Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En voor de zelfstandigen: geen paniek, Mercedes heeft trots hun nieuwe E-sprinter gelanceerd. 143 km rijbereik, geen trekhaak en slechts 62,5k+ btw. Mocht dat boven budget zijn: geen probleem, voor 55k+ heb je eentje die 100km haalt op een batterijlading.

• Grappig 1
  • Whut?! 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, Jan zei:

En voor de zelfstandigen: geen paniek, Mercedes heeft trots hun nieuwe E-sprinter gelanceerd. 143 km rijbereik, geen trekhaak en slechts 62,5k+ btw. Mocht dat boven budget zijn: geen probleem, voor 55k+ heb je eentje die 100km haalt op een batterijlading.

Dan best geen werf aan ‘t zeetje doen als ge van Gent moet komen. Alhoewel, zet een groep in de koffer hè ? (3kva moet nipt lukken)

Geplaatst:
34 minuten geleden, Jan zei:

In 2023 komt de nieuwe versie ?. Dus nog tot dan met m’n oliestoker ?

Geplaatst:
59 minuten geleden, msxx zei:

Als je appels met appels vergelijkt (gelijke fiscaliteit) dan is het economisch geen rendabele aankoop

Als je als bedrijf nu een wagen voorziet voor je werknemer of voor jezelf als bedrijfsleider dan kán dat een rendabele aankoop zijn door fiscale stimulatie.

Voor een particulier is de fiscale stimulatie te klein om het rendabel te maken, op de dag van vandaag. Dat gaat ongetwijfeld nog veranderen, maar het is nu echt te vroeg en te duur. Het voorbeeld van mijn vrouw: ik denk dat een EV voertuig voor haar prettiger zou zijn, dus het is niet van niet willen.

Mijn schoonvader heeft een e2008 particulier en die moet tien jaar rijden met de huidige energieprijzen vooraleer hij voordeel haalt uit zijn EV tegenover een dezelfde wagen met 1.2 benzine en hij had bij aankoop nog een financiële stimulans als particulier. Hij had dan ook al zonnepanelen liggen, met financiële stimulans, mocht je die investering ook nog meenemen ...

Wanneer ik een 2008 op mijn vennootschap zou kopen draait dat om en is het slimmer om voor de EV te gaan.

Voor hun gebruik is de EV wel zeer aangenaam als vervoermiddel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 minuut geleden, josenjef zei:

Voor hun gebruik is de EV wel zeer aangenaam als vervoermiddel.

Voor veel mensen denk ik. Snap dat volledig.

Geplaatst:
1 hour ago, Jan said:

Hoeveel mag je dat ding laden, en hoe ver geraakt hij dan? :D 

Geplaatst:

@WoKe gij hebt toch ook ooit personeel gehad? :)

Ik zou denken dat je toch iets meer kennis had van hoe moeilijk het is hen "content" te houden ;) en dat je dat zou meenemen in je overwegingen.

Misschien bekijk of belicht ik iets te weinig dat facet, maar de theoretische modellen vs praktijk ................ 

Geplaatst:
1 uur terug, Jokke_vlo zei:

@WoKe gij hebt toch ook ooit personeel gehad? :)

Ik zou denken dat je toch iets meer kennis had van hoe moeilijk het is hen "content" te houden ;) en dat je dat zou meenemen in je overwegingen.

Misschien bekijk of belicht ik iets te weinig dat facet, maar de theoretische modellen vs praktijk ................ 

Yep, ik heb ooit ook nog personeel gehad.
Er zijn verschillende manieren om hen 'content' te houden maar het is inderdaad niet simpel.
Maar ik kom op veel plaatsen en ik begin echt wel (misschien sectorspecifiek) een verandering te merken.
De Covid-19 pandemie heeft die evolutie gewoon versneld.
Een auto is voor veel mensen nog belangrijk maar er komen tegenwoordig ook veel meer andere zaken bovendrijven.
De jongere generatie vindt jobinhoud, zingeving, work-life balans, enz ... minstens even belangrijk. 
Moest ik nu terug met personeel beginnen ik zou bvb als extralegaal voordeel een oppas (bbsit & oppas zieke kinderen) overwegen, een fitnessabonnement, aantal snipperdagen vrij te nemen zonder enige uitleg nodig, ... want momenteel is 'the war on talent' volop gaande. De vijver is quasi leeg en je moet je medewerkers op andere manieren (ver)binden met 'hun' bedrijf.

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Helemaal mee eens ! Alleen zijn er ook bv +35 jarigen die dan weer compleet anders denken dan de 25 jarige en die beiden zijn helemaal niet vergelijkbaar met een 50 jarige die je ook scherp en gemotiveerd moet houden.

Niet iedereen heeft kinderen trouwens ;) 

Of niet iedereen gaat naar de fitness, meer nog, ik denk niet dat bv 5% van mijn personeel naar de fitness gaat. 

Als ik jouw stelling samenvat dan moet je gewoon de kaart per individu trekken, dat is wat ik trouwens, deels, doe. 

(Ik heb mensen die kiezen voor meer verlof, anderen voor meer loon, anderen voor een dikke auto, nog anderen voor fietsen enz........)

Is ook het punt dat ik aanhaal:  je moet zorgen dat het geen kindergarten wordt, maar ook moet je zorgen dat iedereen zich goed in zijn vel voelt, zonder dat je dagelijks een vol uur met het "content" houden van je personeel bezig bent. 

Tot daar het topic EV's, al vond en vind ik het fijne discussie

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
19 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Helemaal mee eens ! Alleen zijn er ook bv +35 jarigen die dan weer compleet anders denken dan de 25 jarige en die beiden zijn helemaal niet vergelijkbaar met een 50 jarige die je ook scherp en gemotiveerd moet houden.

Niet iedereen heeft kinderen trouwens ;) 

Of niet iedereen gaat naar de fitness, meer nog, ik denk niet dat bv 5% van mijn personeel naar de fitness gaat. 

Als ik jouw stelling samenvat dan moet je gewoon de kaart per individu trekken, dat is wat ik trouwens, deels, doe. 

(Ik heb mensen die kiezen voor meer verlof, anderen voor meer loon, anderen voor een dikke auto, nog anderen voor fietsen enz........)

Is ook het punt dat ik aanhaal:  je moet zorgen dat het geen kindergarten wordt, maar ook moet je zorgen dat iedereen zich goed in zijn vel voelt, zonder dat je dagelijks een vol uur met het "content" houden van je personeel bezig bent. 

Tot daar het topic EV's, al vond en vind ik het fijne discussie

Voila! Ge slaat de nagel op de kop ?
Wanneer is er hier eens een BBQ of Gluhwein event om offline verder te leuteren?

Geplaatst:
1 minuut geleden, WoKe zei:

Voila! Ge slaat de nagel op de kop ?
Wanneer is er hier eens een BBQ of Gluhwein event om offline verder te leuteren?

Het zal bij zijn thuis te doen zijn, want de Jokke zijn (groot) bootje ligt al op het droge :noparty:

Geplaatst:
56 minutes ago, WoKe said:

ik zou bvb als extralegaal voordeel een oppas (bbsit & oppas zieke kinderen) overwegen, een fitnessabonnement,

En dat kan allemaal zomaar zonder over het ganse bedrag VAA te moeten betalen, wat het voordeel weer teniet doet?

Geplaatst:
1 uur geleden, ir_fuel zei:

En dat kan allemaal zomaar zonder over het ganse bedrag VAA te moeten betalen, wat het voordeel weer teniet doet?

Over een auto betaal je ook vaa hè ? Zoals met alles gaat het je als werkgever geld kosten. Je moet dan voor jezelf afwegen of je liever elke 3 maand iemand nieuw gaat opleiden …

’t Is hem het evenwicht zoeken tussen geven en wat je er voor terugkrijgt. Als je met 100€ extra uit te geven je als bedrijf een hogere efficiëntie en rendement kan behalen dan moet je het toch overwegen neen?

En als je daardoor ook nog eens blijer en betrokkener personeel hebt … why not.

Natuurlijk als het voor jouw bedrijf geen verschil zou maken dan doe je dat niet hè. Ik spreek vooral vanuit een tech-sector achtergrond. Veel succes om op die markt nog een goeie te vinden die beschikbaar is. Tegenwoordig is het (in mijn sector that is) eerder de werkgever die de werknemer moet overtuigen om bij hem te komen werken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

als ik dat hier zo lees van thuisladen en zonnepanelen en noem maar op lijkt iedereen hier in een huis te wonen.

Ik ben eens benieuwd als je enkel aan publieke laders kan hangen dat het interessant is om bv een, zelfs nog Dacia EV te kopen ipv de benzine versie. En zeker omdat mensen die een Dacia kopen deze toch graag 10 jaar houden.

Geplaatst:
5 uren geleden, ir_fuel zei:

Hoeveel mag je dat ding laden, en hoe ver geraakt hij dan? :D 

Laadvermogen valt eigenlijk best mee: 9xx kg. Misschien daarom dat hij slechts 100-140 km rijbereik heeft?

Geplaatst:

Misschien een interessant topic of thread.

Stel, je bent een petrolhead. Je houdt van een 6-8 cylinder. Ga je dan voor 2028 nog een ICE auto kopen? Ik zeg maar iets, een nieuwe Emira of Cayman 4.0. Want nadien kan je niks meer inschrijven. Idem voor oldtimers. Of gaan die buiten schot blijven om in te schrijven? 

Ik zei vandaag nog tegen mijn madam, wat gaan we doen? De 981 voor altijd houden? Want dat ding gaat in 2028 hier niet meer kunnen verkocht worden. 

Geplaatst: (aangepast)

in dit artikel gaat het over een Japanse studie die zegt dat het meer co2 uitstoot brengt om al die nieuwe wagens te fabriceren dan wat langer rond te blijven rijden met de huidige voertuigen

https://www.kyushu-u.ac.jp/en/researches/view/218

https://businessam.be/wat-als-elektrische-autos-toch-niet-de-meest-klimaatvriendelijke-optie-zijn/

1 minuut geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Stel, je bent een petrolhead. Je houdt van een 6-8 cylinder. Ga je dan voor 2028 nog een ICE auto kopen? Ik zeg maar iets, een nieuwe Emira of Cayman 4.0. Want nadien kan je niks meer inschrijven. Idem voor oldtimers. Of gaan die buiten schot blijven om in te schrijven? 

Ik zei vandaag nog tegen mijn madam, wat gaan we doen? De 981 voor altijd houden? Want dat ding gaat in 2028 hier niet meer kunnen verkocht worden. 

stel dat je ze nog mag inschrijven, en dat je meer dan 2 euro per liter betaald, dan is er tegen dan wel een LEZ over heel het gewest waardoor je je ingeschreven auto zonder meerkost niet meer zal mogen gebruiken.

aangepast door Liquid Li0n
Geplaatst:

Voor in het weekend eens een toerke te doen, kan je gerust nog > 2 euro per liter besteden vind ik. Al vraag ik mij af, wat gaan de olieproducerende landen doen? Gaat de prijs stijgen of juist in mekaar vallen in landen waar verplicht elektrisch moet gereden worden? 

Maar de LEZ's gaan idd DE factor worden. Ik zie sowieso daar heel veel beperkingen en/of extra taksen op vervuiling. 

Geplaatst:

In theorie zouden de prijzen van de brandstoffen dan moeten zakken, aangezien er minder vraag zal zijn. Maar ik vrees er voor dat ze dan die prijzen op kunstmatige wijze hoog gaan houden door nogmaals extra taxen erop te gaan heffen.

Geplaatst:
29 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Voor in het weekend eens een toerke te doen, kan je gerust nog > 2 euro per liter besteden vind ik. Al vraag ik mij af, wat gaan de olieproducerende landen doen? Gaat de prijs stijgen of juist in mekaar vallen in landen waar verplicht elektrisch moet gereden worden? 

Maar de LEZ's gaan idd DE factor worden. Ik zie sowieso daar heel veel beperkingen en/of extra taksen op vervuiling. 

Olie wordt voor zoveel andere zaken ook gebruikt dan het alleen in brand te steken om ons warm te houden of te verplaatsen. Die raken hun product wel kwijt.

Geplaatst:
1 uur terug, binnenmuisarchitekt zei:

Ik hoop iig om de oldtimer en de racer van tijd tot tijd nog eens te kunnen buitenhalen.
Nu en in de toekomst.

• Vind ik leuk 2
8 minuten geleden, WoKe zei:

Ik hoop iig om de oldtimer en de racer van tijd tot tijd nog eens te kunnen buitenhalen.
Nu en in de toekomst.

vermoedelijk op een aanhangwagen richting het circuit. Beetje zoals een stoomtrein nu ook nog enkel op speciale dagen mag.

Wat ik me afvraag hoe dat zit met moto's, quads en pleziervaartuigen of 2 a 4 persoons hobby vliegtuigjes

Geplaatst:
11 uren geleden, PJH zei:

De Tesla van een kennis verbruikt 2% per dag als hij stilstaat. Vroeger viel dat niet op omdat er dagelijks mee gereden werd, maar nu met al dat thuiswerken rijdt hij eigenlijk alleen nog naar de supermarkt met dat ding.

Hij liet me net weten dat zijn auto nu 5x zoveel kost aan stroomverbruik door stilstand, dan effectief gereden kilometers.

Ik vraag me eigenlijk af of ze dat inrekenen, al die energie die verloren gaat. Als je een uur rijdt met je auto, staat hij de overige 23 uur gewoon energie/geld te verliezen.

10 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Hier in het vierde artikel uit een serie die ingaat op al het energieverbruik van een tesla:https://cleantechnica.com/2020/08/26/tesla-model-3-efficiency-vampire-loss-how-to-save-energy/ . Die heeft dus verschillende parkeermodi met elk hun eigen verbruik. Beginnen bij 'phantom drain'

Als Sentry (camera bewaking) aan staat, dan verbruikt dat idd wel wat. Zonder Sentry, en als je ‘m niet om het uur wakker maakt door bvb in je app te kijken of hij batterij kwijt is, valt dat heel goed mee. 

Als je een 3th party app hebt draaien, dan wordt hij ook vaak wakker gemaakt. 

maar die batterij wordt toch ook op temperatuur gehouden? 

Ik heb al gehoord dat er mensen van hun reis terug kwamen en de auto was volledig plat na 14 dagen op de luchthaven parking. Dus best altijd vol laden voor je op vakantie vertrekt...

heb dat nu even snel is gegoogled en vond dit voor een Taycan:

Porsche Taycan Phantom Drain After 22 Days

https://insideevs.com/features/423033/video-porsche-taycan-phantom-drain-compared-tesla/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid