Ga naar inhoud

Dakar


Monterey Jack

Aanbevolen berichten

Op 12/1/2023 om 17:51, Maxime S zei:

 

Vanaf 3.30

Fak man, als amateur moet zo'n Dakar toch echt onmenselijk zwaar zijn. Zie ze tsjoolen... 😮 

 

machtig ook. spijtig dat we op de gewone TV niet naar RTL kunnen kijken, daar geven ze elke avond een show erover van een uur. Wel interessant. Ik bekijk het nu wel via NLZIET met een nederlandse account van een collega.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eurosport zendt samenvattingen uit 's avonds:

Quote

Eurosport
Ook Eurosport laat beelden van de Dakar Rally zien. De zender die in nagenoeg heel Europa te ontvangen is zendt op 5 januari de eerste samenvatting uit. Dit programma begint om 23.30 uur. Op alle overige dagen van de monsterrally is er om 23.30 uur een uitzending met de hoogtepunten van de dag en interviews met de hoofdrolspelers. Is dat te laat voor je, dan kan je om 7.30 uur de volgende ochtend de herhaling zien. 


Red Bull TV
Voor de echte fan is Red Bull TV ook een aanrader. De Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant sponsort veel deelnemers en laat zowel samenvattingen als beelden achter de schermen van elke etappe zien. Wil je echt dieper in de materie gaan, dan is er ook nog de mogelijkheid om de behind the scenes van vorig jaar terug te kijken. Er is bij Red Bull TV geen vast tijdstip waarop de beelden te zien zijn.

bron: https://nl.motorsport.com/dakar/news/dakar-op-tv-waar-wanneer-dakar-rally-2024-te-zien/10562627/

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/1/2024 om 16:44, Maxime S zei:

't is weer zo ver! Benieuwd naar de vette beelden die binnenkort weer zullen te zien zijn. Blijft toch echt een unieke rally dit! :inlove:

Ondertussen in alle Vlaamse Media kan het niet genoeg gaan over de deelname van Koen Wauters aan deze Dakar. Maar die doet toch mee aan de Africa Eco Race? Heeft toch helemaal niks met de Dakar te zien? Zelfs geen organisatie van ACO dacht ik? 

Ik heb mij liggen ergeren aan de berichtgeving dat hij een etappe heeft gewonnen in de Africa Eco race.

Het is niet moeilijk als je heel het deelnemersveld bekijkt en zij daar met twee Overdrive Hilux'en aan de start komen te staan. 


Minder nieuws, Jacky Loomans is overleden. Heb die altijd graag gevolgd in de Dakar. Zeker met "Art of Speed" en zijn toen blauwe Bowler Wildcat.
Sympathieke man. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Luv4DLM zei:

Ik heb mij liggen ergeren aan de berichtgeving dat hij een etappe heeft gewonnen in de Africa Eco race.

Het is niet moeilijk als je heel het deelnemersveld bekijkt en zij daar met twee Overdrive Hilux'en aan de start komen te staan. 


Minder nieuws, Jacky Loomans is overleden. Heb die altijd graag gevolgd in de Dakar. Zeker met "Art of Speed" en zijn toen blauwe Bowler Wildcat.
Sympathieke man. 

Twee keer juist!

Heel spijtig nieuws van Loomans. Ik volgde die ook altijd vroeger. Heeft toch een redelijk aantal deelnames in de Dakar gehad!

En idd van Wauters :lolz: 
 

Anderzijds wel heuglijk nieuws uit de Dakar: voor het eerst sinds ... ? ... een belgische etappe zege bij de auto's door de Mevius!! Heel sterk!!
Vraag me af of het niet zijn pa, Gregoir was, die de laatste Belgische etappezege optekende met de X-Raid X5...? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Maxime S zei:

Anderzijds wel heuglijk nieuws uit de Dakar: voor het eerst sinds ... ? ... een belgische etappe zege bij de auto's door de Mevius!! Heel sterk!!
Vraag me af of het niet zijn pa, Gregoir was, die de laatste Belgische etappezege optekende met de X-Raid X5...? 

Denk dat Stéphane Henrard de laatste was met de VW Buggy (als je de Belgische co-rijders bij Al-Attiyah en Loeb niet meetelt). Jammer dat hij op stage 2 al meteen een pak tijd verloren is weer 🫤 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mrgrey_rs zei:

Denk dat Stéphane Henrard de laatste was met de VW Buggy (als je de Belgische co-rijders bij Al-Attiyah en Loeb niet meetelt). Jammer dat hij op stage 2 al meteen een pak tijd verloren is weer 🫤 

Just! Die was ik even helemaal vergeten! 

Pak tijd verloren inderdaad, maar stond gisteren nog altijd in de top10 op pakweg 7 min van P1 dacht ik, nee? 
Nog niks verloren...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Maxime S zei:

Twee keer juist!

Heel spijtig nieuws van Loomans. Ik volgde die ook altijd vroeger. Heeft toch een redelijk aantal deelnames in de Dakar gehad!

En idd van Wauters :lolz: 
 

Anderzijds wel heuglijk nieuws uit de Dakar: voor het eerst sinds ... ? ... een belgische etappe zege bij de auto's door de Mevius!! Heel sterk!!
Vraag me af of het niet zijn pa, Gregoir was, die de laatste Belgische etappezege optekende met de X-Raid X5...? 

 

Gregoir heeft toch gewonnen met die Nissan Navarra? 
Kan mis zijn ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Luv4DLM zei:

Gregoir heeft toch gewonnen met die Nissan Navarra? 
Kan mis zijn ze.

Heeft daar ook nog mee gereden inderdaad. Maar ik weet niet meer goed of de Nissan voor of na het BMW tijdperk was.

Maar zoals Vanni terecht zegt: enkele ritoverwinningen, maar nooit eindwinnaar! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Rijden ze met een EV in de Dakar rally?

Klopt! Was vorig jaar ook al.

 

Quote

Elektromotoren zullen de Audi RS Q e-tron aandrijven. De constructeur uit Ingolstadt vertrekt echter niet vanaf nul: het zijn namelijk de motoren die momenteel gebruikt worden in de Audi e-tron FE07 in de Formule E waarmee men de uitdaging in de woestijn aangaat. Een motor drijft de vooras aan, een andere de achteras. Een derde motor van hetzelfde type (die we de MGU noemen) laat toe om de batterij al rijdend op te laden. Bovendien zal er energie worden teruggewonnen bij het remmen. Dankzij een aandrijflijn met een vermogen tot 500 kW (oftewel 670 pk), dat echter door de organisator via de reglementen kan worden beperkt, moet de Audi RS Q e-tron kunnen uitpakken met opmerkelijke prestaties.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg het allemaal zo niet. Had wel ooit ergens opgevangen dat Audi iets met een EV ging doen in Dakar, maar dacht dat dat een apart klassement was ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Rijden ze met een EV in de Dakar rally?

Yes, die Audi RS Q e-tron is een elektrische wagen. Weliswaar met een range extender erin, maar de aandrijving is in se elektrisch.

Bij ons gaat het hem dan ook vooral om de technologie erachter, en om aan te tonen dat EV's ook kunnen afzien en een toekomst hebben in de autosport. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Momenol said:

en om aan te tonen dat EV's ook kunnen afzien en een toekomst hebben in de autosport. 

Ja maar dat is dus bullshit. Dat is dus helemaal geen EV als ze een benzinemotor gebruiken om elektriciteit te genereren.

Moesten ze dat op batterijen doen (en worst case die 's nachts opladen met een generator op brandstof), dat is wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja maar dat is dus bullshit. Dat is dus helemaal geen EV als ze een benzinemotor gebruiken om elektriciteit te genereren.

Moesten ze dat op batterijen doen (en worst case die 's nachts opladen met een generator op brandstof), dat is wat anders.

Het gaat hem om het gebruik van de elektromotoren en de software die erachter zit. De benzinemotor maakt niet veel uit, die laadt alleen maar de batterij op.

De batterijtechnologie is nog niet klaar om zo'n afstanden te leveren, maar al de rest er rond wel. Eigenlijk zijn ze enkel gelimiteerd om full electric te gaan door de range.

Momenteel zit er een 52 kWh batterij in, die dan wordt opgeladen door de benzinemotor.

aangepast door Momenol
Link naar reactie
Delen op andere sites

En je hoort bij elke passage van de Audi die benzinemotor draaien. Die slaat volgens mij nooit af in zo een rit.

 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Momenol said:

Het gaat hem om het gebruik van de elektromotoren en de software die erachter zit. De benzinemotor maakt niet veel uit, die laadt alleen maar de batterij op.

Nee, die zorgt er alleen maar voor dat het hele project werkt. Maakt niet uit, is gewoon fundamenteel.

Just now, Momenol said:

Eigenlijk zijn ze enkel gelimiteerd om full electric te gaan door de range.

Oh als het dat maar is.

:lolz:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Momenol zei:

Het gaat hem om het gebruik van de elektromotoren en de software die erachter zit. De benzinemotor maakt niet veel uit, die laadt alleen maar de batterij op.

De batterijtechnologie is nog niet klaar om zo'n afstanden te leveren, maar al de rest er rond wel. Eigenlijk zijn ze enkel gelimiteerd om full electric te gaan door de range.

Momenteel zit er een 52 kWh batterij in, die dan wordt opgeladen door de benzinemotor.

Met andere woorden, ze worden puur gelimiteerd door het gehele concept van deze rally.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Vanni zei:

Nooit eindwinnaar, enkel een paar dagoverwinningen dacht ik.

Idd, ritwinnaar - en zelfs dat waren er maar 5 in de hele geschiedenis (met Guillaume erbij) 😄

Was de 40e 'scratch' voor België

https://www.lalibre.be/dernieres-depeches/2024/01/07/dakar-2024-guillaume-de-mevius-dans-le-club-des-cinq-belges-vainqueurs-dune-etape-TZYLZLMXMRGQXD3ZUJGZXE675Q/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Momenol zei:

Voor de fans, bij ons kan je zo'n Audi winnen! In Lego weliswaar 😄

We posten ook dagdagelijks updates van de Dakar 🙂

https://www.ev-olution.be/2024/01/04/wedstrijd-win-een-lego-technic-audi-rs-q-e-tron/

Cool, zou leuk zijn dat je hier wat actiever wordt om de laatste EV actualiteit (in de juiste topics, niet deze) te delen met ons 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Polygoon zei:

Cool, zou leuk zijn dat je hier wat actiever wordt om de laatste EV actualiteit (in de juiste topics, niet deze) te delen met ons 🙂 

Onze socials volgen! :D

Ik spam niet zo graag altijd onze artikels overal op forums, maar deze was wel leuk omdat er voor jullie iets in zat 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren eerste ritoverwinning voor de Toyota en ook P1 in de algemene standings.

Stiekem wel blij mee! Niet alleen omdat het 'EV' vs ICM is, maar vooral omdat de Toyota de enige 'normaal uitziende' 4x4 is. Heb ik altijd al het leukst gevonden! 
 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Maxime S zei:

Gisteren eerste ritoverwinning voor de Toyota en ook P1 in de algemene standings.

Stiekem wel blij mee! Niet alleen omdat het 'EV' vs ICM is, maar vooral omdat de Toyota de enige 'normaal uitziende' 4x4 is. Heb ik altijd al het leukst gevonden! 
 

I see what you did here. 👋

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid