Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
12 uren geleden, Liquid Li0n zei:

in dit artikel gaat het over een Japanse studie die zegt dat het meer co2 uitstoot brengt om al die nieuwe wagens te fabriceren dan wat langer rond te blijven rijden met de huidige voertuigen

Nogal wiedes. Dat geldt voor bijna ieder gebruiksvoorwerp.

Er is niemand die zegt dat je je auto moet weg doen, dus blijf er vooral lang mee rijden als het milieu/klimaat je bezorgdheid is.

Het voorstel gaat erover wanneer je een nieuwe (in 2027 of 2029, wat het ook is als ze een akkoord hebben) of tweedehandswagen (na 2030) koopt. Het zegt niet dat je je huidige auto dan moet vervangen.

Geplaatst:
12 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Misschien een interessant topic of thread.

Stel, je bent een petrolhead. Je houdt van een 6-8 cylinder. Ga je dan voor 2028 nog een ICE auto kopen? Ik zeg maar iets, een nieuwe Emira of Cayman 4.0. Want nadien kan je niks meer inschrijven. Idem voor oldtimers. Of gaan die buiten schot blijven om in te schrijven? 

Ik zei vandaag nog tegen mijn madam, wat gaan we doen? De 981 voor altijd houden? Want dat ding gaat in 2028 hier niet meer kunnen verkocht worden. 

Ik dacht dat er tot 2030 nog tweedehands mocht ingeschreven worden in het voorstel, dus tot dan is er een binnenlandse markt, daarna lonkt het buitenland.

Geplaatst:
13 hours ago, WoKe said:

Over een auto betaal je ook vaa hè ? Zoals met alles gaat het je als werkgever geld kosten. Je moet dan voor jezelf afwegen of je liever elke 3 maand iemand nieuw gaat opleiden …

Dat is zever.

Als je VAA moet betalen op de werkelijke waarde is je winst nul.

Gij geeft mij 100 euro bruto meer. Ik betaal 40 belastingen. Netto 60 in the pocket. ik betaal privé 100 euro voor kinderopvang.  Eindresultaat: ik sta op -40 en gij op -100

Gij geeft 100 euro uit aan kinderopvang. Ik moet daar VAA op betalen, dus ik betaal 40 euro belastingen bij. Wat zijn we kwijt? Gij 100 euro en ik 40 euro. Eindresultaat: ik sta op -40 en gij op -100

Geplaatst:
13 minutes ago, josenjef said:

Ik dacht dat er tot 2030 nog tweedehands mocht ingeschreven worden in het voorstel, dus tot dan is er een binnenlandse markt, daarna lonkt het buitenland.

Ja maar welke binnenlandse markt? Dat is toch ook naief?

"Ah ma, ik ga hier niet de hoofdprijs geven hoor, ik geraak daar zelf binnen 3 jaar niet meer vanaf!"

Geplaatst:
13 uren geleden, Liquid Li0n zei:

als ik dat hier zo lees van thuisladen en zonnepanelen en noem maar op lijkt iedereen hier in een huis te wonen.

Ik ben eens benieuwd als je enkel aan publieke laders kan hangen dat het interessant is om bv een, zelfs nog Dacia EV te kopen ipv de benzine versie. En zeker omdat mensen die een Dacia kopen deze toch graag 10 jaar houden.

Die prijsonzekerheid is gelijk voor electriciteit en benzine, het enige dat je zeker weet is dat je onderhoudskost lager gaat liggen. Wanneer je een Dacia koopt wil je weinig gezever er rond en dan heeft een EV sowieso een streepje voor. Dat is veel meer instappen en rijden dan een benzinewagen.

Hier in het dorp staat sinds iets meer dan een jaar een paal op een "randparking" bedoeld voor de toeristen, wandelafstand van het centrum dus. Die heeft intussen "vaste klanten" van mensen die in het dorp wonen en nu gaat de beheerder van de parking palen bijzetten omdat die daar natuurlijk ook een paar cent op verdient. Dat is in iets meer dan een jaar tijd van een sporadisch gebruikte paal naar een zeer vaak gebruikte gegaan, zonder dat het zo bedoeld was.

Ik denk dat er zo wel veel handelaars hun parkings nog een centje kunnen laten opbrengen s'nachts door er palen te zetten. Die hun klanten overdag kunnen bedienen en s'nachts de buurtbewoners.

Wanneer er hier bij mij thuis een paal komt zal die ook "publiek" zijn hoor, geen probleem voor mij dat een buur of zijn bezoek daar gebruik zou van maken.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minuten geleden, josenjef zei:

Wanneer er hier bij mij thuis een paal komt zal die ook "publiek" zijn hoor, geen probleem voor mij dat een buur of zijn bezoek daar gebruik zou van maken.

En jij denkt dat de modale Belg er hetzelfde over denkt? Als er een blaadje van jouw boom op je gebuur zijn terras valt sta je al bijna voor de rechtbank.

Geplaatst:
Zojuist, ir_fuel zei:

"Ah ma, ik ga hier niet de hoofdprijs geven hoor, ik geraak daar zelf binnen 3 jaar niet meer vanaf!"

Dat is deels naief ja, als het over een Porsche gaat dan gaat dat pijn doen, maar in de lagere budgetten gaat dat echt wel meevallen volgens mij. Omdat je het op voorhand weet lijkt dat een nadeel, maar als ze aan de fiscaliteit sleutelen kan je ook "plots" met iets "onverkoopbaar" zitten. Laat ons zeggen dat het voor de "liefhebberswagens" een moeilijke gaat worden, dat soort wagens waar je nog op een mooie restwaarde kan rekenen dus.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Hazen zei:

En jij denkt dat de modale Belg er hetzelfde over denkt? Als er een blaadje van jouw boom op je gebuur zijn terras valt sta je al bijna voor de rechtbank.

Ik geloof graag dat er voor elke azijnpisser ook wel een naieve kloot zoals ik rondloopt ?

Geplaatst:
19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik vermoed dat er nog wel geïnteresseerde kopers gaan zijn in die finale periode die nog snel een koopje willen slaan en er vervolgens ruim tien jaar mee rijden. Al zal de fiscaliteit hier wel een grote rol in spelen. 

Zie ook de analyse in De Tijd.

Claesen (Koen Claesen, de CEO van de Belgische divisie van Van Mossel, dat met 85 merkgarages de grootste autoverkoper van het land is) verwacht wel een laatste piek in de prijzen voor benzine- en dieselauto’s ‘tussen 2027 en 2030. Dan zullen de prijzen van jonge auto’s met een verbrandingsmotor torenhoog zijn omdat mensen net voor het verbod nog snel een laatste benzine- of dieselauto willen bemachtigen om helemaal op te rijden.’

Geplaatst:
48 minuten geleden, Marvin zei:

Nogal wiedes. Dat geldt voor bijna ieder gebruiksvoorwerp.

Er is niemand die zegt dat je je auto moet weg doen, dus blijf er vooral lang mee rijden als het milieu/klimaat je bezorgdheid is.

Het voorstel gaat erover wanneer je een nieuwe (in 2027 of 2029, wat het ook is als ze een akkoord hebben) of tweedehandswagen (na 2030) koopt. Het zegt niet dat je je huidige auto dan moet vervangen.

35 minuten geleden, josenjef zei:

wees maar zeker als je in 2029 nog een 2de hands koopt dat dat misschien enkel nog een euro 6 benzine mag zijn of zo...want tegen dan zal er wel een scherpe LEZ gewestelijk met Ultra laag in de steden, zoals nu reeds in Londen.

Geplaatst:

Trouwens nog ne leuke. Ik heb een boot en een auto om on track te gaan rijden. Ik zoek een EV die 2,5 ton mag trekken in de verplichte wereld.

Volgens mijn bron bestaat er zo 1 "toekomstige" wagen. De Tesla cybertruck lijkt me de enige keuze. 

Compleet wacko zijn ze hier. 

Geplaatst:
12 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Wat ik me afvraag hoe dat zit met moto's, quads en pleziervaartuigen of 2 a 4 persoons hobby vliegtuigjes

Zover hebben ze nog niet gedacht, geduld geduld?

• Grappig 1
Geplaatst:

Je ziet dit soort overhaaste maatregelen overal opduiken hoor, van die (vooral) symbolische acties die altijd op hetzelfde uitdraaien: het kloten van de gewone mens.

Ik geef nog een "milieu" maatregel uit Nederland. Er komt een wet waardoor je vuilwater citerne op je boot verzegeld wordt. Je moet dus je vuilwater (wc) legen aan de daarop voorziene plaatsen (uitzuigen dus). In veel gevallen moeten mensen 2 tot 4 uur varen om ergens zo een uitzuigplek te vinden. 

Probleem: 9/10 van die locaties werken die dingen niet, en die genen die werken moet je afspraak maken......... die tank is bij ons bv 40 liter. De WC spoelt gemiddeld 2 liter water per beurt door, wij gaan bijna nooit voor de grote boodschap op de boot (alleen uitzonderlijk bij langere trips, of wanneer er geen wc te bekennen is in de omgeving van de aanlegplaats). Praktisch wil dat zeggen dat we na elke weekend dit zouden moeten laten "uittrekken".

Dat is een maatregel enkel in NL, we gaan daar ook weer het klimaat mee redden  ! 

Verzegeld wil dus ook zeggen dat je op zee niet meer naar de WC kan eens je vuilwater tank vol is. Let nu op: als je als Belg of buitenlander door NL wil varen moet je je vuilwater tank dan ook eerst laten verzegelen om op de Nederlandse wateren te mogen varen.  

Geplaatst:
16 uren geleden, dragonfly zei:

Just sharing

Wallonië, Luxemburg en Noord-Frankrijk zijn een drama qua laadpalen. 

14 uren geleden, Liquid Li0n zei:

als ik dat hier zo lees van thuisladen en zonnepanelen en noem maar op lijkt iedereen hier in een huis te wonen.

Ik ben eens benieuwd als je enkel aan publieke laders kan hangen dat het interessant is om bv een, zelfs nog Dacia EV te kopen ipv de benzine versie. En zeker omdat mensen die een Dacia kopen deze toch graag 10 jaar houden.

Voor mensen die thuis niet kunnen laden is een EV vandaag niet gemakkelijk. Dat ze maar snel alle tankstations ombouwen naar superchargers, dan is dat probleem opgelost. 

14 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Misschien een interessant topic of thread.

Stel, je bent een petrolhead. Je houdt van een 6-8 cylinder. Ga je dan voor 2028 nog een ICE auto kopen? Ik zeg maar iets, een nieuwe Emira of Cayman 4.0. Want nadien kan je niks meer inschrijven. Idem voor oldtimers. Of gaan die buiten schot blijven om in te schrijven? 

Ik zei vandaag nog tegen mijn madam, wat gaan we doen? De 981 voor altijd houden? Want dat ding gaat in 2028 hier niet meer kunnen verkocht worden. 

Goede vraag, die ik mij ook al gesteld heb. Ik snap niet dat ze zeggen dat er helemaal geen benzines of diesels meer ingeschreven mogen worden vanaf 2027/2030. Ze moeten gewoon de benzine en diesel aan de pomp gewoon veel duurder maken, zodat enkel de echte liefhebbers het er nog voor over hebben voor een beperkt aantal hobbykilometers. Ik ben bereid om zelfs €3 per liter te betalen om met mijn Porsches te rijden... Ook mensen die heel weinig kilometers doen kunnen dat dan overwegen. uiteindelijk zijn zij niet de grootvervuilers.

14 uren geleden, Liquid Li0n zei:

in dit artikel gaat het over een Japanse studie die zegt dat het meer co2 uitstoot brengt om al die nieuwe wagens te fabriceren dan wat langer rond te blijven rijden met de huidige voertuigen

https://www.kyushu-u.ac.jp/en/researches/view/218

https://businessam.be/wat-als-elektrische-autos-toch-niet-de-meest-klimaatvriendelijke-optie-zijn/

stel dat je ze nog mag inschrijven, en dat je meer dan 2 euro per liter betaald, dan is er tegen dan wel een LEZ over heel het gewest waardoor je je ingeschreven auto zonder meerkost niet meer zal mogen gebruiken.

Wat bij die studies altijd wordt vergeten is de CO2 die al verbruikt is vooraleer er een liter brandstof in uw auto zit. Uit grond oppompen, vervoeren naar de haven, dan op zeetankers, overpompen in de haven, en dan met vrachtwagen tot aan het tankstation.

38 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Trouwens nog ne leuke. Ik heb een boot en een auto om on track te gaan rijden. Ik zoek een EV die 2,5 ton mag trekken in de verplichte wereld.

Volgens mijn bron bestaat er zo 1 "toekomstige" wagen. De Tesla cybertruck lijkt me de enige keuze. 

Compleet wacko zijn ze hier. 

Loop jij ook het ganse jaar rond met uw skibotten? Niemand verplicht u om alle kilometers te doen met een auto die zoveel kan trekken. Iemand die een boot en een race-auto kan kopen, die kan ofwel een zwaardere auto bijkopen voor die paar km's, of een bestelwagen van de firma nemen, ofwel een auto huren voor deze verplaatsingen. 

Waar een wil is, is een weg...

Geplaatst:
33 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Je ziet dit soort overhaaste maatregelen overal opduiken hoor, van die (vooral) symbolische acties die altijd op hetzelfde uitdraaien: het kloten van de gewone mens.

Ik geef nog een "milieu" maatregel uit Nederland. Er komt een wet waardoor je vuilwater citerne op je boot verzegeld wordt. Je moet dus je vuilwater (wc) legen aan de daarop voorziene plaatsen (uitzuigen dus). In veel gevallen moeten mensen 2 tot 4 uur varen om ergens zo een uitzuigplek te vinden. 

Probleem: 9/10 van die locaties werken die dingen niet, en die genen die werken moet je afspraak maken......... die tank is bij ons bv 40 liter. De WC spoelt gemiddeld 2 liter water per beurt door, wij gaan bijna nooit voor de grote boodschap op de boot (alleen uitzonderlijk bij langere trips, of wanneer er geen wc te bekennen is in de omgeving van de aanlegplaats). Praktisch wil dat zeggen dat we na elke weekend dit zouden moeten laten "uittrekken".

Dat is een maatregel enkel in NL, we gaan daar ook weer het klimaat mee redden  ! 

Verzegeld wil dus ook zeggen dat je op zee niet meer naar de WC kan eens je vuilwater tank vol is. Let nu op: als je als Belg of buitenlander door NL wil varen moet je je vuilwater tank dan ook eerst laten verzegelen om op de Nederlandse wateren te mogen varen.  

Nu plas je dus rechtstreeks overboord?

• Grappig 1
Geplaatst:
15 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Het is kort door de bocht, maar je hebt ook geen benzinestation in uw garage staan. Tanken moet je momenteel ook ergens anders doen. Dus waarom zou je niet kunnen laden op verplaatsing. 

Ik denk/zie als ze hun regeling er willen doorvoeren, dat ze dan gewoon grote parkeerplaatsen/laapdplaatsen moeten  ontwerpen.  Bv een grote parking in Brussel waar ze gewoon op elke parkeerplaats een stekker voorzien.  Of bv aan de rand een groot terrein, waar er dan via een  park en ride, een bus je naar het centrum brengt. Zo kan iedereen die naar de stad gaat, daar zijn wagen inpluggen tijdens het werk of boodschappen doen. 

Zoals het nu is, is het een echte zoektocht naar laadplaatsen.

Geplaatst:
1 hour ago, Marvin said:

Ik vermoed dat er nog wel geïnteresseerde kopers gaan zijn in die finale periode die nog snel een koopje willen slaan en er vervolgens ruim tien jaar mee rijden. Al zal de fiscaliteit hier wel een grote rol in spelen. 

Zie ook de analyse in De Tijd.

Die hoopt dat, bedoelt hij.

Als je tegen dan fiscaal zo hard afgestraft wordt om met zo een ding te rijden (tanken 5 keer duurder dan EV, taksen 7 keer hoger) zou dat wel eens serieus kunnen tegenvallen.

Geplaatst:
29 minuten geleden, BMWMB zei:

Wallonië, Luxemburg en Noord-Frankrijk zijn een drama qua laadpalen. 

Voor mensen die thuis niet kunnen laden is een EV vandaag niet gemakkelijk. Dat ze maar snel alle tankstations ombouwen naar superchargers, dan is dat probleem opgelost. 

Goede vraag, die ik mij ook al gesteld heb. Ik snap niet dat ze zeggen dat er helemaal geen benzines of diesels meer ingeschreven mogen worden vanaf 2027/2030. Ze moeten gewoon de benzine en diesel aan de pomp gewoon veel duurder maken, zodat enkel de echte liefhebbers het er nog voor over hebben voor een beperkt aantal hobbykilometers. Ik ben bereid om zelfs €3 per liter te betalen om met mijn Porsches te rijden... Ook mensen die heel weinig kilometers doen kunnen dat dan overwegen. uiteindelijk zijn zij niet de grootvervuilers.

Wat bij die studies altijd wordt vergeten is de CO2 die al verbruikt is vooraleer er een liter brandstof in uw auto zit. Uit grond oppompen, vervoeren naar de haven, dan op zeetankers, overpompen in de haven, en dan met vrachtwagen tot aan het tankstation.

Loop jij ook het ganse jaar rond met uw skibotten? Niemand verplicht u om alle kilometers te doen met een auto die zoveel kan trekken. Iemand die een boot en een race-auto kan kopen, die kan ofwel een zwaardere auto bijkopen voor die paar km's, of een bestelwagen van de firma nemen, ofwel een auto huren voor deze verplaatsingen. 

Das nog absurder als het gans jaar rond met skibotten rondlopen, nog ne auto bijkopen om nog meer te laten stil staan. Zou toch juist logischer zijn dat ge de auto die ge al hebt meer kunt gebruiken.

Geplaatst:
1 uur terug, BMWMB zei:

WTF man, weet jij eigenlijk soms wel wat je uitkraamt? 

- Mensen met een boot: allemaal zelfstandigen? Of allemaal "rijk" genoeg. 

- Er zijn heel veel mensen die paarden, boot, of andere zaken hebben om te trekken die geen zelfstandige zijn. De ene heeft een appartment, de andere een zwembad en sommige anderen hebben een andere "hobby". De gemiddelde boot zal nieuwprijs 75.000 zijn. Tweedehands is dat 35.000 euro. Ik weet niet in welk luchtkasteel jij woont makker. Ik heb hier bv al twee werknemers die een boot hebben trouwens. PRIVE. Ik ken ontzettend veel mensen met paarden welke geen "rijke" mensen zijn. Ooit al eens een LRV tornooi bezocht? 

- Die mensen hierboven moeten volgens jou dan maar een auto gaan huren? Allez man? Dus elk weekend dat die brave man gaat varen of een andere hobby uitoefenen moet hij EERST naar een  huurbedrijf in jouw wereld? 

Zo een houding is ronduit arrogant naar je medemens. Het is niet omdat jij 4 auto's kan kopen en het probleem niet zou hebben in jouw leefwereld dat je daar allemaal zo licht moet over gaan.

Anderzijds: Je zou ook nog kunnen zeggen dat een 2.5 ton niet nodig is en je hier en daar EV kan kopen die 1.8 of 2.2 ton kunnen trekken. Je moet dan maar 100.000 leggen aja als je een boot kan kopen kan je ook een auto van 100.000 kopen, toch? 

Waar het me over gaat is het blind invoeren van verplichtingen terwijl onze wereld daar absoluut (nog) niet voor klaar is. 

Het is niet omdat jij en ik dat allemaal zomaar kunnen dat anderen mensen dan maar het leven mag zuur gemaakt worden. Zoals altijd: het valt op de kop van de "middenklasse". Dat zijn de feiten. 

• Vind ik leuk 9
Geplaatst:

Mijn piet eraf als er in 2027 geen benzines meer ingeschreven kunnen worden.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Waky zei:

Ik denk ook niet dat het ooit zo ver komt. Ze gaan het taxeren tot de meeste het niet meer doen, maar verbieden?? Ik denk dat de vld graag eens progressief in het nieuws komt..

Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, BMWMB zei:

Euh, tot een paar maand geleden professioneel met deze materie bezig geweest. Wij rapporteerden Well to Wheel naast Tank to Weel hoor, zit ook in alle internationale standaarden ?

In die wereld is Electrisch aangedreven ook niet gelijk aan 0 uitstoot, daarnaast wordt er nog veel meer gerapporteerd dan alleen maar CO2. Het is niet omdat het verhaal in een vereenvoudigde versie tot bij het grote publiek komt, dat het niet bestaat ?

aangepast door josenjef
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:
29 minuten geleden, Super95 zei:

Ik denk ook niet dat het ooit zo ver komt. Ze gaan het taxeren tot de meeste het niet meer doen, maar verbieden?? Ik denk dat de vld graag eens progressief in het nieuws komt..

32 minuten geleden, Waky zei:

Dat is exact wat wij dachten bij het retro actief ingevoerde VAA. We zitten nu met nog ERGERE pipo's achter het "stuur" he. 

Geplaatst:
50 minuten geleden, Waky zei:

Sindsdien noemen ze hem "R".

• Grappig 2
Geplaatst:
1 uur terug, Waky zei:

tis dan ook al 2029 geworden zegde ze gisteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid