Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Nu we hier toch aan het denken zijn over een vervanger voor onze ouwe diesel snap ik niet waarom hybride zo verguisd wordt. Als iemand meestal korte afstanden doet en een enkele keer een lange afstand lijkt het praktisch als de korte afstanden electrisch gebeuren en de lange afstand met naft. Dan wilt ge wel een plug in hybride.

Voor mij is het EV + een ICE erbij of een hybride. Een EV die genoeg heeft om beiden op te vangen is buiten budget.

Als ik het aantal X5 45e en andere hybrides bekijk in BE is dat ook echt wel een gedachte die velen nog volgen, althans bij wie fiscaliteit een rol speelt.

Een hybride is gewoon ook echt Belgisch, een compromis ergens in het midden 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Joske zei:

Ik heb op het punt gestaan om van job te veranderen (reden dat ik het afgeblazen heb doet er niet toe). Terug naar België ipv NL. En om aan mijn huidig netto loon (dank u veel Belgische fiscaliteit) tegemoet te komen werd er een firmakrel met tankkaart voorgesteld. Maar voor het budget dat ze mij voorstelde kon ik echt geen EV kiezen. 
Ik had al een tegenvoorstel klaar om toch minstens een plug-in of kleine EV te rijden.

Als ik het niet zelf moet betalen zou ik daar nog voor kiezen, zou puur een salariswagen zijn. Dus om mijn woon-werk kilometers te doen.
Maar dat zou dan wel weer een auto erbij zijn, ik ga echt de RCZ niet wegdoen voor een EV.

Ja, ik zie de voordelen van een EV, maar als enige auto om ook nog als hobby-auto te gebruiken... Daar ben ik nog niet klaar voor. Mss als de GTi16 ooit es terug rijdt dat ik er anders over denk. 
Ik moet wel zeggen, ik heb de luxe om hem thuis te laden als t nodig is. Kabel voor laaddinges in of naast de garage ligt klaar.
Maar ik zou als ik de stap naar EV zet nog verder willen gaan en die ook gebruiken als thuisbatterij. Maar dan zou ge natuurlijk ook weer de mogelijkheid moeten hebben om hem op t werk op te laden als de zon schijnt. Gaan alle bedrijven voor alle werknemers een laadpaal voorzien?
Lijkt me perfect te kunnen om 's avonds de auto in te pluggen en in te stellen dat er nog x-kWh moet overblijven om 's anderen daags op t werk te geraken (ik spreek nog altijd over salariswagens he). Zelfs een EV met een 50kWh batterij zou op na de koudste winternacht tot nu toe gemeten genoeg energie hebben om mijn wp de hele nacht te laten draaien en dan nog 75km te kunnen rijden.  (en verder van mijn woonplaats ben ik niet bereid te gaan werken)

Hier praten de meesten over auto's (S, Taycan, EQS...) die de gewone werknemer niet kan betalen, dus of deze discussie representatief is...

Bedrijven gaan niet voorzien in opladen op het werk om thuis te gebruiken, dat lijkt mij logisch. Meestal krijg je nu een tankkaart en een paal thuis waarop je die tankkaart kan gebruiken.

Mij lijkt een thuisbatterij dan veel logischer, die moet je ook niet teruggeven wanneer je van werk verandert 😉 Ik had het na veel jaren bedrijfswagen rijden wel gehad met die afhankelijkheid van je werkgever voor je persoonlijk vervoer ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zouden (echte) hybrides de beste oplossing zijn voor de volgende 5 tot 10 jaar. En dan kan je bv perfect verplichten om in steden electrisch te rijden en er buiten kan je kiezen.

Veel beter dan die radicale en blinde only ev droom waar onze structuur, het product en de maatschappij eigenlijk totaal niet klaar voor is.

Het is simpel, hiervoor staat de technologie ver genoeg en kunnen na en voordelen ook perfect verzoend worden. Noem het gezond verstand. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Op zich zouden (echte) hybrides de beste oplossing zijn voor de volgende 5 tot 10 jaar. En dan kan je bv perfect verplichten om in steden electrisch te rijden en er buiten kan je kiezen.

Veel beter dan die radicale en blinde only ev droom waar onze structuur, het product en de maatschappij eigenlijk totaal niet klaar voor is.

Het is simpel, hiervoor staat de technologie ver genoeg en kunnen na en voordelen ook perfect verzoend worden. Noem het gezond verstand. 

de beste oplossing zijn de bestaande auto's aanpassen voor synthetische brandstoffen maar daar kan Europa te weinig op verdienen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Liquid Li0n said:

de beste oplossing zijn de bestaande auto's aanpassen voor synthetische brandstoffen maar daar kan Europa te weinig op verdienen.

Waarom is dat "de beste oplossing"?

Want die synthetische brandstoffen groeien aan de bomen?

Ze hebben in den tijd zo biodiesel gemaakt ook. En dan ga je eens rekenen hoeveel hectare je nodig hebt om genoeg biodiesel te maken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

de beste oplossing zijn de bestaande auto's aanpassen voor synthetische brandstoffen maar daar kan Europa te weinig op verdienen.

Ook dat is weer iets op langere termijn. De hybride technologie staat vandaag ver genoeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Dan ga je ver mogen zoeken. Het merendeel kan dat niet.

Nissan Leaf? Als enige? En ook je aanpassing aan je omvormer niet vergeten. (5k?)

Zijn dan van die 'visionairen' die er een hln-artikel over schrijven waardoor particulieren hier binnenstappen en zeggen dat hun volgende auto echt wel elektrisch moet worden en moet kunnen dienen als thuisbatterij. Super mooi in theorie, maar anno 2021 helemaal nog niet van toepassing. 
Het lijkt dat sommigen ook al hun auto aan het kiezen zijn om mee rond te rijden in 2035. 'Want ge moet toch een beetje mee zijn hé'

52 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Je ziet ze op iedere hoek van de straat, en iedereen die er een bezit, heeft de neiging om continu zijn morele superioriteit uit te spreken tegenover ICE’s of minder snelle EV’s. Net zoals een vegetariër of iphone gebruiker...die kunnen ook over niets anders praten. 

Ik heb dan ook de indruk dat ze vooral constant zichzelf aan het overtuigen zijn. Bij degene die er niet genuanceerd kunnen over praten zijn is er zelden interessante parlé te horen.  

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend naar de Ardennen geweest. In de vriendengroep is er een overtuigde EV rijder maar hij is toch met een andere auto afgekomen 😄 

En maar goed ook. Parking aan het vakantiehuis was 50m verwijderd van het huis zelf dus geen mogelijkheid om op te laden. In de buurt was er ook niets. En onderweg laden ging die echt niet gaan doen voor een traject van 2,5u.

Ze dromen graag maar velen zijn nog niet klaar om enkel EV te rijden.

  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Joske zei:

Hier praten de meesten over auto's (S, Taycan, EQS...) die de gewone werknemer niet kan betalen, dus of deze discussie representatief is...

 

Idd. Daarmee dat ik het ook grappig vind dat alle argumenten met uiteindelijk een boutade afgewimpeld werden. Als je je bedenkt dat je voor een Taycan 4S drie Model 3's kunt kopen. Voor een Taycan Turbo S vier Model 3's. Dan ben je uitgepraat als fiscaliteit je enige contra-argument is. D'er is een nieuw soort auto op de markt, en d'er zijn mensen die 't prefereren, deal with it. Het is niet omdat je d'er zelf niet van kan genieten (door range beperkingen of budget), dat het concept in z'n geheel moet afgeschoten worden.

1 uur terug, Liquid Li0n zei:

Je ziet ze op iedere hoek van de straat, en iedereen die er een bezit, heeft de neiging om continu zijn morele superioriteit uit te spreken tegenover ICE’s of minder snelle EV’s. Net zoals een vegetariër of iphone gebruiker...die kunnen ook over niets anders praten. 

Valt het niet op dat vooral de niet EV-rijders zitten te lullen? 😄

  • Grappig 1
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Logic said:

Idd. Daarmee dat ik het ook grappig vind dat alle argumenten met uiteindelijk een boutade afgewimpeld werden. Als je je bedenkt dat je voor een Taycan 4S drie Model 3's kunt kopen. Voor een Taycan Turbo S vier Model 3's. Dan ben je uitgepraat als fiscaliteit je enige contra-argument is.

Je vergeet de factor snobisme :) 

Genoeg die niks van ev's moesten weten, tot Porsche er ene had :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Je vergeet de factor snobisme :) 

Genoeg die niks van ev's moesten weten, tot Porsche er ene had :) 

Ja,... een argument om de Audi te kopen inderdaad 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Bij mij begint het al met "zolang je geen langere afstanden doet", dat is voor mij al direct de reden van no go. Dat is objectief geen verbetering, absoluut niet, een achteruitgang (het zou toch vooruitgang moeten zijn?) 

Als je mijn grootste struikelblok uitsluit, tja. Dat is zoals zeggen waarom neem je je fiets niet, zolang je geen langere afstanden doet :D

 

Maar los daarvan: MIJN ervaring, iedereen is anders.

- EV: emotieloos, echt emotieloos

- Range Anxiety, aanlsluitend eco driving (dat zeg me nu eens echt niets)

- Plannen

- Parkeer mogelijkheden

- Overnachtingen en hotels afhankelijk van mogelijkheden tot laden

- Sound, het leven van een "motor"

 

Eigenlijk zie ik maar 2 voordelen

- De stilte bij momenten (staat haaks op mijn voorkeur voor een sound), maar in sommige omstandigheden is dat echt een voordeel

- Het thuisladen voor de kortere afstanden, de luxe niet naar een tankstation te moeten.

- (met momenten autopilot) al is de "distronic" bij de meeste merken meer dan voldoende voor mijn file gebruik. 

 

Kan jij me op jouw beurt de na en voordelen opsommen, vanuit jouw perspectief. 

Hier wil ik toch wel eens op reageren, maar ik ben wel van mening als ik mij een licht beeld van je gebruik kan vormen, dat een EV voor jou sowieso geen optie is... Er zijn teveel dingen waar je een punt op hebt en met je frequent lange ritten gebruik is het niet ok. Idem bvb een Lefty... Maar voor josenjef is het wel een goeie optie, daar is het niet willen openstaan...

Emotieloos: ja is waar, maar je mag een ev ook niet zetten tegenover een RS6, AMG, 911, Lotus,... Je moet dat vergelijken met een gemiddelde luxe wagen zoals een bmw 45e of een merc 350e. En met mijn ervaring durf ik dat zelfs vergelijken met een 43/53 amg van mercedes... Dat is toch een motor zonder emotie imo en prestaties zullen van de EV beter zijn en aangenamer te realiseren.

Range anxiety: tja dat is met een bezine in principe ook hé... Als je range 500km is, dan zal je vanaf kleine 100km ook al meldingen krijgen dat je moet gaan tanken en moet je beginnen uitkijken naar een station... Dat is ook al aan 10% van je range dat je niet veel kans meer hebt om nog een volgende benzinestation te bereiken (op lange afstanden).

Plannen: dat doet je gps toch voor je? Ok die zal idd wat meer moeten rekenen om de juiste plaatsen en laders te connecteren, maar ik heb daar geen last van.

Parkeren: je parkeert toch overal? Of het is als het gaat over parkeren en laden op hetzelfde moment, dan is de keuze idd beperkter. Echter merk ik nu toch op veel plaatsen dat de laadplaatsen vrij zijn en meestal op ideale locaties, dus dan wordt het zelfs een voordeel. + je spaart iets later die dag een mogelijke stop aan het tankstation.

Overnachtingen en hotels: klopt wat je zegt! echter voor hoeveel mensen is dit een maandelijks of wekelijks probleem. De meeste mensen moeten dat misschien 1 keer per jaar doen ;)

Sound: klopt... Zou echter eens je topics moeten bekijken van je auto's want ik dacht dat jij wel de persoon bent voor geld te geven aan upgrade van de muziekinstallatie... Is een EV dan niet beter zodat er minder storende geluiden zijn voor de audiofiel in jezelf? 

 

En je voordelen zijn natuurlijk heel beperkt, er zijn er wel meer. Maar die laatste van autopilot... Ik heb zelfs geen ACC genomen op onze EV... Hell, gelukkig dat vanaf de 992 een gewone cruise control standaard is of ik had dat niet op de mijne.

8 uren geleden, WoKe zei:

't Is toch altijd een geval van viewpoints en use-cases neen?
Allez, in mijn geval is het een simpele ...
-> hoeveel dagen per jaar rij ik +400km op 1 dag (met de auto)? = 4 à 6
-> stap ik buiten 'gewone verplaatsingen' soms nog in de auto voor plezierritjes? = neen
-> kan ik thuisladen? = ja
-> wil ik rekening houden met fiscaliteit, vaa, etc ...? = ja
-> word ik vrolijk van een dikke V8 en een leuke roffel onder de motorkap? = ja, maar niet genoeg om er enkel maar voor ww-verkeer een pak meer voor te betalen

Ergo, een EV is een match

Moest ik nu elke week een rit van +400km enkel moeten doen, dan zou ik al eens (serieus) twijfelen.
Moest een dikke ICE fiscaal gelijk zijn aan een EV dan zou ik niet twijfelen
Moest ik niet kunnen thuisladen, dan kwam er geen EV in huis
Enz ...

't Is hier een forum van likeminded people, maar vergeet niet ... the other 80% don't give a fuck about all that stuff

 

aja, for the record ...
Ik heb voor de fun momentjes wel nog een track-only S1000RR staan (en nog wat ander speelgoed waar ik dit jaar zelf nog geen tijd voor gehad heb om ze zelf maar eens te starten) 😉

Dit zijn de correcte vragen om te stellen...

En dan is dat plezierritjes nog een uitzondering die voor 95% van de bevolking niet relevant is. En ook ik vind het vreemd dat die amerikanen hun pap koelen met het gaan tracken van hun taycan...

31 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Op zich zouden (echte) hybrides de beste oplossing zijn voor de volgende 5 tot 10 jaar. En dan kan je bv perfect verplichten om in steden electrisch te rijden en er buiten kan je kiezen.

Veel beter dan die radicale en blinde only ev droom waar onze structuur, het product en de maatschappij eigenlijk totaal niet klaar voor is.

Het is simpel, hiervoor staat de technologie ver genoeg en kunnen na en voordelen ook perfect verzoend worden. Noem het gezond verstand. 

En daar sla je de val helemaal mis. Die hybrides zijn echt geen goeie oplossing, maar dat betoog hoort hier niet. 

En gezien de tendens is om die hybrides over dezelfde kam te scheren als de klassieke auto's is dat iets wat heel snel dood gaat zijn. Ik zou er nu geen durven kopen eerlijk gezegd...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Logic zei:

Valt het niet op dat vooral de niet EV-rijders zitten te lullen? 😄

daarom dat ik ook het voorbeeld van de veganist/vegetarier of zelfs iphone gebruiker er bij zet. Dat is gelijkaardig. Per keer dat je zo iemand ziet beginnen ze er wel over of moeten toch eens laten horen dat ze geen vlees eten en jij wel. Of een apple toestel hebben want Android dit en dat...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Liquid Li0n said:

daarom dat ik ook het voorbeeld van de veganist/vegetarier of zelfs iphone gebruiker er bij zet. Dat is gelijkaardig. Per keer dat je zo iemand ziet beginnen ze er wel over of moeten toch eens laten horen dat ze geen vlees eten en jij wel. Of een apple toestel hebben want Android dit en dat...

 

Ik weet niet waar jij leeft maar ik hoor niemand nog bezig over zijn gsm, of dat  nu een iPhone of een Android is hoor :lolz: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Naish zei:

 

Sound: klopt... Zou echter eens je topics moeten bekijken van je auto's want ik dacht dat jij wel de persoon bent voor geld te geven aan upgrade van de muziekinstallatie... Is een EV dan niet beter zodat er minder storende geluiden zijn voor de audiofiel in jezelf? 

 

 

Waarom zouden beide niet combineerbaar zijn? Bij mij lukt dat perfect. Ik zou echt geen EV willen om nog beter te kunnen genieten van mijn "sound" installaties. 

Zoals je misschien hebt gelezen ga ik de AMG ook decatten om die opf shit te cancellen. Ik zou no way de sound uitschakelen om beter van mijn soundinstallatie binnenin te kunnen genieten. Al volg ik je wel ergens, hoe die Burmester in de EQS klonkt was redelijk waanzinnig. Bij mij staat muziek op in de file, al rijdend eerder uitzonderlijk. Dan geniet ik van de motor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Joske zei:

Maar ik zou als ik de stap naar EV zet nog verder willen gaan en die ook gebruiken als thuisbatterij. Maar dan zou ge natuurlijk ook weer de mogelijkheid moeten hebben om hem op t werk op te laden als de zon schijnt. Gaan alle bedrijven voor alle werknemers een laadpaal voorzien?

Het moderne equivalent van een kabel aftakken van uw gebuur.

Ellentrik pikken met andere woorden. :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Naish zei:

En dan is dat plezierritjes nog een uitzondering die voor 95% van de bevolking niet relevant is. En ook ik vind het vreemd dat die amerikanen hun pap koelen met het gaan tracken van hun taycan...

Benieuwd wat Porsche gaat doen met de 718 EV. Da's een auto die ik op papier niet snap momenteel.

Kleine compacte auto, dus een batterij van 6-700kg gaat niet passen. Zo'n spel wordt (hoop ik) gekocht voor plezierritten, dus dan is range (ARD enz) wel een noodzaak alsook emotie en rijplezier. Ik zie daar geen markt voor, maar zij des te meer. Benieuwd dus hoe het gaat werken in de praktijk.... als dat effectief een leuk krel gaat zijn waarmee je kunt gaan rijden ga ik al een pak beter slapen denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik weet niet waar jij leeft maar ik hoor niemand nog bezig over zijn gsm, of dat  nu een iPhone of een Android is hoor :lolz: 

dit topic wordt toch nog wel een aangesproken onder de collega's of onder de vriendengroepjes. Waar ik dan niets meer over hoor is het Playstation vs Xbox debat. 

Maar ligt mss aan de leeftijds of generatie verschillen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Je vergeet de factor snobisme :) 

Genoeg die niks van ev's moesten weten, tot Porsche er ene had :) 

Ook waar!  Maar voor mij is een taycan, een pana, een cayenne en een macan allemaal niet iets wat voor mij een 'Porsche' is... 

Ik krijg echter ook heel krullende tenen van alle postjes (ik zit in een paar fb taycan groepen) 'mijn eerste porsche' en dan met een foto van een taycan... En al die dat het de nieuwe 911 noemen, zijn allemaal mensen die nog geen 911 hebben gereden of deftig gereden hebben ;)

43 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Waarom zouden beide niet combineerbaar zijn? Bij mij lukt dat perfect. Ik zou echt geen EV willen om nog beter te kunnen genieten van mijn "sound" installaties. 

Zoals je misschien hebt gelezen ga ik de AMG ook decatten om die opf shit te cancellen. Ik zou no way de sound uitschakelen om beter van mijn soundinstallatie binnenin te kunnen genieten. Al volg ik je wel ergens, hoe die Burmester in de EQS klonkt was redelijk waanzinnig. Bij mij staat muziek op in de file, al rijdend eerder uitzonderlijk. Dan geniet ik van de motor. 

Klopt, maar opnieuw zet jij die EV tegenover iets wat je niet mag vergelijken ;) 

Als je keuze is: 530e of een E350e vs een deftige elektrische, wat zou je keuze dan zijn want financieel zijn die vergelijkbaar... 

Een Ferrari 812 of een lambo SVJ zijn ook beter dan een 911 ;)

31 minuten geleden, PJH zei:

Benieuwd wat Porsche gaat doen met de 718 EV. Da's een auto die ik op papier niet snap momenteel.

Kleine compacte auto, dus een batterij van 6-700kg gaat niet passen. Zo'n spel wordt (hoop ik) gekocht voor plezierritten, dus dan is range (ARD enz) wel een noodzaak alsook emotie en rijplezier. Ik zie daar geen markt voor, maar zij des te meer. Benieuwd dus hoe het gaat werken in de praktijk.... als dat effectief een leuk krel gaat zijn waarmee je kunt gaan rijden ga ik al een pak beter slapen denk ik :)

Klopt, maar ik denk dat Porsche hier wil proberen te bereiken dat ze op de weg zijn voor Tesla nog steeds hun roadster aan het hypen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Naish zei:

Ook waar!  Maar voor mij is een taycan, een pana, een cayenne en een macan allemaal niet iets wat voor mij een 'Porsche' is... 

Ik krijg echter ook heel krullende tenen van alle postjes (ik zit in een paar fb taycan groepen) 'mijn eerste porsche' en dan met een foto van een taycan... En al die dat het de nieuwe 911 noemen, zijn allemaal mensen die nog geen 911 hebben gereden of deftig gereden hebben ;)

 

Fuck off, ik reed tien jaar geleden al met een Porsche.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, Naish zei:

eden hebben ;)

Klopt, maar opnieuw zet jij die EV tegenover iets wat je niet mag vergelijken ;) 

 

Waarom niet, voor mij zou een EQS een optie zijn, dus ik vergelijk en test zeker wel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik reed 12 jaar geleden al met een Porsche!

:D 

De nieuwe eigenaars: dat waren oubollige Porsche liefhebbers van voor het EV tijdkperk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Ik reed 12 jaar geleden al met een Porsche!

:D 

Voor mij is het 24 jaar geleden toen ik mijn eerste 911 kocht. 😎 En naast mijn EV heb ik er nog steeds 2. 

Wat ben ik dan? Een oubollige EV-liefhebber? 😜

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid