Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden, Logic zei:

Ik stond onlangs in de "snelle laan" aan de verkeerslichten in een rijtje van 3 EV's... (Het aantal EV's begint dan toch op te vallen). En het gemak waarbij wij alledrie vertrokken tov de rest was frappant. Vooraan stond een Skoda Enyaq en veel rapper dan dat ging het niet, en toch... opvallend veel vlotter, is dat geen reclame voor de EV? 🙂 

Als ik zie hoe ik dagelijks geconfronteerd wordt met (zeer) slecht rijdende chauffeurs, is dat allesbehalve een goeie zaak… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs stond ik op de parking van een klant: allemaal BYD’s.  
Op de snelweg kom je ook heel veel transporten van MG’s tegen (tenzij het altijd dezelfde is, die rondjes rijdt wegens de weg kwijt😂).
Geen goeie vooruitzichten voor onze Europese auto-industrie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Onlangs stond ik op de parking van een klant: allemaal BYD’s.  
Op de snelweg kom je ook heel veel transporten van MG’s tegen (tenzij het altijd dezelfde is, die rondjes rijdt wegens de weg kwijt😂).
Geen goeie vooruitzichten voor onze Europese auto-industrie.

 

Zal daar gewoon naast bestaan. 

Eerst zijn de Japanners gekomen, dan de Zuid-Koreanen en nu de Chinezen.

De EU auto industrie is blijven bestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektrische auto's: in Nederland keert 57% van de klanten terug naar de verbrandingsmotor

9 juli 2023
 

Elektrische auto's worstelen om de harten van mensen binnen te dringen. Niet alleen in Italië. Ook in de rest van Europa slaat de vonk niet over, op enkele kleine uitzonderingen na. Uit onderzoek van VZR (en geciteerd door Auto Week) blijkt dat een kwart van de huidige plug- inrijders bij vervanging van hun persoonlijke auto voor een hybride kiest. Nog een kwart (24%) keert terug naar benzineauto's, terwijl 8% zelfs overstapt op diesel.

Dit betekent dat “slechts” 43% van de huidige “groene” bestuurders opnieuw voor een elektrische auto kiest. Het onvermogen van volledig elektrische aandrijving om mensen te overtuigen, althans in de meerderheidsdimensie, zelfs onder degenen die dit type stroomvoorziening al vertrouwden, is duidelijk .

 

De bovengenoemde studie heeft betrekking op Nederland , maar gezien de grote milieugevoeligheid en de betere infrastructurele schenking van de Noordse landen, waardoor de mensen van die geografische realiteiten wat meer offers brengen in ecologisch perspectief, kan worden aangenomen dat elders de neiging om terugkoop van een auto van de tap is van geen hoger niveau.

Het moet gezegd dat zelfs de economische redenen waarschijnlijk hun invloed hebben gehad op de uitkomst van het onderzoek. In Nederland worden namelijk de fiscale voordelen rond EV's stapsgewijs afgebouwd , totdat ze in 2026 volledig verdwijnen. energievoorziening van elektrische auto's, vooral voor degenen die lange reizen willen maken.

 

Het lijdt geen twijfel dat een auto aangedreven door fossiele brandstoffen meer gemoedsrust biedt aan wie belangrijke afstanden wil afleggen. De hierboven uiteengezette redenen hebben geleid tot het canvas dat is gefotografeerd door de VZR-enquête, met 57% van de huidige klanten die erop georiënteerd zijn om ergens anders te zoeken. Een somber scenario voor elektrische auto's, gekenmerkt door sterke scepsis van de kant van automobilisten, ondanks de dwingende Europese wetgeving, die voor 2035 een verbod op benzine- en dieselauto's oplegt, als onderdeel van het controversiële "overgangsproces" ecologisch".

Bron | auto week

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Logic zei:

Ik stond onlangs in de "snelle laan" aan de verkeerslichten in een rijtje van 3 EV's... (Het aantal EV's begint dan toch op te vallen). En het gemak waarbij wij alledrie vertrokken tov de rest was frappant. Vooraan stond een Skoda Enyaq en veel rapper dan dat ging het niet, en toch... opvallend veel vlotter, is dat geen reclame voor de EV? 🙂 

reclame niet echt. Eerder het gemak van gewoon een pedaaltje intrappen. Dat kan zelfs de grootste oen, dus dat het er veiliger op wordt, geen idee. 

Moesten ze bv, zoals in Duitsland, de lichten van rood naar oranje naar groen zouden laten gaan, zouden de mensen ook al veel sneller vertrekken aan het licht. 

En over het artikel hierboven, je leest er veel over. Onlangs zag ik dit nog, over franse subsidies:

Nog vóór 2024 wil Frankrijk een plan concretiseren waarbij er alleen sprake is van aanschafsubsidies voor elektrische auto's die tijdens hun productieproces een niet te grote ecologische voetafdruk achterlaten. Omdat de Chinese auto-industrie nog veelal op 'grijze' energie draait (uit steenkool, bijvoorbeeld), zouden de meeste auto's uit dat land niet voor de subsidie in aanmerking komen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-wil-frankrijk-zijn-ev-subsidie-weghouden-bij-china/

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Speedhunter zei:

Zal daar gewoon naast bestaan. 

Eerst zijn de Japanners gekomen, dan de Zuid-Koreanen en nu de Chinezen.

De EU auto industrie is blijven bestaan.

Simpel weg uitgelegd is import altijd slecht voor je eigen economie. Dus dat daar nog één bij komt, is eigenlijk gewoon China rijker maken. 

28 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

reclame niet echt. Eerder het gemak van gewoon een pedaaltje intrappen. Dat kan zelfs de grootste oen, dus dat het er veiliger op wordt, geen idee. 

Moesten ze bv, zoals in Duitsland, de lichten van rood naar oranje naar groen zouden laten gaan, zouden de mensen ook al veel sneller vertrekken aan het licht. 

En over het artikel hierboven, je leest er veel over. Onlangs zag ik dit nog, over franse subsidies:

Nog vóór 2024 wil Frankrijk een plan concretiseren waarbij er alleen sprake is van aanschafsubsidies voor elektrische auto's die tijdens hun productieproces een niet te grote ecologische voetafdruk achterlaten. Omdat de Chinese auto-industrie nog veelal op 'grijze' energie draait (uit steenkool, bijvoorbeeld), zouden de meeste auto's uit dat land niet voor de subsidie in aanmerking komen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/zo-wil-frankrijk-zijn-ev-subsidie-weghouden-bij-china/

Frankrijk kennende, gaan enkel Franse wagens daarvoor in aanmerking komen, wat op zich niet slecht is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, CAS zei:

Simpel weg uitgelegd is import altijd slecht voor je eigen economie. Dus dat daar nog één bij komt, is eigenlijk gewoon China rijker maken. 

Frankrijk kennende, gaan enkel Franse wagens daarvoor in aanmerking komen, wat op zich niet slecht is. 

een beetje protectionisme/chauvinisme kan inderdaad geen kwaad.

3 uren geleden, Speedhunter zei:

Zal daar gewoon naast bestaan. 

Eerst zijn de Japanners gekomen, dan de Zuid-Koreanen en nu de Chinezen.

De EU auto industrie is blijven bestaan.

Pablo toch...  Onze Europese autoindustrie is blijven bestaan ?  Waar is Saab ?  Waar zijn de Britse merken ?  Lancia ?  Opel, Fiat, Peugeot, Citroën,...  zitten nu allemaal onder 1 koepel, 't is ook niet van luxe. 

Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen, Ford Genk,...  vroeger was de auto-industrie één van de, of zelfs de, grootste werkgevers in ons land.  Wat blijft er nu nog van over ?  Volvo Gent (eigendom van de Geely) en Audi Brussels.

We kijken dan nog maar niet wie de echte eigenaars van de merken zijn:  Mercedes: Chinees en Arabisch geld, Volvo = Chinees, JLR is Indisch...  

 De Europese auto-industrie is een schim van wat het geweest is.

 

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Logic zei:

Ik stond onlangs in de "snelle laan" aan de verkeerslichten in een rijtje van 3 EV's... (Het aantal EV's begint dan toch op te vallen). En het gemak waarbij wij alledrie vertrokken tov de rest was frappant. Vooraan stond een Skoda Enyaq en veel rapper dan dat ging het niet, en toch... opvallend veel vlotter, is dat geen reclame voor de EV? 🙂 

Dat is toch zoals lege camions? Snel optrekken om snel in de weg te rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren rit gedaan met Taycan GTS die een kameraad had gekregen om te testen.

ik snap m niet.  Een sportwagen zonder geluid....(het fake geluid is gewoon een aanfluiting)... en dan overkill als je ..."stroom" geeft.    Leuk voor diegenen die kunnen profiteren van de aftrekbaarheid (of diegene die klaarkomen na een stoplichtsprint) maar dat lijkt me de enige bestaansreden tov 911 (als sportwagen) of panamera (als comfortabele GT)

Wat ik wel snap is een elektrische comfortabele luxe auto, dan hoeft dat geluid minder en kan EV bijdragen tot extra comfort

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ex-Mooseman zei:

Onlangs stond ik op de parking van een klant: allemaal BYD’s.  
Op de snelweg kom je ook heel veel transporten van MG’s tegen (tenzij het altijd dezelfde is, die rondjes rijdt wegens de weg kwijt😂).
Geen goeie vooruitzichten voor onze Europese auto-industrie.

 

Dat zeg ik al jaren, maar niemand geloofde mij toen.

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, berengun zei:

gisteren rit gedaan met Taycan GTS die een kameraad had gekregen om te testen.

ik snap m niet.  Een sportwagen zonder geluid....(het fake geluid is gewoon een aanfluiting)... en dan overkill als je ..."stroom" geeft.    Leuk voor diegenen die kunnen profiteren van de aftrekbaarheid (of diegene die klaarkomen na een stoplichtsprint) maar dat lijkt me de enige bestaansreden tov 911 (als sportwagen) of panamera (als comfortabele GT)

Wat ik wel snap is een elektrische comfortabele luxe auto, dan hoeft dat geluid minder en kan EV bijdragen tot extra comfort

Een Taycan is geen sportwagen zoals een 911, maar wel een sportieve kilometervreter. Ik heb onlangs de Taycan Turbo S gereden, en was toch ook onder de indruk van het directe sturen en de wegligging. Buiten idd het geluid, het schakelen en het lagere gewicht is de kloof met een gewone 992 niet zo heel groot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

een beetje protectionisme/chauvinisme kan inderdaad geen kwaad.

Pablo toch...  Onze Europese autoindustrie is blijven bestaan ?  Waar is Saab ?  Waar zijn de Britse merken ?  Lancia ?  Opel, Fiat, Peugeot, Citroën,...  zitten nu allemaal onder 1 koepel, 't is ook niet van luxe. 

Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen, Ford Genk,...  vroeger was de auto-industrie één van de, of zelfs de, grootste werkgevers in ons land.  Wat blijft er nu nog van over ?  Volvo Gent (eigendom van de Geely) en Audi Brussels.

We kijken dan nog maar niet wie de echte eigenaars van de merken zijn:  Mercedes: Chinees en Arabisch geld, Volvo = Chinees, JLR is Indisch...  

 De Europese auto-industrie is een schim van wat het geweest is.

 

Veel van die merken waren gewoon niet winstgevend en net zoals andere multinationals zijn ze beginnen besparen en hebben ze vreemd kapitaal aangetrokken, allemaal niet zo vreemd toch? Je hebt ook merken die groter geworden zijn met de jaren zoals Skoda, Audi en Porsche. Als je vergelijkt waar die stonden in de jaren 80' en waar die nu staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel van die Europese merken zijn idd een schim geworden. 

Hoeveel verschil zit er nog tussen een Seat en een Skoda bv

Of in de Stellantis hoek, hoe gaan ze zich differentiëren tussen een EV versie van een Citroen met een Peugeot of eender welk merk van dat concern. Buiten een rebadge en wat ander uiterlijk is, en zeker met EV, alles exact hetzelfde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Speedhunter zei:

Veel van die merken waren gewoon niet winstgevend en net zoals andere multinationals zijn ze beginnen besparen en hebben ze vreemd kapitaal aangetrokken, allemaal niet zo vreemd toch? Je hebt ook merken die groter geworden zijn met de jaren zoals Skoda, Audi en Porsche. Als je vergelijkt waar die stonden in de jaren 80' en waar die nu staan.

En waarom waren die plotseling niet meer winstgevend?

waarom wordt al onze maak-industrie Oostwaarts geduwd? 
omdat men ginds goedkoper kan werken.  Sociaal vangnet ginds is zo goed als onbestaande.  Milieu-normen ?  Het lijkt wel of dat een puur West-Europees ding is.

En ondertussen zijn we zodanig afhankelijk van wat ze ginds maken, dat als er eens een boot het Suez-kanaal blokkeert we er maanden later nog de impact van ondervinden.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom is dat allemaal?

Omdat "WIJ" liever zo goedkoop mogelijk alles hier hebben. Hoeveel wordt er niet via Alixpress of andere internationale bol.commen ofzo besteld wat ge even gemakkelijk lokaal zou kunnen kopen?
Maar bij B(r)ol is t goedkoper en ligt het op de deurmat, gevolg lokale handelaar moet zijn deuren sluiten omdat er geen kat komt, maar hohohowmaar als hun b(r)ol.com-wasmachine de geest geeft, dan zou de lokale witgoedverkoper t wel moeten oplossen, en liefst nog voor de verniet.

Ik kan ondertussen boeken schrijven van wat we hier allemaal zien voorbijkomen of we er toch es niet naar kunnen kijken...

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, gewoon ik zei:

Dat is toch zoals lege camions? Snel optrekken om snel in de weg te rijden?

Haha, da's nu wel een hardnekkig vooroordeel. Het is ook een omgekeerde logica van traag te vertrekken en dan (te) snel te moeten rijden.😛 Moeilijk uit te leggen hoe een EV kalmeert, da's de reden waarom ik me vaak aan de opgelegde snelheid hou. Heeft niks met verbruik te maken. Met 400+ km range kom ik wel toe op mijn 60 kilometer commute, no worries, da's niet de reden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Joske zei:

En waarom is dat allemaal?

Omdat "WIJ" liever zo goedkoop mogelijk alles hier hebben. Hoeveel wordt er niet via Alixpress of andere internationale bol.commen ofzo besteld wat ge even gemakkelijk lokaal zou kunnen kopen?
Maar bij B(r)ol is t goedkoper en ligt het op de deurmat, gevolg lokale handelaar moet zijn deuren sluiten omdat er geen kat komt, maar hohohowmaar als hun b(r)ol.com-wasmachine de geest geeft, dan zou de lokale witgoedverkoper t wel moeten oplossen, en liefst nog voor de verniet.

Ik kan ondertussen boeken schrijven van wat we hier allemaal zien voorbijkomen of we er toch es niet naar kunnen kijken...

Ik kan je wel ergens verstaan, maar ik ben net een riempje van 7euro gaan halen bij de lokale verdeler en heb er 17,80 voor mogen betalen. Uitleg heb ik niet gekregen, zie ook niet wat ze kunnen uitleggen en toen die dat weer in de verpakking wou steken zag ik ook dat zijn kennis er precies niet was. 

Wat verklaart die meerprijs dan? 

Ik kan wat extra marge begrijpen, maar ik kan er online 2 kopen voor minder... Die winkel inrichting moet dan toch serieus veel geld gekost hebben. Of het kan een verklaring zijn dat er 2 verkopers in de winkel stonden en ik de enige klant was. Iets wat nog regelmatig voor valt. 

Wat meer betalen voor service heb ik geen probleem mee, al hou ik mijn koopkracht het liefst zo hoog mogelijk. Maar de lokale zelfstandige met kennis en service is er gelijk toch ook aan het uitgaan. Kan een gevolg effect zijn. 

De webshop hebben ze in België in ieder geval wel gemist gelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, BMWMB zei:

Een Taycan is geen sportwagen zoals een 911, maar wel een sportieve kilometervreter. Ik heb onlangs de Taycan Turbo S gereden, en was toch ook onder de indruk van het directe sturen en de wegligging. Buiten idd het geluid, het schakelen en het lagere gewicht is de kloof met een gewone 992 niet zo heel groot. 

Echt dat adverteren van de taycan als de 4-deurs 911 werkt alleen voor die groep 'nieuwe' porsche rijders die nu kunnen instappen in een Porsche en zo het idee krijgen dat ze eigenlijk met een elektrische 911 rijden.

Iemand die beide gereden heeft weet wel beter.

Maar blijft wel één van de best sturende EV's die je kan krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, CAS zei:

Ik kan je wel ergens verstaan, maar ik ben net een riempje van 7euro gaan halen bij de lokale verdeler en heb er 17,80 voor mogen betalen. Uitleg heb ik niet gekregen, zie ook niet wat ze kunnen uitleggen en toen die dat weer in de verpakking wou steken zag ik ook dat zijn kennis er precies niet was. 

Wat verklaart die meerprijs dan? 

Ik kan wat extra marge begrijpen, maar ik kan er online 2 kopen voor minder... Die winkel inrichting moet dan toch serieus veel geld gekost hebben. Of het kan een verklaring zijn dat er 2 verkopers in de winkel stonden en ik de enige klant was. Iets wat nog regelmatig voor valt. 

Wat meer betalen voor service heb ik geen probleem mee, al hou ik mijn koopkracht het liefst zo hoog mogelijk. Maar de lokale zelfstandige met kennis en service is er gelijk toch ook aan het uitgaan. Kan een gevolg effect zijn. 

De webshop hebben ze in België in ieder geval wel gemist gelijk. 

Blijkt nu nog de verkeerde riem te zijn ook 😆

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, net riempje weer gebracht. Wouden mij gelijk niet geloven dat het niet past, al stelde ik mij al vragen toen ik het meenam (gaat hem nog om een echte V-riem en niet die getande die ze nu maken). Gates maakt nochtans identiek dezelfde, onder de zelfde nummer dat er op stonden via hun delta classic reeks. Besteld online, 6,18euro kwijt en natuurlijk ook nog wat materiaal bij gekocht om geen 15euro verzendskosten te betalen. Op zich, de tijd dat ik verloren heb met 2x om en weer te rijden is die 15euro eigenlijk ook al waard. Morgen aan huis geleverd nu... En enkel nog zaken bijgekocht die ik effectief nog nodig had. (of op zijn minst dat ik denk nodig te hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die mensen die beweren dat een ev aanzet tot rustiger rijden ... ik weet echt niet waar ze dat vandaan halen want daar klopt geen hol van.

Ik rijd met mijn ev exact zoals met de vorige, en instant power laat me zelfs toe bepaalde manoeuvres te doen die met de vorige niet lukten. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Al die mensen die beweren dat een ev aanzet tot rustiger rijden ... ik weet echt niet waar ze dat vandaan halen want daar klopt geen hol van.

Ik rijd met mijn ev exact zoals met de vorige, en instant power laat me zelfs toe bepaalde manoeuvres te doen die met de vorige niet lukten. 

Als iedereen het zegt, en er klopt geen hol van volgens jou, dan ligt het misschien aan jou éh? 🤔😛

Hangt misschien ook af van wagen tot wagen... maar het opzwepende is er voor mij toch af alleszins. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid