Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

1 minute ago, Liquid Li0n said:

als je op youtube naar die acceleratie filmpjes kijkt komt dat toch goed van zijn plek. Zeker een M50d!

 

We hadden het over de 40i ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, The Swede zei:

We hadden het over de 40i ... 

daarmee bestaat ook een filmpje: 

 

check ook die actueel verbruik indicator :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Redelijk logisch. Ge had die actuele verbruiksindicator es moeten zien op die M760i die ik had... :lolz:

Nu acceleratie was bij die 540i Touring niet het probleem. Wel hernemingen. Eens op snelheid op de snelweg, als je wou gas bijgeven, voelde je hem echt op zijn adem trappen en eigenlijk niet sneller zijn dan een ordinaire 30d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Phil zei:

Enkel de 45e heeft dat standaard, optioneel voor de andere versies.

Rijdt top he. :) De F15 was nog lichtvoetiger, maar de nieuwe is toch ook best impressive op dat vlak, ondanks de grotere afmetingen en hoger gewicht. Een 40i met sportuitlaat voelt een beetje aan als een gigantische hot hatch. :D

Kan ik oprecht inkomen!

Een GLE bvb voelt groter en statiger aan, meer als een luxe-schip.

Maar kan me inbeelden dat een X5 rijder daarop zal afknappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, The Swede zei:

Redelijk logisch. Ge had die actuele verbruiksindicator es moeten zien op die M760i die ik had... :lolz:

Nu acceleratie was bij die 540i Touring niet het probleem. Wel hernemingen. Eens op snelheid op de snelweg, als je wou gas bijgeven, voelde je hem echt op zijn adem trappen en eigenlijk niet sneller zijn dan een ordinaire 30d.

Identiek zo ervaren. There's no substitute for cubic inches... (geldt vooral bij benzines).

Bij rustig rijden is dat heerlijk, niks op aan te merken. Bij een occasioneel gasmomentje (uit lagere snelheden) weinig op aan te merken: je voelt het gewicht wel maar het gaat toch deftig van z'n plek af. Het wordt lastig echter van zodra je triple digit speeds rijdt en dan (zeer) vlot wil hernemen: dan moet-ie een versnelling of 3 of 4 lager gaan en 't helemaal bovenin in toeren gaan zoeken, en dan voelt helemaal niet zo effortless aan. Feit blijft: 't is geen grootvolumige motor hé.

Niettemin: gezien mijn rijstijl (dat knallen op autostrade doe ik zga nooit meer) zou ik altijd een 40i boven een 30d verkiezen. (X7, X5)  De sound en de loopcultuur :inlove: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, daar geef ik u 300% gelijk. De 30d is ook niet sneller trouwens want ook die trapt op zijn adem als je aan hoge snelheid wil hernemen. En het geluid van de 40i is prachtig. 

Om het daarentegen een hothatch te noemen... hm... dunno.

Dat knallen doe ik wel nog veel gezien ik erg veel in Duitsland zit. 

Ideale combinatie in een X5 ware... de 6.6L V12 :D

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
On 12/6/2019 at 10:36 PM, D Squaloid said:

Benieuwd ...

GLE niet meegekregen. Ding was in goede Mercedes traditie van tegenwoordig al buiten dienst wegens electronische problemen. :fp:

Bol met X5 M50d nu.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, The Swede zei:

Bol met X5 M50d nu.

Zeer benieuwd naar je bevindingen over die motor, na een aantal weken. Let us know!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, gTa said:

Zeer benieuwd naar je bevindingen over die motor, na een aantal weken. Let us know!

Ik ga je een voorlopige beoordeling geven. Nu al 400km mee gebold want moest van Frankfurt naar Brussel. 

Enigszins teleurgesteld. De eerste opstart was aangenaam (ik had de vorige weken een 30d X5) met een veel sportiever geluid. Dat geluid blijkt bij het rijden echt heel artificieel (is identiek aan dat van de 760i... 😳).

De motor is geleidelijk maar mist echt het “sleuren” dat je toch verwacht in deze vermogens- en (vooral) prijscategorie. Je voelt het prestatieverschil niet echt met de 30d. Je ziet het enkel aan de snelheidsmeter. (Wat de dag van vandaag nulkommanul nut heeft). 

De sportzetels zitten dan weer opnieuw perfect. Het vorig exemplaar had ook sportstoelen maar ik kon er maar geen goede positie in vinden. In deze zit het direct perfect. Geen idee wat het verschil is.

Ook het duidelijker verschil tussen Sport en Comfort modus (met een duidelijk stroever stuur) is aangenaam. 

Mijn voorlopig oordeel is dat het het prijsverschil met de 30d zeker niet waard is.

Maar ik ga na een aantal weken mijn oordeel nog es bekijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen een goei week gebold. Op zich wel een erg goeie motor voor deze wagen. Al zat ik gisteren toch echt me af te vragen of dit zin had.

Als ik een snelle, ruime en comfortabele BMW wil, dan is een dikke 7 of een 5 break een veel betere keus. Deze auto is echt geen terreinwagen meer in m50d. Eerder een sportieve break hoog op poten.

Is eigenlijk enkel zinnig als je regelmatig wat zwaar moet trekken. 

Zelf ben ik wel fan hiervan als trekkend voertuig. Maar dan zou ik eerder voor een benzine kiezen als ik dit lang zou moeten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, The Swede zei:

Zelf ben ik wel fan hiervan als trekkend voertuig. Maar dan zou ik eerder voor een benzine kiezen als ik dit lang zou moeten houden.

Vandaar hier ook de keuze (naast fiscaliteit), anders ging m'n pa blijven bollen met de D5 denk ik.

Maar zie je genoeg trekkend potentieel met een benzine? 

Is echt m'n enige schrik met de hybride, ondanks het beschikbare koppel. Ik moet nu zeggen dat ikzelf ook wel al eens een defender op remorque voor korte afstand heb getrokken met m'n B3 en die geen krimp gaf, maar om regelmatig te doen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/19/2019 at 10:01 AM, B3noît said:

Vandaar hier ook de keuze (naast fiscaliteit), anders ging m'n pa blijven bollen met de D5 denk ik.

Maar zie je genoeg trekkend potentieel met een benzine? 

Is echt m'n enige schrik met de hybride, ondanks het beschikbare koppel. Ik moet nu zeggen dat ikzelf ook wel al eens een defender op remorque voor korte afstand heb getrokken met m'n B3 en die geen krimp gaf, maar om regelmatig te doen...?

Waarom zou er een probleem zijn met het trekkend potentieel van een benzine, @B3noît?

Ik heb steeds met benzinewagens dingen getrokken en nooit last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een trekkend voertuig in benzine lijkt me ook wel vreemd maar als je natuurlijk even nadenkt dan zijn al die Amerikaanse full size pickups benzine (al zijn die echt zware ook wel diesel maar die zijn niet ongeveer even lang en breed als een X5 of X7)

 

@The Swede dus een M50d moet je eigenlijk chippen wil je een echt opmerkelijk verschil voelen itt een 30d?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft misschien ook e.e.a. te maken met het feit dat benzinemotoren tot nog niet zó lang geleden overwegend of allemaal atmosferische motoren waren, met bijgevolg een significant lager koppel dan de (turbogeblazen) dieselbroertjes. Koppel lijkt me immers nog de belangrijkste parameter om 'effortless' te kunnen trekken.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, Liquid Li0n said:

Een trekkend voertuig in benzine lijkt me ook wel vreemd maar als je natuurlijk even nadenkt dan zijn al die Amerikaanse full size pickups benzine (al zijn die echt zware ook wel diesel maar die zijn niet ongeveer even lang en breed als een X5 of X7)

 

@The Swede dus een M50d moet je eigenlijk chippen wil je een echt opmerkelijk verschil voelen itt een 30d?

Nee. Het probleem ligt hem niet in prestaties, wel in rijplezier en karakter van de motor. Die 3.0 diesel nóg sneller op zijn adem laten trappen, gaat u niks meer geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

Een trekkend voertuig in benzine lijkt me ook wel vreemd maar als je natuurlijk even nadenkt dan zijn al die Amerikaanse full size pickups benzine (al zijn die echt zware ook wel diesel maar die zijn niet ongeveer even lang en breed als een X5 of X7)

 

Dat zijn dan wel geen 2.0 of 3.0 motoren 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, bt. said:

Heeft misschien ook e.e.a. te maken met het feit dat benzinemotoren tot nog niet zó lang geleden overwegend of allemaal atmosferische motoren waren, met bijgevolg een significant lager koppel dan de (turbogeblazen) dieselbroertjes. Koppel lijkt me immers nog de belangrijkste parameter om 'effortless' te kunnen trekken.

Ik heb een W210 E230, een W220 S320 en een W221 S63 gebruikt als benzinewagens om te trekken en die motoren deden dat allemaal even goed of zelfs beter dan de diesels waarmee ik trok. De S63 deed het zelfs aanzienlijk beter dan de Range V8 Td (die, zoals in het topic erover op dit forum beschreven) zelfs ietseke meer koppel heeft ondertussen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, dragonfly said:

Dat zijn dan wel geen 2.0 of 3.0 motoren 🙂 

Een X5 40i zal zonder twijfel even goed met een aanhanger of sleurhut weg weten dan de 30d en de M50i zal het beter doen dan de X50d, wed ik.

Mijn punt was echter niet “wat is de beste motor in een X5 om te slepen”. Wel “de X5 M50d is gewoon een grote snelle break die te hoog op poten staat. Dus, tenzij je een wagen nodig hebt om te trekken, zou ik altijd een 5-touring of 7 kiezen”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, The Swede zei:

Een X5 40i zal zonder twijfel even goed met een aanhanger of sleurhut weg weten dan de 30d en de M50i zal het beter doen dan de X50d, wed ik.

Mijn punt was echter niet “wat is de beste motor in een X5 om te slepen”. Wel “de X5 M50d is gewoon een grote snelle break die te hoog op poten staat. Dus, tenzij je een wagen nodig hebt om te trekken, zou ik altijd een 5-touring of 7 kiezen”.

of graag wat hoger zit of een hogere instap leuk vindt. Wat veel mensen nu tegenwoordig verkiezen.

Maar dan nog steeds de vraag of mensen die veel moeten trekken een X5 (of eerder X7) boven een RAM of andere V8 pick up gaan verkiezen als het aankomt op puur laad en trek vermogen. Qua afwerking is er eigenlijk met de 2019/2020 Ram versies ook niets mis. Qua rij"plezier" zal zo een X5 of X7 wel beter zijn.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Liquid Li0n said:

of graag wat hoger zit of een hogere instap leuk vindt. Wat veel mensen nu tegenwoordig verkiezen.

Maar dan nog steeds de vraag of mensen die veel moeten trekken een X5 (of eerder X7) boven een RAM of andere V8 pick up gaan verkiezen als het aankomt op puur laad en trek vermogen. Qua afwerking is er eigenlijk met de 2019/2020 Ram versies ook niets mis. Qua rij"plezier" zal zo een X5 of X7 wel beter zijn.

Je noemt hier twee soorten kopers: de beroeps die veel moet trekken (en waarschijnlijk eerder een pick up of Land Rover zal kopen) en de begoede gezinsvader die regelmatig een boot, caravan of paardentrailer wil trekken.

Mijn punt bij het rijden van deze X5 M50d op dit moment is: het wil teveel pseudo sportwagen zijn en als je een sportieve ruime wagen wil, doen de 7 of de 5 break het beter... tenzij je er ook nog es wil mee trekken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

Je noemt hier twee soorten kopers: de beroeps die veel moet trekken (en waarschijnlijk eerder een pick up of Land Rover zal kopen) en de begoede gezinsvader die regelmatig een boot, caravan of paardentrailer wil trekken.

Mijn punt bij het rijden van deze X5 M50d op dit moment is: het wil teveel pseudo sportwagen zijn en als je een sportieve ruime wagen wil, doen de 7 of de 5 break het beter... tenzij je er ook nog es wil mee trekken 

my point exactly, anders zouden we nooit de wissel gemaakt hebben vanuit de F11 Alpina D5; ook al is dit niet de meest snedige bochten bmw in onze stal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid