Ga naar inhoud

Lotus 311


Jokke_vlo

Aanbevolen berichten

Ik neem ook de BAC Mono.

Nu effe serieus @@gTa, behalve aan de toog of puur voor de "heb", wat is de meerwaarde van 450pk in zo een kist, behalve dat je zeker dood bent ipv in een karreke te zitten bij een crash? Daarmee koop je seconden on track zonder dat je er iets voor moet doen, en het is niet dat je in een gelijkaardige kar met een stuk minder vermogen geen beleving hebt.

Een Bac Mono heeft ook al 280pk.

Wat betrouwbaarheid betreft zou het wel eens kunnen dat Lotus de betere is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond ook in awe bij de bouwkwaliteit van de BAC Mono, zeker de full (matt) carbon versie is breathtaking. Voorts zal ook die centrale zitpositie en de single seater feeling echt wel top notch zijn en dat is iets dat ik nog niet ken - moet zalig zijn dus om dat te leren kennen. Qua uitdaging van de piloot zullen ze ook wel allebei in die top league zitten waar een beetje talent, veel geduld, een slimme aanpak en een mooie trade-off tussen ball size en modesty belangrijk zijn. Er zijn maar weinig redenen waarom ik die BAC Mono niét zou nemen, wat een ding zeg!

 

Maar me dunkt dat 450pk in de Lotus niet plots dé reden zal zijn waarom je dood bent ipv in een karreke te zitten? Ik zou b.v. als track-ding ook een 620R overwegen. Die moet, nog meer dan de 311, bij machte zijn om je het hele huwelijk lang shitless te scaren. M.a.w. steevast nieuwe dingen ontdekken gegarandeerd. (Niet dat een BAC Mono dat niet kan, maar 't is toch anders door een meer uitgebalanceerd geheel tussen o.a. vermogen en gewicht.)

 

De mogelijkheid om met twee in die auto te zitten (die is er toch, correct?) en dat ook op een zonnige weekend op de openbare weg te gaan rijden lijkt me beestig (gesteld dat die ooit met toelating voor openbare weg komt). En tot slot: die 6 cilinders. En ergens ... vind ik 'm ook mooier.

 

Betrouwbaarheid is bij Lotus toch ook niet zo gigantisch, of ondertussen wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stond ook in awe bij de bouwkwaliteit van de BAC Mono, zeker de full (matt) carbon versie is breathtaking. Voorts zal ook die centrale zitpositie en de single seater feeling echt top notch zijn. Qua uitdaging van de piloot zullen ze allebei in de top league zitten. Er zijn maar weinig redenen waarom ik die BAC Mono niét zou nemen, wat een ding zeg!

Idd. 

Maar me dunkt dat 450pk in de Lotus niet plots dé reden zal zijn waarom je dood bent ipv in een karreke te zitten? Ik zou b.v. als track-ding ook een 620R overwegen. Die moet, nog meer dan de 311, bij machte zijn om je het hele huwelijk lang shitless te scaren. M.a.w. steevast nieuwe dingen ontdekken gegarandeerd. (Niet dat een BAC Mono dat niet kan, maar 't is toch anders door een meer uitgebalanceerd geheel tussen o.a. vermogen en gewicht.)

 

Ik vind het erover. Net zoals ik met 600pk op circuit knallen in een GT als amateur erover vind. Daar win je niks mee behalve seconden op de straights. Vergeet ook niet dat die laatste generatie Loti ( :D ) ook "race" ESP heeft he. Je wordt er geen beter piloot van en de circuits waar je dat vermogen aan de grond zet (lees: Spa want voor veel mannen met dat soort materiaal is een circuit als Mettet "te min") heb je toch totaal geen gevoel van acceleratie dus voor de kick rechtdoor moet je het ook niet doen. Er is op Spa ook geen enkele bocht die je sneller gaat pakken met je 2-11 / 3-11 omwille van je extra vermogen.

De mogelijkheid om met twee in die auto te zitten (die is er toch, correct?) en dat ook op een zonnige weekend op de openbare weg te gaan rijden lijkt me beestig (gesteld dat die ooit met toelating voor openbare weg komt). En tot slot: die 6 cilinders. En ergens ... vind ik 'm ook mooier.

Ja ok, maar dat kan met minder pks ook natuurlijk. Mooi is hij wel.

Betrouwbaarheid is bij Lotus toch ook niet zo gigantisch, of ondertussen wel?

Lijkt me toch serieus gebeterd eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg je wel, qua vermogen en attitude van trackers. Ik denk dat we ongeveer in dezelfde richting kijken als we 't over trackrijden hebben.

 

Waar ik nen bleu in ben, is trackrijden met (heel) veel vermogen. Nooit gedaan. Dus altijd moeten spelen op 't maximale halen uit rijtechniek, vloeiend rijden, bochten, remmen, kijken, anticiperen, enz. Maar naar 't eind toe was ik dat toch wel wat beu ... ik wou vermogen. :D  Beter zo dan omgekeerd, denk ik. Maar ook met meer vermogen zou ik op den duur weer meer de andere zaken dan rechtdoor knallen, gaan opzoeken. Zelfs met een 620R zou ik dat doen (geen idee of ik het eerste jaar dat ik die kar heb, die knalhard rechtdoor zou dúrven peren in 1, 2 of 3... :D ). Enfin, wat ik bedoel is: met tevéél vermogen is het ook weer zoeken naar de juiste balans, afwegen, uittesten (nu eens het ene, dan weer het andere) ... net zoals vroeger, met dat verschil dat je dan wél voldoende druk hebt op de leidingen als je 't kraantje eens helemaal open draait.

 

't Is bij mij ook: alle objectieve boxjes zijn getickt wat de BAC Mono betreft, en zelfs deze die gaan over de looks in detail. Maar de subjectieve vonk is er niet echt bij mij. Als ik naar het geheel kijk, 'm voorbij zie (en vooral hoor) rijden ... dan krijg ik er geen weke knieën van. Bij die 3-11 (en voordien ook bij de 2-11) was die er van de eerste seconde. Helaas is dat bij mij, zelfs na een lange objectieve voorstudie, nog altijd een sterke beslisser...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik nen bleu in ben, is trackrijden met (heel) veel vermogen. Nooit gedaan. Dus altijd moeten spelen op 't maximale halen uit rijtechniek, vloeiend rijden, bochten, remmen, kijken, anticiperen, enz. Maar naar 't eind toe was ik dat toch wel wat beu ... ik wou vermogen. :D  Beter zo dan omgekeerd, denk ik. Maar ook met meer vermogen zou ik op den duur weer meer de andere zaken dan rechtdoor knallen, gaan opzoeken. Zelfs met een 620R zou ik dat doen (geen idee of ik het eerste jaar dat ik die kar heb, die knalhard rechtdoor zou dúrven peren in 1, 2 of 3... :D ). Enfin, wat ik bedoel is: met tevéél vermogen is het ook weer zoeken naar de juiste balans, afwegen, uittesten (nu eens het ene, dan weer het andere) ... net zoals vroeger, met dat verschil dat je dan wél voldoende druk hebt op de leidingen als je 't kraantje eens helemaal open draait.

Ik zeg niet dat meer dan 200pk hebben zinloos is he. Laten we het houden op (voor een GT wagen) alles tot pakweg 400pk (ook in functie van het gewicht van je auto natuurlijk). Ik kan me met de beste wil van de wereld niet inbeelden dat je met eenzelfde auto meer rijplezier beleeft op circuit met 500pk tov 400pk. Dat dat wel zo is met 300pk tov 200pk wil ik wel geloven. Tenzij je een absolute noob bent en gewoon kickt op hoe hoog je snelheidsmeter gaat op de hele lange rechte stukken.

't Is bij mij ook: alle objectieve boxjes zijn getickt wat de BAC Mono betreft, en zelfs deze die gaan over de looks in detail. Maar de subjectieve vonk is er niet echt bij mij. Als ik naar het geheel kijk, 'm voorbij zie (en vooral hoor) rijden ... dan krijg ik er geen weke knieën van. Bij die 3-11 (en voordien ook bij de 2-11) was die er van de eerste seconde. Helaas is dat bij mij, zelfs na een lange objectieve voorstudie, nog altijd een sterke beslisser...

Absoluut. En dat vind ik een hele moeilijke oefening om te maken als je je geld maar 1 keer kan uitgeven (ik ben ze aan het maken op dit moment trouwens, na de M235i) en het gaat niet over een puur praktische budgetvriendelijke wagen voor comfort en gezin. Je zit met de emotie aan de ene kant en de ratio aan de andere kant. Een kar die op papier "alle objectieve boxjes tickt" is dan niet noodzakelijk de beste keuze als je voor de rest er een "meh" gevoel bij hebt, tov een kar die dan weer een aantal objectieve fouten heeft maar je op een subjectieve manier weet te verleiden. En dan (dit is het probleem als je maar 1 keer je geld kan uitgeven) is het de vraag of die subjectieve verleiding op de lange termijn niet gaat verdwijnen en die objectieve fouten je dan gaan storen, of dat je in het andere geval nooit echt een wauw gevoel gaat hebben als je rijdt met "de perfecte wagen" op papier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de moeilijkheid van jouw F-type S vs. Cayman GTS afweging dan ook helemaal.

Sterkte. :D Maar wat het ook wordt: wordt een dijk van een kar.

 

Dat eerste: ik kijk slechts zelden naar m'n snelheidsmeter on track. Dus om de kick van 't naaldje te zien, gaat 't 'm niet.

Mogelijks denk ik anders, beperkter in some way, doordat ik geen ervaring heb met heel krachtige auto's on track.

Misschien rijd ik me met zo'n 3-11 de pleuris omdat die te veel vermogen heeft (ik kan onstuimige opwellingen hebben en neig vrij vaak naar impulsieve acties).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer leuke karren, zou er heel graag mee rijden maar te beperkt in gebruik wegens geen dak. Dan koop je je beter een racewagen op remork imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die geen toelating voor de openbare weg hebben, hebt ge 100% gelijk. Ik ging er van uit dat de 3-11 dat wel zou hebben, zoals de 2-11...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 7 maanden later...

_jl45506.jpg?itok=dhf1MnjP

 

_jl44855.jpg?itok=Oo09DTbq

 

_jl44894.jpg?itok=gP4dF9mf

 

_jl45568.jpg?itok=RUg79xxs

 

What is it?

Lotus’s fastest production car ever. One of the very quickest road cars ever around the Nürburgring A product of Hethel’s motorsport wing, not its automotive department.

Yep, it’s the 3-Eleven and all the above statements are true. The base underpinnings are from a road car, though: the Exige donates its bonded aluminium chassis and supercharged 3.5-litre V6 engine. You can pick up a hint of the family resemblance from the front intakes and lights, but in a drastic bid to cut weight, the body panels are carbon fibre.

 

There’s not many panels, either…

Yep, it’s another lightweight British sports car with no doors, roof or windscreen. Two versions are available, Road or Race. Road has 410bhp, a six-speed manual gearbox, and weighs 925kg, while Race receives a full suite of motorsport parts: adjustable Ohlins dampers, carbon seat, removable steering wheel, front canards and a six-speed Xtrac gearbox nabbed from Lotus’ GT3 racer. You can have an FIA-complaint cage fitted, full datalogging, and you can even take it racing. It’s a very serious bit of kit, even by track day standards.

 

Quite an upgrade from Road to Race…

It is, but you do have to pay for it. While the Road version costs £82,500, the Race is £116,500, a step up of £34,000. Painful, but it’s also worth mentioning it weighs 35kg less and has another 50bhp, yielding a power to weight ratio of 517bhp/ton. Like a Veyron…

 

Tell me some more numbers.

Besides the one beginning with the pound sign? OK, 0-62mph in 2.9 seconds, 0-100mph in six flat, 1.5g through corners, a Nürburgring lap time of smack on seven minutes. That’s Porsche 918 Spyder and McLaren P1 fast. Pretty hectic. 

 

So what’s it like?

The speed is the first thing that catches you. Because there’s so much of it, and it’s so vicious and relentless. All the sensations are ramped up because of your exposure, as you sit, head poked out of this covered bathtub into a world that’s fast-forwarding around you.

With 64 per cent of the weight on the back axle there are no traction issues, and the gearing is short so the combined effects of 460bhp and 387lb ft means the 3-Eleven pummels gears two through six into submission so each becomes a brief, barely punctuated explosion of momentum, to the accompaniment of shrill supercharger and rasping exhaust. It sounds like a very large, very angry swarm of wasps.

 

Scary or just exciting?

Addictive. Because it pulls off the trick of feeling massless, like there’s no inertia to overcome. The supercharger’s pulley response is incredible – it’s like the best naturally aspirated engine you can imagine, but with the instant hit of a sledgehammer. The initial kick forces the air from your lungs, which is instantly thrust back in due to the fact you’re now doing 100mph and your mouth and eyes are still big, shocked circles in your face.

I’m not sure I’ve felt acceleration quite like it in any other car I’ve driven. Partially this is down to the open cockpit experience, but more to the fact the 3-Eleven occupies an unusual position. It’s not as light as other lightweights such as the Caterham R620 or BAC Mono, but compensates with way more power and torque. And at the other end it’s so much more visceral and immediate than anything with a windscreen and roof, be it the McLaren P1 or Ferrari LaFerrari. Really.

There is something about supercharging a low mass car. A supercharged Ariel Atom, that comes close. It’s the utter instantaneousness of what happens the exact moment your foot comes in contact with the throttle pedal. It’s alarming, and, yes, addictive.

 

_jl85875.jpg?itok=M5p0uO42

 

_jl44706.jpg?itok=nTWWKhXr

 

_jl44700.jpg?itok=6kAt8bgj

 

I assume the rest of the car is every bit as frantic?

Sort of. It changes direction like a bolt of lightning, has dazzling steering feel and staggering cornering grip. It’s actually quite a dizzying car to drive fast because even if you’ve driven a lot of properly fast cars, your brain will have to recalibrate.

This much you probably expected.

However, what makes the car so manageable, the speed achieveable by ordinary mortals, is the remarkable suspension compliance. You always have time and the car never feels edgy. It’s amazingly magnanimous to drive and the chassis has a sweet spot like you wouldn’t believe. I thought it would be an utter handful as soon as the back stepped out of line, but no, it drifts like an M3. That’s preposterous.

 

What about drawbacks? You haven’t mentioned the brakes yet.

I’ll get on to those, but what makes the 3-Eleven’s skid friendliness even more remarkable is that, as I mentioned earlier, 64 per cent of the mass is over the rear wheels. The fronts only have to cope with 36 per cent – or to put it another way, have just 320kg pushing them into the road. 

Which means it pushes a bit through corners. You’d barely term it understeer, because the grip levels are outstanding and the car pivots and turns in so convincingly. But through long, fast corners it’s the nose that gives up first. No biggie because the signals are so clear and the chassis gives you the time to sort it out.  

However, if the brakes were more manageable, you’d probably be able to dial it out. As it is, in the car I drove, they were massively overservoed. This is of course completely curable, but light brushes of the pedal resulted in mosh-pit head snaps. It did at least give you confidence that the car was going to stop, followed by the realisation you’d braked far too early. The AP Racing brakes don’t lack for stopping power, that’s for sure.

 

Does it have ABS?

It does, and traction control. Both are controlled by rotary knobs in the cockpit – just twist the dial for more or less. Simple motorsport solution that works masterfully. The traction is great actually – I often put it back on for the sake of it, because it sounds good.

You know the noise an F1 car makes with the pit limiter engaged? There you go. It’s that staccato crackle, the exhaust signaling high speed Morse Code. You never get out of shape because the electronic parameters detect things before you ever can and cut the throttle. Seemingly hundreds of times per second. You have this awareness that the car is currently doing everything it can to sort things out, and it’s doing it at a rate you can’t conceive.

And that’s the 3-Eleven all over. It’s better than you are. It seared around Dunsfold like a jolt of pure energy. It made my nerves jangle and my body tingle. It felt good.

 

Did you drive it on the road as well?

Yep, and if anything, it was even more impressive there. Okay, only once you’ve got used to the savage clutch and long first gear.

But it rides with such dexterity and panache that confidence breeds. It’s hyper-alert and yet never snatchy. That’s the Lotus magic; they are the kings of one touch damping. It dances and weaves, is occasionally deviated by cambers and ruts, but otherwise is far more obedient and composed than I expected.

 

So you’d have the Race version?

I’m not sure. It’s mesmerising on track alright, but I’d really like to drive the Road version and play with the manual gearbox. It’s good in the new Exige, after all. I suspect that – as the name suggests – it would be the one to have if you plan on doing more road miles than track miles. But you probably aren’t in a car as stripped out as this. Hopefully Lotus will develop a proper windscreen to cut down on the risk of a stones/teeth interface. That would make me happy.

 

Anything else?

The experience justifies the money more than I thought it would. And I really didn’t expect that the engine would shine so bright alongside the chassis – the supercharged 3.5 feels a very different beast here to any other Lotus with it fitted. A genuine race engine, in fact – but then it does have a lot of carryover parts from the Evora GT4.

Overall it’s mind-boggling. The combination of speed, grip, precision and adjustability put it in a different realm entirely from conventional supercars and hypercars.

 

http://www.topgear.com/car-reviews/lotus/35-v6/first-drive

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze kan je niet in ECO PRO zetten jammer genoeg.

 

Ik neem aan dat de airco in deze wagen niet modus-afhankelijk is.

 

Vandaag de dag rijd ik trouwens meeste rond in dsc off! om dat klote tussengas de mond te snoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid