Tjeu 3.649 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 De huidige hybrides zijn voor de meeste merken nog maar hun eerste stap. Voor sommige gaat het wel al over een tweede generatie. Maar ik heb het gevoel dat de techniek toch wel een serieuze sprong aan het nemen is, waarbij de hybride ook iets minder als high-performant ontwikkeld wordt en meer als echt een zuiniger voertuig. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de nieuwe E-klasse hybride, die een viercilinder in het vooronder krijgt, waar dat bij de voorganger nog de V6 was. Anders gezegd : het elektrische aandeel in de hybride wint in aandeel (al heeft het nog niet de overmacht). Indien dat elektrische deel jou aanspreekt en je ook effectief zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, dan kan je gerust nog even wachten. Heb je voldoende aan een range van 25-40km, en heb je de verbrandingsmotor enkel nodig om eens wat sportiever te rijden of verder te gaan, dan kan je gerust een huidig exemplaar aanschaffen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.649 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 10 uren geleden, tuscani zei: Vraag ik me ook af, maar als dit enkel voor België is, vrees ik dat ze hun niet gaan haasten. Maakt niet uit. De constructeurs zien zelf ook dat de elektrische wagen aan aandeel wint. Een hybride meer op gaan vatten als een elektrische wagen (korte afstand) + klassieke wagen (lange afstand) geeft meer succes dan een high performance voertuig. Het idee van de i3 was destijds helemaal niet slecht, alleen was de uitwerking minder. Wanneer een constructeur erin zou slagen om nu een hybride op de markt te brengen die effectief 100km puur elektrisch kan rijden (tot 130km/h), en toch nog een ICE heeft met een tank van 50 liter en 150pk, voor de prijs van een 320d en een aanvaardbaar koffervolume, dan zou dat een schot in de roos zijn. Maar op dit moment is dat natuurlijk nog wat moeilijk om te verwezenlijken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tuscani 10.124 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 eens bij audi gaan babbelen, en die wisten nog een leuk wistje datje. de Q7 blijft quattro als de batterij plat is, terwijl bv de XC90 een achterwielaandrijver is op dat moment. hij dacht bij bmw en mercedes ook? toch ook een verschil in gevoel van rijden dan? want ik vermoed dat er wel verschillende regelmatig met een platte batterij rondrijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davy_ 1.514 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Normaal kan je de batterij nooit helemaal leeg krijgen toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
thor 211 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 36 minuten geleden, Davy_ zei: Normaal kan je de batterij toch nooit helemaal leeg krijgen toch? Dacht ik ook, is dus wat overdreven van de Audi mannen 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.649 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 1 uur terug, tuscani zei: eens bij audi gaan babbelen, en die wisten nog een leuk wistje datje. de Q7 blijft quattro als de batterij plat is, terwijl bv de XC90 een achterwielaandrijver is op dat moment. hij dacht bij bmw en mercedes ook? toch ook een verschil in gevoel van rijden dan? want ik vermoed dat er wel verschillende regelmatig met een platte batterij rondrijden. De Volvo's zijn toch allemaal voorwielaandrijvers in 'standaard' modus (zoals 4-motion bij VW)? Zou me wel héél sterk verwonderen als die de achterwielen bevoordelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
William Blake 2.717 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Wat een dom argument. Altijd permanente AWD bij MB. Batterij kan je niet helemaal leeg rijden, dus ook altijd volledig vermogen in de praktijk. Enkel topspeedruns heb je meer batterij nodig, maar voor 0-160/200 ofzo volstaat 5 à 10%. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Het probleem momenteel is dat elke maand de accuprijzen dalen en de prestaties beter worden. Nu kopen betekent de facto dat je auto binnen 6 maanden minder goed zal zijn dan het model dat dan beschikbaar is.Ook met hybrides zit je op een boot die continu blijft evolueren. Tegen dat er hybrides komen met +100km autonomie op elektriciteit, worden batterijen plots zo goedkoop dat het goedkoper en eenvoudiger is om een autonomie van +400km te voorzien op volledig elektrisch, dan vis noch vlees te maken en een hybride voor te stellen. Want vergeet niet, een hybride heeft niet alleen de infrastructuur van een elektrische auto nodig, maar ook nog eens alle buizen en kabels en componenten van een verbrandingsmotor. Qua constructie is een elektrische auto veel simpeler, het is enkel de prijs van de batterijen die een EV nog duurder maken dan een hybride of klassieke auto met verbrandingsmotor.Overigens valt veel de bestaande constructeurs te verwijten. Als een proof of concept bouwde Tesla in 2011 2 Mercedes CLS’ssen om als volledig elektrische voertuigen, met een accupakket in de bodem. Dat was ook de reden waarom Mercedes toen in Tesla heeft geïnvesteerd en er accupakketten van Tesla in Mercedes B klasses en Smarts verschenen. Toyota was ook klant, met elektrische Rav4’s. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 De Volvo's zijn toch allemaal voorwielaandrijvers in 'standaard' modus (zoals 4-motion bij VW)? Zou me wel héél sterk verwonderen als die de achterwielen bevoordelen. Kan het niet zijn dat de auto in basis een voorwielaangedreven auto is, met elektromotor op de achteras? Zo deed Lexus het met hun RX. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Normaal kan je de batterij nooit helemaal leeg krijgen toch?Er is technisch leeg, en er is “leeg genoeg zodat de computer de elektromotor uitschakelt om de batterij terug bij te laden”. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tommie 8.582 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Cayenne zal voldoen. En tegen 2020 zal die norm niet meer 0,6 zijn hoor... KB is het enige wat nodig is om bij te schroeven tot zelfs een 2,1-norm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast wooter Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 De norm gaat zo zijn dat als EV’s een vlucht krijgen doordat ze goedkoper worden, de verbrandingsmotor eruit geperst gaat worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Het zit er bij mij diep in geprogrammeerd dat je een motor eerst moet opwarmen alvorens voluit te gaan, maar euh... m'n collega heeft zo'n Q7 etron. Dan vertrek je rustig op de elektromotor, je kan er vlotjes mee door de stad (op de autosnelweg tot 130 per uur ongeveer) puur elektrisch. Maar wanneer je dan meer acceleratie vraagt moet de verbrandingsmotor plots bijspringen. Op dat ogenblik is dat nog een koude dieselmotor. En dat is allemaal OK? 'k Zit in het afwachtende kamp ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ambi 1.506 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 95 procent van de mensen trapt door met een koude motor, moet daar maar tegen kunnen denk ik dan. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ir_fuel 52.426 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 5 minutes ago, Ambi said: 95 procent van de mensen trapt door met een koude motor, moet daar maar tegen kunnen denk ik dan. Bij BMW is er bij sommige modellen zelfs geen koelwatertemperatuur meter meer, dus 't moet zoiets zijn ja ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Logic 432 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Mja, als je wacht tot het koelwater op temperatuur is... dat is toch al iets, alleszins veel beter dan een motor die ontwaakt en meteen voluit gaat. Ik denk niet dat er velen zijn die onmiddellijk na het starten van de motor volgas uit hun poort vliegen, zonder schade te rijden. Een koude start slijt per definitie meer, maar een koude start en meteen volgas geven (daar komt het op neer soms), lijkt me niet goed. Hoe rap gaan die lagerschalen wegslijten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.306 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 1 uur terug, Ambi zei: 95 procent van de mensen trapt door met een koude motor, moet daar maar tegen kunnen denk ik dan. Geloof ik geen bal van, als je wat voeling hebt met techniek gaan je haren ervan rechtstaan bij zo'n uitspraken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.811 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 generatoren worden vaak gestart en direct op toeren (1500 of 1800) om belast te worden. En die draaien gewoon hun uren zonder al te veel problemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ambi 1.506 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 2 minuten geleden, Krikkie zei: Geloof ik geen bal van, als je wat voeling hebt met techniek gaan je haren ervan rechtstaan bij zo'n uitspraken. Ik rij mijn auto's ook warm, ik zeg u alleen dat 95 procent van de mensen dat niet doen. En dat de fabrikanten daar volgens mij wel op inspelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Krikkie 7.306 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 6 minuten geleden, gewoon ik zei: generatoren worden vaak gestart en direct op toeren (1500 of 1800) om belast te worden. En die draaien gewoon hun uren zonder al te veel problemen. 1500tpm is volgens mij niet gelijk aan 5000tpm 8 minuten geleden, Ambi zei: Ik rij mijn auto's ook warm, ik zeg u alleen dat 95 procent van de mensen dat niet doen. En dat de fabrikanten daar volgens mij wel op inspelen. 95% gaat wat veel zijn denk ik, de helft van de mensen komen niet boven 3000tpm en staan direct in de file bij vertrek. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gewoon ik 6.811 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 nope, maar op die toeren draait je oliepomp sneller dus ook meer olie. En nee je olie is koud niet zo dik dat hij niet loopt, er is een reden waarom al die spellementen op 0W toestanden draaien Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tjeu 3.649 Geplaatst: 27 november 2017 Delen Geplaatst: 27 november 2017 Het zijn ook niet de toerentallen die het meeste kwaad kunnen maar de belasting, de hardheid waarmee de zuiger tegen de cilinderwand wordt gedrukt. Gemakkelijkshalve wordt dat (bijvoorbeeld bij inrijden) gelinkt aan het toerental. Maar veel toeren en weinig gas is beter dan weinig toeren en volgas. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rabbit 2.726 Geplaatst: 28 november 2017 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2017 Nu de M3 buiten is, zou ik maar al te graag een Allrounder in huis halen, zoals een Alpina D3 Touring. Maar als ik die nieuwe regenregel toepas van : 120 - (0.5 * 1 * 145): kom ik uit op slechts 47.5% aftrek Dat is me percies toch wat te weinig. Dan maar een hybride ... zucht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vince522 2.272 Geplaatst: 28 november 2017 Delen Geplaatst: 28 november 2017 Gewoon aftikken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
William Blake 2.717 Geplaatst: 28 november 2017 Delen Geplaatst: 28 november 2017 46 minuten geleden, Rabbit zei: Nu de M3 buiten is, zou ik maar al te graag een Allrounder in huis halen, zoals een Alpina D3 Touring. Maar als ik die nieuwe regenregel toepas van : 120 - (0.5 * 1 * 145): kom ik uit op slechts 47.5% aftrek Dat is me percies toch wat te weinig. Dan maar een hybride ... zucht. Volgend jaar nieuwe hybrids in de C Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.