Ga naar inhoud

Sleutelen aan een R4


Jupke

Aanbevolen berichten

Zoals de meesten onder jullie wel weten was mijn vorige speelautootje een R4, meer bepaald een GTL uit 1989.

R4%20021.jpg

Toen ik er enkele maanden mee gereden had bleek er 'mayonaise' aan de oliedop te hangen en vermoedelijk was dus de cilinderkoppaking defect.

Hoewel niet erg en met wat meer oliewissel en wat water aan te vullen heb ik me zo nog even beholpen totdat de startmotor de geest gaf.

Om de startmotor te kunnen plaatsen moest ik redelijk veel onder de motorkap uitbouwen en als ik daar dan toch mee bezig was was dat de moment om ook ineens de koppaking mee te vervangen.

Zogezegd zo gedaan, alles besteld bij een liefhebber in NL en op een zonnige dag ik aan de slag.

R4JDC01.jpg

Nieuw geplaatste startmotor.

R4JDC03.jpg

de kop eraf.

R4JDC02.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas voor mij was mijn probleem er niet mee opgelost ...

Wat bleek, onderaan de cylinders van de R4 zit ook een pakking en wsl was die defect en niet die onder de kop.

Oplossing was, blok eruit, geheel demonteren en de onderste pakkingen ook vervangen.

Aangezien ik de wagen nodig had en het een vrij omvangrijke klus zou worden geopteerd om een occasie blok op de kop te tikken en deze gewoon te wisselen, leek me minder werk.

Zo gezegd, zo gedaan en op een iets minder zonnige dag als de vorige keer begon operatie engine-swap.

swap001.jpg

swap002.jpg

swap004.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, die ladder & bakken bier, indd geweldig. :lol:

wat weegt die motorblok + versnellingsbak ong?

'k heb ze niet gewogen, gok een 70tal kg of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zalig, knap werk, en uw motortakelsysteem

:lol::lol:

Nog een proper r4ke precies

Toen nog wel ja. :D

Is beginnen roesten links vooraan de chassisbalk achter het voorwiel. Is daarvoor afgekeurd en daarna verkocht. Ondertussen dus niet meer van mij. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ze al gezien op een ander forum, maar blijft zalig :D

Heb jij daar iets van opleiding voor gehad? Of gewoon begonnen?

Nope, gewoon aan begonnen.

Ben daar wel al 'van kleins af' mee bezig.

Toen ik 11 was heb ik mijn eerste brommertje gekregen van een grotere buurjongen die half de geest gegeven had, die heb ik half uiteen gehad en terug in elkaar gestoken.

2 jaar later nog een andere brommer.

Toen ik 16 werd een eerste die echt op de weg mocht (camino jonnhy-ding FTW)

Daarna met een paar maten aan autocross begonnen en daar heb ik wel echt veel bijgeleerd, ging veel kapot en mocht geen geld kosten, daar hebben we ook al eens een 1.2 corsa omgebouwd naar een 1.4.

Als je iets niet weet, pc op, google open en zoeken he, uiteindelijk kom je er altijd wel uit. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid