Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Met minder dan 20%? 

Vraag me af waarom ze dat voorschrijven.

Thuis aankomen na een langere rit en de volgende dag een thuiswerk dag ofzo. 
Dan steek ik hem af en toe pas overdag opnieuw in.

Zolang ik geen sluitende oplossing heb voor m'n laadkabel, probeer ik hem niet vaak in het donker te laten laden.

Het waarom, daar heb ik geen idee van :D 

Geplaatst:

Begin dat hier meer en meer te zien trouwens tijdens mijn fietstochten, laadkabels over het trottoir.

Geplaatst:
Op 20/12/2023 om 16:10, Naish zei:

Volgens mij is het afhankelijk van de paal een beetje verschillende nood aan regels voor vergoeding aan de paal

• Supercharger: eerste 10 min geen/laag standgeld, dan 20 min normaal standgeld en vanaf 30 min HOOG standgeld en elke min zonder laden zou HOOG standgeld plus niet gebruik boete
    • Hiermee hoge straf voor mensen die volgeladen aan een super charger blijven hangen
    • Maar ook afstraffing van mensen die lang blokkeren om volledig vol te laden of met zo'n auto die traag laadt aan superchargers gaan staan
  • Snelle lader tot 100kw of zo: normale standgeld en boete bij staan zonder laden
  • Trage paal op publieke plaatsen zoals winkelstraten, publieke parkeergarages en andere druk bezette locaties: laag standgeld tijdens laden, maar na 1 of 2 uur een hoger standgeld aanrekenen en bij niet laden hoog standgeld + boete
    • Dit vooral om dergelijke palen te voorzien in circulatie erop
  • Trage paal in wijken en woonlocaties: geen/laag standgeld voor 4 tot 5u laden of onbeperkt. Maar wel boete bij niet laden met een uitsluiting van bvb 22u in de avond tot 7u in de morgen
    • Op die manier word blokkkering tijdens de dag vermeden, maar als je in de avond hem opsteekt en volledig wil laden en die pas klaar is in de nacht je niet moet opstaan om hem te verzetten.
    • Probleem voor mensen met afwijkend arbeidsregime...
  • Bepaalde trage palen zoals deze in de parking van de luchthaven bvb of aan treinstation moeten voorzien zijn op gebruik. Ik weet bvb dat die op de luchthaven in parkings geen standgeld vragen.
  • Prive palen bij je thuis die publiek staan of op prive parking bedrijf daar beslis in je in mijn ogen zelf wat je wil doen.

Enige probleem daarbij is dat dit op één of andere manier duidelijk zou moeten zijn als je de paal begint te gebruiken... Dat je ten minste weet wat de voorwaarden zijn en je er kan naar aanpassen. Idem zoals voor de prijs van het laden dat nu ook niet duidelijk is. 

Er moet toch een protocol kunnen zijn dat de gekoppelde paal de info doorstuurt naar de gekoppelde auto en die de info kan weergeven in het systeem.

Maar hoe krijg je bovenstaande geregeld voor BE en laat staan voor EU bij wijze van spreken

Aanvullend op bovenstaande zou imo alle hybryde wagens moeten verboden worden op de eerste 3 locaties.

Deze snap ik niet goed? Waarom zou een hybride niet aan een paal mogen hangen?

Afgelopen weekend zijn wij snel over en weer gereden naar plopsaland en heb ik mijn auto daar ook aan een paal gehangen, die parkeerplaatsen zijn dicht bij de in- en uitgang en na een dag daar rond te hangen is die ook volgeladen. 

Alleen gaf de bmw-navi 14 palen aan, waarvan 7 vrije. Tot we daar aankwamen en er eigenlijk maar 1 vrije plaats was want de 6 overige palen waren kapot.

Op 27/12/2023 om 12:11, Liquid Li0n zei:

gewoon met de bankkaart en klaar...aaah wacht, tis EV 

Op 27/12/2023 om 12:14, Polygoon zei:

Misschien volgende keer de post even lezen als je de grapjas wilt uithangen. :fp: 
Het gaat hier niet over laadkaarten.

Krijg jij overigens een melding als er iets gepost wordt over EV's dat je er zo snel mogelijk moet bij zijn om commentaar op te geven? :D 

Hoewel z'n antwoord niet op uw post was, ga ik er wel mee akkoord. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon met bancontact te laden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minutes ago, kefkie said:

Deze snap ik niet goed? Waarom zou een hybride niet aan een paal mogen hangen?

Omdat jij die elektriciteit niet nodig hebt om thuis te geraken, en de EV eigenaar wel.

Geplaatst:

Als ze al eens zouden beginnen met die laadpalen niet naast de ingang te zetten zou er al minder misbruik van gemaakt worden door al die luiaards  

Geplaatst:
46 minuten geleden, Polygoon zei:

Als ze al eens zouden beginnen met die laadpalen niet naast de ingang te zetten zou er al minder misbruik van gemaakt worden door al die luiaards  

Dat is waar . Of meer palen voorzien.

Bij de Efteling bv staan daar 2 of 3 rijen vol met palen.

Geplaatst:
1 uur geleden, kefkie zei:

Hoewel z'n antwoord niet op uw post was, ga ik er wel mee akkoord. Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon met bancontact te laden.

Alle snelladers die ik al gepasseerd ben, kunnen nochtans met BC ... 
Maar dat weet @Liquid Li0n niet want die komt enkel hier wat FUD plaatsen zonder te weten waar ie het over heeft :D 

• Whut?! 1
Geplaatst:
9 minuten geleden, Polygoon zei:

Maar dat weet @Liquid Li0n niet want die komt enkel hier wat FUD plaatsen zonder te weten waar ie het over heeft :D 

Aha oké, ook nieuws voor mij. Dat is in ieder geval al een verbetering.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
15 minuten geleden, Polygoon zei:

Zijn fastned palen ook met BC?

Geplaatst:

Toch bizar dat iedereen hier maar meningen komt spuien zonder de realiteit te kennen :D.
Die destination laders hebben dat vaak niet, inderdaad, maar alles wat ik al boven 150kW tegenkwam heeft dat wel gewoon.

Ook in FR bv. dus als je een laadkaart hebt die beperkt is tot BE heb je daar eveneens geen probleem.

Geplaatst:
Zojuist, bud wijzer zei:

Zijn fastned palen ook met BC?

Ja.

image.png.619e48bc17897622690165432702eee1.png

Geplaatst:
4 minutes ago, Polygoon said:

Toch bizar dat iedereen hier maar meningen komt spuien zonder de realiteit te kennen :D.
Die destination laders hebben dat vaak niet, inderdaad, maar alles wat ik al boven 150kW tegenkwam heeft dat wel gewoon.

Ik anders niet.

Ionity werkt niet met BC, die 150kW waar ik een paar weken geleden stond in Luik ook niet.

Allego ook niet.

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Ik anders niet.

Ionity werkt niet met BC, die 150kW waar ik een paar weken geleden stond in Luik ook niet.

Allego ook niet.

Bizar, Fastned en Shell al zeker wél. 
Moet zijn dat ik nog niet bij Ionity geweest ben.

Vanaf april moeten ze het allemaal hebben dus dan is dat ook opgelost.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 minutes ago, Polygoon said:

Vanaf april moeten ze het allemaal hebben dus dan is dat ook opgelost.

Enkel voor nieuwe toch?

Geplaatst:
1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Enkel voor nieuwe toch?

Klopt.

Vanaf april 2024 moeten alle (snel)laadpalen in België de betaalmogelijkheid met bankkaart aanbieden. Hiermee zal ons land de Europese verordening van het de AFIR (Alternative Fuel Infrastructuren Regulation) naleven.

Maar beetje verder:

Vanaf 13 april 2024 dient elke nieuwe laadpaal met een vermogen van minstens 50 kW betaling per bankkaart te aanvaarden. Bestaande laadpalen dienen pas vanaf 2027 aan deze verplichting te voldoen.

Geplaatst:

3 jaar tijd dus, dat is wel zeer lang...

Geplaatst:

Hebben jullie al veel laadpalen gehad waar de laadkaart niet aanvaard wordt? 
Ik denk dat ik 1 destination lader heb gehad die mijn kaart niet aanvaardde, voorts werkt die gewoon overal.

Ding wordt op meer plaatsen aanvaard dan mijn tankkaart :D 

Geplaatst:
7 minutes ago, Daann said:

uiteraard niet te vergelijken met een 6cyl of meer

Wat die 6-cilinder betreft spreek ik dat tegen, toch in 2023 en in een gezinswagen. Ik kom van eentje :D 

Geplaatst:
9 minutes ago, Daann said:

- In die 30,000km heb ik 3773 kWh opgeladen aan publieke laadpalen verspreid over 148 laadsessies, de rest dus op kantoor (waar helaas maar een 200tal laadpunten zijn voor c. 2000 mensen op kantoor - dus moet wat geluk hebben bij aankomst). 

En waar laad je dan op als je niet op kantoor kan laden?

Geplaatst:
6 minuten geleden, ir_fuel zei:

En waar laad je dan op als je niet op kantoor kan laden?

Tijdens 1 van die 148 publieke laadsessies. 
Ook een 10-15tal keer in een kantoor van mijn werkgever dat niet ons hoofdkantoor is en waar altijd vrije laders zijn, dat was ik nog vergeten toe te voegen. 

Geplaatst:
Zojuist, Daann zei:

Ook een 10-15tal keer in een kantoor van mijn werkgever dat niet ons hoofdkantoor is en waar altijd vrije laders zijn, dat was ik nog vergeten toe te voegen. 

Heb je zicht op wat dat gekost heeft?

Geplaatst:
2 minuten geleden, dragonfly zei:

Heb je zicht op wat dat gekost heeft?

Nee, die data worden helaas verborgen op het platform van mijn laadpas. Ik kan het enkel zien voor de laatste 10 laadbeurten, die €179.39 kostten voor 364.68kWh. Geëxtrapoleerd zal dat dus ongeveer €1,856 gekost hebben. 

Geplaatst:
9 minutes ago, Daann said:

Wat ik daarmee bedoel is: valt dat dan altijd op een moment dat je er geen tijd mee verliest?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid