Ga naar inhoud

BMW G05 X5


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

18 uren geleden, gTa zei:

Die uitleg lijkt me raar. Vooreerst zou het me verwonderen mocht een 3-liter diesel zonder hogedrukturbo 286 pk halen. Dan haalt die met moeite 200 paarden, als die turbo geen druk in hogere toeren mag leveren. Mocht de 30d één turbo en de 40d twéé turbo's hebben, zou ik nog meer verschillen verwachten in die tekst, ook. Want ze hebben beide "Stufenaufladung" en is dat niet 't woord dat gebruikt wordt voor drukvulling in stapjes, maw een lagedruk- en een hogedrukturbo?
Er staat ook géén verschil in de teksten tussen beide, behalve dat stukje over de variabele geometrie. Ik interpreteer het verschil tussen Niederdrucklader (3.0d) vs. Nieder- und Hochdrucklader (4.0d) in correlatie met de bewoording "mit variabele Einlassgeometrie", maw de 30d heeft geen hogedrukturbo met variabele geometrie maar wel een hogedrukturbo (alleen met vaste geometrie), de 40d heeft beide turbo's allebei met variabele geometrie. Net daarom ook dat de 40d hoger in toeren kan gaan: de hogedrukturbo leent zich daar beter toe door z'n extra features.

Ik meende ook een maar maanden terug zoiets gelezen te hebben, geen idee meer waar exact: dat de 30d nu de turbo-oplossing van de 40d krijgt, met twéé turbo's. Was samen met de overstap naar die 48V "mild hybrid" oplossing, afaik.

Maar ik kan me vergissen.

 

Edit: neen dus, balouz' quote zegt hetzelfde.

hier zal je dat gelezen hebben denk ik https://www.bimmertoday.de/2020/05/27/bmw-b57-30d-motor-wird-zum-biturbo-diesel-mit-286-ps/

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, balouz zei:

Neen, Bimmertoday volg ik niet. Ik piep wel bij gelegenheid eens op de BMWGroup perssite, daar staat 't uiteraard ook. Veel kans dat ik 't toen daar heb gezien. (Link hoger al gezet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschijnen van een 30d met twee turbos en milde hybride, zet wel serieuse vraagtekens bij het bestaan van een 40d (tenzij de meerprijs redelijk klein zou zijn). Je hebt nl dadelijk de hardware om het ding naar het vermogen van een 40d te chippen (en meer).

Wordt deze aandrijving ook verkrijgbaar in de X7? Die kan in 30d nl net dat ietsje meer vermogen en koppel gebruiken en de mild hybride hulp kan meehelpen om net dat zware gewicht van zijn plaats te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Het verschijnen van een 30d met twee turbos en milde hybride, zet wel serieuse vraagtekens bij het bestaan van een 40d (tenzij de meerprijs redelijk klein zou zijn). Je hebt nl dadelijk de hardware om het ding naar het vermogen van een 40d te chippen (en meer).

Wordt deze aandrijving ook verkrijgbaar in de X7? Die kan in 30d nl net dat ietsje meer vermogen en koppel gebruiken en de mild hybride hulp kan meehelpen om net dat zware gewicht van zijn plaats te krijgen. 

De 30d is momenteel niet meer verkrijgbaar in de X7, enkel de 40d. (De M50d is er ook uit, die motor is gewoon in z'n geheel geschrapt, voor alle reeksen.)

De 40d heeft wel nog een hogedrukturbo met variabele geometrie, wat de 30d niet heeft (HPT is daar fix; beide hebben LPT met variabele inlaatgeometrie). Die 40d komt dus in hogere toerentallen beter tot z'n recht, wat zich ook uit in z'n maximum vermogen van 340 pk dat behaald wordt aan 4.400 tpm, daar waar de 30d z'n 286 pk levert aan 4.000 tpm. Er komt dus, so to speak, een 20% nuttig toerentalbereik erbij, bij die 40d. Als rustige rijder ga je daar zelden gebruik van maken, als koppelsurfer die hoge toerentallen vermijdt (= mijn rijstijl) evenzeer, maar de 40d lijkt me dan wel nog altijd een meerwaarde te hebben voor chauffeurs die geregeld stevig doortrekken en dus die 4.000 tpm halen en/of (willen) overschrijden.

Het verschil is in prijs weet ik niet van buiten, zou even moeten uitrekenen (want kan zijn dat de 30d en 40d ook deels andere uitrusting hebben). Zal ergens tussen de 3.500 en 5.000 EUR draaien, schat ik zo in. Wat niet weinig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag net ook op de Duitse site dat de X7 30d er niet meer staat (wel op de Belgische website). De M50d staat er wel nog voor de X5 en de X7, en dit zowel in Duitsland als in Belgie. (al las ik ook ergens dat de M50d er, tenminste op termijn, uit ging).

Dat ze de 30d X7 eruit halen, is ergens logisch want die kwam toch een beetje tekort. (hoewel... er zijn er die een X5 met 2.0d kopen).

De tweede turbo en milde hybride had wel kunnen helpen om die inertie bij lage snelheden weg te werken.

Met dank voor de uitleg rond het verschil tussen 40d en 30d. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BMW verkopers: ik heb de indruk dat de X5 hybrid beter verkoopt dan gelijk welk ander model (behalve mss de X1). 

Hier in de streek rijden er volgens mij meer X5en hybride rond dan 3- en 5-Reeksen samen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt volledig. Onze concessie heeft van geen enkel model meer verkocht dit jaar dan de X5. Waanzin in feite.
Dat is redelijk zot. Maar zoiets als een 320e kan dat omgooien natuurlijk volgend jaar.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tommie zei:

Dat klopt volledig. Onze concessie heeft van geen enkel model meer verkocht dit jaar dan de X5. Waanzin in feite.

Méér X5 dan '3? :shock: Bij een nieuw model, leaseklaar? :shock: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, gTa zei:

Méér X5 dan '3? :shock: Bij een nieuw model, leaseklaar? :shock: 

Yup. Haasje over door 't jaar heen met de 3 Reeks en de X1. Maar momenteel YTD wint de X5 in sheer volume.

Again, waanzin.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tommie zei:

Yup. Haasje over door 't jaar heen met de 3 Reeks en de X1. Maar momenteel YTD wint de X5 in sheer volume.

Again, waanzin.

Heb je een idee of die trend hetzelfde is voor heel BMW België?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Goesting zei:

Heb je een idee of die trend hetzelfde is voor heel BMW België?

Nee, dat zal bij een grote fleetgarage wel anders zijn uiteraard.

Maar dan nog scoort de X5 globaal zéér hoog in aantallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al zo'n vermoeden. Die X5 is gegeerd bij zelfstandigen, die hun concessie vrij kunnen kiezen.

Dit terwijl een werknemer voor z'n 3-reeks doorgaans moet passeren bij de grotere fleetgarages.

Anderzijds krijg je ook steeds minder waar voor je geld als werknemer met bedrijfswagen, waardoor er massaal overgestapt is van premium merken naar Franse merken, Skoda, enz. waar je met 2 pakketten de wagen full option kan speccen. Dan is de keuze meestal snel gemaakt t.o.v. een kalere premium. Dat effect moet ondertussen toch ook al even zichtbaar zijn in de statistieken, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, aangezien BMW het tweede meest verkochte merk is in België. In augustus zelfs het meest verkochte. Dus neen, er wordt niet massaal overgestapt naar Franse merken...

En dat is niet wat ik bedoel met fleetgarages. Meeste bedrijven in België bieden nog altijd vrije keuze in bestelplaats, wij hebben zelf ook een groot aandeel fleet.

Maar een échte grote garage (zoals een Jorssen bv. @Phil) doet wel eens een deal met 50 of 100 bakken ineens. En dat knalt de statistieken omhoog voor een specifiek model.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tommie zei:

Yup. Haasje over door 't jaar heen met de 3 Reeks en de X1. Maar momenteel YTD wint de X5 in sheer volume.

Again, waanzin.

WTF zeg :silly: 

Is dat nog allemaal productie Spartanburg? Of vijzen Europeaantjes ook The Boss in elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee nee, alles wordt nog in de States gemaakt van X5.

 

En het verbaast me echt niks. 
Triestig om zeggen, maar momenteel is er nog weinig speciaals aan om met een X5 te rijden. 
In het kleine Rekkem rijden er waarschijnlijk al een kleine 10 rond ofzo. Echt absurd :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid