Ga naar inhoud

Dakar


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Ik heb Clay Reggazzoni nog ontmoet als jonge tiener, tijdens een tankstop op weg naar wintersport stootten we op de kolonne Mercedes 600 TE rallye-raid (2 stuks) met assistentievoertuigen. Er is een foto van, ergens bij mijn ouders, denk ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/1/2021 om 10:43, Joske zei:

idd, dat beeld is mij bijgebleven. Vatanen die voorbij gevlogen werd door die DAF.

Toevallig dit beeld zien passeren op FB

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites




de buggy's van Schlesser (waar ik helemaal geen fan van was) 



Waren dan ook valsspelers eerste klas. Vertrokken nog voor de racecommissaris de stage had geopend. Waardoor ze 15min straf kregen, maar ze gokten dat door het tempo die ze hadden en de voorsprong op de Pajero van Matsuoka ze alsnog konden winnen.

Dat is jammer genoeg ook gelukt, Matsuoka kwam na een dolle achtervolging nog tussen de twee buggy's maar moest opgeven wegens een achteras die compleet scheef was.

Man die beelden blijven mij voor eeuwig bij denk ik, die Pajero die geen baan meer kon houden en alsnog een buggy inhaalde. En dan een gefrustreerde Matsuoka die midden op de baan ging staan vlak voor een aanstormende buggy.



  • Vind ik leuk 5
  • Whut?! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Luv4DLM zei:


 

 


Waren dan ook valsspelers eerste klas. Vertrokken nog voor de racecommissaris de stage had geopend. Waardoor ze 15min straf kregen, maar ze gokten dat door het tempo die ze hadden en de voorsprong op de Pajero van Matsuoka ze alsnog konden winnen.

Dat is jammer genoeg ook gelukt, Matsuoka kwam na een dolle achtervolging nog tussen de twee buggy's maar moest opgeven wegens een achteras die compleet scheef was.

Man die beelden blijven mij voor eeuwig bij denk ik, die Pajero die geen baan meer kon houden en alsnog een buggy inhaalde. En dan een gefrustreerde Matsuoka die midden op de baan ging staan vlak voor een aanstormende buggy.

 

 

 

 

 


 

 

Ja! Ik herinner me het ook nog immens goed. Ik herinner me mij furie en ongeloof bij het zien van die beelden!

achteraf was ik toch nog een beetje blij dat toch een Mitsu won...

Waar is de tijd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Ik herinner me het ook nog immens goed. Ik herinner me mij furie en ongeloof bij het zien van die beelden!
achteraf was ik toch nog een beetje blij dat toch een Mitsu won...
Waar is de tijd...
En dan kregen ze, terecht ook wel, het bivak compleet tegen hun.

Mijn papa zijn neef heeft meerdere malen deelgenomen, vaak geëindigd maar ook evenzeer een paar keer moeten opgeven.
Wat mis ik die tijden, toen teletext nog werkte en we hem zo konden volgen.
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 jaar geleden was ik ervan overtuigd van ooit eens de Dakar te rijden. 

Maar ik weet eigenlijk niet goed of ik dat nog zou willen... Die lange dagen in combinatie met dat immens gesukkel in de duinen lijkt me toch om moedeloos van te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 jaar geleden was ik ervan overtuigd van ooit eens de Dakar te rijden. 
Maar ik weet eigenlijk niet goed of ik dat nog zou willen... Die lange dagen in combinatie met dat immens gesukkel in de duinen lijkt me toch om moedeloos van te worden.
Dat blijkt toch verslavend te zijn, ik ken er eentje van goed in de 70 die elk jaar zegt dat het de laatste keer was. Wel Afrika, Zuid-Amerika heeft hij 1 keer gedaan en dat was het niet. Dat is ook echt wel een team ding merk ik, die werken daar ook samen een heel jaar naartoe.
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, josenjef zei:
Op 7/1/2021 om 10:08, Maxime S zei:
15 jaar geleden was ik ervan overtuigd van ooit eens de Dakar te rijden. 
Maar ik weet eigenlijk niet goed of ik dat nog zou willen... Die lange dagen in combinatie met dat immens gesukkel in de duinen lijkt me toch om moedeloos van te worden.

Dat blijkt toch verslavend te zijn, ik ken er eentje van goed in de 70 die elk jaar zegt dat het de laatste keer was. Wel Afrika, Zuid-Amerika heeft hij 1 keer gedaan en dat was het niet. Dat is ook echt wel een team ding merk ik, die werken daar ook samen een heel jaar naartoe.

Ja dat geloof ik zeker en vast! 

Maar ik denk toch dat er veel gevloekt en gesukkeld wordt. Vandaar mijn twijfel of ik ooit nog zou willen doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat geloof ik zeker en vast! 
Maar ik denk toch dat er veel gevloekt en gesukkeld wordt. Vandaar mijn twijfel of ik ooit nog zou willen doen. 
Ja absoluut, het mechanische is super belangrijk. Die truck in hun geval kennen ze van binnen en buiten. Er is dan ook nog een soort mcgyver mee die wonderen kan verrichten met weinig. Die truck heeft ook een naam, dat is een deel van het team. Ik denk dat dat voor de meeste deelnemers meer een avontuur dan een race is, die benadering is totaal anders. Die stoppen soms ook om "concurrenten" los te trekken.

Een collega van mij gaat elk jaar als crew naar Afrika Eco, dat is ook voor die beleving.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, josenjef zei:

Ja absoluut, het mechanische is super belangrijk. Die truck in hun geval kennen ze van binnen en buiten. Er is dan ook nog een soort mcgyver mee die wonderen kan verrichten met weinig. Die truck heeft ook een naam, dat is een deel van het team. Ik denk dat dat voor de meeste deelnemers meer een avontuur dan een race is, die benadering is totaal anders. Die stoppen soms ook om "concurrenten" los te trekken.

Een collega van mij gaat elk jaar als crew naar Afrika Eco, dat is ook voor die beleving.

De meeste amateurs helpen elkaar wel tijdens de rit.

 

Mijn pa zijn neef is zelfs gedepanneerd door één van de medische voertuigen, waren de zelfde type voertuigen (Landcruisers) en kregen een reserveonderdeel om de rit uit te rijden.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/7/2021 at 10:08 AM, Maxime S said:

15 jaar geleden was ik ervan overtuigd van ooit eens de Dakar te rijden. 

Maar ik weet eigenlijk niet goed of ik dat nog zou willen... Die lange dagen in combinatie met dat immens gesukkel in de duinen lijkt me toch om moedeloos van te worden.

Ik ook (maar dan wel 30 jaar geleden). Ondertussen is het spijtig genoeg niet meer echt Paris-Dakar en dat avontuurlijke lijkt er wat af :(

 

On 1/6/2021 at 3:52 PM, Vanni said:

Toevallig dit beeld zien passeren op FB

 

Wat iets minder was, was wat er die dag met de andere DAF truck gebeurde die ook zo zot probeerde te doen. 😕 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik lees dat Audi nu al aan de start komt in de Dakar. Ik dacht dat het pas voor 2023 voorzien was.

Begrijp echt niet hoe een full electric auto zo'n zware rally kan rijden :o 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Maxime S zei:

Begrijp echt niet hoe een full electric auto zo'n zware rally kan rijden :o 

Er zit nog een ICE in om de batterij op te laden 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi leent Formule E- en DTM-technologie voor aandrijving

Onderhuids het grijs met oranje bodywork – volgens Audi de “bijna definitieve livery” – zitten aan de zijkanten twee reservewielen verborgen. Op de vooras ligt een uit de Formule E afkomstige 250 kW sterke elektromotor die de beide voorwielen moet aandrijven. 1,1 meter achter de vooras ligt een brandstoftank van 295 liter voor de 2.0-liter viercilinder turbo, die vorig jaar nog in de DTM-bolides van Audi lag. Deze benzinemotor dient in feite echter alleen als range extender  die samen met een soort KERS-systeem – dat opgewekte energie bij het remmen omzet naar elektrisch vermogen – de elektromotoren zal opladen. Ook de achterwielen worden namelijk aangedreven door een aparte elektromotor. Het hele vermogen zal verdeeld worden door een kleine single-gear versnellingsbak op elke as en een digitaal differentieel. Met dat laatste wordt het nodige gewicht en ruimte bespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ne range extender met een tank van 295 liter. OK.

Mijn auto rijdt ook electrisch, maar de batterij van 1kwh wordt aangevuld door een 2L ICE range extender met een tank van een kleine 50l.

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Krikkie zei:

Audi leent Formule E- en DTM-technologie voor aandrijving

Onderhuids het grijs met oranje bodywork – volgens Audi de “bijna definitieve livery” – zitten aan de zijkanten twee reservewielen verborgen. Op de vooras ligt een uit de Formule E afkomstige 250 kW sterke elektromotor die de beide voorwielen moet aandrijven. 1,1 meter achter de vooras ligt een brandstoftank van 295 liter voor de 2.0-liter viercilinder turbo, die vorig jaar nog in de DTM-bolides van Audi lag. Deze benzinemotor dient in feite echter alleen als range extender  die samen met een soort KERS-systeem – dat opgewekte energie bij het remmen omzet naar elektrisch vermogen – de elektromotoren zal opladen. Ook de achterwielen worden namelijk aangedreven door een aparte elektromotor. Het hele vermogen zal verdeeld worden door een kleine single-gear versnellingsbak op elke as en een digitaal differentieel. Met dat laatste wordt het nodige gewicht en ruimte bespaard.

WTF... daar staat dus niks van op de site van Audi BE. :lolz: 

https://www.nl.audi.be/be/web/nl/magazine/sports/audi-rs-q-e-tron.html

 

Wat een belachelijk concept is dat nu zeg...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, Maxime S said:

WTF... daar staat dus niks van op de site van Audi BE. :lolz: 

https://www.nl.audi.be/be/web/nl/magazine/sports/audi-rs-q-e-tron.html

 

Wat een belachelijk concept is dat nu zeg...

 

Staat er toch letterlijk?

Quote

de Dakar betwisten met een elektromotor die gekoppeld is aan een elektrische generator.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, Le Capri Mauve said:

Ne range extender met een tank van 295 liter. OK.

Mijn auto rijdt ook electrisch, maar de batterij van 1kwh wordt aangevuld door een 2L ICE range extender met een tank van een kleine 50l.

Ik heb dat bij de mijne laten optimaliseren. Ik heb die elektromotoren eruit laten halen, er een versnellingsbak laten tussen steken en ik laat die range extender rechtstreeks de wielen aandrijven!

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Staat er toch letterlijk?

 

Ik had dat niet zo begrepen, excuses! 

 

Los daarvan wel zot op hoeveel vlakken Audi zich (quasi tegelijk) terug engageert in de autosport: Dakar, Le Mans en binnenkort nog F1 ook... !? :o 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik heb dat bij de mijne laten optimaliseren. Ik heb die elektromotoren eruit laten halen, er een versnellingsbak laten tussen steken en ik laat die range extender rechtstreeks de wielen aandrijven!

Slim gezien, moesten ze meer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid