Ga naar inhoud

Comfy blauwe grote break met zespitter diesel: 530d vs. XF S


gTa

Kies, snel!  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies, snel!

    • de klassiek donkerblauw/oyster BMW 530d [Luxury Line]
    • de sportief donkerblauw/ivory Jaguar XF S Sportbrake [Aero Pack + Black Pack + R Sports seats]


Aanbevolen berichten

Ter vervanging van mijn huidige 530xd touring (nog niet verplicht/nodig maar ik kijk uit m'n doppen) zijn er best wel wat potentiële kandidaten: BMW (F11) 530d/535d/535i/D5 (die eerste twee met xDrive als het echt niet anders kan, voorkeur voor RWD echter), XF Sportbrake (enkel de S-versie met 275pk), CLS Shooting Brake (350CDI of 400), enz. Budget zit rond de 25k, er is enkel stretch voor de onverwachte 'witte raaf' die alle boxjes tikt. Een BMW '3 valt sinds vandaag definitief af als kandidaat (vnl. door het toch aanzienlijk verschil inzake zitcomfort, akoestisch comfort, ruimte(gevoel), kofferruimte en afwerkingsniveau).

Twee zeer concrete kandidaten dienen zich de voorbije dagen onverwacht aan:

Beide hebben (voor mij/ons) voor- en nadelen, maar ik peil hier graag even naar jullie keuze tussen deze twee. (Alternatieven voorstellen heeft niet meteen veel zin maar mag altijd, natuurlijk.)  Graag stemmen in de poll - merci!

 

De BMW is (zeer) goed uitgerust (maar niet 'full', vooral de afwezigheid van Komfortsitze en/of seat memory gaat ons dagelijks opvallen), de Jag is quasi 'full' uitgerust (full nappaleder incl. dashboard, alcantara dakhemel, ... maar mist dan weer een panoramisch dak) maar heeft voor ons wel wat issues in de looks department (Black Pack (= ontchroming) samen met de zwarte ruiten stoort ons wel wat).

De 530d is dus een jaar jonger maar heeft wel 50.000 km méér. Technisch zie ik daar geen graten in, maar als ik er over 5 jaar afstand wil van doen gaat 'ie 220.000 km hebben en die 200k grens is vaak een serieuze... De Jag zou over 5 jaar nog maar 170.000 km hebben wat hem misschien wat makkelijker verkoopbaar maakt. Maar wat ze over 5 jaar doen, daar lig ik nu niet wakker van. Ik peil nu even naar jullie gevoel bij deze twee.

 

Wat plaatjes om het topic niet text-only te maken:

530d:

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

De BMW ziet er quasi exact uit als onze huidige. Klassiek donkerblauw (imperialblau) met beige binnenin, in dit specifiek geval de kleur 'oyster' voor zetel- en deurbekleding (in een voor de rest zwart interieur incl. zwarte dakhemel, doet héél hard denken aan m'n 120d Limited Sport Edition qua interieur). Best knappe 19", de adaptieve LED-koplampen die ik erg graag wil, panoramisch zonnedak, de volledige set assistentiesystemen (m.u.v. Night Vision), goed ogende en redelijk goed zittende sportzetels (incl. elektrisch verstelling en elektrische lendensteunen), Navi Pro met alle optionele addenda en ook het h/k soundsysteem, ... En uiteraard ook een trekhaak (elektrisch).

 

 

XF

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

Der Jag is er dus eentje met het Aero Pack (= andere bumpers, alleen niet achteraan wegens combo met trekhaak), het Black Pack (= ontchroming van radiatorrooster, raamlijsten zijdelings en kofferlijst), het R Sport interieur (18way sports seats van de XFR, incl. zetelventilatie wat de 530d niet heeft) in nappaleder kleur 'ivory' (eigenlijk qua kleur quasi identiek aan oyster), zwarte alcantara dakhemel, nappalederen dashboard- en deurbekleding met contrasterende stikking in kleur ivory, voetmatten met ivory lederen omzoming, ACC (adaptive cruise control), de top audio (Meridian Surround), enz. Helaas op eerder bescheiden 19" qua looks, maar daar valt wel iets aan te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe rijdt zo'n Jaguar in vergelijking met een 530d? Puur op looks zou ik alleszins voor de Jag durven gaan. Plus het is een auto die je veel minder in het straatbeeld ziet. En dan nog eens 50.000km minder. 

De velgen op die XF vind ik mooi passen trouwens. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de Jaguar kiezen.

1. Hij is mooier/sportiever geconfigureerd. BMW oogt mij te klassiek

2. De motor van de Jag is een topper, en klinkt vooral mooier dan die van de BMW

3. De BMW mist comfortstoelen en geventileerde stoelen

4. Het dashboard van deze XF is tig keer mooier dan dat van de BMW en zelfs van de nieuwe XF. Dit dashboard blijft voor mij één van de mooiste ooit gemaakt, en al zeker met al dat leder. 

$_20.jpg

5. Eens wat anders dan de zoveelste BMW!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Jeroen_M5 zei:

Hoe rijdt zo'n Jaguar in vergelijking met een 530d? Puur op looks zou ik alleszins voor de Jag durven gaan. Plus het is een auto die je veel minder in het straatbeeld ziet. En dan nog eens 50.000km minder. 

De velgen op die XF vind ik mooi passen trouwens. 

Je haalt al meteen iets aan wat (voor mij) best telt: ik ben niet graag 'eenheidsworst'. Dat pleit tegen de '5 en voor de XF, inderdaad.

De XF rijdt eigenlijk bijzonder goed. Kundig, levendig, veilig. Is ook helemaal niet doods afgesteld, integendeel. Enige 'nadeel' is het typisch Engelse stuurgevoel: overbekrachtigd. Dat ligt niet zo satt op de baan als een zware BMW (die niet zelden een artificieel verzwaard stuurwiel heeft om dat satte gevoel te versterken). De XF is echt een onderschatte auto qua wegligging, is comfy en toch leuk om mee te rijden.

Qua motor is de XF S tegenover mijn huidige duidelijk de meerdere. Ik verlies meer van mijn 235pk en 500Nm door de xDrive, wat maakt dat de rwd XF S duidelijk meer van zijn 275pk en 600Nm over houdt om op de baan te zetten. (Ik kan erg goed vergelijken omdat mijn vader nu al aan z'n tweede XF S is en ik er behoorlijk vaak mee rijd.) Tegenover de nieuwere F11 530d echter, is het voordeel van de Jag inzake prestaties weg: de '5 heeft de modernere ZF HP8 die de BMW z'n klein achterstandje qua power/koppel helemaal goed maakt.

Velgen en interieurlijsten zijn voor mij minder belangrijk, dat wissel je vrij makkelijk als het niet helemaal je smaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik zou de Jaguar kiezen.

1. Hij is mooier/sportiever geconfigureerd. BMW oogt mij te klassiek

2. De motor van de Jag is een topper, en klinkt vooral mooier dan die van de BMW

3. De BMW mist comfortstoelen en geventileerde stoelen

4. Het dashboard van deze XF is tig keer mooier dan dat van de BMW en zelfs van de nieuwe XF. Dit dashboard blijft voor mij één van de mooiste ooit gemaakt, en al zeker met al dat leder. 

$_20.jpg

5. Eens wat anders dan de zoveelste BMW!

Ik volg je wat de krachtbron betreft. De BMW 6-in-lijn is zeer goed, zoniet van het beste op de markt ... maar de V6 diesel in de Jaguar doet z'n werk gewoon met meer Laufkultur en is binnenin beter/aangenamer geluidgedempt. (Langs buiten is 't eerder omgekeerd, dan durft de Jag soms eens lelijker ratelen dan die recente BMW 6-in-lijn.)

Het interieur van de XF vind ik een minpunt. Mooi van ver ... maar verre van mooi. (Da's persoonlijk.) Ze laten echt serieuze steken vallen qua afwerking, ook bij de nieuwste modellen trouwens. De 'Portfolio'-afwerking (echt leder ipv nepleder op dashboard en deuren, inclusief contrasterende stikking) maakt wel wat goed, maar zeker niet alles. De alcantara interieurhemel idem, trouwens: maakt 't aangenamer, maar neemt niet weg dat er issues blijven (voor mij dan toch).
Vooral de verouderde ICE (met touchscreen zonder controller :fp: ) is een domper, vind ik. Het navigatiesysteem is echt outdated en ik zou in de Jag zeker blijven verder Waze'n (in de BMW is dat eigenlijk niet nodig). En dan komen die stomme roterende ventilatieroosters roet in het eten gooien: bij contact 'uit' draaien die rond tot ze onzichtbaar zijn en zo kan je dus geen smartphonehouder op die lamelletjes laten zitten. :D  Toeme!

Ik volg je ook wat het gemis van comfortzetels betreft in de BMW ... maar ik weet niet hoe veel beter die R sportzetels zouden zitten in de Jag. Ik heb ze nog nooit kunnen testen in een XF. Als ik af ga op de standaardstoelen in de XF: die zijn duidelijk de mindere van de standaardstoelen in de BMW '5 ... het verschil met de fantastische BMW comfortzetels is zelfs absurd groot. Dus nog een onzekere factor: zitten de R sportzetels daadwerkelijk zo veel beter dan de standaard XF-zetels? Moet ik gaan testzitten, maar ik heb nog geen afspraak om de Jag te gaan bezichtigen, die staat nl. wat ver. (Ben wel al in telefonische onderhandeling.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

De XF rijdt eigenlijk bijzonder goed. Kundig, levendig, veilig. Is ook helemaal niet doods afgesteld, integendeel. Enige 'nadeel' is het typisch Engelse stuurgevoel: overbekrachtigd. Dat ligt niet zo satt op de baan als een zware BMW (die niet zelden een artificieel verzwaard stuurwiel heeft om dat satte gevoel te versterken). De XF is echt een onderschatte auto qua wegligging, is comfy en toch leuk om mee te rijden.

 

Zojuist, BMWMB zei:

Ik durf zelfs te stellen dat qua comfort en sportief rijplezier deze Jaguar beter presteert. 

Dan zou het voor mij al geklonken zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Tom Bentley zei:

Geil

$_57.jpg

Was 'ie maar zonder Black Pack geweest. :cry:  Aero Pack met wat chroom vind ik zo veel knapper:

jaguar-xf-sportbrake-6_0.jpg?itok=War7VV

Zelfs de zwarte ruiten deren me dan niet.

Even zoeken of ik dat zelf makkelijk kan swappen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou normaal zeggen “niet de zoveelste Duitser”, maar vind (en dat is subjectief) de XF als stationwagen niet mooi. Ook geen fan van de interieurafwerking van de pre-F/XE/... generatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel de 5 in een zeer stijlvolle combo is zou ik hier toch voor de XF gaan.

 

Ik heb er altijd een zwak voor gehad, een donkergrijze met black pack vind ik het einde qua exterieur. Met blauw is dat black pack nu niet meteen een winner maar het misstaat niet imo.

 

Het enige nadeel voor mij bij de XF is het interieur qua kwaliteit en multimedia. Maar het leder dashboard en vooral de alcantara dakhemel geven er dan toch een speciale touch aan die zeer speciaal voelt imo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik bij de 5 reeks de comfortstoelen zou missen, en ik de Jag vanbuiten heel erg mooi vind zou ik toch voor de 5 gaan.

Ik vind het interieur van de Jag heel oubollig en vooral dan die Multimedia... Dit zou me echt gaan storen, dat systeem is gewoon verschrikkelijk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, BWS zei:

Ik zou normaal zeggen “niet de zoveelste Duitser”, maar vind (en dat is subjectief) de XF als stationwagen niet mooi. Ook geen fan van de interieurafwerking van de pre-F/XE/... generatie

De interieurafwerking van de F, XE en nieuwe XF is nochtans geen haar verbeterd. 't Is nog altijd één en al plastics galore en heel wat afwerkingsfoutjes die je b.v. bij de 3 grote Duitsers minder of zelfs niet vindt.

Qua styling: akkoord, kleine vooruitgang bij de nieuwe generatie Jaguars maar ze kwamen van zeer ver dus het is (naar mijn mening) nog altijd geen topper, nu. Deze 1st gen XF is op dat vlak nog minder, maar bon ... 't is wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante mogelijkheden!

Ik vind het exterieur van de XF zo veel knapper dan die van de 5 en heb je ook minder het grijze muis gevoel. 

Bij de 5 zullen vele niet-kenners al snel geen verschil zien met je vorige (wat misschien een voordeel kan zijn?), maar ik zou vooral de comfortstoelen missen... Als je veel lange ritten doet toch wel een must vind ik op een 5. 

Anderzijds vind ik het interieur van de XF dan wel wat tegenvallen qua 'vernieuwing'. Maar als je hier vrede mee kunt nemen, zou ik niet twijfelen.

Oh ja, over de raamomlijsting zou ik persoonlijk niet vallen, ik vind het niet afsteken. En om op je vraag te antwoorden; http://www.jaginfo.org/showthread.php?28162-Replacing-damaged-B-pillar-trims

Ik wil nog gerust komen helpen ;-)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, gTa zei:

De interieurafwerking van de F, XE en nieuwe XF is nochtans geen haar verbeterd. 't Is nog altijd één en al plastics galore en heel wat afwerkingsfoutjes die je b.v. bij de 3 grote Duitsers minder of zelfs niet vindt.

Qua styling: akkoord, kleine vooruitgang bij de nieuwe generatie Jaguars maar ze kwamen van zeer ver dus het is (naar mijn mening) nog altijd geen topper, nu. Deze 1st gen XF is op dat vlak nog minder, maar bon ... 't is wat het is.

Idd akkoord, had moeten schrijven “styling” interieur, afwerking staat dichter bij de Giulia dan een 3/A4/...

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, B3noît zei:

Ik vind het exterieur van de XF zo veel knapper dan die van de 5 en heb je ook minder het grijze muis gevoel.  Bij de 5 zullen vele niet-kenners al snel geen verschil zien met je vorige (wat misschien een voordeel kan zijn?)

Ik volg, de XF Sportbrake is eigenlijk best zeldzaam. En toch: alhoewel ik niet graag in de massa verdrink, zou ik er niet om malen om met een "identieke" auto rond te rijden als voorheen. Ik heb er geen baat bij (jaloerse klanten o.i.d.) dat "niemand het ziet", maar toch. Ik vind het geen nadeel. En vooral: de looks van die LCI F11 (kleur/interieur, Luxury Line, LED, velgen) vind ik echt awesome :inlove: 

Quote

maar ik zou vooral de comfortstoelen missen... Als je veel lange ritten doet toch wel een must vind ik op een 5. 

Awel: ik weet het niet. Sure: die comfortzetels zijn subliem. 'k Heb ze nu ook en ze zijn werkelijk fantastisch. Maar zijn de sportstoelen in de '5 dan zo veel minder goed? Ik weet het niet, heb ze nooit bewust/tegoei kunnen testen.

Kunnen @WoKe en @Wax-it.be hier even getuigen? Vooral Wax-it.be zal waarschijnlijk wel kunnen vergelijken met comfortzetels... Als ik me niet vergis had @msxx de gewone zetels in zijn vorige (F11), correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

Was 'ie maar zonder Black Pack geweest. :cry:  Aero Pack met wat chroom vind ik zo veel knapper:

jaguar-xf-sportbrake-6_0.jpg?itok=War7VV

Zelfs de zwarte ruiten deren me dan niet.

Even zoeken of ik dat zelf makkelijk kan swappen...

nooit begrepen waarom die D stijl in het zwart moest bij dit model, idem als bij de XJ

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Stabilo Boss zei:

nooit begrepen waarom die D stijl in het zwart moest bij dit model, idem als bij de XJ

Ik zou dat nog durven laten spuiten in koetswerkkleur. :oops: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ooit nog bekeken zo'n Jaguar maar kon me niet over het MEGALELIJKE interieur en dashboard/ ice die op niks trekt zetten. Qua exterieur en motor wel ok. Onderstel heb k ook liever BMW. Die 530d is wel een mooi exemplaar. Ik zou die 530d dus nemen, ook kan je die Jag binnen x aantal jaar wss weggeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, gTa said:

Ik volg, de XF Sportbrake is eigenlijk best zeldzaam. En toch: alhoewel ik niet graag in de massa verdrink, zou ik er niet om malen om met een "identieke" auto rond te rijden als voorheen. Ik heb er geen baat bij (jaloerse klanten o.i.d.) dat "niemand het ziet", maar toch. Ik vind het geen nadeel. En vooral: de looks van die LCI F11 (kleur/interieur, Luxury Line, LED, velgen) vind ik echt awesome :inlove: 

Awel: ik weet het niet. Sure: die comfortzetels zijn subliem. 'k Heb ze nu ook en ze zijn werkelijk fantastisch. Maar zijn de sportstoelen in de '5 dan zo veel minder goed? Ik weet het niet, heb ze nooit bewust/tegoei kunnen testen.

Kunnen @WoKe en @Wax-it.be hier even getuigen? Vooral Wax-it.be zal waarschijnlijk wel kunnen vergelijken met comfortzetels... Als ik me niet vergis had @msxx de gewone zetels in zijn vorige (F11), correct?

Comfortstoelen zijn zeker beter voor lange ritten, maar met mijn postuur vind ik de sportzetels eigenlijk ook perfect. Mijn collega daarintegen kan maar geen goeie posititie vinden erin en krijgt zelf slapende benen na verloop van tijd. Dus het hangt af van persoon tot persoon denk ik.

Ik zou bij een nieuwe weer voor de sportstoelen gaan in alcantara :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En om even te antwoorden op de initiële vraag.

5 all the way! Onlangs met een XF gereden (toegegeven in 4cil) maar dat verschil in rijden was toch wel ERG groot tov de mijne. Het enige wat ik onlangs reed dat in de buurt komt en misschien zelf overtreft is de nieuwe E. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid