Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Anderzijds heeft Frankrijk nog heel wat marge in hun nucleaire productie. Als het aan mij lag zou ik de risico's braaf verdelen en de stroom uit Frankrijk importeren. Zij hebben wel recentere kerncentrales die veiliger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Jupke:

Omdat er toen 2 kerncentrales uit lagen.

(niet dat dat niet terug kan optreden natuurlijk)

Wat enkel maar in frequentie zal toenemen omdat (1) onze kerncentrales steeds ouder worden en we er geen nieuwe bouwen en (2) omdat ze steeds meer/intenser moeten draaien om aan de energievraag te voldoen.  Vroeger kon men bijna continu 1 of meerdere cores uitschakelen om ze degelijk te onderhouden, nu is dat veel minder mogelijk. Hence...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, wooter said:

Oh jawel. Gek genoeg wordt ik in een ander topic dan weer versleten als Tesla freak als ik zit te bekijken om naast zonnepanelen ook te investeren in een lokale batterij om net het netwerk te belasten...

Hoeveel kwh heb je nodig om een jaar te rijden met je kar eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-8-2017 om 14:39 zei wooter:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170824_03032884

Ik blijf gefascineerd over de aantrekkingskracht van laadpalen bij mensen die geen elektrische auto hebben... Er is een goede reden dat je er zelden eentje aan ziet: de meeste laadpalen zijn te traag voor dagtrips mee te organiseren (behalve de superchargers van Tesla) en de meeste mensen met een elektrische auto laden thuis zodat ze doorheen de dag geen trage laadpaal meer nodig hebben.

Wij laden op als we op restaurant, uitstap, winkel (wel minstens een uur ofzo weg) zijn. Ik denk dat we meer op een ander opladen dan thuis eigenlijk, vooral op het werk

Op 25-8-2017 om 08:39 zei wooter:

Er zijn laadboxen die je thuis kan plaatsen en waar je kan regelen dat je met een RFID kaart kan "betalen", net zoals bij publieke laadpalen. Dan kan je er perfect voor zorgen dat de elektrische leasewagen geladen wordt op kosten van de werkgever, maar waar ben je dan mee bezig als zo een investering duurder is dan gewoon zelf te laden en forfaitair een onkostenvergoeding uit te keren.

Wij hebben zo een "publieke" laadpaal met RFID aan ons huis hangen. Staat wel gericht naar onze oprit, maar auto's die op straat staan kunnen er ook gebruik van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei gTa:

Sla er anders nog even de pers van vorige winter op na. Het woord 'schakelplan' zegt je niks?

Je moet natuurlijk het onderscheid maken tussen de gevraagde energie en het gevraagde vermogen. Het schakelplan is een safety als we meer dan 100% van het leverbare vermogen dreigen te vragen. Vraag en aanbod van elektriciteit moet op elk moment PERFECT in balans zijn. Vanaf de vraag ook maar een beetje groter wordt dan het aanbod, zakt heel je net onderuit. De turbines verliezen snelheid en zakken van 50Hz naar lagere frequenties. Vanaf dan wordt het een systeem met versterkte terugkoppeling en val je helemaal weg. Het enige dat je dan nog kan doen om het systeem te redden, is last afgooien, dus mensen deels in het donker zetten. Een paar procent van de vraag afgooien om het resterende grote percentage te redden, in plaats van 100% te verliezen en in een complete blackout te gaan.

Vorige winter zaten we op - ik weet het niet, fictief cijfer - misschien op 95% vermogen voor 5% van de tijd. Naast die pieken is er in principe nog heel wat marge. Kunnen we elektrische auto's altijd wanneer we willen opladen? Neen. Maar als we de auto's intelligent laten laten, dan kunnen we naast de pieken best nog wat energie rapen. Maar ik zou eens in meer detail moeten kijken om daar degelijke cijfers op te plakken. Het gaat om het idee.

http://www.elia.be/en/grid-data/Load-and-Load-Forecasts/Elia-grid-load

Zoals je kan zien zitten we 's nachts met een serieuze dip die we zouden kunnen vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei wooter:

Buiten de Ikea sta ik eigenlijk nooit bij een zaak waar een laadpaal staat. Hier in de buurt valt het toch tegen qua publieke laadpalen.

We kijken gewoon waar er een laadpaal staat en daar parkeren we dan. Op de meeste publieke plaatsen is er tegenwoordig wel ééntje. Ik vind niet dat we echt langer moeten wandelen naar de auto dan anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, glennvc said:

http://www.elia.be/en/grid-data/Load-and-Load-Forecasts/Elia-grid-load

Zoals je kan zien zitten we 's nachts met een serieuze dip die we zouden kunnen vullen.

Ik heb het hier al eens uitgerekend, maar als er een enorme overschakeling is naar elektrische auto's, dan is die dip opvullen, er eigenlijk voor zorgen dat het verbruik overdag een dip wordt. De infrastructuur is er gewoon niet (en als ze geen kernenergie meer willen gaat die er ook nooit komen) om een massale overgang naar elektrisch transport te dragen.

Goed idee om nu die dip op te vullen hé, maar wat ga je zeggen tegen de mensen als je na een tijd continu met dreigende energie tekorten zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, ir_fuel said:

Als ik het artikel lees, lijkt het erop dat de man zijn plan klaar had: een eigen laadpunt installeren. Maar nadat hij dan de auto kocht ging de lokale gemeente dwars liggen over het feit dat er een kabel over de stoep ging liggen, maar willen zelf niet tussenkomen in zelf een laadpaal installeren bekostigd door een subsidie. Lijkt me eerder een activist dan een domme consument :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Soundstorm:

Ik heb het hier al eens uitgerekend, maar als er een enorme overschakeling is naar elektrische auto's, dan is die dip opvullen, er eigenlijk voor zorgen dat het verbruik overdag een dip wordt. De infrastructuur is er gewoon niet (en als ze geen kernenergie meer willen gaat die er ook nooit komen) om een massale overgang naar elektrisch transport te dragen.

Goed idee om nu die dip op te vullen hé, maar wat ga je zeggen tegen de mensen als je na een tijd continu met dreigende energie tekorten zit?

Volledig mee akkoord. Ik heb de moeite niet genomen om het uit te tellen, maar wat je zegt was wel te verwachten. Capaciteit bijplaatsen zal de enige optie zijn, maarja, banna en nimby...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, glennvc said:

Volledig mee akkoord. Ik heb de moeite niet genomen om het uit te tellen, maar wat je zegt was wel te verwachten. Capaciteit bijplaatsen zal de enige optie zijn, maarja, banna en nimby...

In België zitten we aan de limiet, maar Frankrijk heeft nog heel wat reserve. Waarom moet België zelfvoorzienend zijn qua elektriciteit als we voor onze olievoorraad ook gewoon olie importeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei wooter:

In België zitten we aan de limiet, maar Frankrijk heeft nog heel wat reserve. Waarom moet België zelfvoorzienend zijn qua elektriciteit als we voor onze olievoorraad ook gewoon olie importeren?

Geen idee hoeveel marge Frankrijk nog heeft. Ik kan me voorstellen dat ze daar ook niet meer dan het dubbele of het driedubbele van de huidige maximale vraag als productiecapaciteit hebben. Het zal in die veronderstelling voor henzelf al héél mooi zijn dat ze zelf geen capaciteit gaan moeten bijbouwen voor hun elektrische auto's, laat staan extra exporteren voor die van ons. Daarbij komt dat het maximaal ingevoerde vermogen gelimiteerd is door het hoogspanningsnet. Als je dan al geen centrales gaat bijzetten, zal je dat toch zeker moeten doen voor enkele hoogspanningslijnen. Reken daar trouwens op 15 jaar voor de bouw ervan, het grootste gedeelte voor vergunningen.

Voor olie kunnen we nog een buffertje aanleggen dat het enkele dagen uithoudt. Als we langer dan een kwartier onvoorzien moeten steunen op het buitenland, trekken die ook gewoon de stekker uit hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/5/2017 at 1:38 PM, ir_fuel said:

Hoeveel kwh heb je nodig om een jaar te rijden met je kar eigenlijk?

Goeie vraag. Want daarvoor moet je weten wat je jaarlijks gaat rijden, en hoeveel je van dat rijden met thuisladen en superchargers gaat doen.

Ik schommel tussen de 250 en 300 Wh per kilometer en heb de renting op 25000km per jaar. Stel dat ik daar 5000km van op supercharger en gratis laadpalen doe (vakantie was al 2500km) dan zit ik aan 20000km.

Pak 290 Wh per kilometer, en dan zit ik aan 5800 kWh op een jaar. Ik zit bij Ecopower via Inter-energa en betaal 0,2287€ per kWh, dus 1326,46€ per jaar extra, of 331,65€ per kwartaal erbij. Of 110,553€ per maand :)

25000km met mijn Z4 was aan 13l per 100km en dan sprak je over 379,17€ per maand aan brandstofkosten, maar die auto was wel 100% van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus binnenkort 150euro per maand want niet gratis meer superchargen. Daar kan je met een recente "potente"  diesel die 7liter verbruikt al dezelfde kilometers doen per maand aan dezelfde prijs. 

Vervuiling zal ook niet veel schelen want de batterijen en de stroom produceren is ook veel vervuilen...

OK hij zal niet zo snel naar 100 optrekken maar de Vmax zal hoger zijn en in aankoop zal hij de helft kosten van een duur model Tesla... Nog te zien hoe lang de batterijen meegaan vooral ze aan duizenden euros vervangen moeten worden buiten garantie? 

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Jerain said:

Dus binnenkort 150euro per maand want niet gratis meer superchargen. Daar kan je met een recente "potente"  diesel die 7liter verbruikt al dezelfde kilometers doen per maand aan dezelfde prijs. 

Vervuiling zal ook niet veel schelen want de batterijen en de stroom produceren is ook veel vervuilen...

OK hij zal niet zo snel naar 100 optrekken maar de Vmax zal hoger zijn en in aankoop zal hij de helft kosten van een duur model Tesla... Nog te zien hoe lang de batterijen meegaan vooral ze aan duizenden euros vervangen moeten worden buiten garantie? 

Weeral FUD.

  1. Mijn auto komt met lifetime gratis laden bij supercharger
  2. vervuiling is beperkt tot 1 keer de grondstoffen ophalen van de batterij, want daarna kan je de grondstoffen recyclen, en (neven)uitstoot van elektriciteitscentrales op fossiele brandstoffen en de bouw en montage van zonnepanelen en windmolens, allemaal dingen die niet in het centrum van een stad gebeuren.
  3. Ook recente potente diesels zijn vaak vanuit het merk beperkt tot 250 km/u en onderhevig aan de vertragingen veroorzaakt door filevorming en boetes voor de bestuurder bij het overschrijden van de maximum snelheidslimieten.
  4. Batterijen gaan langer mee dan voorzien, in die mate zelfs dat Renault een plan had om snelladers uit te rusten met verouderde batterijen om zo het netwerk te ontlasten van pieken, maar ze het plan niet kunnen uitvoeren omdat er gewoon te weinig batterijen zijn die niet meer voldoen. Een 5 jaar oude Tesla Model S zit met een degradatie van 6%, op een kilometerstand van 78000km.
  5. Klopt, een gewone diesel zal vaak goedkoper zijn dan een Model S, maar de verwachting is dat in 2020 de prijs van de onderdelen van een elektrische auto onder die van een ICE zal zakken omwille van de eenvoudigere constructie, tezamen met het goedkoper worden van de batterijen. En als je dat dan ook nog eens koppelt met het feit dat vele Euro 6 wagens hun uitstootnormen niet halen en er op stedelijk niveau een push is om dieselwagens af te raden of zelfs te bannen, zou ik in 2017 toch goed nadenken over een dieselwagen en eerder een benzine prefereren als je budget en wensen niet compatibel zijn met de huidige elektrische wagens. Binnen 5 jaar zal de wereld er heel anders uit zien en zou ik niet verbaasd zijn moest je met moeite van je tweedehands diesel af geraken en de leasemarkt al diep in de hybrides en volledig elektrische markt zitten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Jupke said:

Ik denk niet dat ik 110 euro per maand aan diesel op rij eerlijk gezegd. :o

Dat zijn 2 tankbeurten.

Een elektrische wagen wordt goedkoper bij veel kilometers.

Toevallig voor iemand recent de vergelijking tussen een Audi S6 en een Model S 75D uitgeteld, en de Tesla is een fractie duurder, maar wordt goedkoper door de taksen op de S6, en hoe meer kilometers, hoe goedkoper de Tesla wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Jerain said:

Serieus gebrainwashed gij, all hail ponzi musk. :D

Brain washed? Meetbare feiten.

Ik ben er helemaal mee akkoord dat het aanbod van elektrische wagens en laadinrichtingen nog niet op peil is om iedereen toe te laten een elektrische auto te kiezen, maar de bal is wel aan het rollen, deels geholpen door dieselgate en deels door de technologische vooruitgang waardoor bartijen goedkoper, compacter en beter worden. Netto gezien is een elektrische auto logischer dan een auto met verbrandingsmotor; het enige probleem wat we al die jaren hadden is dat we nooit genoeg elektriciteit in de auto konden mee vervoeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei wooter:

En binnen 20 jaar rijden we allemaal elektrisch en ligt niemand weer wakker van die vraag.

Eerst zien. Hopelijk heb je gelijk, maar ik vrees er wat voor. Ik vrees dat we met de Belgische politiek naar een scenario gaan van:

 

2018: "Tegen 2040 alles elektrisch!"

2019 - 2035: "We gaan de burgers geen kernenergie of lelijke hoogspanningslijnen door de strot rammen"

2036 - 2040: "Oei, over vier al 2040? Ja, dan gaan we toch wat uitzonderingsmaatregelen moeten toepassen, want tegen dan is die infrastructuur niet in orde om alles en iedereen elektrisch te laten rijden"

 

Doel en Tihange gaan ook al pakweg 10 jaar "binnenkort" sluiten... Dat toont genoeg hoeveel visie er is.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid