Ga naar inhoud

Fiscale afstraffing hybrides bijna een feit


Rabbit

Aanbevolen berichten

De huidige hybrides zijn voor de meeste merken nog maar hun eerste stap. Voor sommige gaat het wel al over een tweede generatie. Maar ik heb het gevoel dat de techniek toch wel een serieuze sprong aan het nemen is, waarbij de hybride ook iets minder als high-performant ontwikkeld wordt en meer als echt een zuiniger voertuig. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de nieuwe E-klasse hybride, die een viercilinder in het vooronder krijgt, waar dat bij de voorganger nog de V6 was. 

Anders gezegd : het elektrische aandeel in de hybride wint in aandeel (al heeft het nog niet de overmacht). Indien dat elektrische deel jou aanspreekt en je ook effectief zoveel mogelijk elektrisch wil rijden, dan kan je gerust nog even wachten. 

Heb je voldoende aan een range van 25-40km, en heb je de verbrandingsmotor enkel nodig om eens wat sportiever te rijden of verder te gaan, dan kan je gerust een huidig exemplaar aanschaffen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, tuscani zei:

Vraag ik me ook af, maar als dit enkel voor België is, vrees ik dat ze hun niet gaan haasten.

Maakt niet uit. De constructeurs zien zelf ook dat de elektrische wagen aan aandeel wint. Een hybride meer op gaan vatten als een elektrische wagen (korte afstand) + klassieke wagen (lange afstand) geeft meer succes dan een high performance voertuig. Het idee van de i3 was destijds helemaal niet slecht, alleen was de uitwerking minder. 

Wanneer een constructeur erin zou slagen om nu een hybride op de markt te brengen die effectief 100km puur elektrisch kan rijden (tot 130km/h), en toch nog een ICE heeft met een tank van 50 liter en 150pk, voor de prijs van een 320d en een aanvaardbaar koffervolume, dan zou dat een schot in de roos zijn. 

Maar op dit moment is dat natuurlijk nog wat moeilijk om te verwezenlijken :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

eens bij audi gaan babbelen, en die wisten nog een leuk wistje datje.

de Q7 blijft quattro als de batterij plat is, terwijl bv de XC90 een achterwielaandrijver is op dat moment. hij dacht bij bmw en mercedes ook?

toch ook een verschil in gevoel van rijden dan? want ik vermoed dat er wel verschillende regelmatig met een platte batterij  rondrijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tuscani zei:

eens bij audi gaan babbelen, en die wisten nog een leuk wistje datje.

de Q7 blijft quattro als de batterij plat is, terwijl bv de XC90 een achterwielaandrijver is op dat moment. hij dacht bij bmw en mercedes ook?

toch ook een verschil in gevoel van rijden dan? want ik vermoed dat er wel verschillende regelmatig met een platte batterij  rondrijden.

 

De Volvo's zijn toch allemaal voorwielaandrijvers in 'standaard' modus (zoals 4-motion bij VW)? Zou me wel héél sterk verwonderen als die de achterwielen bevoordelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een dom argument.

Altijd permanente AWD bij MB.

Batterij kan je niet helemaal leeg rijden, dus ook altijd volledig vermogen in de praktijk.

Enkel topspeedruns heb je meer batterij nodig, maar voor 0-160/200 ofzo volstaat 5 à 10%.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem momenteel is dat elke maand de accuprijzen dalen en de prestaties beter worden. Nu kopen betekent de facto dat je auto binnen 6 maanden minder goed zal zijn dan het model dat dan beschikbaar is.

Ook met hybrides zit je op een boot die continu blijft evolueren. Tegen dat er hybrides komen met +100km autonomie op elektriciteit, worden batterijen plots zo goedkoop dat het goedkoper en eenvoudiger is om een autonomie van +400km te voorzien op volledig elektrisch, dan vis noch vlees te maken en een hybride voor te stellen. Want vergeet niet, een hybride heeft niet alleen de infrastructuur van een elektrische auto nodig, maar ook nog eens alle buizen en kabels en componenten van een verbrandingsmotor. Qua constructie is een elektrische auto veel simpeler, het is enkel de prijs van de batterijen die een EV nog duurder maken dan een hybride of klassieke auto met verbrandingsmotor.

Overigens valt veel de bestaande constructeurs te verwijten. Als een proof of concept bouwde Tesla in 2011 2 Mercedes CLS’ssen om als volledig elektrische voertuigen, met een accupakket in de bodem. Dat was ook de reden waarom Mercedes toen in Tesla heeft geïnvesteerd en er accupakketten van Tesla in Mercedes B klasses en Smarts verschenen. Toyota was ook klant, met elektrische Rav4’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Volvo's zijn toch allemaal voorwielaandrijvers in 'standaard' modus (zoals 4-motion bij VW)? Zou me wel héél sterk verwonderen als die de achterwielen bevoordelen. 

Kan het niet zijn dat de auto in basis een voorwielaangedreven auto is, met elektromotor op de achteras? Zo deed Lexus het met hun RX.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal kan je de batterij nooit helemaal leeg krijgen toch?

Er is technisch leeg, en er is “leeg genoeg zodat de computer de elektromotor uitschakelt om de batterij terug bij te laden”.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit er bij mij diep in geprogrammeerd dat je een motor eerst moet opwarmen alvorens voluit te gaan, maar euh... m'n collega heeft zo'n Q7 etron. Dan vertrek je rustig op de elektromotor, je kan er vlotjes mee door de stad (op de autosnelweg tot 130 per uur ongeveer) puur elektrisch. Maar wanneer je dan meer acceleratie vraagt moet de verbrandingsmotor plots bijspringen. Op dat ogenblik is dat nog een koude dieselmotor. En dat is allemaal OK? 'k Zit in het afwachtende kamp ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Ambi said:

95 procent van de mensen trapt door met een koude motor, moet daar maar tegen kunnen denk ik dan.

Bij BMW is er bij sommige modellen zelfs geen koelwatertemperatuur meter meer, dus 't moet zoiets zijn ja ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, als je wacht tot het koelwater op temperatuur is... dat is toch al iets, alleszins veel beter dan een motor die ontwaakt en meteen voluit gaat. Ik denk niet dat er velen zijn die onmiddellijk na het starten van de motor volgas uit hun poort vliegen, zonder schade te rijden. Een koude start slijt per definitie meer, maar een koude start en meteen volgas geven (daar komt het op neer soms), lijkt me niet goed. Hoe rap gaan die lagerschalen wegslijten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Ambi zei:

95 procent van de mensen trapt door met een koude motor, moet daar maar tegen kunnen denk ik dan.

Geloof ik geen bal van, als je wat voeling hebt met techniek gaan je haren ervan rechtstaan bij zo'n uitspraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

generatoren worden vaak gestart en direct op toeren (1500 of 1800) om belast te worden. En die draaien gewoon hun uren zonder al te veel problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Krikkie zei:

Geloof ik geen bal van, als je wat voeling hebt met techniek gaan je haren ervan rechtstaan bij zo'n uitspraken.

Ik rij mijn auto's ook warm, ik zeg u alleen dat 95 procent van de mensen dat niet doen. En dat de fabrikanten daar volgens mij wel op inspelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, gewoon ik zei:

generatoren worden vaak gestart en direct op toeren (1500 of 1800) om belast te worden. En die draaien gewoon hun uren zonder al te veel problemen.

1500tpm is volgens mij niet gelijk aan 5000tpm

8 minuten geleden, Ambi zei:

Ik rij mijn auto's ook warm, ik zeg u alleen dat 95 procent van de mensen dat niet doen. En dat de fabrikanten daar volgens mij wel op inspelen.

95% gaat wat veel zijn denk ik, de helft van de mensen komen niet boven 3000tpm en staan direct in de file bij vertrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nope, maar op die toeren draait je oliepomp sneller dus ook meer olie. En nee je olie is koud niet zo dik dat hij niet loopt, er is een reden waarom al die spellementen op 0W toestanden draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn ook niet de toerentallen die het meeste kwaad kunnen maar de belasting, de hardheid waarmee de zuiger tegen de cilinderwand wordt gedrukt. Gemakkelijkshalve wordt dat (bijvoorbeeld bij inrijden) gelinkt aan het toerental. Maar veel toeren en weinig gas is beter dan weinig toeren en volgas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de M3 buiten is, zou ik maar al te graag een Allrounder in huis halen, zoals een Alpina D3 Touring.

Maar als ik die nieuwe regenregel toepas van : 120 - (0.5 * 1 * 145): kom ik uit op slechts 47.5% aftrek :blink: Dat is me percies toch wat te weinig.

Dan maar een hybride ... zucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Rabbit zei:

Nu de M3 buiten is, zou ik maar al te graag een Allrounder in huis halen, zoals een Alpina D3 Touring.

Maar als ik die nieuwe regenregel toepas van : 120 - (0.5 * 1 * 145): kom ik uit op slechts 47.5% aftrek :blink: Dat is me percies toch wat te weinig.

Dan maar een hybride ... zucht.

Volgend jaar nieuwe hybrids in de C ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid