Ga naar inhoud

Opties of vermogen


PJH

Wat zou jij kiezen?  

68 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat zou jij kiezen?

    • 190pk, minder opties
      49
    • 163pk, iets meer opties
      19


Aanbevolen berichten

Negeren die looks, scheuren met die gratis 16"!

²nd! 

 

 

Sommige mensen hebben het te goed gehad thuis. Naïviteit is een cadeau voor de eerste 20jaar, een last voor de volgende 20jaar :P

PJH gaat er tenminste niet van uit dat bepaalde zaken niet gaan kunnen of mogen. Chapeau dat hij de moeite doet om een (onderbouwd) voorstel te doen aan de leasemaatschappij, ook al is de kans klein dat het er door zal geraken. 

 

Bij de grotere velgen heb je wel alle keren als je naar de auto stapt genot daarvan (mss ook bredere banden!) en van het vermogen veel minder.

Dat is waar. Maar kleinere wielen: meer comfort, betere rijeigenschappen wegens minder onafgeveerd gewicht (denk ik, tenzij die 16 inchers zwaarder zijn?), smallere banden en dus gemakkelijker om tractie te breken en je rot te amuseren met je door je werk gesponserde dieselstoof. Chansaar! 

 

Je bent dat effectief gaan vragen? [emoji108]

I

²nd. 

 

Vandaag nog een Ferrari F12 gezien richting Brussel. Die kerel (Z-platen trouwens) had al moeite om een dikke BMW 530d bij te houden, zo'n V12 is echt pover en niet gemaakt voor zoiets. 

Dan deed die kerel in z'n F12 zijn best niet. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomend, als je na 6 maand nieuwe banden nodig hebt omdat je teveel gedrift hebt zal het beter zijn om zelf een setje te betalen, dan om fleet op uw nek te halen omdat je al door je banden zit ^^

En dan is 16 veel goedkoper dan 17.

@@Jerred

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomend, als je na 6 maand nieuwe banden nodig hebt omdat je teveel gedrift hebt zal het beter zijn om zelf een setje te betalen, dan om fleet op uw nek te halen omdat je al door je banden zit ^^

En dan is 16 veel goedkoper dan 17.

@@Jerred

 

Baneen, als het wat snel gaat, krijg je enkel nog budgetbanden. 

 

Lijkt me net beter voor dat doel! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

163 of 190 pk uit eenzelfde motor voel je toch niet. Dus zou voor opties gaan.

 

De keus zou anders zijn moest je mogen kiezen voor een aangename® motor. Dan zou ik zelfs bij zelfde vermogen voor de motor kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou eh, dan zullen we toch eerst eens de koppelgrafiek van beide moeten zien, alvorens zo een uitspraken te doen.

Ik heb ooit een auto gehad met 180pk die na chiptuning 210pk had, dus 30pk verschil. Hier spreken we over 27pk verschil. Dat verschil voel je wel, en nog zo geen beetje.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Je voelt dat verschil.

 

PJH, je moet voor meer vermogen kiezen !

 

:up:

 

 

Mods, topic mag nu dicht. Vraag is beantwoord door ir.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 5 minuten opzoekwerk omdat ik het nu zelf ook wel wilde weten erachter gekomen dat de 118d en 120d verschillende versnellingsbakken hebben waarvan de 118d weer diegene is met tragere verzetten. Dus vanuit mijn oogpunt de doorslaggevende factor om voor de 120d te kiezen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

163 of 190 pk uit eenzelfde motor voel je toch niet. Dus zou voor opties gaan.

 

De keus zou anders zijn moest je mogen kiezen voor een aangename® motor. Dan zou ik zelfs bij zelfde vermogen voor de motor kiezen. 

 

 

Nou eh, dan zullen we toch eerst eens de koppelgrafiek van beide moeten zien, alvorens zo een uitspraken te doen.

Ik heb ooit een auto gehad met 180pk die na chiptuning 210pk had, dus 30pk verschil. Hier spreken we over 27pk verschil. Dat verschil voel je wel, en nog zo geen beetje.

 

Ir_fuel heeft gelijk.

 

Ik heb ooit een 323ti gehad met de 170pk versie 2.5 24-klepper 6-in-lijn, die echter in een eerdere variant (niet in de compact, wel in de gewone '3) 192pk leverde. Het koppel (en ook vermogen) was tot ca. 4.000 tpm quasi identiek en tussen 4k en 5k tpm zelfs niet zo heel erg verschillend. En toch was het verschil was vrij goed voelbaar, de 192pk versie trok vanaf 4.500 tpm veel vrijer, ongeremder door, daar waar de "23i" voorbij de 5.000 tpm toch wel wat van z'n brio verloor.

 

Idem met een "Business Edition" van de E46 320d, een soort van "fiscaal teruggetunede" versie van de 150pk 2.0d die BMW hier aanbood met maar 126pk, maar voor de rest was dat een identieke auto (maximum koppel, versnellingsbak, remmen, enz. dus eigenlijk was dat een zuiver softwarematige inperking van het koppel/vermogen vanaf een dikke 3.000 tpm). Het verschil is onbestaande als je niet boven de 3.000 tpm gaat, maar daarboven was het verschil echt groot. De 2.0d126 viel dan echt dood en sléépte zich naar de 4.000 tpm, terwijl de 2.0d150 daar duidelijk met meer kracht (en dus koppel) in toeren verder klom.

 

En als chiptuning ook geldt binnen het "meer/minder vermogen van dezelfde motor voel je wel/niet": mijn 120d (met 2.0d177) heeft het grootste deel van z'n leven rondgereden met 210 à 215pk (verschillende updates gehad) en 450 Nm. Het verschil was bijzonder groot: véél meer koppel, duidelijk krachtiger hernemen, duidelijk hogere topsnelheid, enz.

 

 

Als je natuurlijk spreekt over het tussen 1.250 en 2.000 tpm rondtaffelen met een kwartje tot maximaal 1/3e gas geven ... njah, dan klopt dat wel, denk ik. M.a.w.: in de file voel je geen verschil tussen een 120d en een 118d (of niet veel), maar om die momenten gaat het niet, daarvoor koop je geen auto met vermogen en een handbak (want daar volstaat een paar pk en een enkele versnelling, b.v. een grasmaaier).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid