Ga naar inhoud

Comfy blauwe grote break met zespitter diesel: 530d vs. XF S


gTa

Kies, snel!  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Kies, snel!

    • de klassiek donkerblauw/oyster BMW 530d [Luxury Line]
    • de sportief donkerblauw/ivory Jaguar XF S Sportbrake [Aero Pack + Black Pack + R Sports seats]


Aanbevolen berichten

Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor de F11. Heb er nochtans nooit mee gereden of in meegereden (M550d buiten beschouwing gelaten). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Jag wordt toch langzaamaan wat ouder.  Herverkoopwaarde (voor zoverre van toepassing) zal nog lager zijn dan van een goed-gekilomeetreerde 5.  Multimedia is echt pokketraag.

Sportzetels vind ik persoonlijk beter dan de comfortzetels (die dan nog eens aan de knieruimte achteraan vreten), zetelventilatie ken ik niet, dus zou dan ook niet missen.

Maar aan de andere kant : een Jaguar blijft een Jaguar, en dat is iets anders dan de zoveelste BMW 5 Touring.   Moet je daarop je keuze echter baseren ?  Ik zou het niet doen.  Een Lexus of Infinity is ook 'iets speciaals', maar dat zou ik ook niet meteen op de oprit willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jag heeft een mottig interieur, verder wel leuk. BMW is de perfecte config maar afwisseling van spijs doet eten. Ik zou daarom zoeken naar een cls sb, zo een knappe statige auto, als je die in een config vindt zoals je twee vb'en heb je een prachtige auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

Ik volg, de XF Sportbrake is eigenlijk best zeldzaam. En toch: alhoewel ik niet graag in de massa verdrink, zou ik er niet om malen om met een "identieke" auto rond te rijden als voorheen. Ik heb er geen baat bij (jaloerse klanten o.i.d.) dat "niemand het ziet", maar toch. Ik vind het geen nadeel. En vooral: de looks van die LCI F11 (kleur/interieur, Luxury Line, LED, velgen) vind ik echt awesome :inlove: 

Awel: ik weet het niet. Sure: die comfortzetels zijn subliem. 'k Heb ze nu ook en ze zijn werkelijk fantastisch. Maar zijn de sportstoelen in de '5 dan zo veel minder goed? Ik weet het niet, heb ze nooit bewust/tegoei kunnen testen.

Kunnen @WoKe en @Wax-it.be hier even getuigen? Vooral Wax-it.be zal waarschijnlijk wel kunnen vergelijken met comfortzetels... Als ik me niet vergis had @msxx de gewone zetels in zijn vorige (F11), correct?

Klopt, standaardstoelen! 

Niets te klagen.

Als ik mag kiezen: sportstoelen in alcantara!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op de poll in te gaan, voor mij zou er een prijsverschil van 4 a 5k moeten zijn vooraleer ik de Jag zou prefereren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel de Jag minder grijze-muis is (zeker een pluspunt) lijkt het totaalpakket van de vijf veel aantrekkelijker.

Het interieur van de 5 is veel knapper, vind ik. Ik heb geen ervaring met beide motoren, maar de 30d zal algemeen toch niet veel 'slechter' zijn dan de V6 van de Jag?

 

De CLS sb is èn knapper dan beide wagens èn (veel) minder grijze-muis. Eens deze in overweging wordt genomen is mijn keuze, denk ik, snel gemaakt. Heb je daar geen haarbare voorbeelden van?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat ik tout court voor BMW zou kiezen, maar het interieur van de Jag is/lijkt erg gedateerd (zeker ICE). 

Qua exterieur zou ik de Jag boven de BMW plaatsen indien hij inderdaad over wat meer chrome zou beschikken, maar dat lijkt me wel op te lossen achteraf. De config van de BMW is veel beter in evenwicht, ik zou er persoonlijk niets aan veranderen.

Rijgedrag ga ik me niet over uitspreken, nog nooit met 1 van de 2 zelf gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, vince522 zei:

Het is niet dat ik tout court voor BMW zou kiezen, maar het interieur van de Jag is/lijkt erg gedateerd (zeker ICE). 

Qua exterieur zou ik de Jag boven de BMW plaatsen indien hij inderdaad over wat meer chrome zou beschikken, maar dat lijkt me wel op te lossen achteraf. De config van de BMW is veel beter in evenwicht, ik zou er persoonlijk niets aan veranderen.

Rijgedrag ga ik me niet over uitspreken, nog nooit met 1 van de 2 zelf gereden.

Idem.

Touchscreen en kwaliteit van de knopjes was bij de XE een afknapper, zal bij een oudere XF niet beter zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tom Bentley zei:

Zou wel blijven zoeken naar een CLS SB.

En weet niet hoe het zit van prijzen, maar een 6GC lijkt mij zo'n "witte raaf".

een 6gc valt toch direct af, wegens niet vergelijkbaar qua koffer.

voor de rest geef ik je wel gelijk en zou ik nog wat verder zoeken achter een CLS SB.

zet die 3 op een rijtje en ik ga direct voor de ster (oké komt dubbel over :D )

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn beste maat heeft zo een XF S, zeer knap in het donkergroen met bruine zetels . Ik heb er nog niet superveel mee gereden, maar in vergelijking met mijn pa zijn 330d vond ik de motor iets voller, maar qua weggedrag was de 3 logischerwijs wel agieler. De jag zijn comfort daarentegen was wel klasses hoger, voelt meer als een slee en ik vind die stoelen overigens heerlijk zitten. De motor heeft enorm veel koppel en dat voel je , verliest makkelijk grip als je hem op zijn staart trapt. Banden gaan er dan ook vlot door. De enigste afknapper voor mij zou zijn dat het interieur wat gedateerd oogt. Ik vind in dit geval de keuze enorm moeilijk, aangezien ik fan ben van de F11 zeker in zo een mooie configuratie. Wel denk ik dat de Jag meer rijplezier gaat geven en hij is ook toch wel een pak sneller als de 530d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Opel-/wohnmobil-dealer die de Jagd verkoopt wil mijn huidige niet overnemen. Voor mij belangrijk want een 3-liter van 240k km verpatsen in België lijkt me niet minettes. 

BMW net live bekeken, getest en bod gedaan. We zitten nog 1k van elkaar af (op overname van mijn huidige), hij contacteert mij dinsdag of woensdag als hij zijn marchands te pakken heeft gekregen. 

Sportstoelen zitten heerlijk, precies zoals ik mijn comfortzetels afstel. Ik kan volledig leven met de config, zelfs met de standaard zwarte interieurlijsten. 

Opnieuw ervaren hoeveel moderner een F11 rijdt dan een E61, miljaar <3

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, gTa zei:

De Opel-/wohnmobil-dealer die de Jagd verkoopt wil mijn huidige niet overnemen. Voor mij belangrijk want een 3-liter van 240k km verpatsen in België lijkt me niet minettes. 

BMW net live bekeken, getest en bod gedaan. We zitten nog 1k van elkaar af (op overname van mijn huidige), hij contacteert mij dinsdag of woensdag als hij zijn marchands te pakken heeft gekregen. 

Sportstoelen zitten heerlijk, precies zoals ik mijn comfortzetels afstel. Ik kan volledig leven met de config, zelfs met de standaard zwarte interieurlijsten. 

Opnieuw ervaren hoeveel moderner een F1 rijdt dan een E61, miljaar <3

Proficiat!

Ik kan me niet voorstellen dat die €1k nog roet in 't eten gaan gooien :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de BMW Comfortstoelen had gehad had ik die gekozen omdat het een geweldige auto is.

Maar liever een Jaguar dan een BMW zonder comfortstoelen :oops: ik ga anders iedere keer instappen en denken 'jammer, geen comfortstoelen'. En de kans dat je, gezien je serieus twijfelt tussen beiden gaat denken iedere keer 'jammer dat ik de BMW niet heb gepakt' is volgens mij een pak kleiner

Wel positief verrast (tot op heden) van het waardebehoud van die Jaguar, ik had die een pak goedkoper verwacht dan de BMW

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah, Jag staat 15% te duur (ook al heeft hij maar 80k km, niet vergeten dat dat een kar is van 91k ticker price), heb al mondeling akkoord voor 23,5 maar 500 moeten er voor mij nog af (23k max terwijl ik 22k eigenlijk een goeie prijs vind) én ik wil de mijne overlaten, 8k minimum. Geen idee of ik mijn slag thuis haal. 

Sportzetels zitten verrassend goed, was er bang van maar compleet onterecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CLS shooting brake had ik ook erg graag gehad maar is toch nog een hele dot duurder tenzij tegen de 200k km (wat een Benz wel beter verdraagt dan een BMW). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bt. zei:

Proficiat!

Ik kan me niet voorstellen dat die €1k nog roet in 't eten gaan gooien :D

Toch wel. Er zijn 8 ziljard auto's te koop en ik moét deze niet kopen. Hij wil hem kwijt en mijn bod is fair. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, gTa zei:

Toch wel. Er zijn 8 ziljard auto's te koop en ik moét deze niet kopen. Hij wil hem kwijt en mijn bod is fair. 

Had je vorige keer geen xdrive en diesel 'moeten' nemen omdat je geen betere vond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Geezer zei:

Had je vorige keer geen xdrive en diesel 'moeten' nemen omdat je geen betere vond?

Yep. Njah nee xDrive moest niet (er waren meer rwd te vinden toen) maar wist niet beter. 

Nu specifiek de rwd voorkeur gegeven. 

Een 535i hoeft niet. Proefgereden en wat teleurgesteld: benzine is nul meerwaarde want je hoort de motor niet, eventueel surplus aan Laufkultur niet te bespeuren, doet maar 1000 a 1500 tpm méér en voelt daar wat meer uitgewrongen aan. Diesel is in dit segment gewoon té goed. 

Enige 535i die me echt interesseerde moet 30k kosten, heeft 141k km, zwart intérieur en is xDrive. Njah nee dank u, dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je niet verder zoeken naar een CLS SB?

Zie toch mooie exemplaren voor die prijs en lijkt mij het perfecte huwelijk tussen de shtijl van die Jag en de degelijkheid van een Duitse auto. 

Echt een schitterende verschijning op de baan en nog specialer dan die XF SB imo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.ebay.de/itm/BMW-F01-F04-F07-F10-F11-Vordersitze-Komfortsitze-Sitze-Leder-NAPPA-ERW-OYSTER/231982064421?hash=item3603356325:g:dbkAAOSwNuxXY8WH

komfortsitze zijn te vinden mochten de stoelen tegenvallen in gebruik en de sportzetels moet je toch wel aan iemand kunnen slijten zonder veel verlies te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfecte spec, die F11! :inlove: Deze (knappe) velgen zie je echt nooit, geen getinte ramen, de juiste opties en kleurencombo. Klassiek/tijdloos, en toch wel enkele 'verplichte' sportieve touches dankzij de velgen, zwarte dakhemel, schakelpaddles en sportzetels. Blijft een bloedmooie break. En deze heeft dan nog 1 van de beste dieselmotoren ooit. Die mag je niet laten staan...

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Jag is ook zeer knap, al mist dit exemplaar wat chroom rond de ramen.

Hij zal vermoedelijk ook iets lichtvoetiger en directer rijden dan de 5?

Jammer dat het dashboard zo mottig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Ambi zei:

Mijn beste maat heeft zo een XF S, zeer knap in het donkergroen met bruine zetels . Ik heb er nog niet superveel mee gereden, maar in vergelijking met mijn pa zijn 330d vond ik de motor iets voller, maar qua weggedrag was de 3 logischerwijs wel agieler. De jag zijn comfort daarentegen was wel klasses hoger, voelt meer als een slee en ik vind die stoelen overigens heerlijk zitten. De motor heeft enorm veel koppel en dat voel je , verliest makkelijk grip als je hem op zijn staart trapt. Banden gaan er dan ook vlot door. De enigste afknapper voor mij zou zijn dat het interieur wat gedateerd oogt. Ik vind in dit geval de keuze enorm moeilijk, aangezien ik fan ben van de F11 zeker in zo een mooie configuratie. Wel denk ik dat de Jag meer rijplezier gaat geven en hij is ook toch wel een pak sneller als de 530d.

Ik heb er al 2 uit Duitsland naar België gehaald en heb met die 2 karren samen een kleine 10k km gebold, dus ik ken de XF S behoorlijk goed. De laatste is ook een groene, trouwens. :D Heerlijke kleur. Vandaag nog 120 km mee gebold.

De XF S is nauwelijks of niet sneller dan een F11 530d (rwd). Ik weet goed hoeveel sneller een XF S is dan mijn 530xd (E61) en vandaag kon ik vaststellen dat een F11 530d ongeveer in dezelfde mate sneller is als de mijne. Ik zet de F11 530d (rwd) en de XF S Sportbrake dus op dezelfde hoogte - verschillen zullen hooguit detailverschillen zijn. De Jag heeft 20 pk meer en 40 Nm, dat is niet zo heel veel ... en de Jag weegt ook een 150-tal kg meer dan de '5.

Blijkt dat ook zeperfs dat zo ziet. Helaas is de RWD F11 530d niet te vinden dus hierbij even de vgl tussen een Sportbrake 3.0D S met 8-traps automaat en een F10 (berline) 530d met ZF 8HP: http://www.zeperfs.com/en/duel4435-3280.htm. Klein voordeel voor de BMW, wat dus bij een touring een dead even vergelijk of hier en daar een minuscuul voordeel voor de Jag zal geven. "Een pak sneller" -> lijkt me dus van niet.

image.png.a8aef606faf3318dbeea6ec6a5efab32.png

Door vandaag back to back met een XF S (berline) en de 530d (F11) te rijden viel me op hoe dicht ze bij elkaar aanleunen qua comfort, baanvastheid e.d. Stuurgevoel is volledig anders (overbekrachtigd bij de Jag, je hebt vaak stuurcorrecties nodig op de autostrade), ophangings-/rol-/geluidscomfort is verdomd quasi identiek. Opmerkelijk.
Een XF is altijd al een levendige auto geweest, laat zich echt goed 'spelen' tot zelfs zwijnen toe. Levendige achteras die makkelijk los te krijgen is (lift off). Gripverlies bij accelereren heb ik nooit last van, ik "sprint" nauwelijks tot nooit aan lage snelheden of uit stilstand. Hernemingen op autostrade des te meer.

 

Het interieur van de XF is al sinds dag één een serieuze afknapper voor mij - heb dat altijd zo gezegd (tot grote frustratie van XF first adopters die me dat op autoforum toen héél erg kwalijk namen). De ICE is inderdaad verouderd - geen vergelijk met dat van de BMW.

Meer rijplezier bij de Jag, ik denk het dus niet. Ze liggen dicht in elkaars buurt, ik vermoed met een beetje voorsprong voor de '5.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid