Jump to content
Monterey Jack

MotoGP/2/3/WSBK/...

Recommended Posts

Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Ik vond niet direct een topic hierover. Ookal staat het niet echt op zijn plaats, als zijnde autosport, hopelijk mag het blijven :lol: Persoonlijk vind ik het een van de spectaculairdere sporten, vele malen meer actie dan F1 :)

 

Quote

 

Zondag staat op het circuit van Losail in Qatar de eerste Grand Prix in de MotoGP op het menu. Tijd dus om vooruit te blikken wie de favorieten op de wereldtitel zijn, welke teams gaan verrassen en wat die twee Belgen in de Moto2 en Moto3 kunnen.

marquez.jpg?maxheight=380&maxwidth=568&s

Titelfavoriet

Ja, er is maar één echte titelfavoriet: Marc Marquez. De 22-jarige Spanjaard van Repsol Honda veroverde vorig seizoen met overmacht zijn tweede wereldtitel in de MotoGP. In 2013 werd hij pas de tweede rijder ooit die in zijn eerste seizoen meteen wereldkampioen werd. Vorig jaar won Marquez dertien van de achttien races en was hij al drie races voor het einde zeker van de titel.

Gezien zijn jonge leeftijd kan Marquez dit seizoen enkel maar groeien, indien dat nog kan. Repsol Honda domineert al enkele jaren met de beste motor van het pak en heeft afgelopen winter geen enkele pluim verloren. 

Uitdagers

Vier rijders kunnen Marquez bedreigen in zijn zoektocht naar een derde opeenvolgende wereldtitel. De eerste is ploegmaat bij Repsol Honda Dani Pedrosa. De ondertussen 29-jarige Spanjaard is al sinds 2006 actief in de MotoGP. Hij finishte al drie keer als tweede en drie keer als derde in de WK-eindstand. Pedrosa is gemotiveerd om te bewijzen dat hij nog steeds een wereldtitel in zich heeft, ondanks de aanwezigheid van 'golden boy' Marquez in zijn team. Daarvoor heeft Pedrosa vooral stabiliteit nodig, dus geen blessures en slechte starts.

Uitdager nummer twee is Jorge Lorenzo. De 27-jarige Spanjaard van Movistar Yamaha kwam als een wervelwind de MotoGP binnen en werd wereldkampioen in 2010 en 2012. Vorig seizoen liet Lorenzo het afweten bij de start van het seizoen en werden er gaandeweg vragen gesteld bij zijn houding en fysieke paraatheid. Toch finishte Lorenzo derde in de eindstand, goed voor zijn op één na slechtste plaats ooit (in zijn debuutjaar 2008 was hij vierde). Dat toont wel aan dat Lorenzo altijd meedoet voor de prijzen.

Dat doet Valentino Rossi ook altijd. De legendarische maar ondertussen 36-jarige Italiaan gaat op zijn Yamaha op zoek naar zijn achtste wereldtitel in de MotoGP. Rossi was tijdens de winter, net als ploegmaat Lorenzo, lyrisch over zijn nieuwe motor. Daarmee zou 'The Doctor' moeten concurreren met de motoren van Repsol Honda. Vorig jaar kwam Rossi uit op plek twee in de WK-eindstand. Zijn laatste titel dateert van 2009.

En dan is er nog Andrea Dovizioso. Honda en Yamaha domineerden de voorbije jaren de MotoGP, maar Ducati heeft een inhaalrace ingezet en lijkt klaar om de strijd aan te gaan. De 29-jarige Dovizioso kwam tot nu toe nooit dichter dan een derde plek in de WK-eindstand (2011) maar raakte de voorbije twee seizoenen steeds meer gewend aan zijn motor. Samen met ploegmaat Andrea Iannone hebben de Italianen met een oersnelle motor alles in huis om het Honda en Yamaha moeilijk te maken.

Outsiders

Achter bovengenoemde namen wordt het een oorlog voor de rest van de top tien plaatsen. Bradley Smith en Pol Espargaro hebben met de Tech 3 Yamaha een zeer degelijke motor onder de poep zitten, en kunnen in bepaalde races meedoen voor een plek bij de beste vijf. Beide heren zijn sowieso al héél snel. Cal Crutchlow maakte de overstap van Ducati naar LCR Honda en lijkt zich eindelijk nog eens goed te voelen op een motor. Daarnaast zijn Stefan Bradl en Superbike-kampioen Loris Baz zeker niet te onderschatten op de Forward Yamaha.

Suzuki en Aprilia maken hun terugkeer als fabrieksteams. Suzuki doet het met jonge veulens Aleix Espargaro (25) en Maverick Viñales (20). Een zege zal er niet inzitten voor de Japanse renstal, maar het is hoopgevend dat ze weer als fabrieksteam meedoen en dat trouwens met een competitieve motor.

Bij Aprilia is het een heel ander verhaal. De Italiaanse renstal gaat het seizoen in met ervaren rijders Alvaro Bautista (30) en Marco Melandri (32). Het Aprilia-team is nog hard aan het werk om zijn motoren verder te ontwikkelen en op een topniveau te krijgen. Meer dan mikken op een top-10 plek zit er dit jaar waarschijnlijk niet in.

Belgen?

In de Moto2 (de klasse onder de MotoGP) rijdt er één Belg rond: Xavier Simeon. De 25-jarige Brusselaar begint daar aan zijn zesde seizoen en lijkt klaar om de aansluiting met de subtop te maken. Vorig jaar moest Simeon zes keer opgeven, wat resulteerde in een toch wat teleurstellende veertiende plaats in de WK-eindstand. Dit seizoen gaat de Belg aan de slag bij Kalex Gresini, één van de betere teams in de Moto2. Dus: betere motor, betere begeleiding en meer ervaring voor Simeon.

In de Moto3 (de klasse onder de Moto2) komt Livio Loi aan de start. De 17-jarige Limburger begint aan zijn derde seizoen en doet dat deze keer bij Honda. De voorbije twee seizoenen sloot Livio het seizoen af als 22e en 21e in de WK-eindstand. Dat moet én kan dit jaar een stuk beter. Zeker omdat hij vorig seizoen maar de helft van de wedstrijden reed.

Kalender

29 maart: Losail (Qatar)
12 april: Austin (VS)
19 april: Termas de Rio Hondo (Argentinië)
3 mei: Jerez (Spanje)
17 mei: Le Mans (Frankrijk)
31 mei: Mugello (Italië)
14 juni: Barcelona (Spanje)
27 juni: Assen (Nederland)
12 juli: Sachsenring (Duitsland)
9 augustus: Indianapolis (VS)
16 augustus: Brünn (Tsjechië)
30 augustus: Silverstone (Groot-Brittannië)
13 september: Misano (San Marino)
27 september: Alcaniz (Spanje)
11 oktober: Motegi (Japan)
18 oktober: Philip Island (Australië)
25 oktober: Sepang (Maleisië)
8 november: Valencia (Spanje)

 

Bron: http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cnt/dmf20150328_01603664

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Startgrid voor de eerste race van het seizoen, de COMMERCIAL BANK GRAND PRIX OF QATAR op het Losail International Circuit:

 

mgp1st1.PNG

 

De race is deze avond om 20u te volgen op Eurosport :) Om 17u is er Moto3 en om 18u20 Moto2 (beide normaal ook te zien op EurosportHD).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Nog wat materiaal van vorig seizoen:
 


 

 

 
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Video's zijn niet te bekijken buiten YouTube :(

 

Eentje met vooral materiaal uit de lagere klassen:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa

Dju, wist niet dat vandaag ook begon! Heerlijke tak van motorsport! En inderdaad: altijd BAKKEN actie, vaak onnoemelijk veel inhaalmanoeuvers, ... top.

Waar zenden ze uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa

Hè, chance, je kan live kijken via YeloTV. (madame is SYTYCD aan het kijken op TV :fp: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
utah    524
utah

Hopelijk kan The Docter dit jaar eens een vuist maken tegen diene kleine Spanjaard.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Dju, wist niet dat vandaag ook begon! Heerlijke tak van motorsport! En inderdaad: altijd BAKKEN actie, vaak onnoemelijk veel inhaalmanoeuvers, ... top.

Waar zenden ze uit?

 

Eurosport inderdaad. Daarnet al Moto2 en Moto3 gekeken, om duimen en vingers van af te likken. Wat een spektakel :lol: 

 

We hebben trouwens 2 landgenoten in die klasses. Livio Loi rijdt Moto3 en is daarnet jammer genoeg van de baan gegaan, was nochtans sterk bezig. In de Moto2 hebben we met Xavier Simeon zelfs een podium gehaald, erg knappe 2e plaats! Wel wat geholpen door valpartijen en technische problemen van de 3 toppers in de Moto2 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Hopelijk kan The Docter dit jaar eens een vuist maken tegen diene kleine Spanjaard.

 

Ik ben vooral benieuwd naar Ducati :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa

WTF Marquez, efkens "ertussendoor" friemelen. :D  Hoe die  terugkomt! :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

WTF Marquez, efkens "ertussendoor" friemelen. :D

 

Lichtjes gek in zijn hoofd :lolz:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa

Ja, hoe die terugkomt!

 

En WTF: die gasten knallen zo voorbij de 350 km/u! :-o

 

Edit: geen 360 dus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Ja, hoe die terugkomt!

 

En WTF: die gasten knallen zo voorbij de 350 km/u, zag daarnet 360 zelfs! :-o

 

Gestoord inderdaad :shock: Die beelden zijn ook fantastisch mooi, die gyroscopische camera's :inlove:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Wat een gevecht, fantastisch, Ducati vs Yamaha :inlove: :inlove:

 

Die grafiekjes ook voor die snelheid :inlove: Waarom kunnen ze dat niet in de F1. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monterey Jack    2,785
Monterey Jack

Wat een spektakel, wat een thriller, wat een race :shock::inlove: :inlove: Rossi wint  :up:  :party:

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    19,043
gTa

Jawadde, wat een thriller.... :stoked:

Share this post


Link to post
Share on other sites
flupke73    5,702
flupke73

wtf, zo zalig spannend :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3000    733
3000

Super begin van't seizoen! Wat is F1 toch een saaie boel in vergelijking hiermee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lotuzzz    10,459
Lotuzzz

Dju, wist niet dat vandaag ook begon! Heerlijke tak van motorsport! En inderdaad: altijd BAKKEN actie, vaak onnoemelijk veel inhaalmanoeuvers, ... top.

Waar zenden ze uit?

Ook op LaDeux eventueel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,800
dragonfly

Ook op LaDeux eventueel :)

 

Ik heb daar gekeken, teveel reclame op Eurosport.

 

Was superspannend, Rossi kan het nog altijd :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gixxer    605
Gixxer

Ze geven maar 1x reclame tijdens de race en dan nog heel kort.

Een fractie van de reclame die ze op RTBF geven.

Daarvoor krijg je wel alle warm ups, alle reeksen, live interviews voor en na de race enz in de plaats.

Het is nog nooit zo goed geweest.

Had vroeger veel klachten van Eurosport maar nu zitten ze er boenk op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dragonfly    8,800
dragonfly

Ze geven maar 1x reclame tijdens de race en dan nog heel kort.

Een fractie van de reclame die ze op RTBF geven.

Daarvoor krijg je wel alle warm ups, alle reeksen, live interviews voor en na de race enz in de plaats.

Het is nog nooit zo goed geweest.

Had vroeger veel klachten van Eurosport maar nu zitten ze er boenk op.

 

huh? dan zal jij iets anders gezien hebben zeker. Voor de start al 3x hetzelfde filmpje, was niet eens reclame maar eigen sportbeelden ipv de voorbeschouwing te tonen.

En als het dan spannend is ff reclame gaan tonen zonder klein scherm ernaast, neen dank u. Heb lekker weggezapt naar LA2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wax-it.be    1,569
Wax-it.be

Het was epic!

Misschien wel de mooiste race van Rossi ooit!

Hij heeft alles maar dan ook alles gegeven wat hij ook maar kon geven!

De laatste keer bocht 1 maakte voor mij duidelijk hoe hard hij dit wou, hij wordt aan de binnenkant uitgeremd door een veel snellere ducati maar hij pakt em alsnog buitenom bij het inremmen en legt hem er net voor met misschien 5cm verschil.

Daarna zet ie een last lap neer die bijna zijn fastest lap evenaart...

Ik ga het niet snel zeggen, maar ik heb een traan moeten wegpinken toen hij na deze thriller als eerste over de lijn kwam, wat een HELD! :inlove:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Frekkel
      By Frekkel
      Omdat er nog geen topic was om gewoon wat te lullen. 
      Eerste ritje van 2021 zit er op. Het was alweer een paar maand geleden. Smaakt naar meer. 
    • msxx
      By msxx
      Het vorige topic was dicht zag ik, dus bij deze een nieuwe 😄 
       
      En om het met een glimlach te starten:
       

    • gTa
    • gTa
      By gTa
      Topictitel says it all.  
      May the discussion begin!
    • gTa
      By gTa
      Tot nu toe ontsnappen moto's aan de verplichte technische keuring.
      Sommigen zien dat als een zegen, want "alles" is toegelaten, zolang het niet zwaar manifest overlast berokkent of gevaarlijk is. (Volgens de wet is uiteraard niet alles toegelaten... maar wie controleert? Ah, de flikken, tiens. Ja, klopt, maar de technische staat van motoren checken behoort niet echt tot de prioriteiten, in ons land.)   Het meest gekende gevolg is 't feit dat er heel wat moto's zijn (blèrende Japanners met 4-cilinders, daverende Italiaanse L-twins en stotterende Amerikaanse V-twins all alike en laat ons ook het handjevol Honda Dax' niet vergeten die met 80 of 100cc rondbollen, straight pipe inclusief) die met open uitlaten rond rijden. "Loud pipes save lives." heet dat dan. Vrijheid, blijheid.

       
      Maar we -motorrijders- hangen er weldra ook aan.
      Europa heeft op een bepaald moment (ergens nog voor de eerste helft van het vorige decennium) beslist dat er ook een technische keuring voor moto's moest komen, tenzij een Lidstaat naar Europa toe concrete, impactvolle maatregelen naar voor schoof ifv de veiligheid; dat kon dan leiden tot het wegvallen van die keuringsplicht. Lidstaten konden dergelijke maatregelen meedelen tot midden 2017. De (inzake omzetten van richtlijnen in nationale wetgeving) betere Lidstaten zoals Nederland deden dat en daar komt er dus geen keuring voor motoren. Andere Lidstaten hadden toen al of hebben sindsdien bewust een keuring ingevoerd (o.a. Duitsland).

      België echter - het zal je niet verwonderen - zette z'n luie drafje voort en liet na om ook maar iéts te doen of aan te leveren (bedankt, Ben Weyts, om je vooral te focussen op de flitsgeldkoe) en dus moet België ten laatste per 1/1/2022 starten met een technische keuring voor moto's.
      Hoe die er uit gaat zien, is nog helemaal niet gekend. Het is een gewestelijke bevoegdheid, dus er kunnen (en zúllen waarschijnlijk) andere regels komen voor Vlaanderen, voor Brussel-Hoofdstad en voor Wallonië. Er zijn -voor zover geweten- in géén van de 3 gewesten al stappen ondernomen waarover is gecommuniceerd, dus we tasten allemaal nog in 't duister.
       
      Jullie meningen hierover: graag.
      En toekomstige updates horen hier uiteraard ook thuis.
       
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions