Ga naar inhoud

2019 Volvo V60


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

On 23/2/2018 at 4:44 PM, msxx said:

In verhouding redenerend kan dat de inhoud zijn zonder afdekzeil, dus tot het dak toe gestapeld.

Maar weinig relevant...

Kan, maar nog nooit zo zien uitgedrukt worden dus idd niet relevant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Phil zei:

Aisin normaal gezien.

Dacht dat ZF geen automatische boîte voor dwarsgeplaatste motoren maakt? (edit: blijkbaar wel 4-traps/CVT en recenter 9-traps, maar dus geen 8-traps)

Hmm, dan wil ik er toch zeker eerst eens mee gereden hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Mooie auto.

 

Hopelijk werkt die boite beter dan die van ZF aan lage snelheden :sick:

Werkt met deze temperaturen in "slipmodus" tot een bepaalde bakolie-temperatuur. Dus zachter dan dat kan een boite niet zijn :lolz:

Je voelt hem dan ineens locken als de temperatuur bereikt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Mooie auto.

 

Hopelijk werkt die boite beter dan die van ZF aan lage snelheden :sick:

Wat doet de ZF mis dan?

2 minuten geleden, Avantus zei:

Werkt met deze temperaturen in "slipmodus" tot een bepaalde bakolie-temperatuur. Dus zachter dan dat kan een boite niet zijn :lolz:

Je voelt hem dan ineens locken als de temperatuur bereikt is.

Dat is afschuwelijk. Meer gas = meer slip, tot je echt teveel gas geeft en dan heb je het gevoel hem te mishandelen. Echt complete afknapper. (heb 200.000km met Aisin 6-traps gereden en heb er nooit aan kunnen wennen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Avantus said:

Werkt met deze temperaturen in "slipmodus" tot een bepaalde bakolie-temperatuur. Dus zachter dan dat kan een boite niet zijn :lolz:

Je voelt hem dan ineens locken als de temperatuur bereikt is.

Heeft niks met temperatuur te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heeft niks met temperatuur te maken.

Verklaar?

Bij de aisin 8 traps bij PSA iig wel.

Bij bv 15°buitentemp doet ie dat niet, of zeeeer kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, msxx said:

Wat doet de ZF mis dan?

Onder de 20km/h is dat echt rommel. Je kan er alleen als een bompa of als een halve malloot mee rijden, ertussen kan hij niet.

Je vertraagt tot bijna stilstand om te kijken of er geen verkeer afkomt, dan zet je terug aan (auto in D). Dan kan je:

- heel langzaam gas geven en dan bol je heel rustig weg, zoals een bompa, maar dat is niet altijd gewenst (als je bv niet ver kan zien en je wil dus snel oversteken)

- veel gas geven en er als een malloot vandoor gaan, maar dat vinden je passagiers niet tof

- "matig sportief" vertrekken, en dan krijg je je toeren die omhoog gaan, de auto die langzaam op gang komt en dan ineens denkt "allez kom, we zijn ermee weg", gevolgd door een snok alsof de boel ineens koppelt en plotsklaps trekt hij een pak harder op.

Ik zou het eens moeten filmen. 't is om onnozel van te worden in verkeer met veel (bijna) stop and go. Je kan NIET smooth rijden voor je passagiers, en de lag op je gaspedaal, OMG ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, msxx zei:

Wat doet de ZF mis dan?

Dat is afschuwelijk. Meer gas = meer slip, tot je echt teveel gas geeft en dan heb je het gevoel hem te mishandelen. Echt complete afknapper. (heb 200.000km met Aisin 6-traps gereden en heb er nooit aan kunnen wennen)

Is puur opwarmstrategie van de boite, dus tot daar te begrijpen. Maar uiteraard is het vrij elastiek achtig :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Onder de 20km/h is dat echt rommel. Je kan er alleen als een bompa of als een halve malloot mee rijden, ertussen kan hij niet.

Je vertraagt tot bijna stilstand om te kijken of er geen verkeer afkomt, dan zet je terug aan (auto in D). Dan kan je:

- heel langzaam gas geven en dan bol je heel rustig weg, zoals een bompa, maar dat is niet altijd gewenst (als je bv niet ver kan zien en je wil dus snel oversteken)

- veel gas geven en er als een malloot vandoor gaan, maar dat vinden je passagiers niet tof

- "matig sportief" vertrekken, en dan krijg je je toeren die omhoog gaan, de auto die langzaam op gang komt en dan ineens denkt "allez kom, we zijn ermee weg", gevolgd door een snok alsof de boel ineens koppelt en plotsklaps trekt hij een pak harder op.

Ik zou het eens moeten filmen. 't is om onnozel van te worden in verkeer met veel (bijna) stop and go. Je kan NIET smooth rijden voor je passagiers, en de lag op je gaspedaal, OMG ...

:shock:

Laat daar eens naar kijken, of nieuwere/betere software flashen?  Dat lijkt me echt niet normaal.

Ik heb identiek dezelfde boite in mijn auto en die schakelt altijd boterzacht en perfect, ook aan lage snelheden bij normaal gas geven (niet bompa, niet sportief).

Er moet echt wel verschil zitten tussen die bakken (zelfde merk en type) in software, want wat @Rabbit bv schrijft over z'n 8HP in zijn F11 520d kan ik ab-so-luut niet bevestigen in mijn 530d. None whatsoever. :oops: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, gTa zei:

:shock:

Laat daar eens naar kijken, of nieuwere/betere software flashen?  Dat lijkt me echt niet normaal.

Ik heb identiek dezelfde boite in mijn auto en die schakelt altijd boterzacht en perfect, ook aan lage snelheden bij normaal gas geven (niet bompa, niet sportief).

Er moet echt wel verschil zitten tussen die bakken (zelfde merk en type) in software, want wat @Rabbit bv schrijft over z'n 8HP in zijn F11 520d kan ik ab-so-luut niet bevestigen in mijn 530d. None whatsoever. :oops: 

Ik blijf erbij: sinds gisteren is ie weg en miljaar wat schakelt dat bescheten zeg in vergelijking met die Alpina. Toegegeven mijn schoonpa zijn 518 doet het niet. Die schakelt ook goed maar no way zo smooth als de D3.

Wat fuel beschrijft herken ik 200%. Die 5 begon dan nog eens te kreunen van jewelste met zijn 4 pitter geratel. Een maat van me die met een x5 40e rijdt bemerkte het zelf op: over een snelheidsdrempel rijden was per definitie een versnelling afkomen en “huuuu” @ 3k rpm.

Toegegeven: ware mijn 5 een 530d geweest, ik reed er misschien wel nog mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ik wil gerust @ir_fuel eens met de mijne laten rijden. Kan me niet voorstellen dat je dat gedrag bij de mijne zo zal ervaren. Enkel bij herhaaldelijk tussen 10-30km/h rijden, ergo aanschuiven/filerijden, dan is het niet perfect. Maar zeker niet oncomfortabel voor passagiers.

Maar als ik wat ruwer gereden heb dan schakelt en reageert hij ook duidelijk lomper. Dus als dat jouw standaard rijstijl is, dan zal hij ook merkelijk minder zacht schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit echt op die 20km/h grens. Vandaag nog op gelet en zolang je erboven blijft is er echt niks op aan te merken. Ik zou eens een paar gopro's in de auto moeten hangen (pedalen, toerenteller + snelheid, voorruit) en een filmpje maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ir_fuel @brjefs:

Probeer dit eens.

- Put the power on but do not start the engine.
- Floor the throttle for 30-60 seconds
- Keep the throttle to the floor and put the power OFF
- Release the throttle and wait 2 minutes.

During the 2 minutes you should feel or hear some kind of mechanical sound. That should tell you the reset is complete. Its resetting the computer on you driving (throttle) habit/style.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Rabbit zei:

Ik blijf erbij: sinds gisteren is ie weg en miljaar wat schakelt dat bescheten zeg in vergelijking met die Alpina. Toegegeven mijn schoonpa zijn 518 doet het niet. Die schakelt ook goed maar no way zo smooth als de D3.

Wat fuel beschrijft herken ik 200%. Die 5 begon dan nog eens te kreunen van jewelste met zijn 4 pitter geratel. Een maat van me die met een x5 40e rijdt bemerkte het zelf op: over een snelheidsdrempel rijden was per definitie een versnelling afkomen en “huuuu” @ 3k rpm.

Toegegeven: ware mijn 5 een 530d geweest, ik reed er misschien wel nog mee.

Absurd. (Ik zeg niet dat ik je niet geloof - au contraire.)

Die ZF 8HP in mijn auto (135k km ondertussen en nog nooit een onderhoud gehad) schakelt werkelijk altijd en overal bo-ter-zacht. Minstens even zacht dan de bak van de 3 Alpina's waar ik de voorbije tijd mee reed. In Sport geen kloppen, bij het aanschuiven geen vertraging of onhandig "(ont)koppelen", en bij normaal rijden (van zachtjes tot aanvaardbaar sportief) voel je de schakelovergangen niet. Niet een beetje, niet quasi niet: niet.

De ZF 6HP in mijn vorige auto was nog (zeer) goed en schakelde verdomd zacht, vergeleken met de versies in andere auto's (soms met veel minder km), maar dit hier (8HP in mijn huidige) is gewoon een anderhalve generatie en comfortniveau beter. Werkelijk sans défaut.

Heb de 8HP ook zo ervaren in andere auto's (BMW en Jaguar), eigenlijk. Maar heb ook al nukkig schakelende bakken ervaren. Of dat aan de software, of aan de mechaniek, of aan het toeval, of aan de rijstijl van de gebruiker(s), of aan slijtage ligt :  beats me. :oops: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid