Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

51 minuten geleden, BMWMB zei:

Voor mij is het 24 jaar geleden toen ik mijn eerste 911 kocht. 😎 En naast mijn EV heb ik er nog steeds 2. 

Wat ben ik dan? Een oubollige EV-liefhebber? 😜

Ne snob tiens ! 🤓

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen we wel rekenen op de elektrische wagen als ‘groen’ alternatief?

Kunnen we wel rekenen op de elektrische wagen als ‘groen’ alternatief? Elektrische wagens aan een laadpaal – bron: Sopa Images / Isopix
LP
Door Louis Peckstadt
Gepubliceerd op Donderdag 28 oktober 2021 om 16:54  17 uur geleden
3 min lezen
 
 

Onder impuls van de Europese Unie trekken autoproducenten steeds meer de kaart van elektrisch. Tegen 2035 moeten namelijk alle nieuwe wagens elektrisch zijn. Daarmee wil de EU de klimaatverandering aanpakken en de uitstoot van broeikasgassen naar omlaag krijgen, maar elektrische wagens zijn lang niet zo ‘groen’ als men beweert. Dat schrijft La Dernière Heure.

 

Valse start

De elektrische wagen wordt soms naar voren geschoven als een redmiddel voor onze opwarmende aarde. De Belgische regering wil het wagenpark vergroenen door vanaf 2026 enkel elektrische of hybride bedrijfswagens toe te laten. De EU verbiedt autoproducenten vanaf 2035 nog auto’s met verbrandingsmotors te verkopen en hoopt dat tegen 2050 de diesel- of benzinewagens voltooid verleden tijd zijn. Op die manier moet onze uitstoot van broeikasgassen naar omlaag. Al zitten we op een verkeerd spoor als we denken die problematiek met elektrische wagens op te lossen.

Volgens berekeningen uit La Dernière Heure blijkt dat een elektrische wagen, wanneer hij van de productieband rolt, tot 75 procent meer heeft uitgestoten dan een diesel- of benzinewagen. Die extra uitstoot is te wijten aan de productie van de batterij, een proces dat op zich ongeveer 3,15 ton CO2 uitstoot. Voor die productie zijn zeldzame metalen nodig. Die moeten uiteraard ontgonnen en getransporteerd worden. De zeldzame metalen vind je niet direct in je achtertuin. Daarom zorgt de productie van zo’n lithium-ion-accu voor een hogere uitstoot.

 

mick-van-loon-1622627635.png

De mensheid staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar geschiedenis. Ontvang de tweewekelijkse nieuwsbrief met een een update van de stand van zaken, met de recentste studies en belangrijkste inzichten van Mick Van Loon.

Gratis inschrijven »
.

Omslag na 39.000 kilometer

Elektrische wagens compenseren die slechte start wel, aangezien de uitstoot per gereden kilometer in principe nihil is. In principe, want de elektriciteit waar elektrische wagens op rijden moet ergens vandaan komen. Volgens de Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB bereikt een elektrische wagen op vlak van CO2-uitstoot zijn kantelpunt met een verbrandingsmotor na 39.000 kilometer.

De ANWB schat de gemiddelde levensduur van een auto op 220.000 kilometer. Als de uitstoot daarbij constant blijft schatten ze dat op het einde van zijn leven, een elektrische wagen ongeveer 35 tot 55 procent minder uitstoot veroorzaakt dan een verbrandingswagen. Volgens de berekeningen van de Franstalige krant zou het na 150.000 kilometer zelfs om een verschil van 60 procent gaan.

Betere richting, maar werk aan de winkel

Op termijn zien we dus een verbetering, maar van CO2-neutraliteit is absoluut geen sprake. Enkele bijkomende problemen hebben ook met de lithiumbatterijen te maken. Achter de recyclage van de zware lithiumbatterijen die elektrische auto’s aandrijven zit een behoorlijk arbeidsintensief proces. Die recyclage ervan is niet evident. Daarnaast kunnen de batterijen 10 tot 30 procent van hun vermogen verliezen bij winterse temperaturen, dat concludeert La Libre Belgique na een factcheck.

Pas vanaf een bepaalde termijn zijn elektrische wagens dus properder dan wagens met een verbrandingsmotor, maar volledig CO2-neutraal autorijden is met de huidige technologie onmogelijk.

(am)

Source: La Dernière Heure
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/10/2021 om 16:00, msxx zei:

Ben je nu serieus een nieuwe wagen van 15K aan het vergelijken met een zeven jaar oude tweedehands welke nieuw 40K heeft gekost?

EV is niet weggelegd voor particulieren, toch niet de komende tien jaar. Tenzij voor diegenen die er veel voor over hebben. TCO klopt van geen kanten, tal van praktische belemmeringen, etc.

Als je thuis kan laden heb je al een heleboel dingen voor elkaar, maar dat vergt ook de nodige uitgaven.

Begin dit jaar was een op acht verkochte EV's particulier, maar toch is de EV in de komende tien jaar nog niet wegelegd voor de particulier? 

https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2021/07/12/belgische-particuliere-autokoper-laat-elektrische-auto-nog-links-liggen/?gdpr=accept 

Wetende dat in België bijna 60% van de wagens bedrijfswagens zijn (https://www.tijd.be/ondernemen/auto/bedrijfswagen-nooit-zo-populair/10196708.html), lijkt me dat op dit moment in tijd lang geen slecht cijfer. En dan zijn de cijfers van de 2de hands wagens nog niet mee opgenomen, want al die 7 anderen vinden na lange of korte tijd ook hun weg naar de tweedehands, veelal particuliere, markt. 

Binnen een jaar of vijf zullen we al mooi in de richting gaan van 1 op 2 nieuwe particuliere wagens die een EV zal zijn. Binnen tien jaar zal dat tegen de 80 procent zitten.  Keep in mind, een particuliere personen wagen doet gemiddeld 15.000km per jaar. Met een bruikbare range van 500 km (waar we toch stilaan wel naartoe gaan) is dat 30 keer per jaar laden, of net iets vaker dan 1 keer alle 2 weken dat de wagen paar uur aan de stekker moet liggen... Vandaar ook dat de regering er zich ook toe verbind om ervoor te zorgen dat er minimaal 1 publieke laadpaal (of een X-aantal semi-publieke)  per 10 EV's moeten zijn. Dat evenwicht zit goed, zeker als je er nog eens alle niet publieke bij neemt. De transitie van ICE naar EV gaat eerst nog wat rustig aan gaan, maar verwacht je maar aan een plotse sterke versnelling, ik schat rond 2024. Mijn voorspelling is dat tegen 2024 20% van de particulieren puur EV gaan kiezen en dus tegen 2026 bijna 1 op 2, een 45-47%. 
(dat lijkt op het eerste zicht eerder rechtlijning, maar we zijn al van in 2011 bezig met EV in massaproductie) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Tjeu zei:

Begin dit jaar was een op acht verkochte EV's particulier, maar toch is de EV in de komende tien jaar nog niet wegelegd voor de particulier? 

https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2021/07/12/belgische-particuliere-autokoper-laat-elektrische-auto-nog-links-liggen/?gdpr=accept 

Wetende dat in België bijna 60% van de wagens bedrijfswagens zijn (https://www.tijd.be/ondernemen/auto/bedrijfswagen-nooit-zo-populair/10196708.html), lijkt me dat op dit moment in tijd lang geen slecht cijfer. En dan zijn de cijfers van de 2de hands wagens nog niet mee opgenomen, want al die 7 anderen vinden na lange of korte tijd ook hun weg naar de tweedehands, veelal particuliere, markt. 

Binnen een jaar of vijf zullen we al mooi in de richting gaan van 1 op 2 nieuwe particuliere wagens die een EV zal zijn. Binnen tien jaar zal dat tegen de 80 procent zitten.  Keep in mind, een particuliere personen wagen doet gemiddeld 15.000km per jaar. Met een bruikbare range van 500 km (waar we toch stilaan wel naartoe gaan) is dat 30 keer per jaar laden, of net iets vaker dan 1 keer alle 2 weken dat de wagen paar uur aan de stekker moet liggen... Vandaar ook dat de regering er zich ook toe verbind om ervoor te zorgen dat er minimaal 1 publieke laadpaal (of een X-aantal semi-publieke)  per 10 EV's moeten zijn. Dat evenwicht zit goed, zeker als je er nog eens alle niet publieke bij neemt. De transitie van ICE naar EV gaat eerst nog wat rustig aan gaan, maar verwacht je maar aan een plotse sterke versnelling, ik schat rond 2024. Mijn voorspelling is dat tegen 2024 20% van de particulieren puur EV gaan kiezen en dus tegen 2026 bijna 1 op 2, een 45-47%. 
(dat lijkt op het eerste zicht eerder rechtlijning, maar we zijn al van in 2011 bezig met EV in massaproductie) 

De particulier baseert zijn keuze op TCO, maar nog meer op aanschafprijs.

Dat mis ik in jouw betoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er vanaf 2030 geen tweedehands benzine en dieselwagens meer mogen ingeschreven worden zullen we wel stillekes aan niet anders kunnen dan elektrisch te gaan. Als ik nu een nieuwe auto koop en na 4 jaar verkoop, wie koopt die in 2026 nog en aan welke prijs gaat die doorverkocht geraken? 

Wat gaat er dan gebeuren met dreamcars, oldtimers,... in de living zetten en naar kijken? Oprijden en desnoods een nier afstaan om dit te kunnen blijven betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Altijd dat negativisme over ev voertuigen. 
ja, ze hebben nadelen . Maar ic auto’s ook.

Wij hebben thuis zowel een taycan als een 718 staan. En als we met twee weggaan nemen we steeds de taycan .  
 

ik ben laat ons zeggen een gemiddelde autoliefhebber . Circuit rijden etc geen tijd/ goesting voor .  ik koop een auto voor de looks , power , rijgedrag , imago ( ben ik eerlijk in). oldtimers etc behalve enkele uitzonderingen , weinig interesse om zelf te bezitten.  


Die 718 rijd goed , is een leuke cabrio, sound ok .  (Mijn vrouw moest een compacte cabrio hebben . )Maar moest deze nu ev zijn en nog betere acceleratie/hernemingen hebben , is dat voor mij even goed .
ok geen sound meer maar daartegenover heb je ook geen opwarmtijd voor de motor meer. Uit de garage en full power. ( ja ik doe dat nu , ik geniet meer van de acceleratie en het koppel dan van het geluid)
 

dat vervelende getank ben ik ook van af , je start steeds met 80% , meer dan voldoende voor ons en 90% van de andere mensen.

Is het een aanpassing , ja . Ik noem het meer een evolutie . sommige dingen zijn beter , andere slechter .De range is momenteel voor sommige mensen een probleem , hoewel ik met m’n ev tot in Spanje en terug ben geraakt deze zomer . 

Er zijn nog enkele leuke ic maar de 95% andere , je kan ze beter door een ev vervangen.  wat is het nut van een 1,6 tdi, 1,5 tfsi , 1.0 ecopwer , 2.0 TDI zelfs de 3.0 diesels al diene bazaar ,ze moeten er tegenwoordig een halve zuiveringsfabriek aanhangen om nog te voldoen aan de normen.  jammer van de benzine /diesel die ze verstoken. + de kosten die dit gaat geven bij defecten. 
 

een ev is veel simpler qua opbouw, dus veel minder onderhoud nodig 😎

 

In ons bedrijf rijden dagelijks verschillende sprinters nog de V6 versies ( als autoliefhebber) .
Maar als volgend jaar een ev sprinter op de markt komt met een bereik van 250 effectieve km en een aanvaardbaar vermogen.   Ik bestel deze direct .

Nu kan ik enkele keren per week , Savonds nog al die dingen gaan voltanken. Anders prieze in , tegen de morgen zijn deze allen vol. Het  personeel en opwarmtijd van een motor, dat gaat blijkbaar niet goed samen 🙄.

Voor het electriciteitsnet zal dit waarschijnlijk wel een uitdaging worden , maar de problemen zullen mettertijd wel opgelost geraken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als geld geen rol speelt is het inderdaad positiever, geen straf om met een taycan te moeten rijden vermoed ik. Het werkvolk ziet dit toch anders waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hyundai ionic 5 , id3,id4 ,….    Auto’s genoeg met redelijke prestatie en bereik en met een redelijk budget . 

het is van niet durven/ willen bij velen denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet willen denk ik. Net eens gekeken, op 500m heb ik 2 openbare laadpunten van 11 kW. Als ze niet bezet zijn kan ik mijn leaf daar s´nachts opladen en hem s' morgens door regen en wind gaan halen. Joepiieeeee hij is weer vol, man wat een verbetering tegenover vroeger.

Maw, ook laden op het werk gaat niet zomaar overal voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de brandstoffen nog zo goedkoop zijn, zal het inderdaad van niet willen zijn 😉

je kan hem ook 1 keer per week opladen aan een restaurant , snellader onderweg , parkeergarage , shopping center ,…..   voor die 15 min dat dat in beslag neemt . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Bart said:

Zolang de brandstoffen nog zo goedkoop zijn, zal het inderdaad van niet willen zijn 😉

je kan hem ook 1 keer per week opladen aan een restaurant , snellader onderweg , parkeergarage , shopping center ,…..   voor die 15 min dat dat in beslag neemt . 

vol in 15 minuten?

Waar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, Bart said:

Hyundai ionic 5 , id3,id4 ,….    Auto’s genoeg met redelijke prestatie en bereik en met een redelijk budget . 

het is van niet durven/ willen bij velen denk ik. 

Ja in vergelijking met een Taycan is dat "goedkoop".

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Ja in vergelijking met een Taycan is dat "goedkoop".

 

2 uren geleden, Bart zei:

Hyundai ionic 5 , id3,id4 ,….    Auto’s genoeg met redelijke prestatie en bereik en met een redelijk budget . 

het is van niet durven/ willen bij velen denk ik. 

+40k euro voor een auto is voor velen niet weggelegd. De Dacia EV zal idd. wel verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bart zei:

Voor het electriciteitsnet zal dit waarschijnlijk wel een uitdaging worden , maar de problemen zullen mettertijd wel opgelost geraken.

Inderdaad, iedereen wil elektriciteit, en liefst nog groene stroom als het even kan. Maar als er dan ergens sprake is van het plaatsen van nieuwe windturbines, is er altijd wel een groep die er tegen is en de bouw ervan probeert te dwarsbomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

 

+40k euro voor een auto is voor velen niet weggelegd. De Dacia EV zal idd. wel verkopen.

Trek uw goedkopere biv en verkeersbelasting eraf . Het goedkopere verbruik.  lagere onderhoudskosten….

een golf 2.0 TDI automaat kost ook al rond de 30k .  Een elektrische fiets kost tegenwoordig al 4K . 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Bart zei:

Trek uw goedkopere biv en verkeersbelasting eraf . Het goedkopere verbruik.  lagere onderhoudskosten….

een golf 2.0 TDI automaat kost ook al rond de 30k .  Een elektrische fiets kost tegenwoordig al 4K . 
 

 

Anderzijds sta je wel om de 6 maand bij donckers voor nieuwe banden met al dat koppel.

Wat kost een oh van de taycan? Doen ze geen check van de batterij op 684 punten ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, krikke zei:

Anderzijds sta je wel om de 6 maand bij donckers voor nieuwe banden met al dat koppel.

Wat kost een oh van de taycan? Doen ze geen check van de batterij op 684 punten ofzo?

Onderhoudskosten geen idee van. Maar veel kan het niet zijn , geen olie, remmen ,bougies , oliefilter, brandstoffilter etc nodig.

banden voor , gaan na 25 dkm op zijn, dat had ik indertijd met mijn 2.0tdi A3 ook . Dus valt goed mee vind ik, gezien het aantal lounch controls ik er al mee gedaan heb .

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Bart zei:

Onderhoudskosten geen idee van. Maar veel kan het niet zijn , geen olie, remmen ,bougies , oliefilter, brandstoffilter etc nodig.

banden voor , gaan na 25 dkm op zijn, dat had ik indertijd met mijn 2.0tdi A3 ook . Dus valt goed mee vind ik, gezien het aantal lounch controls ik er al mee gedaan heb .

Jij rekent die, net zoals de stroom, niet mee. Vandaar dat het voor u een positief verhaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderhoud is marginaal in kosten met 10dkm/ jaar.   Was met de ic auto’s ook al zo. Verbruik is gratis , de auto laad enkel op  met overschot van zonnepanelen via een regelaar. Kost verbruik is dus 0€

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid