Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ah warmtepompen, die dingen die uw kot niet deftig warm krijgen als het niet tip top geïsoleerd is, en dan nog eens een hoop elektriciteit zuipen (die je nodig hebt om je EV te laden :D), en een fortuin kosten om te plaatsen.

 

Mja, een verwarming wordt gedimensioneerd op je wamtevraag.
De gemiddelde gasketelinstallateur overdimensioneert nog steeds de ketel en de radiatoren.
Daardoor ga je de woning snel warm krijgen en ga je meer verbruiken tov dezelfde woning die je beter geisoleerd zou hebben.
Als je de WP ook overdimensioneert dan ga je zo'n woning ook warm krijgen 😉

Je gaat normaalgezien het meeste winst halen door eerst in te zetten op luchtdichtheid van een woning, dan reduceer je meteen een pak van je warmteverlies.
Maar je riskeert dan problemen te krijgen met condens ter hoogte van koudebruggen omdat je met het verbeteren van de luchtdichtheid ook de natuurlijke ventilatie wegneemt. Dat kan je dan oplossen door koudebruggen/knopen beter te isoleren en ventilatie te voorzien.
Of je stookt gewoon harder, ventileert door tocht te hebben in je huis en daardoor ook een deel warmte via kieren en gaten te verliezen ...
Wat je uiteindelijk doet hangt grotendeels af van de energieprijs.
Hoe duurder energie hoe meer zin het heeft om er zo weinig mogelijk te verliezen, en omgekeerd ...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Bart zei:

Een auto van 50d€ voor 10 jaar = voor velen geen probleem .

40d€ technieken voor 20 jaar , dat kan niet .

🤔🙄

Ergens klopt dat, ik heb 15 jaar geleden gebouwd en mijn lening is bijna afbetaald. Ik zou nu graag een groot stuk van de budget uitgeven om van het leven te genieten en dingen te doen en kopen waar ik van droom ipv nog eens in een nieuw of datzelfde huis te steken.

Denk dat veel mensen zo denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, WoKe zei:

Mja, een verwarming wordt gedimensioneerd op je wamtevraag.
De gemiddelde gasketelinstallateur overdimensioneert nog steeds de ketel en de radiatoren.
Daardoor ga je de woning snel warm krijgen en ga je meer verbruiken tov dezelfde woning die je beter geisoleerd zou hebben.
Als je de WP ook overdimensioneert dan ga je zo'n woning ook warm krijgen 😉

Je gaat normaalgezien het meeste winst halen door eerst in te zetten op luchtdichtheid van een woning, dan reduceer je meteen een pak van je warmteverlies.
Maar je riskeert dan problemen te krijgen met condens ter hoogte van koudebruggen omdat je met het verbeteren van de luchtdichtheid ook de natuurlijke ventilatie wegneemt. Dat kan je dan oplossen door koudebruggen/knopen beter te isoleren en ventilatie te voorzien.
Of je stookt gewoon harder, ventileert door tocht te hebben in je huis en daardoor ook een deel warmte via kieren en gaten te verliezen ...
Wat je uiteindelijk doet hangt grotendeels af van de energieprijs.
Hoe duurder energie hoe meer zin het heeft om er zo weinig mogelijk te verliezen, en omgekeerd ...

1 ste fout , geen radiatoren op een warmtepomp!😒 blijf weg van die hoge temperatuur warmtepompen. 

2 de fout , overdimensioneren haalt uw rendement van uw installatie naar beneden .

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Ergens klopt dat, ik heb 15 jaar geleden gebouwd en mijn lening is bijna afbetaald. Ik zou nu graag een groot stuk van de budget uitgeven om van het leven te genieten en dingen te doen en kopen waar ik van droom ipv nog eens in een nieuw of datzelfde huis te steken.

Denk dat veel mensen zo denken. 

Elk zijn idee daarover, maar na 20 jaar zijn de badkamer , keuken, herschilderen , etc verwarming versleten , ( of wil de vrouw des huizes eens wat anders)

Dat is het leven , eeuwige kosten aan een huis als je het deftig wil houden natuurlijk😌.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Bart said:

40d€ technieken voor 20 jaar , dat kan niet .

🤔🙄

Voor 20 jaar? Grapjas :D 

Dat is het nu net.

Mijn kot is gezet in 2008. Naar hedendaagse energienormen dus compleet achterhaald, want uitgerust met normale radiatoren, een gascondensatieketel en ventilatie type C+.

Ge gaat mij voor 40.000 euro dus nu een warmtepomp installeren, de boel beter isoleren, mijn ventilatiesysteem upgraden en vloerverwarming leggen in gans mijn kot?

Oja, en als dat gedaan is zou ik toch graag hebben dat er na die werken ook terug een vloer over ligt en dat mijn muren terug dicht en geschilderd zijn.

 

40K voor 20 jaar zei je? :lol: 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Bart zei:

Elk zijn idee daarover, maar na 20 jaar zijn de badkamer , keuken, herschilderen , etc verwarming versleten , ( of wil de vrouw des huizes eens wat anders)

Dat is het leven , eeuwige kosten aan een huis als je het deftig wil houden natuurlijk😌.

En daarboven moet ik dan 40.000 euro investeren want : zie Ir_fuel zijn betoog.

Dat is toch een onzinnige uitleg he want BOVENOP wat je hier zegt (indien we dit al zouden willen) komt je 40.000 euro nog eens. 

Ge kunt dan zien hoe je nog rondkomt en op staycation gaan, terwijl de gegoede burger met zijn dikke EV op vakantie mag gaan?

Enfin tegen dat ge dan 70-80 bent, heb je het (volgens jouw berekening) terug kunnen verdienen en mag je op vakantie :D 

Dit alles indien de staat geen nieuwe belastingen heeft uitgevonden en indien er ondertussen geen andere zaken gepromoot worden.

Toen ik bouwde moesten we ook bepaalde zaken bij voorkeur installeren en ipv mazout een gasketel zetten......... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Voor 20 jaar? Grapjas :D 

Dat is het nu net.

Mijn kot is gezet in 2008. Naar hedendaagse energienormen dus compleet achterhaald, want uitgerust met normale radiatoren, een gascondensatieketel en ventilatie type C+.

Ge gaat mij voor 40.000 euro dus nu een warmtepomp installeren, de boel beter isoleren, mijn ventilatiesysteem upgraden en vloerverwarming leggen in gans mijn kot?

Oja, en als dat gedaan is zou ik toch graag hebben dat er na die werken ook terug een vloer over ligt en dat mijn muren terug dicht en geschilderd zijn.

 

40K voor 20 jaar zei je? :lol: 

40 voor de technieken, afwerking dat is aan u hè 😉.

Wel een foutje dat je in 2008 nog normale radiatoren hebt geplaatst . 
deze kan je eventueel nu zonder veel kosten door ventilos vervangen . Waardoor het budget nog steeds haalbaar is. 

 

ik woon ook van 2008 in mijn huis , verbouwvergunning is in aanvraag , alle technieken zijn verouderd, alles eruit ( behalve reeds bestaande vloerverwarming) en herbeginnen.  Het is misschien wat vroeg , maar ik zit in de branche , en mijn vrouw wil een nieuwe keuken😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Bart said:

40 voor de technieken, afwerking dat is aan u hè 😉.

Ja voila, en zo begint het. Maar ge zit dus te zeveren over "voor 40K willen ze het niet doen, en voor 50K wel een auto". Wel, die auto van 50K heeft wel een gespoten carrosserie en zetels om in te zitten, in tegenstelling tot mijn opengebroken vloer met vloerverwarming in, en mijn niet-afgewerkte muren met nieuwe isolatie.

"Afwerking", precies of dat is een detail in dit verhaal.

 

1 minute ago, Bart said:

Wel een foutje dat je in 2008 nog normale radiatoren hebt geplaatst . 

Ik had daar niks rond te kiezen, en bovendien spreken we van 2008, niet van 2018.

1 minute ago, Bart said:

ik woon ook van 2008 in mijn huis , verbouwvergunning is in aanvraag , alle technieken zijn verouderd, alles eruit ( behalve reeds bestaande vloerverwarming) en herbeginnen.  Het is misschien wat vroeg , maar ik zit in de branche , en mijn vrouw wil een nieuwe keuken😉

Ja, gelukkig was je toen "zeker voor 20 jaar goed" met alles dat je toen gestoken had.

 

Arrogante zever is het ja 😛 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Jokke_vlo said:

Enfin tegen dat ge dan 70-80 bent, heb je het (volgens jouw berekening) terug kunnen verdienen en mag je op vakantie :D 

Nee dan hebt ge volgens de opvolger van Bart die dan de nieuwe technieken gaat plaatsen in 2022 de foute keuzes gemaakt want dan was je "nu" goedkoper afgeweest bij je volgende energie-renovatie 😛 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is de cirkel dus rond. Uw "40K investering" wordt er eentje van 80K (want alles wat je kapot doet voor je "technieken" moet je herstellen en afwerken + alles marcheert nu) als je geluk hebt, en dat allemaal om "geen 250 euro / maand energiekost" te hebben.

80.000 euro op 20 jaar is 333 euro / maand, zonder interest. Waar zit mijn winst?

 

Ik heb hier momenteel panelen liggen. Dat zal moeten voldoen. Het zal niet voor volgende week zijn dat ik mijn gas hier buiten gooi voor die "ecologische" warmtepompen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ja voila, en zo begint het. Maar ge zit dus te zeveren over "voor 40K willen ze het niet doen, en voor 50K wel een auto". Wel, die auto van 50K heeft wel een gespoten carrosserie en zetels om in te zitten, in tegenstelling tot mijn opengebroken vloer met vloerverwarming in, en mijn niet-afgewerkte muren met nieuwe isolatie.

"Afwerking", precies of dat is een detail in dit verhaal.

 

Ik had daar niks rond te kiezen, en bovendien spreken we van 2008, niet van 2018.

Ja, gelukkig was je toen "zeker voor 20 jaar goed" met alles dat je toen gestoken had.

 

Arrogante zever is het ja 😛 

 

Ik zeg niet dat het al defect is , er is ondertussen al veel beter / rendabeler . We zijn al +_15 jaar verder . 
 

40 zijn enkel de technieken zoals ik eerder vertelde. 
8 elec zonnepanelen, 10 warmtepomp, 5 thuisbatterij , rest zonneboilers , buffervaten ,…,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Bart said:

Ik zeg niet dat het al defect is , er is ondertussen al veel beter / rendabeler . We zijn al +_15 jaar verder . 
 

40 zijn enkel de technieken zoals ik eerder vertelde. 
8 elec zonnepanelen, 10 warmtepomp, 5 thuisbatterij , rest zonneboilers , buffervaten ,…,

Het gaat mij niet over nieuwbouw. Het gaat mij over het aanpassen van bestaande woningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo agressief ?

 Uw technieken werken= ja ,

jij bent content= Ja. 

jij vind uw verbruik best ok= ja 

 

laat alles dan zo.  
 


veel van mijn klanten willen naar een bijna 0 factuur , of verbouwen zwaar , of nieuwbouw.

voor uw geval als je wil aanpassen , je hebt al pv panelen , wil je uw vloer er niet uit , geen probleem zet dan ventilos ipv vloerverwarming . Voor alles zijn er betaalbare oplossingen die wel hun gevolg hebben naar rendementen.

 

uw keuze😎
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bart zei:

Inderdaad , verhoog uw vermogen van uw installatie tot 10000wp, dit is het maximale toegelaten voor privé. 
Uw installatie kost van uw pv panelen zal rond de 7d€ uitkomen. 

Geen idee wie dat voor die prijs levert.. mijn installatie van 10000wp heeft 19500 euro gekost. (gelukkig betaald door de vorige eigenaars eind 2019)

Voor het aansturen van alles zal je toch ook nog 1000 euro moeten investeren om alles optimaal ingericht te hebben (optimaal gebruik van de PV installatie voor warmtepomp, droogkast, wasmachine, EV wagen,...)

Wat ga je verder met een batterij doen? Een batterij van 8kWh kost ook algauw 8000 euro + 1000 euro installatie. Een batterij kan je dan ook maar gebruiken in het vol-seizoen en is haast nutteloos in de herfst/wintermaanden.

In mijn geval werk ik 5/5 dagen op kantoor, dus een EV opladen thuis kan enkel 's avonds. Maw is electrische rijden op vandaag nog niet rendabel voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal goed en wel dat de burger zijn leven moet "aanpassen". Werkdagen verlengd worden, de kosten oplopen, praktisch invullen van je job problematisch wordt. 

Maar de overheid .......

LEZ: uitzondering voor de voertuigen van de overheid

Ministers: amper een EV te zien

Politie, ambulances: amper EV's (hier en daar kleine uitzondering).

 

MAAR GIJ BURGERKE GIJ GAAT ELECTRISCH GAAN VRIEND ! Dokken en aanpassen. 

 

Ik krijg hier enerzijds een Eco-communistisch gevoel bij (de apparatsjik hebben andere regels en leven boven het volk heen in hun eigen wereld waar de regels van hun onderdanen niet voor tellen), waarbij ze hun burgers in een keurslijf gieten en bepalen in welke inkomenscategorie ze nog mogen vallen, hoe iedereen op dezelfde manier moet wonen enz...... nu goed bij de actieve bevolking zit we al bijna aan over de 50% in overheidsdienst zeker?

En anderzijds een Eco-kapitalistisch gevoel bij, alleen de gegoede burger met hoog inkomen kan zich dit alles rustig betalen. Voor het plebs blijft er geen euro meer over na alle extra belastingen en kosten. Nog minder dan voorheen. 

 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, mrbbs zei:

Geen idee wie dat voor die prijs levert.. mijn installatie van 10000wp heeft 19500 euro gekost. (gelukkig betaald door de vorige eigenaars eind 2019)

Voor het aansturen van alles zal je toch ook nog 1000 euro moeten investeren om alles optimaal ingericht te hebben (optimaal gebruik van de PV installatie voor warmtepomp, droogkast, wasmachine, EV wagen,...)

Wat ga je verder met een batterij doen? Een batterij van 8kWh kost ook algauw 8000 euro + 1000 euro installatie. Een batterij kan je dan ook maar gebruiken in het vol-seizoen en is haast nutteloos in de herfst/wintermaanden.

In mijn geval werk ik 5/5 dagen op kantoor, dus een EV opladen thuis kan enkel 's avonds. Maw is electrische rijden op vandaag nog niet rendabel voor mij.

Laadpaal op het werk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja dat moet de werkgever maar weer voorzien voor al zijn personeel (en externen?)

Bij ons gaan ze daar vanuit :D consultants die op een appartement wonen of in een rijhuis zonder garage zullen laden op het werk, ook als "het werk" eigenlijk niet aan ons bedrijf is. Komt helemaal goed

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, mrbbs zei:

Ik zie mijn klant al laadpalen voorzien voor 350 auto's :)

En precies alsof dat voor elke sector ook haalbaar is 😃 ik werk in de zorg, daar moeten ze nu al krabben om elk jaar aan hun budget te komen, laat staan dat ze nog laadpalen gaan voorzien voor hun werkvolk.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Recap

Een degelijke EV (60k-200k),
Zonnepanelen (10k-20k),
Zo'n slimme lader (peanuts),
om 20 euro uit te sparen bij het laden,
ALS je thuis bent wanneer de zon schijnt.

Terwijl je daarstraks nog gewoon twijfelde om een ICE te kopen, koop je een nieuw huis bij die EV... en alles is dan goedkoper. :party:

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid