Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Ging 't net zeggen: hoe lang kan Tesla dat gratis laden aan superchargers nog volhouden? In principe was dat maar voor auto's besteld/geleverd tot en met 2016 maar nu is er nog een overgangsregeling via die referrals, dacht ik? Maar zoiets kunnen ze toch onmogelijk blijven volhouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, ir_fuel said:

En om de hoeveel auto's staat er zo een paal?

 

570.streets.10300279_P02.jpg

 

Dan zullen ze daar stopcontacten op de gevels moeten voorzien? 

Pas op, ik ben niet echt fan van het elektrisch rijden maar als ik mijn gebruik van de auto zie momenteel heb ik misschien een handvol keer per jaar een beetje vertraging wanneer ik lange ritten doe om op te laden onderweg. Moest het geen fortuin kosten in aankoop , ik zou het echt wel overwegen als opvolger voor de Peugeot.

Als je hierboven de gebruikskost ziet is dat wel echt weinig he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afijn, met elektrische auto's hoor ik heel veel "ja maar" die op niks gestoeld zijn... De early adopters hebben hoegenaamd geen problemen, en voor de rest zullen ook oplossingen uitgedokterd worden, net zoals men bij de groeiende populariteit van de auto met brandstofmotor ook tankstations begon te bouwen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, gTa said:

Ging 't net zeggen: hoe lang kan Tesla dat gratis laden aan superchargers nog volhouden? In principe was dat maar voor auto's besteld/geleverd tot en met 2016 maar nu is er nog een overgangsregeling via die referrals, dacht ik? Maar zoiets kunnen ze toch onmogelijk blijven volhouden?

Het is wachten tot ze hun installatie verhuren aan andere merken die niet +5 jaar geleden zijn beginnen met investeren in snellaadpalen.

Als je zoals @DDke aan Tesla vraagt voor een Destination Charger te komen installeren bij je horeca zaak, installeren ze vaak naast de Tesla eigen muurlader ook nog een muurlader voor andere merken. Het is dus zeker niet zo dat Tesla enkel aan de eigen klanten denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Jupke said:

Dan zullen ze daar stopcontacten op de gevels moeten voorzien? 

Pas op, ik ben niet echt fan van het elektrisch rijden maar als ik mijn gebruik van de auto zie momenteel heb ik misschien een handvol keer per jaar een beetje vertraging wanneer ik lange ritten doe om op te laden onderweg. Moest het geen fortuin kosten in aankoop , ik zou het echt wel overwegen als opvolger voor de Peugeot.

Als je hierboven de gebruikskost ziet is dat wel echt weinig he.

Dat is allemaal goed als je in "suburbia" woont en je auto altijd voor je eigen deur, op je oprit of in je garage kan parkeren.

En wat met de rest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, wooter said:

Afijn, met elektrische auto's hoor ik heel veel "ja maar" die op niks gestoeld zijn... 

Ja, auto's geparkeerd in een stadscentrum, dat is natuurlijk onbestaand en een fenomeen in de marge. Die moeten maar gaan autodelen ofzo. Wat denken ze wel. In een stad wonen en een eigen auto willen....

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Ja, auto's geparkeerd in een stadscentrum, dat is natuurlijk onbestaand en een fenomeen in de marge. Die moeten maar gaan autodelen ofzo. Wat denken ze wel. In een stad wonen en een eigen auto willen....

Eens er een doorbraak is van de autonoom rijdende auto, ga je al van een speciale soort moeten zijn om nog een eigen auto te willen in de stad.

In tussentijd kunnen die mensen nog altijd hun eigen auto behouden, of autodelen. Het is niet alsof hun derdehands VW Golf niet meer kan rijden op benzine of diesel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, wooter said:

Eens er een doorbraak is van de autonoom rijdende auto, ga je al van een speciale soort moeten zijn om nog een eigen auto te willen in de stad.

Hopla, en nu sleuren we er iets anders ook nog bij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ir_fuel:

Ja, auto's geparkeerd in een stadscentrum, (...). Die moeten maar gaan autodelen ofzo. Wat denken ze wel. In een stad wonen en een eigen auto willen....

Werk jij op het kabinet van schepen Watteeuw? :shock: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, ir_fuel said:

Dat is allemaal goed als je in "suburbia" woont en je auto altijd voor je eigen deur, op je oprit of in je garage kan parkeren.

En wat met de rest?

Hoeft niet voor je eigen deur te zijn he. Die lantaarnpalen zijn ook te bedienen door een RFID in de kabel of zoiets. Dus de stekker weet wie je bent en of je een abo hebt. Die stekkers kunnen overal staan he. je kan bvb zelf zo een stekker installeren misschien als je in een stad woont en die bij met een soort abonnement systeem sharen en zo die ook van je buurman gebruik en vica versa. Allemaal dingen waar wel oplossingen voor te vinden zijn denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Het is niet omdat tesla het (half) doet dat je de 2 moet mengen he. Elektrische aandrijving en autonoom rijden hebben NIKS met mekaar te maken.

Klopt! Maar het zijn twee (r)evoluties die in een stroomversnelling geraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, Jupke said:

Hoeft niet voor je eigen deur te zijn he. Die lantaarnpalen zijn ook te bedienen door een RFID in de kabel of zoiets. Dus de stekker weet wie je bent en of je een abo hebt. Die stekkers kunnen overal staan he. je kan bvb zelf zo een stekker installeren misschien als je in een stad woont en die bij met een soort abbonnement systeem sharen en zo die ook van je buurman gebruik en vica versa. Allemaal dingen waar wel oplossingen voor te vinden zijn denk ik.

Vervang morgen alle auto's in de straat die ik hierboven toonde door elektrische. Geen supercharger nodig, gewoon 's nachts aan de stekker. Dan moet elke parkeerplaats een stopcontact hebben dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei ir_fuel:

Nee maar Wooter precies wel.

't Is echt erg.

Ik zei het onlangs nog: ik ben ergens wel te vinden voor het hele idee en ik heb ergens wel een boon voor die Tesla's ... maar Wooter is met z'n oogkleppen en z'n absolute non-talent inzake begrijpend lezen en aangenaam discussiëren zo bijzonder hard antireclame voor het merk Tesla en de elektrische auto in z'n geheel... Die gast doet m'n hele goesting in die sector wegsmelten als sneeuw voor de zon.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Vervang morgen alle auto's in de straat die ik hierboven toonde door elektrische. Geen supercharger nodig, gewoon 's nachts aan de stekker. Dan moet elke parkeerplaats een stopcontact hebben dus. 

Dat zou inderdaad het geval dan moeten zijn ja. Elk huisje een stekker, zo zot toch nog niet?

Nogmaals ik wil hier niet de grote promotor zijn om dat onmiddellijk overal te implementeren, maar het is niet dat het technisch niet zou gaan he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Vervang morgen alle auto's in de straat die ik hierboven toonde door elektrische. Geen supercharger nodig, gewoon 's nachts aan de stekker. Dan moet elke parkeerplaats een stopcontact hebben dus. 

Maar dat gaat morgen niet gebeuren... Daar gaan nog enkele jaren over, terwijl er ook nog genoeg mensen zijn die hun huidige klassieke ICE houden. In tussentijd komen spelers op de markt die de lantaarnpalen aanpassen en als die aanpassing er is, gaan mensen in de stad ook een elektrische auto overwegen. Elektrische auto's die dan met een range van +300km geleverd worden, zodat je het als stadsbewoner kan permitteren om maar 1 keer om de paar dagen je auto doorheen de nacht aan de laadpaal te laden. En als dat niet genoeg is, dan ga je naar de hypermarkt buiten de stad waar ook meer laadpalen gaan staan, waarbij je tijdens je bezoek aan de hypermarkt 80% kan bijladen... Of je rijdt naar een snellader om tijdens de lunch 90% bij te laden.

Momenteel zijn er nog altijd meer laadpalen dan dat er elektrische auto's zijn... Het probleem stelt zich dus nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Jupke:

Dat zou inderdaad het geval dan moeten zijn ja. Elk huisje een stekker, zo zot toch nog niet?

Nogmaals ik wil hier niet de grote promotor zijn om dat onmiddellijk overal te implementeren, maar het is niet dat het technisch niet zou gaan he?

Het elektriciteitsnet, maar ook de energiecentrales én de opwekkers van alternatieve energie die we (in de planning) hebben, zijn toch allemaal sterk onvoldoende om een overstap van betekenis richting elektrisch rijden te kunnen dragen? Of is dat lulkoek, ik las dat onlangs nog ergens maar ken er weinig van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, gTa said:

't Is echt erg.

Ik zei het onlangs nog: ik ben ergens wel te vinden voor het hele idee en ik heb ergens wel een boon voor die Tesla's ... maar Wooter is met z'n oogkleppen en z'n absolute non-talent inzake begrijpend lezen en aangenaam discussiëren zo bijzonder hard antireclame voor het merk Tesla en de elektrische auto in z'n geheel... Die gast doet m'n hele goesting in die sector wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Sorry :).

Maar ik bezie dat natuurlijk ook vanuit mijn standpunt... Ik had ook iets heel anders op het oog, tot ik de testrit met een Model X deed en voornamelijk de autopiloot me over de streep trok. Ik had in het begon ook range anxiety en heb me ook 1 keertje laten vangen, maar we zijn dik 2 maanden verder, een trip naar Oostenrijk en terug en van die range anxiety schiet niks meer over. Ik parkeer mijn auto met gerust hart met 24% aan lading over in mijn garage en de ochtend erop staat dat ding weer op 44% en dat is genoeg om mijn verplaatsingen te doen. Als ik dan eens naar Brussel of Leuven moet, dan zal ik wel even bijtanken aan een supercharger, maar de laatste 2 weken is dat dus nog niet nodig gebleken...

En ja, die Tesla had liefst 70K goedkoper geweest, maar zover zijn ze nog niet... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Het elektriciteitsnet, maar ook de energiecentrales én de opwekkers van alternatieve energei die we (in de planning) hebben, zijn toch allemaal sterk onvoldoende om een overstap van betekenis richting elektrisch rijden te kunnen dragen?

Ik betwijfel die stelling... Zoals gezegd staat mijn Tesla momenteel elke nacht te laden op de bijgeleverde lader die in het stopcontact past, en dat is dan een maximum van 2 kW per uur, oftewel 10A op enkelfasig 240V. Dat kan je vergelijken met een oven van 2000 watt, en ik zie de energiecentrales toch niet massaal flippen als alle gezinnen tussen 17 en 19u achter het fornuis staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei wooter:

Ik betwijfel die stelling... Zoals gezegd staat mijn Tesla momenteel elke nacht te laden op de bijgeleverde lader die in het stopcontact past, en dat is dan een maximum van 2 kW per uur, oftewel 10A op enkelfasig 240V. Dat kan je vergelijken met een oven van 2000 watt, en ik zie de energiecentrales toch niet massaal flippen als alle gezinnen tussen 17 en 19u achter het fornuis staan...

Sla er anders nog even de pers van vorige winter op na. Het woord 'schakelplan' zegt je niks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Sla er anders nog even de pers van vorige winter op na. Het woord 'schakelplan' zegt je niks?

Oh jawel. Gek genoeg wordt ik in een ander topic dan weer versleten als Tesla freak als ik zit te bekijken om naast zonnepanelen ook te investeren in een lokale batterij om net het netwerk te belasten...

Kijk, er moet wel degelijk iets gebeuren want met het uitschakelen van de kerncentrales komen we er absoluut niet, en moeten we massaal stroom uit het buitenland gaan importeren. Maar als onze kerncentrales wel normaal werken, komen we wel toe en is er ook geen nood aan een schakelplan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_elektriciteitsvoorziening

Het probleem is dat onze politici onder invloed van de publieke opinie natuurlijk eerst de kerncentrales wil sluiten, dan merkt dat we niet gaan toekomen en dan de sluiting telkens uit stelt, waardoor noodzakelijke investeringen in nieuwe, veiligere kerncentrales niet gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, gTa said:

Sla er anders nog even de pers van vorige winter op na. Het woord 'schakelplan' zegt je niks?

Omdat er toen 2 kerncentrales uit lagen.

(niet dat dat niet terug kan optreden natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn 15 jaar te laat om een nieuwe kerncentrale te gaan bouwen ook. Nu beginnen aan zoiets houdt in dat er nog een hele periode te overbruggen is vooraleer die echt in productie gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid