Ga naar inhoud

Nieuwe verkeersbelastingen: wat met herinschrijven


Rabbit

Aanbevolen berichten

Ik ben niet helemaal mee eerlijk gezegd. Als een wagen reeds in uw bezit is, gaat de jaarlijks verkeersbelasting dan niet omhoog vanaf 2016?

Uiteraard niet, gaat om nieuw ingeschreven wagens, dus nieuw gekocht of tweedehands

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze al van de oldtimerregeling afblijven. M'n NA blaast volgend jaar 25 kaarsjes uit en zou die graag zorgeloos en goedkoop op oldtimerplaquen zetten :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 0,3 is wel 0,3%.

 

Dus:

287-122 = 165

165 * 0,3% = 0,495

 

Dit wordt dus 16,495 fpk, dus vermoedelijk 17fpk.

 

Nog niet direct té veel zorgen gaan maken, even de simulatietools afwachten.

 

'Voor elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,30 procent'

 

Ik interpreteer dat toch niet meteen als 'stijgt het fiscale vermogen met 0,3% van een fiscale pk'....

We'll see, als het is zoals jij het ziet komt dat iig een pakje voordeliger uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar het Nederlandse systeem, zoals zo vaak, staan ze 10j voor.

 

Euh, zoals hun motorrijtuigenbelasting op basis van gewicht? Willekeurige parameter. Begin nu niet over slijtage van de wegen hé.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Euh, zoals hun motorrijtuigenbelasting op basis van gewicht? Willekeurige parameter. Begin nu niet over slijtage van de wegen hé.

Vind ik een goeie parameter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mn 325d braakt 158 gram uit. Gaat dat nu plots zoveel meer worden dan de +700€ die ik nu al mag betalen? Indien ja zijn die karren zo goed als onverkoopbaar.

Ik neem aan dat er voor tweedehands ergens een parameter is die de biv doet dalen naar gelang de leeftijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze al van de oldtimerregeling afblijven. M'n NA blaast volgend jaar 25 kaarsjes uit en zou die graag zorgeloos en goedkoop op oldtimerplaquen zetten :D

 

Tegen 2018 zal dat 30 jaar worden dacht ik (Europese wetgeving).  Voertuigen die reeds het statuut oldtimer hebben zullen dat mogen behouden.

Dat is het laatste wat ik er over gelezen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen 2018 zal dat 30 jaar worden dacht ik (Europese wetgeving).  Voertuigen die reeds het statuut oldtimer hebben zullen dat mogen behouden.

Dat is het laatste wat ik er over gelezen heb.

 

Fingers crossed then ! Tegen dan staat ie zeker al ingeschreven als oldie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mn 325d braakt 158 gram uit. Gaat dat nu plots zoveel meer worden dan de +700€ die ik nu al mag betalen? Indien ja zijn die karren zo goed als onverkoopbaar.

Ik neem aan dat er voor tweedehands ergens een parameter is die de biv doet dalen naar gelang de leeftijd?

Hier 295 gram
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens nog wat hoop door dit zinnetje:

Wijziging alleen voor nieuwe en tweedehandswagens die van eigenaar wisselen, niet voor reeds rijdende wagenpark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit daar nu eigenlijk echt niemand met verstand in Brussel??

een land kan niet goed bestuurd worden door een stel advokaten

laat staan geloofwaardig overkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weer wordt het bezit van een auto belast, niet het gebruik! Om zot van te komen!

en een serieus protest van de brave Vlamingen zal er ook niet komen, we zijn op dit gebied geen schop tegen ons kloten waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

om een voorbeeld te geven hoe het in Nederland is :

 

mijn 370Z kost hier in Belgie nieuw vanaf 38.400euro (+ ongeveer 6000 BIV)

in nederland is dit  nieuw vanaf  81.500 euro (slurptax inbegrepen)

dit zou er op neerkomen dat we hier 43.100 euro BIV zouden moeten betalen!!!!!! wat nu 6000 euro is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het volledig mee eens. Ze kunnen veel beter km-heffing invoeren, of een soort van Péage.

 

 

Groot gelijk, mijn auto stoot veel uit maar ik rijd bitterweinig, wie is dan de vervuiler.

Word er ook knettergek van.

Belasting betalen naargelang gereden km's is de oplossing, moet er nog juist iets voor bedrijfsvoertuigen (camionettekes, vrachtwagens, 4x4's,...) gevonden worden

 

Inderdaad, en een oplossing voor mensen zoals ik die niet anders kunnen dan veel voor het werk rijden. Is ook één van de redenen dat er een firmawagen gekomen is: elke 2j verandert er wel iets aan de gebruikskost van een wagen. Brandstofprijzen, BIV, VAA, wegenbelasting, wegenvignet, kilometerheffing en wat kan er nog allemaal komen... Ik wil dat risico bij m'n werkgever houden. Wordt het duurder zal hij grotendeels moeten compenseren, wordt het goedkoper, heb ik pech (maar die kans is klein).

 

Of nog beter, via extra taks op brandstof. Pas dan beloon je de zuinige, de goed onderhouden, de weinig gebruikte auto's.

 

Nee ...

 

Dat is pas effectief als heel Europa overschakelt. Anders ga je gewoon in de buurlanden tanken...

 

Zo is dat. Ze zijn (terecht) bang dat we weer allemaal over de grens gaan tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot zie je die grensstreek dan Bompa? En vanaf welk prijsverschil?

Probeer eens grof te rekenen. Hoeveel moet de extra belasting zoals ze nu op tafel ligt, opbrengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver wil een Belg rijden om goedkoper te tanken?

Hoe groter het verschil, hoe verder men rijdt.

Halfweg de jaren '80 reed m'n vader van Ninove naar Hulst om goedkope boter, drank en diesel te kopen.

En we namen dan wel nog andere hollandse briel mee die we anders nooit hadden gekocht :D maar kom, 't is 't idee dat telt :)

 

Je kan dan zeggen dat alles binnen de EU op eenzelfde systeem moet zitten, maar dan gaan de grenzen van de EU dat fenomeen te zien krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of nog beter, via extra taks op brandstof. Pas dan beloon je de zuinige, de goed onderhouden, de weinig gebruikte auto's.

En straf je de werkende mens die dankzij de perfecte structuur van het openbaar vervoer genoodzaakt is om de wagen te nemen om in Brussel te gaan werken. Wat men ook doet, er is altijd een categorie van mensen die de dupe zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet een kijken wat er in Nederland rondrijdt, dan weet je hoe tof de autobelastingen daar zijn.

Idd...Soms lees ik op de FB pagina van de Mondeo club dat men de Mondeo 2.0 TDCi verkoopt wegens te dure verkeersbelasting en dat men naar een Fiesta gaat. Zo tof zijn de autobelastingen daar idd niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de officiële uitleg:

 

Geachte heer,

U zal als u uw voertuig herinschrijft vallen onder de nieuwe
verkeersbelasting.

Momenteel kan ik u daaromtrent geen informatie bezorgen.
U houdt best onze website http://belastingen.vlaanderen.be in het oog.

De simulatietool om de nieuwe verkeersbelasting te berekenen zal
vermoedelijk
rond 1/12/2015 operationeel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid