Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 1/6/2023 om 22:30, Quill zei:

Mijn vrouw is op zoek naar een nieuwe/tweedehands wagen.
Bij voorkeur een hoger model, met ook wel een aanvaardbare koffer.
Mag/moet full EV zijn.

Nu heb ik hier over de jaren wat pro's en cons gelezen over diverse modellen, echter te lui om alles terug op te zoeken.
Momenteel kijkt ze voornamelijk richting: 

- Audi E-tron 55 (bouwjaar 2021 of 2022)
- Mercedes EQC
- BMW iX3 

Zijn daar specifieke valkuilen of probleemgevallen? (E-tron dacht ik me te herinneren, echter de nieuwere versie VA 2022 misschien niet?)
Effectieve actieradii?
Alternatieven in dezelfde 'klasse', die we zeker dienen te overwegen?

 

Is een e-tron 55 geworden. Degelijke koffer en meer als voldoende rijbereik. Volgende week afhalen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe slecht is snelladen nu eig voor de batterij? Hoor daar verschillende verhalen over. 


Als je een EV hebt kan je daar toch niet onderuit? Of moet je dit echt proberen te "vermijden".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan geen kwaad als je niet steeds voor 100% gaat. En jij kan daar gerust "onderuit". Laad die gewoon thuis op, want ik vermoed dat je niet dagelijks 300km moet rijden . 

Ik heb momenteel 18k km en heb enkel vorig jaar in augustus,  superchargers gebruikt,  op reis. Zal dus nu ook weer zijn. In augustus superchargen en dan weer niets meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoeling is idd om altijd thuis te laden, is maar in het geval van. Zoals de tesla superchargers zijn nog goed gelegen altijd bij de grootste steden, kan al eens handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Speedhunter said:

Bedoeling is idd om altijd thuis te laden, is maar in het geval van. Zoals de tesla superchargers zijn nog goed gelegen altijd bij de grootste steden, kan al eens handig zijn.

Dan gaat dat geen bal uitmaken voor de levensduur van je batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/6/2023 om 16:44, zeramed zei:

Deze morgen gepraat met een dealer van VW-Audi.

Verkoop elektrische wagens voor particulier loopt voor geen meter, was het niet dat bedrijven deze elektrische wagens kopen wegens fiscale redenen verkochten ze niks van elektrische wagens.

Dieselwagens verkopen weer beter dan enige tijd geleden was z'n opmerking.

Hier in de buurt een grote garage met allerlei tweedehands elektrische wagens die maanden blijven staan, huilen met de pet op.

Hij denkt dat biologische brandstof de toekomst is.

Dat zijn dan weer van die signalen die me toch weer doen twijfelen om als particulier een EV te kopen ... Op dit moment toch nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Fred said:

Dat zijn dan weer van die signalen die me toch weer doen twijfelen om als particulier een EV te kopen ... Op dit moment toch nog.

Waarom zou je als particulier vandaag een EV kopen, tenzij je massa's elektriciteit te veel produceert?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Waarom zou je als particulier vandaag een EV kopen, tenzij je massa's elektriciteit te veel produceert?

Als je je Octavia beu bent?

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

op kosten van je ouders en/of werkgever, wil je zeggen ?   En die laatste gaat dat zomaar laten passeren, als al zijn werknemers hun privé-auto aan de laadpaal hangen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Fred zei:

Dat zijn dan weer van die signalen die me toch weer doen twijfelen om als particulier een EV te kopen ... Op dit moment toch nog.

Vandaag is daar slechts in 1% van de gevallen een goede business case voor.

Vb. 1: ik heb interesse in een X1, 136pk is voldoende voor mij dus ik ga voor de 18i, FWD is perfect. Dus ik ben gesteld voor 40k BTWi. Kost give or take 250 euro aan BIV. 

Instap X1 EV is de eDrive20 en die kost 49.900 euro BTWi. Je betaalt geen BIV of BV, maar je haalt die meerprijs er nooit uit. Dus NO EV. En dit voorbeeld is uiteraard de ruime meerderheid

Vb. 2: ik heb interesse in een knalkist. Ik wil veel pk's en keihard rechtdoor knallen aan de lichten. Opties maken me ook weinig uit, maar ik wil wel een BMW en wil altijd de snelste zijn overal. Dus je kiest voor OF een M3 Comp met 510pk. Kost 97.750 euro BTWi en nog pakweg 6k aan BIV. Dus tegen de 105k kwijt voor ik gas kan beginnen geven. OF ik ga voor de i4 M50 met 544pk. 79.950 euro BTWi basisprijs en geen BIV. Dus ik ben 25k minder kwijt, rijd in een technisch gelijkaardige BMW, en ben aan de lichten sneller. GO EV! Maar dat is een bij de haren getrokken voorbeeld. 🙂 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het klopt wel.

Vergelijk een M340i en een i4 M50 en op 5 jaar is die i4 goedkoper (en sneller rechtdoor), alle kosten in beschouwing nemend, ook particulier.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was idd wat te snel met Nederland te zeggen, want de Europese rekenkamer bevindt zich in Luxemburg en ook in Brussel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder onderhoudskosten bij een ev gaat blijkbaar niet meer op, bij Audi?

Ik lees net van iemand met een Etron dat hij op controle moest bij 30K km (klein onderhoud) en kreeg een factuur van 450€, op 60K km moet hij terug binnen voor een groot onderhoud, maar daar heeft hij nog geen prijs van gevraagd. :D

 

  • Whut?! 1
  • Boos 1
  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je leest ook andere verhalen, zoals die forummer met de Honda E die 30 euro voor z'n onderhoud moest betalen 😃

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel een 19000km. deze zomer nog een 3500km bijzetten, dus zal eens nakijken wanneer de Y op onderhoud moet. :D ( en wat het kost)

Even nagekeken..

Screenshot_20230623_104639_Chrome.thumb.jpg.266c4c777832d05f533d856bae5199ef.jpg

Valt mee dus, eerste controle is, gewoon  op 2j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/6/2023 om 17:59, tuscani zei:

Minder onderhoudskosten bij een ev gaat blijkbaar niet meer op, bij Audi?

Ik lees net van iemand met een Etron dat hij op controle moest bij 30K km (klein onderhoud) en kreeg een factuur van 450€, op 60K km moet hij terug binnen voor een groot onderhoud, maar daar heeft hij nog geen prijs van gevraagd. :D

 

1ste onderhoud voor een Taycan 4s na 2 jaar of 30000 km is 690 euro :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid