Ga naar inhoud

Het grote vrachtwagentechniek-topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren dagje vrij genomen en enkele rijscholen binnen gedaan voor te informeren voor CE! Alles tesamen gaat het toch wel over de 3000€...dat is niet niks.

Maar via KMO-portefeuille kost het maar 50% (dan moet m'n werk dat aanvragen voor een subsidie). Tijd voor eens een gesprekje :)

De reden dat ik eigelijk een CE wil is dat ik ook m'n BE nodig heb. Ik rij al meer dan 2 jaar zonder :oops:

MAAR nu zei die van rijschool dat een CE een BE niet dekt...hoe belachelijke is dat??

Bij ons zoeken ze nog CE chauffeurs. Doet dat als extra job en ge verdient uw rijbewijs terug [emoji2]
Geplaatst:

Dat een CE, de G niet dekt, daar kan ik nog inkomen. Maar dan een CE een BE niet dekt, dat is redicuul!

Gohja, eigenlijk ligt dat nog redelijk dicht bij elkaar é (G en CE). Al is het wel een beetje raar dat ik zonder ook maar één keer te bewijzen dat ik met een tractor kan rijden, er een rijbewijs voor krijg. Nu, zelfde telt voor CE. Ik heb met een Atego met remorque gereden, dat is toch heel wat anders dan met een oplegger. Laat staan met vrachtwagen/aanhangwagen met losse dissel. Maar uiteindelijk, leer je toch pas rijden eens je je rijbewijs hebt. 

Zij beweerde dat dat veranderd was laatste jaren dat je dat nog eens apart moet doen...

Ik heb mijn CE nog maar net gedaan (20-11-13). Op SED had ik nog maar net mijn rijbewijs en reed ik voor de eerste keer met een trekker/remorque combinatie :D 

Mij was wel gezegd dat ik mijn G apart moest aanvragen, maar toen ik dat deed zeiden ze dat dat er nog steeds automatisch bij zit. Nu, dat eens extra benadrukken heeft mij niks gekost, en dan was ik tenminste zeker. 

Geplaatst:

Iedereen die zijn rijbewijs voor een bepaalde datum heeft mag toch gewoon met de tractor rijden.

Moest je vroeger zelfs helemaal geen rijbewijs voor hebben zeker? Kon je gewoon vanaf je 16 er mee rijden dacht ik?

Geplaatst:

Iedereen die zijn rijbewijs voor een bepaalde datum heeft mag toch gewoon met de tractor rijden.

Moest je vroeger zelfs helemaal geen rijbewijs voor hebben zeker? Kon je gewoon vanaf je 16 er mee rijden dacht ik?

Wie een rijbewijs B of B+E heeft mag sinds september 2007 ook deze machines besturen, mits de massa van deze voertuigen niet groter is dan de maximaal toegestane massa voor deze categorieën B en B+E. Voor september 2007 mochten ook houders van rijbewijs C deze voertuigen besturen.

Wie voor 1 oktober 1982 was geboren had dit rijbewijs niet nodig. Voor wie na 1982 was geboren, gold dat wie tussen de 16 en 18 jaar was het rijbewijs wel moest behalen (er was een overgangsregeling tot 31 december 2008), maar er gold een restrictie in de massa van het voertuig (20 MTM). Voor ieder die 18 jaar of ouder was gold hetzelfde tot 31 december 2008, maar met een maximale massa van 44 MTM.

Bij de nieuwe rijbewijzen staat het er apart op. Op dat roos van vroeger had je dat niet dacht ik.

Geplaatst:

Ik ben van 1980, dus ik mag rijden met 44MTM?

De laatste jaren niet meer maar heb al vaak met de tractor gereden, er altijd van uit gaande dat ik in orde was. :)

Geplaatst:

Ik ben van 1980, dus ik mag rijden met 44MTM?

De laatste jaren niet meer maar heb al vaak met de tractor gereden, er altijd van uit gaande dat ik in orde was. :)

Idd, op een andere site staat het wel beter uitgelegd:

Zijn evenwel vrijgesteld om houder te zijn van een rijbewijs G:

1. bestuurders die geboren zijn vóór 1 oktober 1982; deze mogen rijden met een voertuig

van de categorie G zonder houder te zijn van enig rijbewijs

Vroeger was alles dus effectief beter!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Kan je ons leren tacho lezen?

Geplaatst:

Bij ons zoeken ze nog CE chauffeurs. Doet dat als extra job en ge verdient uw rijbewijs terug [emoji2]

Dat is dus effectief m'n bedoeling...CE halen en in m'n vrije tijd wat kunnen rijden...

Geplaatst:

Kan je ons leren tacho lezen?

Wat wil je er van weten?

Heb zelf nog een oude zitten met schijf, de echte oude:

373863_10151139574066013_1151822005_n.jp

Begrenzer is een vaag begrip wel :D Er zit één op, op 2500rpm denk ik.

Een enorm rustig dagje ziet er dan als volgt uit:

389445_10150514734286013_2142496311_n.jp

Op deze ben ik dus om 7u begonnen met rijden en heb ik tot 7u50 gereden, de snelheid staat in de bovenste cirkel. Onderaan is dat bijna een blokje, maar iedere 10km is een streep van onderen naar boven. Zo kunnen ze uw kilometers ongeveer nagaan. Het voordeel is, dat dat manueel moet gebeuren. Zo kon er dus vrij makkelijk wat van foefelare gedaan worden. Maar dat doe ik natuurlijk nooit ;)

Van 7u50 tot 11u heb ik dan liggen slapen om dan tot 12u weer te rijden. Van 12u00 tot 12u35 middagpauze en dan weer tot 13u de baan op om dan weer tot 16u15 te rusten. Dan weer een half u rijden en een half u rust, om de dag met een rit van nog een uurtje af te sluiten om 18u15.

Begonnen en gestopt in Gent, met vermelding van begin en eindkilometers. Normaal moet je ook uw totaal km's noteren, maar ik heb dat nooit gedaan (alsof een trucker kan rekenen...) en heb er nooit een boete op gehad. Ook op het feit dat mijn naam er niet volledig op staat nooit klachten gehad eigenlijk.

Die balkjes dat de kilometers aanduid, is trouwens ook de aanduiding van rijtijd, rust, beschikbaarheidsteid en werken. Rust is gewoon een lijn, rijden is het dikste. Maar zoals je ziet op mijn schijf, rij en rust ik enkel.

Daar heb ik wel nog opmerkingen op gehad, maar het is aan de controleur om te bewijzen dat ik effectief niet werk ;)

Schijf is ofwel analoog zoals die op de foto, ofwel digitaal.

Met de kaart is het enkel digitaal en heb je hier vooral

Siemens:

Siemens-Digital-Tachograph.jpg

Stoneridge:

stoneridge_lge_crop.png?__SQUARESPACE_CA

Actia:

15I6E0V92.jpg

De Actia ben ik nog nooit tegen gekomen. In vele vrachtwagens zit de Siemens, maar het liefst rij ik met Stoneridge. Bij de Siemens, slaat dat ding alles op, maar je kan met moeite eigenlijk iets zelf opvragen. Terwijl bij Stoneridge komt er gewoon op dat je nu nog bvb 3u kan rijden en je dan 30min pauze moet nemen. Ook zal die weergeven hoeveel tijd je in totaal al gereden hebt terwijl bij een siemens kan je dat enkel door ofwel af te printen ofwel 300x op wat knoppen te duwen eer je er zit in hun menu.

Als je trouwens wat wil experimenteren:

http://www.drivers-cpc.co.uk/?page=freetacho

Deze applicatie gebruiken ze zelfs bij FOD transport om alles uit te leggen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Dat is dus effectief m'n bedoeling...CE halen en in m'n vrije tijd wat kunnen rijden...

Ga je wel vakbekwaamheid ook moeten doen.

Geplaatst:

Schrijf u in bij randstad of zo, dan is dat perfect te doen [emoji6]
Geplaatst:

Ga je wel vakbekwaamheid ook moeten doen.

I know...het volledige pakket wil (en MOET) ik hebben :)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wat wil je er van weten?

Op deze ben ik dus om 7u begonnen met rijden en heb ik tot 7u50 gereden, de snelheid staat in de bovenste cirkel. Onderaan is dat bijna een blokje, maar iedere 10km is een streep van onderen naar boven. Zo kunnen ze uw kilometers ongeveer nagaan. Het voordeel is, dat dat manueel moet gebeuren. Zo kon er dus vrij makkelijk wat van foefelare gedaan worden. Maar dat doe ik natuurlijk nooit ;)

Van 7u50 tot 11u heb ik dan liggen slapen om dan tot 12u weer te rijden. Van 12u00 tot 12u35 middagpauze en dan weer tot 13u de baan op om dan weer tot 16u15 te rusten. Dan weer een half u rijden en een half u rust, om de dag met een rit van nog een uurtje af te sluiten om 18u15.

Begonnen en gestopt in Gent, met vermelding van begin en eindkilometers. Normaal moet je ook uw totaal km's noteren, maar ik heb dat nooit gedaan (alsof een trucker kan rekenen...) en heb er nooit een boete op gehad. Ook op het feit dat mijn naam er niet volledig op staat nooit klachten gehad eigenlijk.

Die balkjes dat de kilometers aanduid, is trouwens ook de aanduiding van rijtijd, rust, beschikbaarheidsteid en werken. Rust is gewoon een lijn, rijden is het dikste. Maar zoals je ziet op mijn schijf, rij en rust ik enkel.

Daar heb ik wel nog opmerkingen op gehad, maar het is aan de controleur om te bewijzen dat ik effectief niet werk ;)

Met de kaart is het enkel digitaal en heb je hier vooral

Siemens:

Siemens-Digital-Tachograph.jpg

Stoneridge:

stoneridge_lge_crop.png?__SQUARESPACE_CA

Actia:

15I6E0V92.jpg

De Actia ben ik nog nooit tegen gekomen. In vele vrachtwagens zit de Siemens, maar het liefst rij ik met Stoneridge. Bij de Siemens, slaat dat ding alles op, maar je kan met moeite eigenlijk iets zelf opvragen. Terwijl bij Stoneridge komt er gewoon op dat je nu nog bvb 3u kan rijden en je dan 30min pauze moet nemen. Ook zal die weergeven hoeveel tijd je in totaal al gereden hebt terwijl bij een siemens kan je dat enkel door ofwel af te printen ofwel 300x op wat knoppen te duwen eer je er zit in hun menu.

Als je trouwens wat wil experimenteren:

http://www.drivers-cpc.co.uk/?page=freetacho

Deze applicatie gebruiken ze zelfs bij FOD transport om alles uit te leggen.

@@CAS Dat is duidelijk  :inlove:

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Echt he. Meester Cas!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ja! Graag!

Geplaatst:

Meester @@CAS, enig idee waar dit weer op slaat?

Ten gevolge van de afschaffing om in het voertuig te moeten beschikken over een verklaring van activiteit, het patronaal attest genoemd, en de verplichting om manuele activiteiten in te geven in de tachograaf kan u op onze website de te volgen procedure vinden om manuele activiteiten toe te voegen afhankelijk van het model van de tachograaf:
Geplaatst:

Dat we sinds maart geen patronaal attest meer moeten bij hebben.

Op zich betekend dat dus dat uw kaart volledig ingevuld moet zijn. Een weekend bvb moet je als rust ingeven (normaal doet die dat wel automatisch). Maar als je je kaart bvb een uur of 2 uit neemt, moet je die periode ook ingeven. Mss best af en toe eens opzetten dat je beschikbaar was of als arbeid.

Op zich als ik het zo hoor, is het gewoon makkelijker, maar ergens vind ik het toch bizar. Mss dat ze in de toekomst nog uw kaart met uw loon gaan vergelijken en dan zo zoeken naar eventuele fraude.

@@Bompa, liefst in het weekend zeker?

Geplaatst:

Ik denk ook eerder in die richting want ik snap er niets van. Aangezien ik amper rij, zal dat op niet veel trekken bij mij. :) Als 'm vraagt om manuele invoer, zeg ik altijd nee... (allicht verkeerd?)

Geplaatst:

Ik denk ook eerder in die richting want ik snap er niets van. Aangezien ik amper rij, zal dat op niet veel trekken bij mij. :) Als 'm vraagt om manuele invoer, zeg ik altijd nee... (allicht verkeerd?)

Idd, doe eens ja. Normaal gaat die de tijd dat je kaart er uit was als rust aangeven. En als je ze er uit haalt, zeg je "NEE" op "einde werkdag?". Anders begint die te printen. Al zou dat volgens Transport & Logistiek Vlaanderen niet het geval zijn. Maar ik ben nog geen enkele tacho tegen gekomen (buiten de oude uiteraard) die niet beginnen printen bij "JA".

Op heel rustige dagen, of zoals bij u waarbij het uw hoofdactiviteit niet is, kan je af en toe eens een uur ofzo ingeven als arbeidstijd. Dan gaan ze mss minder argwaan wekken.

Reed jij trouwens met een patronaal attest bij u? Een dat je zelf geschreven hebt dan :D

Geplaatst:

Dat we sinds maart geen patronaal attest meer moeten bij hebben.

Op zich betekend dat dus dat uw kaart volledig ingevuld moet zijn. Een weekend bvb moet je als rust ingeven (normaal doet die dat wel automatisch). Maar als je je kaart bvb een uur of 2 uit neemt, moet je die periode ook ingeven. Mss best af en toe eens opzetten dat je beschikbaar was of als arbeid.

Op zich als ik het zo hoor, is het gewoon makkelijker, maar ergens vind ik het toch bizar. Mss dat ze in de toekomst nog uw kaart met uw loon gaan vergelijken en dan zo zoeken naar eventuele fraude.

@@Bompa, liefst in het weekend zeker?

:)

Geen woensdag of donderdag, de andere dagen kan ik wel iets regelen als ik het een week of twee op voorhand weet. Liefst in de week dus.

Geplaatst:

:)

Geen woensdag of donderdag, de andere dagen kan ik wel iets regelen als ik het een week of twee op voorhand weet. Liefst in de week dus.

Ik weet nu nog niet wat ik morgen ga doen :D Wel rij ik af en toe de zaterdag eens. Zijn kortere dagen en staan wel vast. Anders weet ik nooit echt wanneer mijn dag eindigt...

Geplaatst:

Zaterdagvoormiddag is zeer druk, en zeker nu mijn vrouw nog niet kan rijden door haar arm.

In de namiddag moet wel lukken. Is dat een probleem?

Geplaatst:

Wat wil je er van weten?

Ik heb alleen met de oude gereden.

Schijf invullen, tacho open doen en erin steken.

En dan zeker een maand bijhouden.

Vergeten invullen was toen 10.000 bf.

Op het einde had ik een "digitale".

Die werkte met dezelfde schijf maar die werd zoals een cd ingeslikt.

Geplaatst:

Ik heb alleen met de oude gereden.

Schijf invullen, tacho open doen en erin steken.

En dan zeker een maand bijhouden.

Vergeten invullen was toen 10.000 bf.

Op het einde had ik een "digitale".

Die werkte met dezelfde schijf maar die werd zoals een cd ingeslikt.

Over welke tijd spreken we dan? Die digitale met schijf is rond 2000 gelanceerd zeker?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in