Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

En idd die CrossClimate+ van Michelin is in jouw maten alleen vooraan als ZP (Zero Pressure) te krijgen.

Edit: nu, ik vond een '1 altijd leuker rijden met squared setup dan staggered. 225 op je achtervelgen gaat misschien wel wat getrokken staan, maar valt te overwegen, of niet voor jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gTa zei:

En idd die CrossClimate+ van Michelin is in jouw maten alleen vooraan als ZP (Zero Pressure) te krijgen.

Edit: nu, ik vond een '1 altijd leuker rijden met squared setup dan staggered. 225 op je achtervelgen gaat misschien wel wat getrokken staan, maar valt te overwegen, of niet voor jou?

Ik heb op mijn M135i zowel squared als staggered setups gereden en squared is wat speelser (logisch ook). Staat op de standaard velgen niet te getrokken, optisch verschil is zeer beperkt.

Geen ervaring met all season banden maar Michelin PA4 smolt in ieder geval in alle omstandigheden als sneeuw voor de zon (:lol: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, gTa said:

En idd die CrossClimate+ van Michelin is in jouw maten alleen vooraan als ZP (Zero Pressure) te krijgen.

Edit: nu, ik vond een '1 altijd leuker rijden met squared setup dan staggered. 225 op je achtervelgen gaat misschien wel wat getrokken staan, maar valt te overwegen, of niet voor jou?

Ik rijd momenteel met 225 rondom. Is de winterset. Kan dus perfect (zit op mijn originele velgen).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn M135i zowel squared als staggered setups gereden en squared is wat speelser (logisch ook). Staat op de standaard velgen niet te getrokken, optisch verschil is zeer beperkt.
Geen ervaring met all season banden maar Michelin PA4 smolt in ieder geval in alle omstandigheden als sneeuw voor de zon ([emoji38] )
Dit...
Ik heb die nu ook liggen als winterset en zullen ook aan vervanging toe zijn. Heel benieuwd dus naar jullie research en bereid om ook voor zoiets te kiezen ipv echte winterset...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze research is bijzonder beperkt, hé.

"Mijn ogen gingen open" na het zien van een video van die UK peet die banden test, echt fan van z'n kanaal en aanpak.

Enkele quotes van eigen posts uit het winterbandentopic:

  

Op 18/2/2020 om 10:52, gTa zei:

Wel, ik ben ook al lang van hetzelfde gedacht ... vooral op basis van wat ik las of zag in bandentests (magazines, online, ...) maar de laatste tijd lees ik toch steeds vaker tests en meningen die die stelling nuanceren.

In den beginne van de all season banden was dat mossel noch vis, een zuivere compromisband. Niet goed in de zomer, niet goed in de winter, dus "nooit goed" maar ook nooit echt "slecht" (zoals brolbanden van sommige B- en de meeste C-merken dat quasi altijd zijn). Maar er zijn nu toch al een 10- tot 15-tal tal jaar ervaring & ontwikkeling verstreken en blijkbaar worden die all seasons wel beter en beter.

Ik bekeek onlangs een test op Youtube (die Brit die vergelijkende tests van o.m. verschillende maten van dezelfde band op dezelfde auto doet, of verschillende types (winter/allseason/zomer) band van dezelfde maat op dezelfde auto in diverse omstandigheden, ...) en daar was de conclusie dat voor regio's met ultra-zachte winters (zoals wij hier, zo dicht bij de zee) de nieuwste all season band duidelijk de betere "winterband" is dan een echte winterband. Die nieuwste all seasons bieden duidelijk meer grip en zijn communicatiever dan echte winterbanden op elke ondergrond behalve sneeuw en ijs (en dat hebben wij hier omzeggens nooit).

Ik las in Auto Motor und Sport hierover (onlangs nog, geen 3 maanden geleden) dat diverse instanties in Duitsland (zoals Dekra en de TÜV en zo) samen met de wetgever aan 't kijken zijn om die all seasons ook "legaal" te maken in winterse omstandigheden (nu hebben die meestal geen sneeuwvlok-symbool staan en voldoen ze dus niet aan de winterbandenplicht die er geldt).

Ik zoek zo meteen even die Youtube-test op en kijk of ik iets online kan vinden van die evolutie in Duitsland mbt all seasons en winterbandenplicht.

 

Op 18/2/2020 om 10:54, gTa zei:

test van die 7°C-regel (klopt die of is het 3° of 5° of 10°)
+ de 3 types band tegenover elkaar (winter/allseason/zomer)
+ in verschillende omstandigheden

 

Vond ik best interessant én qua conclusie eigenlijk verrassend!

 

Op 18/2/2020 om 11:32, gTa zei:

Wat screenshots voor de TLDR-crew :D :

 

(1) remmen op nat wegdek

  • 80-5 km/u
  • nat wegdek
  • verschillende temperaturen
  • 5 types band (zomer, zomer-biased all season, winter-biased all season, euro winter, nordic winter)

1189484519_2020-02-1811_01_04-Clipboard.jpg.48da12a8374718128fc8eadace1dafee.jpg

conclusie bij 't nat remmen: de zomerband is vooral bij 2°C en ook nog bij 7°C duidelijk minder goed dan winter en all season, zelfs bij 10°C remmen beide types all season op 't nat nog beter af dan de zomerband, pas vanaf 15°C wordt de zomerband de beste en dan nog is het verschil met de beide all seasons zeer klein

 

(2) handlingparcours op sneeuwdek

geen verrassingen hier:

1845160971_2020-02-1811_04_46-Window.jpg.da592bea9b4c0a67c53a1a905a776700.jpg

Aangezien we 't hier quasi nooit voor hebben, in Vlaanderen, ga ik even snel voorbij aan dit onderdeel. Niettemin: de prestaties van zomerbanden op sneeuw en ijs zijn radicaal slechter dan van winterbanden en zélfs tov all seasons. (Maar nogmaals: geen verrassing.)

Hierin ligt ook dé grote troef van de nordic winterbanden (en ze komen in de cijfers onvoldoende naar voor): prestaties (op alle vlak) op zeer koude, besneeuwde ondergrond. Hoe kouder en hoe gladder, hoe méér ze 't beter doen dan al de rest. In de rondentijden is het onvoldoende zichtbaar hoeveel neutraler en beter beheersbaar ze zijn dan de euro-winterbanden. En op ijs (zoals ze in scandinavië regelmatig voor hebben, black ice) is het verschil nog zo veel groter. (Eén bandentype zit niet in deze test, nl. "studded winter": spikes.)

 

(3) remmen op droge ondergrond

2066340356_2020-02-1811_27_21-Window.jpg.a35dd9c4a1579ad4b0348c00fe08e1ad.jpg

Bij 't remmen op droge ondergrond blijkt de zomerband wel altijd de beste, zelfs bij vriestemperaturen.

Maar: het verschil met zomer-biased all seasons (die veel beter doen bij 't nat remmen en ook duidelijk beter op sneeuw/ijs, mocht dat eens voorvallen) is quasi onbestaande. En van zodra het "koud" wordt (voor ons Vlaanderlandje, dus 2°C en minder) is het verschil met alle all seasons ook gering tot (bij vriestemperaturen) onbestaande.

Belangrijker conclusie is dat de all seasons het bij "onze" temperaturen beter doen dan de winterbanden. Het verschil tussen all seasons en winterbanden is groter dan tussen zomerbanden en all seasons.

 

 

 

 

Dit is natuurlijk maar één test ... maar ergens heb ik wel vertrouwen in de aanpak en de conclusie. Ik zie in deze test geen merk-tegen-merk testresultaten, maar wel type-vs-type resultaten dus eventuele merkbelangen spelen veel minder mee. Je zou kunnen aanbrengen dat de bandenmerken nu meer all seasons willen verkopen en ze op die manier de test hebben proberen beïnvloeden ... maar ik zie niet in dat ze iets waaraan ze minder verdienen (één set banden ipv twéé sets banden) gaan promotoren.

Samenvatting:

Diene Jonathan van TyreReviews.co.uk stelt dus: als je "onze" winters bekijkt (Vlaanderen, met gemiddelde temperaturen van 6°C (nacht) en 9°C (dag), waarbij ongeveer 60% van de tijd op droog (of vettig) wegdek gereden wordt en 40% op nat wegdek), dan hebben wij hier weinig reden om een echte (euro-)winterband te leggen. De all seasons doen eigenlijk alles beter dan de winterbanden, behalve op sneeuw en ijs.

Klein nadeel: die enkele uitzonderlijke ochtenden waar er sneeuw/ijs ligt ben je iets beter af met winterbanden, maar all seasons doen het dan nog altijd goed (en véél beter dan zomerbanden).

Groter nadeel: op de occasionele skivakantie (waarbij je door winterbandenplicht-landen moet) ben je momenteel nog altijd niet in orde met all seasons (want de meeste hebben nog geen sneeuwvlok-symbool dacht ik). Ook mensen die steilere hellingen moeten doen (boerenbaantjes in de Vlaamse Ardennen b.v.) als het eens uitzonderlijk gesneeuwd of zwaar geijzeld heeft, zullen wel nog baat hebben bij een winterband tov een all season, maar opnieuw: het verschil tussen die twee is niet zo groot.

Aller-belangrijkste conclusie: élke band met een (gehele/gedeeltelijke) focus op grip in winterse(r) omstandigheden scoort duidelijk beter dan een zomerband, toch zeker op de veiligheidsgerelateerde nummers (remweg, in dit geval).

 

 

Aanvulling:

Een belangrijke nuancering (vind ik) bestaat er in dat het hier (behalve bij de snow handling) enkel over remweg ging. (Niet geheel waar: in de video spreekt hij ook over enkele andere omstandigheden, die evenwel niet gemeten zijn en dus niet in cijfers/conclusies naar voor komen.) Wij hechten ook nog aan andere zaken belang: feeling, weggedrag, zijdelingse grip, sportiviteit, communicatie e.d. Daar is niks getest.
Het kan wel eens goed zijn dat je alvast bij koude, droge omstandigheden nog altijd "beter" af bent met je zomer-sportband dan met een winterband. (Dit vooral dan als je spreekt over dezelfde bandenmaten.) Ik heb zelf (met PerformanceBox meetapparaat) ook getest: 225/40R18 zomerbanden vs 225/40R18 winterbanden, op m'n BMW '1, diezelfde dag, dezelfde weersomstandigheden, dezelfde weg (het "Ei" in Kortrijk) en ik had duidelijk beter communicatie en meer grip (zijdelings) met de zomerbanden; de rondentijden van dat "circuit" waren met best heel wat seconden beter op zomerbanden dan op winterbanden. Luchttemperatuur was toen 3 à 4°C, dus grondtemperatuur nog iets lager. En de weg lag wel iet of wat vuil/stoffig (niet vettig). Maar da's al lang geleden, misschien had ik toen niet de beste winterbanden, enz. (Is ook maar één test dus omzichtigheid geboden...)

 

Eigenlijk spreken de cijfers voor zich. Hier in Vlaanderen zijn wij tijdens onze "wintermaanden" eigenlijk veel beter af met een (steen)goeie all season (in dit voorbeeld: Michelin CrossClimate Plus) dan met een echte winterband.

I'm a believer. Sluit trouwens naadloos aan bij mijn eigen metingen (van een hele tijd terug) op m'n 120d met PerformanceBox, circuitje "Ei van Kortijk" afknallen op dezelfde dag, een rondje of 10 met winterrubber (18" op LSE-velgen) en daarna een rondje of 10 met zomerrubber (18" op diezelfde LSE-velgen), droog weer, koud (2 à 4 graden celsius). Daarbij waren die zomerbanden, in tegenstelling tot wat iedereen beweert, echt significant sneller en een heeel pak beter inzake communicatie en respons. Ik denk dat het Wooter was die hier ooit nog kwam beweren op zijn ik-duld-geen-tegenspraak-stijl dat dat onmogelijk was wegens te koud toen voor zomerrubber, dat minimaal 20 of zelfs 30 graden nodig heeft om goed te grippen ... njah, je moet maar eens met je zomerbanden wat bochtjes raggen in de winter en dan eens aan je banden voelen, da's properkes 30 graden zonder probs. :D 

Anyway: volgende keer dat ik zelf winterbanden kan kiezen, worden het die.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, en hierover:

"Ik las in Auto Motor und Sport hierover (onlangs nog, geen 3 maanden geleden) dat diverse instanties in Duitsland (zoals Dekra en de TÜV en zo) samen met de wetgever aan 't kijken zijn om die all seasons ook "legaal" te maken in winterse omstandigheden (nu hebben die meestal geen sneeuwvlok-symbool staan en voldoen ze dus niet aan de winterbandenplicht die er geldt)"

Toevallig online nog gezien, onlangs, dat de M+S-kentekening niet meer wordt aanvaard als winterband per 2024. Dus vanaf dan worden enkel banden met sneeuwvloksymbool als winterband aanvaard in Duitsland. Die CrossClimate Plus heeft die iig, de net nieuwe Continental AllSeasonContact ook. Ziet er dus goed uit.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, en hierover:
"Ik las in Auto Motor und Sport hierover (onlangs nog, geen 3 maanden geleden) dat diverse instanties in Duitsland (zoals Dekra en de TÜV en zo) samen met de wetgever aan 't kijken zijn om die all seasons ook "legaal" te maken in winterse omstandigheden (nu hebben die meestal geen sneeuwvlok-symbool staan en voldoen ze dus niet aan de winterbandenplicht die er geldt)"
Toevallig online nog gezien, onlangs, dat de M+S-kentekening niet meer wordt aanvaard als winterband per 2024. Dus vanaf dan worden enkel banden met sneeuwvloksymbool als winterband aanvaard in Duitsland. Die CrossClimate Plus heeft die iig, de net nieuwe Continental AllSeasonContact ook. Ziet er dus goed uit.
Iets waar ik ook al over dacht, moet toch aanvaard worden als je net op wintersport vertrekt.

Ik moet zeggen, er is hier een video gepasseerd vanuit een tunnel in alle mogelijke omstandigheden met een VW golf en de verschillende types banden, was ook wel duidelijk voor me
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, B3noît zei:

Iets waar ik ook al over dacht, moet toch aanvaard worden als je net op wintersport vertrekt.

Ik moet zeggen, er is hier een video gepasseerd vanuit een tunnel in alle mogelijke omstandigheden met een VW golf en de verschillende types banden, was ook wel duidelijk voor me

Da's die, yep.

Ze hebben het sneeuwvloksymbool!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/6/2020 at 10:49 PM, B3noît said:

Dit...
Ik heb die nu ook liggen als winterset en zullen ook aan vervanging toe zijn. Heel benieuwd dus naar jullie research en bereid om ook voor zoiets te kiezen ipv echte winterset...

Bij mij is de redenering:

- ik wil liever geen banden/wielen wisselen 2 keer per jaar (en de kosten doen voor extra velgen)

- het aantal winterse dagen waar die banden tot hun recht komen hier wordt elk jaar minder, MAARRR als het dan eens voorvalt wil je niet met je zomerbanden in de smurrie zitten sukkelen (1 keer meegemaakt, nooit meer)

- ik ben niet op zoek naar de ultieme grip, zolang het maar scheef gaat en dan is minder grip zelfs beter. Ga er niet mee tracken.

 

Als ik al geen klagen heb van mijn winterbanden bij 30 graden dan moet ik niet neuten over "steek ik nu een PSS of een PS4 of een PS4S, TWIJFEL!", allez ja :lol: 

 

Dus ik rijd nu die winterbanden compleet aan gort en dan komen er 225/40 CrossClimates onder.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, ir_fuel said:

Dus ik rijd nu die winterbanden compleet aan gort en dan komen er 225/40 CrossClimates onder.

Slimme zet. Binnenkort komt overigens de CrossClimate 2 eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 11/8/2020 om 18:51, tato zei:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/

ADAC heeft vandaag zijn test van all-seasons gepubliceerd.

Zo, dat is ontnuchterend :lolz: 

*BAF*

tl;dr

image.png.1f64e9d44159735f1d817538960789c5.png

En dan de overzichtstabel met de totaalscore, de beste staat links...

image.png.41e50153c670e21df7546ed9dfa0b4b2.png

Zelfs nog niet eens "bevredigend" (matige score), maar meteen "hakken over de sloot". Oh boy. 😕

 

 

Ik denk dat er echt zomer/winter mee rijden niet zo'n denderend idee is (maar ik wil fuel zijn redenering niet onderuit halen).
Voor mij zouden ze echt als winterband moeten dienen (winters hebben we hier toch quasi nooit, en indien toch dan zijn ze een pak beter dan zomerbanden).

't Jammere is dat ik geen specifieke testresultaten zie voor natte, koudere wegen. Dat is waar ze op moeten shinen, eigenlijk.

 

Toch op te volgen.... dit idee. 

 

Edit: ah, toet:

image.png.2c42ed898d277d4173dac831d4c57c34.png

image.png.3926e9e1e4b8d999b4206935e57a1bfa.png

Toch niet zo best, dus.

Vooral benieuwd naar nieuwe "all season vs. winterbanden" vergelijkende tests van de grote Duitse instanties/magazines.

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet binnenkort ook kijken voor nieuwe banden op mijn BMW. 

Ik twijfel om achteraan een band te leggen die iets minder grip (speelser) is in het nat, en vooraan een goede PS4.

Is dat aan te raden, welke band is dan aan te raden voor de achteras?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dit is wel extreem:

Screenshot 2020-08-13 at 09.07.50.jpg

Zot inderdaad...

Spijtig eigenlijk deze testresultaten...

Zoals gta het stelt; vergelijkende tests winters en allseasons voor wintergebruik zou ik graag vernemen. Net als hem is het ook puur voor wintermaanden om toch iets wat minder zwabberend in de natte 'tussendagen' te rijden (veelal dus altijd :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minutes ago, B3noît said:

Zot inderdaad...

Spijtig eigenlijk deze testresultaten...

Zoals gta het stelt; vergelijkende tests winters en allseasons voor wintergebruik zou ik graag vernemen. Net als hem is het ook puur voor wintermaanden om toch iets wat minder zwabberend in de natte 'tussendagen' te rijden (veelal dus altijd :p)

Dat zwabberen hebben mijn Pirelli Sottozero's toch een pak minder dan de Michelin Alpines.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/20/2020 at 10:13 PM, Wutputt said:

Heeft iemand ergens een review die Pirelli P Zero Corsa assimetrico's met Michelin Pilot Sport Cup 2's vergelijkt?

Dit is precies onmogelijk om te vinden. Heb tot nu toe zelf nog niets gevonden. Enkel binnen Michelin vergelijk tussen 4S en Cup 2.

Denk dat ik bij de aankomende achterbandenwissel bij de P Zero Corsa's ga blijven. Die zien dan wat meer af op circuit maar gebruik de auto uiteindelijk meer op de weg. En dan moet ik de voorbanden ook ni upgraden (die zijn nog niet aan vervanging toe).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wettelijk is er niks dat je verhindert om op de vooras ander merk/type te leggen dan op de achteras. Op dezelfde as moet wel alles identiek zijn (behalve DOT, uiteraard).

Maar ik zou 't ook niet doen. Die dingen zijn toch op elkaar afgestemd, uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/25/2020 at 10:12 PM, gTa said:

Wettelijk is er niks dat je verhindert om op de vooras ander merk/type te leggen dan op de achteras. Op dezelfde as moet wel alles identiek zijn (behalve DOT, uiteraard).

Maar ik zou 't ook niet doen. Die dingen zijn toch op elkaar afgestemd, uiteindelijk.

Zou ik ook nooit doen, zeker niet als het over een een andere compound of natweereigenschappen gaat. Dan verandert de balans serieus afhankelijk van de (weers)omstandigheden.

Leuke test (ok, wel extreem) hierover van die kerel van Tirereviews

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, geef die gast z'n video's gerust wat views, imo écht de moeite.
Er zouden zo meer van die kanalen moeten zijn - nog geen andere gevonden.
Z'n video's vertellen vaak wel enkel highlights en conclusions, de detailcijfertjes vind je op z'n site (if interested).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook fan, volg hem al enkele jaren. Heb zijn kanaal leren kennen toen hij opdook in een filmpje op het kanaal van Throttle House toen ze een E46 ombouwden tot een ‘trackcar’. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid