Fred 1.405 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Of het nu zijn zonnepanelen zijn of die van zijn ouders maakt toch geen verschil? Punt is dat je benzine dik betaald en hoe meer km je doet hoe groter het verschil wordt... Maar goed. Je kunt erover zeveren tot in het oneindige hé. Als je gelukkiger wordt van de gemiddelde benzine of diesel motor moet vooral daarmee blijven rondrijden. Als ik kan kiezen tussen zoiets en een EV moet ik geen seconde twijfelen 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 quasi niks kost met zonnepanelen. Dan moet je mij toch eens uitleggen wat je hebt gedaan van einde oktober tot juni...het was aan het regenen of grijs bewolkt weer. Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Mijn ma haar auto is eigenlijk ook aan vervanging toe (een Audi A3 Sportback met de 90 pk 1.9 TDi, ongeveer 200.000 km op de teller, en rondomrond battlescars). Ze blijft er mee rijden, vooral vanuit emotionele motieven (was de auto van mijn broer zaliger), maar er het vele lokale gebruik maakt dat er af en toe wat kosten aan beginnen te komen. Ze mag er ook geen enkele LEZ meer mee binnen (niet dat zich dat veel voordoet, en ze hebben nog altijd de V40 van mijn pa). Als ze beslist om een andere wagen te kopen, ga ik ze toch ook naar een EV, genre Peugeot E-2008 (of een kloon ervan) sturen. Ze rijdt vooral rond de kerk, en af en toe een paar gemeentes verder. Als ze lange afstanden moet doen, reist ze liefst per trein (voor hen zo goed als gratis). Ze kunnen laden overdag (met zonnepanelen). Weinig onderhoudskosten. Herverkoopwaarde speelt eigenlijk amper een rol, gezien ze hun auto's gewoonlijk toch op rijden. 1 Quote
Logic 538 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 2 uren geleden, Fred zei: Als ik kan kiezen tussen zoiets en een EV moet ik geen seconde twijfelen Awel, bij mij is er iets meer twijfel ingeschoten. Het is te zeggen, als lease en elke 4 jaartjes een nieuwe (ben je wel wat geld kwijt, maar bon), echt geen zorgen. Maar om particulier voor een langere tijd ermee te rijden, heb ik wel bedenkingen bij de duurzaamheid (sterk afhankelijk van wagen tot wagen of batterijsamenstelling). Wordt dan altijd gezegd hoeveel "eenvoudiger" een EV in mekaar steekt, maar, als je de prijskaartjes bekijkt van de onderdelen die stuk kunnen gaan, wrijf ik ook effe in m'n ogen. Als het bijvoorbeeld gaat over de Taycan/E-Tron GT heb ik al teveel verhalen gelezen die me ongemakkelijk doen voelen. Mijn vorige (BMW M4), was écht bullet proof (achteraf bekeken ook wat afschrijving betreft). Hoewel brandstof en taksen hoger zijn, ben ik er zeker van dat je dat machien zelfs na 20 jaar met relatief weinig kosten nog steeds aan de praat krijgt. Ik moet het nog zien of dat met de Audi Taycan ook zo gaat zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat ze binnen 20jaar allemaal gerecycleerd zullen zijn tot cola blikjes. 2 Quote
Asserti 3.417 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 15 minuten geleden, ex-Mooseman zei: Mijn ma haar auto is eigenlijk ook aan vervanging toe (een Audi A3 Sportback met de 90 pk 1.9 TDi, ongeveer 200.000 km op de teller, en rondomrond battlescars). Ze blijft er mee rijden, vooral vanuit emotionele motieven (was de auto van mijn broer zaliger), maar er het vele lokale gebruik maakt dat er af en toe wat kosten aan beginnen te komen. Ze mag er ook geen enkele LEZ meer mee binnen (niet dat zich dat veel voordoet, en ze hebben nog altijd de V40 van mijn pa). Als ze beslist om een andere wagen te kopen, ga ik ze toch ook naar een EV, genre Peugeot E-2008 (of een kloon ervan) sturen. Ze rijdt vooral rond de kerk, en af en toe een paar gemeentes verder. Als ze lange afstanden moet doen, reist ze liefst per trein (voor hen zo goed als gratis). Ze kunnen laden overdag (met zonnepanelen). Weinig onderhoudskosten. Herverkoopwaarde speelt eigenlijk amper een rol, gezien ze hun auto's gewoonlijk toch op rijden. 2 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 waarom een BMW-bril? ’t Is niet dat mijn ouders of ikzelf naar één of ander merk neigen (al heb ik toch al een aantal BMW’s gehad ) Vroeger gingen ze resoluut voor iets uit de VAG-reeks kiezen, omdat de garage vlakbij was. Maar sinds dat TopMotors een fabriek is geworden, is die trigger ook weg. Er zijn al een hele reeks Citroëns, drie Peugeots een verdwaalde Toyota, meerdere Opels, drie Audi’s, een VW Jetta, drie Fords, en nu een Volvo gepasseerd bij mijn ouders. Bij ons een 205’ke, die Jetta van hierboven, een Audi 80, 3 x Mercedes, Ford Fiësta, 5 x BMW, 1 x Volvo, en onze Mini. Quote
jan.van.gent 4.960 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 11 uren geleden, Polygoon zei: Allé jong, mét fabrieksgarantie en heel snel door de eerste pagina's van Autoscout: Volvo S60 Jaguar F Pace RR Evoque Golf GTI Audi A5 Volvo V90 Ze rijden al enkele jaren suv (first gen X3, dan X1 E84 en daarna nog een X1 waarvan ik de E/F nummer steeds van vergeet). Dus uit dat lijstje schieten dan de RR en F pace over, 2 toppers op vlak van betrouwbaarheid, dus daar zou zeker nog 4 jaar garantie (volwaardige garantie, dus niet enkel op onderdelen ofzo) op moeten zitten voordat ze zoiets zouden overwegen. Uitrusting zou ook in orde moeten zijn. Als ik vandaag kijk naar opnieuw een X1 van huidige generatie op premium selection, met ietwat uitrusting zit je ook direct boven de 35k... Quote
Rabbit 3.131 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 20 minuten geleden, ex-Mooseman zei: waarom een BMW-bril? ’t Is niet dat mijn ouders of ikzelf naar één of ander merk neigen (al heb ik toch al een aantal BMW’s gehad ) Vroeger gingen ze resoluut voor iets uit de VAG-reeks kiezen, omdat de garage vlakbij was. Maar sinds dat TopMotors een fabriek is geworden, is die trigger ook weg. Er zijn al een hele reeks Citroëns, drie Peugeots een verdwaalde Toyota, meerdere Opels, drie Audi’s, een VW Jetta, drie Fords, en nu een Volvo gepasseerd bij mijn ouders. Bij ons een 205’ke, die Jetta van hierboven, een Audi 80, 3 x Mercedes, Ford Fiësta, 5 x BMW, 1 x Volvo, en onze Mini. Ik denk dat @Asserti een beetje met de opmerking van Polygoon aan het lachen is. Hij ziet jouw moeder namelijk als ideaal clienteel voor een i3, die geen hoge range vereist, laat staan een range van 380km zowaar. 1 1 Quote
Liquid Li0n 979 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Als je hier leest zitten de Duitse dealers niet op 2de hands EVs te wachten https://www.focus.de/auto/news/autoabsatz/e-auto-unverkaeuflich-jetzt-ziehen-haendler-die-elektroauto-notbremse_id_260139787.html Quote
Fred 1.405 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Mijn lokale DDT ook niet. Gezien hij rijk wordt met oliefilters, distributieriemen, waterpompen, EGR kleppen, versnellingsbakken, ... 1 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 7 uren geleden, Fred zei: Of het nu zijn zonnepanelen zijn of die van zijn ouders maakt toch geen verschil? Punt is dat je benzine dik betaald en hoe meer km je doet hoe groter het verschil wordt... Maar goed. Je kunt erover zeveren tot in het oneindige hé. Als je gelukkiger wordt van de gemiddelde benzine of diesel motor moet vooral daarmee blijven rondrijden. Als ik kan kiezen tussen zoiets en een EV moet ik geen seconde twijfelen Dat is het punt niet, het gaat mij erom hoe er steeds een draai aan gegeven wordt. Als je 20.000 euro uit een potje neemt, en je krijgt dan elk jaar 2000 euro extra om je potje weer aan te vullen dan ben je 10 jaar bezig voor je terug break even zit. Dat is logica en dan komen verkondigen dat je nu een vermogen opbouwt in sneltempo is flauwe kul. Want met die 166,66 euro per maand extra ga je niet ineens het gevoel hebben dat je vermogen explosief de hoogte ingaat. 1 Quote
Fr79 506 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Op 24/7/2024 om 10:44, Polygoon zei: Ja, nog steeds de volle 180km zoals bij lancering Die eerste i3 (2013-2016) met 22kwh haal je max. 130km mee en in de winter met moeite 100 en dan mag je nog niet teveel autostrade doen. Haal je een van de laatste productiejaren met 42kwh dan betaal je daar nog 20k€ voor Quote
Fr79 506 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 7 uren geleden, Logic zei: Wordt dan altijd gezegd hoeveel "eenvoudiger" een EV in mekaar steekt, maar, als je de prijskaartjes bekijkt van de onderdelen die stuk kunnen gaan, wrijf ik ook effe in m'n ogen. Als het bijvoorbeeld gaat over de Taycan/E-Tron GT heb ik al teveel verhalen gelezen die me ongemakkelijk doen voelen. Voila dat is het. Er is een reden dat die dingen afschrijven gelijk zot. Met een iet of wat uitgebreide garantie van de constructeur (BMW PS, Audi+, Porsche Approved,...) kun je het als particulier nog overwegen maar uiteindelijk betaal je daar ook dik voor. Maar troep als een ID3/4/5 bij een steenwegmarchand kopen da's vragen om problemen. Quote
Logic 538 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 1 uur terug, Fr79 zei: Voila dat is het. Er is een reden dat die dingen afschrijven gelijk zot. Met een iet of wat uitgebreide garantie van de constructeur (BMW PS, Audi+, Porsche Approved,...) kun je het als particulier nog overwegen maar uiteindelijk betaal je daar ook dik voor. De batterij zal het verschil maken, het ene pack gaat al langer mee dan het andere, of is gemakkelijker te herstellen. Daar zitten serieuze verschillen op. Alleen moeilijk voor een consument om te weten welke ... Enkel een constructeur met ballen kan hierin verandering brengen, om verder te gaan dan die 8 jaar batterijgarantie bijvoorbeeld. Maar zoals het nu is, blijft het toch wel een moeilijk verhaal inderdaad (en ik rijd mijne EV al privé... te bezien voor hoelang ... ) Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 4 uren geleden, SB-01 zei: Dat is het punt niet, het gaat mij erom hoe er steeds een draai aan gegeven wordt. Als je 20.000 euro uit een potje neemt, en je krijgt dan elk jaar 2000 euro extra om je potje weer aan te vullen dan ben je 10 jaar bezig voor je terug break even zit. Dat is logica en dan komen verkondigen dat je nu een vermogen opbouwt in sneltempo is flauwe kul. Want met die 166,66 euro per maand extra ga je niet ineens het gevoel hebben dat je vermogen explosief de hoogte ingaat. Jij vergeet wel dat ik maandelijks een enorme som aan de kant kan zetten Dus ja mijn vermogen stijgt nogal explosief. Nogmaals ik voel het dat ik geen brandstofkosten en taksen meer heb ten opzichte van vroeger. Quote
Jokke_vlo 16.914 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Een explosief stijgend vermogen fijne woordkeuze. 1 2 Quote
Bjorno 2.274 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 12 uren geleden, ex-Mooseman zei: Mijn ma haar auto is eigenlijk ook aan vervanging toe (een Audi A3 Sportback met de 90 pk 1.9 TDi, ongeveer 200.000 km op de teller, en rondomrond battlescars). Ze blijft er mee rijden, vooral vanuit emotionele motieven (was de auto van mijn broer zaliger), maar er het vele lokale gebruik maakt dat er af en toe wat kosten aan beginnen te komen. Ze mag er ook geen enkele LEZ meer mee binnen (niet dat zich dat veel voordoet, en ze hebben nog altijd de V40 van mijn pa). Als ze beslist om een andere wagen te kopen, ga ik ze toch ook naar een EV, genre Peugeot E-2008 (of een kloon ervan) sturen. Ze rijdt vooral rond de kerk, en af en toe een paar gemeentes verder. Als ze lange afstanden moet doen, reist ze liefst per trein (voor hen zo goed als gratis). Ze kunnen laden overdag (met zonnepanelen). Weinig onderhoudskosten. Herverkoopwaarde speelt eigenlijk amper een rol, gezien ze hun auto's gewoonlijk toch op rijden. The good old 90 pk TDI en met 200.000 km nog maar net uit rodage. Mijn vader had een A4 Avant TDI 90pk, nieuw gekocht in 2002 en tot 2018 mee gereden, had toen ook iets boven de 200.000 kms. Op 2 nieuwe remklauwen achteraan 0,0 kosten aan gehad. Voorste remblokken en remschijven pas op 180.000 kms vervangen (ja rijd heel saai). De tijden dat een diesel echt zuinig was en makkelijk een 500.000 kms mee ging....oke ja het gerammel moest je er ook wel bijnemen. Ze gaat zich wel serieus moeten aanpassen als ze ineens in een EV gaat rijden. Toch een serieus druk topic hier EV vs ICE. Best wel leuk om te lezen allemaal. Zelf nog maar weinig rij ervaring met EV. Met 10 jaar niet op een Fora te hebben gezeten vind ik het wel grappig hoe hard de EV world de automindend mensen hebben doen veranderen. Toen gingen auto's en geld uitsparen nooit samen. Nu is het allemaal om ter zuinigst en hoeveel doe ik in ECO stand . Ik blijf er bij dat de Hybride de grootste milieu rampen zijn dat er rond rijden, gewoon omdat er veel te veel nooit laden en het 3 of 4 cylinder motortje dan constant heel dat gewicht moet voor trekken. En ze gaan allemaal de crusher in na 10 jaar omdat niemand het wil. De EV is zeker voor vele mensen een handigere wagen dan een ICE maar ook omgekeerdn hangt allemaak vanaf wat je wil doen met je wagen. En hier vind ik het ook fout dat werknemers enkel nog kunnen kiezen tussen een EV, een zeer nutteloze wagen voor velen ook. Of ze de particuliere markt gaan kunnen overtuigen....als ze even duur worden als ICE dan zeker wel maar gaan ze dan ook even kwalitatief zijn? De kwaliteit in het algemeen is overal al stevig achteruit gegaan. Om een EV aan dezelfde prijs te kunnen verkopen als een ICE gaan volgens mij nog veel op andere plekken moeten besparen...en net voor die reden zou ik liever zolang mogelijk met mijn ICE willen blijven rijden. Die Renault R5 EV en Twingo, knap maar ik zou het nooit kopen uit schrik dat het een lopende rekening en probleem wagen gaat worden. Als je dan kan kiezen tussen die Renault EV of een Dacia ICE.... Quote
Polygoon 15.036 Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 10 minuten geleden, Bjorno zei: Als je dan kan kiezen tussen die Renault EV of een Dacia ICE.... Dan koop ik nog liever een deftige fiets bij @Jokke_vlo 2 Quote
ir_fuel 58.288 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 22 hours ago, Logic said: Wordt dan altijd gezegd hoeveel "eenvoudiger" een EV in mekaar steekt, maar, als je de prijskaartjes bekijkt van de onderdelen die stuk kunnen gaan, wrijf ik ook effe in m'n ogen. Als het bijvoorbeeld gaat over de Taycan/E-Tron GT heb ik al teveel verhalen gelezen die me ongemakkelijk doen voelen. Er kan veel minder aan kapot gaan, maar wat kapot gaat kost veel geld. Eigenlijk moet je dat bekijken als een ICE waar men bij gelijk wat aan de motor gewoon het ganse blok moet vervangen. 1 Quote
Speedhunter 4.882 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 10 uren geleden, Bjorno zei: Ik blijf er bij dat de Hybride de grootste milieu rampen zijn dat er rond rijden, gewoon omdat er veel te veel nooit laden en het 3 of 4 cylinder motortje dan constant heel dat gewicht moet voor trekken. En ze gaan allemaal de crusher in na 10 jaar omdat niemand het wil. Het is idd zonde dat niet iedereen die phev’s wil opladen. Heb wel de indruk dat de phev’s met de beste restwaarde zitten in vergelijking met de andere aandrijvingen. Quote
dragonfly 14.974 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 10 uren geleden, Bjorno zei: Ik blijf er bij dat de Hybride de grootste milieu rampen zijn dat er rond rijden, gewoon omdat er veel te veel nooit laden en het 3 of 4 cylinder motortje dan constant heel dat gewicht moet voor trekken. En ze gaan allemaal de crusher in na 10 jaar omdat niemand het wil. Dat is ook niet waar. Ik laad de mijne altijd op. Vriendin die ik ken met een PHEV laadt ook overal op. Er zitten hier ook wat hybride rijders die laden. Is gewoon het beste alternatief voor mensen die voor welke reden dan ook geen EV kunnen rijden. Quote
saabi 4.076 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 In het dagelijks rijden doe ik met mijn hybride ongeveer de helft van de verplaatsingen elektrisch. Uiteraard met laden als ik thuis kom. Ik ben fan van het hybridesysteem voor mijn dagelijks gebruik en dat met een hybride die eigenlijk maar 45 km max elektriciteit haalt. Met 100 km range zou dit nog veel meer zijn. We hebben ook een EV, maar voor mij is voor dagelijks gebruik een Hybride de beste keuze. Naar ons buitenverblijf in de Ardennen bijvoorbeeld is het met de EV al no-go met de EV omdat je, na een drukke dag werken, liever toekomt in het verblijf, dan nog een half uur moet laden voor we er zijn....(rekening houdend met het feit dat de EV overdag gereden heeft en dat die verre van volgeladen is aan de start - zelfs volgeladen dringt een laadbeurt zich op als ik 's anderendaags , tijdens de winter bij de bakker wil geraken). 2 Quote
SB-01 4.349 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 14 uren geleden, Speedhunter zei: Jij vergeet wel dat ik maandelijks een enorme som aan de kant kan zetten Dus ja mijn vermogen stijgt nogal explosief. Nogmaals ik voel het dat ik geen brandstofkosten en taksen meer heb ten opzichte van vroeger. Zoals ik dus eerder al zei -> Dat komt omdat je (meer uren) werkt, niets hoeft af te geven en geen kosten hebt. Dat komt NIET zozeer omdat je elke maand 166,66 euro aan brandstof kan besparen. Ik denk dat jij dat soms eerder vergeet dan ik 1 2 Quote
ex-Mooseman 14.603 Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Ik ben ook een fanatieke lader. Bij de collega's heb je vier groepen: die zoals ik, die zowel op kantoor als thuis zoveel mogelijk aan de stekker hangen, degene die bij wijze van spreken nog nooit de laadklep open gedaan hebben (ze duwen ons in die hybrides, maar ik ga aan al die miserie niet beginnen), degene die thuis niet kunnen laden (appartement, rijwoning,...), en dus enkel op kantoor laden, en dan degene die uit principe thuis niet willen laden. De ene PHEV is ook de andere niet: als je naast je elektrische motor, ook nog een ietwat deftige benzine/dieselmotor hebt, en dan de auto's die inderdaad een te kleine verbrandingsmotor hebben. Ik reeds onlangs met een Passat Hybride, en eens de batterij 'af' was, was dat maar een triestige bedoening, zelfs op de snelweg, aan sociaal-aanvaarde snelheid, met af en toe een herneming. Dat doet mijn eigen wagen dan een stuk beter (PJH gaat hier dan komen neuten dat die klinkt als een kapotte soepmixer, en dat het allemaal niet zo smooth meer gaat, en dat er dingen overhitten, en inconsistent worden,... maar in een minder begaafde en fijngevoelige chauffeur, zoals mezelf, heeft daar minder last van). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.