging mij om al de rest van knoppen met name. Jammer eigenlijk, want de uitstraling en rijkwaliteiten gingen me goed af! En met 3jr garantie en 3jr onderhoud inbegrepen zou ik het nog aandurven. De dag dat ze dat bij Alfa gaan doen is het zelfs een no-brainer :D

 


Het niveau was wat ik zou verwachten in de Alfa Giulia. Maar ik trof het aan in een Jaguar...  Next up.. de Giulia, benieuwd of ik daar net een ervaring heb alsof ik in een Jaguar zit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch snap ik niet waarom er hier nog geen rondrijden (op AM). Hij rijdt echt wel fijn, zeer uitgewogen. Plaatje klopt op dat vlak echt wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2016 om 21:20 zei Geezer:

Minder aantrekkelijk in leasing?

Bij lancering was de XE wat aan de dure kant betreffende operationele leasing maar ondertussen hadden ze de prijs laten zakken dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid