Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

28 minuten geleden, Bart zei:

Onderhoud is marginaal in kosten met 10dkm/ jaar.   Was met de ic auto’s ook al zo. Verbruik is gratis , de auto laad enkel op  met overschot van zonnepanelen via een regelaar. Kost verbruik is dus 0€

Euh nee, je hebt geen overschot zonder voorafgaande investering

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bart zei:

Trek uw goedkopere biv en verkeersbelasting eraf . Het goedkopere verbruik.  lagere onderhoudskosten….

een golf 2.0 TDI automaat kost ook al rond de 30k .  Een elektrische fiets kost tegenwoordig al 4K . 
 

 

Al eens gedacht aan het feit dat er veel mensen zijn die geen auto van 30k kunnen kopen?

47 minuten geleden, Bart zei:

Onderhoud is marginaal in kosten met 10dkm/ jaar.   Was met de ic auto’s ook al zo. Verbruik is gratis , de auto laad enkel op  met overschot van zonnepanelen via een regelaar. Kost verbruik is dus 0€

Je gaat er zomaar vanuit dat iedereen zonnepanelen liggen heeft?

Op die manier kan je een ICE en een EV niet vergelijken hoor. Dat zijn veronderstellingen die maar voor een klein % van de mensen gelden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Bart zei:

Trek uw goedkopere biv en verkeersbelasting eraf . Het goedkopere verbruik.  lagere onderhoudskosten….

een golf 2.0 TDI automaat kost ook al rond de 30k .  Een elektrische fiets kost tegenwoordig al 4K . 
 

 

Dit zijn dingen die niet blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, msxx zei:

Euh nee, je hebt geen overschot zonder voorafgaande investering

Dat is met alles zo , je hebt geen interesten zonder kapitaal.   

voor niets gaat de zon op …,  

autorijden kost geld , dat was met ic zo en zal met ev niet anders zijn, met ev kan je tenminste onder de brandstofkosten uit , met ev ging dat niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Capitol zei:

Al eens gedacht aan het feit dat er veel mensen zijn die geen auto van 30k kunnen kopen?

Je gaat er zomaar vanuit dat iedereen zonnepanelen liggen heeft?

Op die manier kan je een ICE en een EV niet vergelijken hoor. Dat zijn veronderstellingen die maar voor een klein % van de mensen gelden.

Als je ziet dat 10% van de Belgen reeds zonnepanelen hebben.   Het aantal groeit iedere dag nog .  Zo klein is dat% niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Bart zei:

Dat is met alles zo , je hebt geen interesten zonder kapitaal.   

voor niets gaat de zon op …,  

autorijden kost geld , dat was met ic zo en zal met ev niet anders zijn, met ev kan je tenminste onder de brandstofkosten uit , met ev ging dat niet. 

Als ondernemer weet je toch ook dat je de brandstofkosten al betaald hebt toen je de installatie op je dak gelegd hebt? En dat die installatie geen 30 jaar mee zal gaan maar ook aan onderhoud en vervanging onderhevig zal zijn?

Aanschafkosten installatie + onderhoudskosten installatie + vervangingskosten installatie : aantal kilometers wat je aflegt = je kilometerkostprijs. Oftewel, dat zijn je brandstofkosten.

24 minuten geleden, Bart zei:

Als je ziet dat 10% van de Belgen reeds zonnepanelen hebben.   Het aantal groeit iedere dag nog .  Zo klein is dat% niet meer.

 

Ik heb ook panelen op mijn dak liggen. Maar betaal nog altijd voor elektriciteit, oftewel het dekt niet mijn volledige verbruik, zoals bij de meeste mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me pas af hoeveel mensen zonnepanelen en een Tesla hebben, en 's ochtends vertrekken ze met de Tesla en 's avonds komen ze thuis... wat doen ze dan met die panelen? Vloerverwarming?  En de auto in het weekend opladen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, msxx zei:

Als ondernemer weet je toch ook dat je de brandstofkosten al betaald hebt toen je de installatie op je dak gelegd hebt? En dat die installatie geen 30 jaar mee zal gaan maar ook aan onderhoud en vervanging onderhevig zal zijn?

Aanschafkosten installatie + onderhoudskosten installatie + vervangingskosten installatie : aantal kilometers wat je aflegt = je kilometerkostprijs. Oftewel, dat zijn je brandstofkosten.

Ik heb ook panelen op mijn dak liggen. Maar betaal nog altijd voor elektriciteit, oftewel het dekt niet mijn volledige verbruik, zoals bij de meeste mensen.

Die installatie kost pakken minder dan de brandstofkosten op 5 jaar , laat staan op 30 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Bart zei:

Onderhoud is marginaal in kosten met 10dkm/ jaar.   Was met de ic auto’s ook al zo. Verbruik is gratis , de auto laad enkel op  met overschot van zonnepanelen via een regelaar. Kost verbruik is dus 0€

 

1 minuut geleden, Bart zei:

Die installatie kost pakken minder dan de brandstofkosten op 5 jaar , laat staan op 30 jaar.

Zou je dat eens kunnen staven ajb?

Niet dat ik je niet geloof, maar uit interesse. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, DDke zei:

 

Zou je dat eens kunnen staven ajb?

Niet dat ik je niet geloof, maar uit interesse. 

Ik zal een richtlijn geven, voor een X3 met motor:

10 cent per kilometer, gemeten over de afgelopen 45.000km, dus €4.500

Ben benieuwd hoe ik dat moet vertalen naar benodigde elektriciteit (benodigd om die 45.000km af te leggen dus) en wat de kostprijs is per eenheid elektriciteit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gemiddeld verbruik van 10 liter , 10dkm/ jaar . = 1000 liter naft aan 1,5€/liter = 1500€ x 5 jaar. = 7500€./ 5 jaar.

Batterij +_90 kWh = +_350 km

om eenvoudig te rekenen 30 keer full opladen. Dus met laadverliezen erbij +_3000kWh 

 

https://zonnepanelenenergie.be/prijzen

een gemiddelde installatie kost rond de 5d€ Zoals hierboven te zien.  
Hoe groter uw installatie hoe goedkoper de boel is per kWh.

uw installatie gaat wel langer dan 5 jaar mee normaal gezien.

mijn auto laad enkel overdag met overschot van de panelen. Deze ben je met een digitale meter anders toch kwijt.( ik heb wel nog de oude meter)
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bart zei:

Een gemiddeld verbruik van 10 liter , 10dkm/ jaar . = 1000 liter naft aan 1,5€/liter = 1500€ x 5 jaar. = 7500€./ 5 jaar.

Batterij +_90 kWh = +_350 km

om eenvoudig te rekenen 30 keer full opladen. Dus met laadverliezen erbij +_3000kWh 

 

https://zonnepanelenenergie.be/prijzen

een gemiddelde installatie kost rond de 5d€ Zoals hierboven te zien.  
Hoe groter uw installatie hoe goedkoper de boel is per kWh.

uw installatie gaat wel langer dan 5 jaar mee normaal gezien.

mijn auto laad enkel overdag met overschot van de panelen. Deze ben je met een digitale meter anders toch kwijt.( ik heb wel nog de oude meter)
 

Paar opmerkingen/vragen hierbij.

  • Ik ga er ff van uit dat je een PV installatie van ongeveer 4000Wp legt (zowat gemiddeld tegenwoordig voor rond de 5k€)
  • Ik ga er van uit dat je een digitale meter hebt, want over een paar jaar hebben we die toch allemaal aan ons broek.
    Dus prosumententarief is niet van toepassing, maar ook geen terugdraaiende teller
  • Ik ga er van uit dat je die 10.000 km mooi gespreid over 12 maanden doet en altijd thuis gaat opladen

Maandelijks rij je dan 833km ofwel ongeveer 28km/dag
Stel dat je 1 a 2 dagen per week niet rijdt dan zou dit 32 a 38km per dag kunnen worden.
Laten we uitgaan van een verbruik van 27kWh/100km, dan heb je per laadbeurt tussen de 7,6 kWh en de 10,3 kWh nodig.
Of per maand 225 kWh

In januari, februari, oktober, november en december ga je dit niet halen als opbrengst met 4000Wp PV
Je hebt dan 1125 kWh nodig, en als ik eens kijk naar mijn opbrengsten die periode 2020 (wat een heel goed PV jaar is) dan kom ik aan 448 kWh.
Je PV dekt nog geen 40% van wat je nodig hebt.
In die maanden begint de opbrengst meestal maar rond 10u00 en stopt ze rond 15u00 (daarvoor en ernaa is het echt wel verwaarloosbaar).
Dus op 5u krijg je tussen de 3 en de 5kWh binnen. Als je optimaal gebruik wil maken van de PV energie dan moet hij 5u per dag stilstaan en aan de lader hangen.

De productieve PV maanden ga je gemakkelijker een mooie opbrengst halen, maar met een 4000Wp installatie zal je geregeld tussen 11u en 15u wel rond de 3000W zitten, dus 3kWh. Dus zelf dan moet je wagen tussen de 2 en de 3u aan de lader hangen om terug vol te zijn. Je spaart je wel een laadpaal uit, want aan 3kW laden lukt gewoon via een standaard stopcontact.

Bottomline ... je gaat altijd energie van het net moeten afnemen.
Maar als je wagen veel thuis staat en je hebt een intelligente sturing, dan zou je alles wat je met PV overproduceert perfect in je EV kunnen duwen.
Belangrijkste is dan is dat je laadpaal dit dan aan een beperkt vermogen doet afgestemd op wat je als overschot hebt. 
 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, WoKe zei:

Paar opmerkingen/vragen hierbij.

  • Ik ga er ff van uit dat je een PV installatie van ongeveer 4000Wp legt (zowat gemiddeld tegenwoordig voor rond de 5k€)
  • Ik ga er van uit dat je een digitale meter hebt, want over een paar jaar hebben we die toch allemaal aan ons broek.
    Dus prosumententarief is niet van toepassing, maar ook geen terugdraaiende teller
  • Ik ga er van uit dat je die 10.000 km mooi gespreid over 12 maanden doet en altijd thuis gaat opladen

Maandelijks rij je dan 833km ofwel ongeveer 28km/dag
Stel dat je 1 a 2 dagen per week niet rijdt dan zou dit 32 a 38km per dag kunnen worden.
Laten we uitgaan van een verbruik van 27kWh/100km, dan heb je per laadbeurt tussen de 7,6 kWh en de 10,3 kWh nodig.
Of per maand 225 kWh

In januari, februari, oktober, november en december ga je dit niet halen als opbrengst met 4000Wp PV
Je hebt dan 1125 kWh nodig, en als ik eens kijk naar mijn opbrengsten die periode 2020 (wat een heel goed PV jaar is) dan kom ik aan 448 kWh.
Je PV dekt nog geen 40% van wat je nodig hebt.
In die maanden begint de opbrengst meestal maar rond 10u00 en stopt ze rond 15u00 (daarvoor en ernaa is het echt wel verwaarloosbaar).
Dus op 5u krijg je tussen de 3 en de 5kWh binnen. Als je optimaal gebruik wil maken van de PV energie dan moet hij 5u per dag stilstaan en aan de lader hangen.

De productieve PV maanden ga je gemakkelijker een mooie opbrengst halen, maar met een 4000Wp installatie zal je geregeld tussen 11u en 15u wel rond de 3000W zitten, dus 3kWh. Dus zelf dan moet je wagen tussen de 2 en de 3u aan de lader hangen om terug vol te zijn. Je spaart je wel een laadpaal uit, want aan 3kW laden lukt gewoon via een standaard stopcontact.

Bottomline ... je gaat altijd energie van het net moeten afnemen.
Maar als je wagen veel thuis staat en je hebt een intelligente sturing, dan zou je alles wat je met PV overproduceert perfect in je EV kunnen duwen.
Belangrijkste is dan is dat je laadpaal dit dan aan een beperkt vermogen doet afgestemd op wat je als overschot hebt. 
 

Inderdaad , verhoog uw vermogen van uw installatie tot 10000wp, dit is het maximale toegelaten voor privé. 
Uw installatie kost van uw pv panelen zal rond de 7d€ uitkomen. 
De meeste mensen met pv panelen hebben nog tot 2025 hun terugdraaiende teller . En hopelijk is tegen dan de thuisbatterij of ev als thuisbatterij meer rendabel. 
 
Het vraagt natuurlijk allemaal meer voorbereiding , werk, investeringen, maar als je er een beetje mee bezig bent/ u aanpast, komt het op termijn goedkoper uit dan vroeger . 

ik ben professioneel bezig met warmtepompen , en dat is hetzelfde verhaal . Indien je niet wil/ kan overgaan naar de nieuwe technologieën ga je in de toekomst of u blauw betalen of in de kou zitten. Zie het recente verbod op stookolieketels.

maar diegene die nu verbouwen/ bouwen en een redelijk budget voor hun technieken willen besteden , krijgen dit dubbel en dik terug. Maar sommigen zijn bang van nieuwe dingen 😉

hetzelfde verhaal bij auto’s . 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah warmtepompen, die dingen die uw kot niet deftig warm krijgen als het niet tip top geïsoleerd is, en dan nog eens een hoop elektriciteit zuipen (die je nodig hebt om je EV te laden :D), en een fortuin kosten om te plaatsen.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Bart zei:

Een gemiddeld verbruik van 10 liter , 10dkm/ jaar . = 1000 liter naft aan 1,5€/liter = 1500€ x 5 jaar. = 7500€./ 5 jaar.

Batterij +_90 kWh = +_350 km

om eenvoudig te rekenen 30 keer full opladen. Dus met laadverliezen erbij +_3000kWh 

 

https://zonnepanelenenergie.be/prijzen

een gemiddelde installatie kost rond de 5d€ Zoals hierboven te zien.  
Hoe groter uw installatie hoe goedkoper de boel is per kWh.

uw installatie gaat wel langer dan 5 jaar mee normaal gezien.

mijn auto laad enkel overdag met overschot van de panelen. Deze ben je met een digitale meter anders toch kwijt.( ik heb wel nog de oude meter)
 

 

 

Ja natuurlijk want elke werkende mens kan overdag thuis opladen met zijn overschot? Juist ja :D 

Tis simpel onze staat heeft een (zwart) gat in zijn hand, en je gaat altijd meer belastingen moeten betalen. Als je al een voordeel kan doen zal dat sowieso tijdelijk zijn en zeker niet op de MLT. Daar mag je 100% zeker over zijn. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt inderdaad als u werk maar half doet als installateur 😄.  


Wij hebben dik 10d  installaties staan momenteel , en geen klachten over verbruik of koud 🤔.

als je natuurlijk uw installatie laat doen door uw sanitair man, die nog altijd denkt dat één wp gelijk is aan een gasketel , van defrost nog nooit gehoord heeft, niet weet dat een wp capaciteit verliest als het vriest , tja Dat is om miserie vragen.

dat is gelijk uwe velo in de Makro gaan kopen ,je hebt goedkoop be fiets , dat is dan ook alles ,….

 

eigenlijk moet je pv panelen, warmwaterpanelen, een ev, thuisbatterij , zwembadverwarming , buffervaten , etc als 1 groot geheel bekijken en deze dan allen samen optimaliseren, wat een stuk eenvoudiger is .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Bart zei:

 

maar diegene die nu verbouwen/ bouwen en een redelijk budget voor hun technieken willen besteden , krijgen dit dubbel en dik terug. Maar sommigen zijn bang van nieuwe dingen 😉

hetzelfde verhaal bij auto’s . 

 

 

 

Er bestaan ook mensen die dingen proberen en realist zijn? 

Ik stel vast dat het type mens die zulke dingen poneren altijd groot verdieners. Dat redelijk budget loopt anders wel serieus op. En altijd hetzelfde riedeltje: in de toekomst wordt het goedkoper, op termijn haal je rendement. Als er geen subsidies achter steken is dat sowieso fout. 

Het gaat alleen maar meer kosten. En als dat niet zo zou zijn dan gaan ze er wel voor zorgen :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Bart zei:

Inderdaad , verhoog uw vermogen van uw installatie tot 10000wp, dit is het maximale toegelaten voor privé. 
Uw installatie kost van uw pv panelen zal rond de 7d€ uitkomen. 
De meeste mensen met pv panelen hebben nog tot 2025 hun terugdraaiende teller . En hopelijk is tegen dan de thuisbatterij of ev als thuisbatterij meer rendabel. 
 
Het vraagt natuurlijk allemaal meer voorbereiding , werk, investeringen, maar als je er een beetje mee bezig bent/ u aanpast, komt het op termijn goedkoper uit dan vroeger . 

ik ben professioneel bezig met warmtepompen , en dat is hetzelfde verhaal . Indien je niet wil/ kan overgaan naar de nieuwe technologieën ga je in de toekomst of u blauw betalen of in de kou zitten. Zie het recente verbod op stookolieketels.

maar diegene die nu verbouwen/ bouwen en een redelijk budget voor hun technieken willen besteden , krijgen dit dubbel en dik terug. Maar sommigen zijn bang van nieuwe dingen 😉

hetzelfde verhaal bij auto’s . 

Voor alle duidelijkheid, ik ga van het lange termijn scenario uit.
Dus terugdraaiende teller noch prosumentenvergoeding aan de orde.
Niet iedereen kan van een terugdraaiende teller profiteren, en die verdwijnt toch op korte termijn.

Verhogen naar 10.000Wp brengt niks op.
Je gaat tijdens de wintermaanden nog steeds niet genoeg (of mssch net genoeg) opbrengst hebben om de wagen te laden, en tijdens de zomermaanden ga je een pak teveel hebben dat je op het net injecteert en maar een beperkte vergoeding voor krijgt.
De balans vinden tussen productie en consumptie is (momenteel) het belangrijkste.

Zelfde verhaal voor warmtepompen.
Wanneer ze niet (of amper) moeten draaien heb je massa's PV energie beschikbaar, en tijdens de maanden van piekverbruik heb je net genoeg PV opbrengst om een broodrooster te doen werken. Als je een lucht/water WP hebt kan je die in de zomer nog laten verbruiken om te koelen en zo wat meer uitbalanceren.
Of als je een geothermische WP heb gebruik je passieve koeling en heb je amper verbruik. (dus helpt je dan ook niet vooruit) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetzelfde verhaal met elektrische fietsen, zonder bedrijfsaftrek en allerhande andere kunstmatige ingrepen , gaat de verkoop vallen als een baksteen 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Bart said:

eigenlijk moet je pv panelen, warmwaterpanelen, een ev, thuisbatterij , zwembadverwarming , buffervaten , etc als 1 groot geheel bekijken en deze dan allen samen optimaliseren, wat een stuk eenvoudiger is .

Ja idd, gooi je kot plat en begin opnieuw. Simpel toch?!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, WoKe zei:

Voor alle duidelijkheid, ik ga van het lange termijn scenario uit.
Dus terugdraaiende teller noch prosumentenvergoeding aan de orde.
Niet iedereen kan van een terugdraaiende teller profiteren, en die verdwijnt toch op korte termijn.

Verhogen naar 10.000Wp brengt niks op.
Je gaat tijdens de wintermaanden nog steeds niet genoeg (of mssch net genoeg) opbrengst hebben om de wagen te laden, en tijdens de zomermaanden ga je een pak teveel hebben dat je op het net injecteert en maar een beperkte vergoeding voor krijgt.
De balans vinden tussen productie en consumptie is (momenteel) het belangrijkste.

Zelfde verhaal voor warmtepompen.
Wanneer ze niet (of amper) moeten draaien heb je massa's PV energie beschikbaar, en tijdens de maanden van piekverbruik heb je net genoeg PV opbrengst om een broodrooster te doen werken. Als je een lucht/water WP hebt kan je die in de zomer nog laten verbruiken om te koelen en zo wat meer uitbalanceren.
Of als je een geothermische WP heb gebruik je passieve koeling en heb je amper verbruik. (dus helpt je dan ook niet vooruit) 

Combineer die warmtepomp met elektrische panelen+ 10d liter buffervaten voor warm water, vloerverwarming ,  voldoende warmwaterpanelen, je mag er zelfs nog een buiten zwembad bijplaatsen en verwarmen tot 30 graden. + Eventueel nog een thuisbatterij en een ev. 
 

met dit alles en een deftige regeling zal je geen 250€ Energiekosten per maand hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Bart zei:

Hetzelfde verhaal met elektrische fietsen, zonder bedrijfsaftrek en allerhande andere kunstmatige ingrepen , gaat de verkoop vallen als een baksteen 🤔

Ze verplichten u tenminste niet er ene te kopen :)

Voor mij mogen alle subsidies weg, morgen. Met uitzondering voor zwaar zieke mensen, de zorg. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja idd, gooi je kot plat en begin opnieuw. Simpel toch?!

Een auto van 50d€ voor 10 jaar = voor velen geen probleem .

40d€ technieken voor 20 jaar , dat kan niet .

🤔🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid