Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

Onder het mom "durf te vragen", waarom eindigen de meeste bandenmaten eigenlijk altijd op 5? 

Dus waarom 205/55/15 en 225/50/17 en 235/40/18 en 365/30/20 en..... 
En waarom niet 200/... en 220... en 230 en 360.... enz?

Link naar reactie
Delen op andere sites

TRX is inderdaad een metrische maat en die komen wel zo uit. Maar goed, geen excuus voor de rest. 't zal wel afronding zijn wss

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Mbman zei:

Op mijn vader zijn Cayenne zitten na 80k km nog de originele Goodyear Eagle LS2 m+s op, maat 275-45 R20 110V. 

Blijkbaar bestaan die niet meer en als alternatief werd in augustus de Pirelli Scorpion Verde All Season XL N1 voorgesteld. Gezien de wagen door werken tijdelijk niet buiten kon is dit wat in de vergetelheid geraakt. Ondertussen is het terug actueel en denk ik dat de Scorpion Verde AS niet meer bestaat én, vooral, dat die het 3PMSF niet heeft. En dat is voor ons wel noodzakelijk.

Ondertussen is er volgens de Pirelli website een Scorpion Verde AS SF met wel het 3PMSF logo, maar blijkbaar niet meer verkrijgbaar in 275-45 R20.

Is de Scorpion All Season SF2 een goed alternatief? Of iets anders?

Een all-season om het ganse jaar door mee te rijden, vnl. hier in Vlaanderen, met wintertrips Alpen? Dan is de Goodyear Vector 4seasons Gen.3 zowat de meest aan te bevelen band, omdat die de beste prestaties biedt bij droog en nat en hooguit een percentje minder scoort dan de Michelin bij sneeuw/ijs.

Als enkel de winterprestaties écht van tel zijn (om 'm als winterband te gebruiken), of de prestaties/weggedrag bij nat/droog (hoe "sportief" rijdt de band) minder van tel zijn maar vooral veiligheid (grip), dan is de Michelin CrossClimate 2 waarschijnlijk de meest aan te bevelen band.

Allebei (uiteraard) 3PMSF, beide bestaan in SUV-versie (lijkt me wel de juiste keuze voor een Cayenne) en komen rond de 260 euro, afaik.

 

Tip: er is een cashback actie (120 euro voor 4 banden) op Michelin, momenteel. (Ik heb zelf zonet m'n factuur voor 4 stuks CrossClimate 2 opgeladen daarvoor; liggen op 2e velgset M140i; voorheen had ik de Goodyear maar die bestaat niet in mijn 245/35R18 achterste maat.)

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Mbman zei:

Op mijn vader zijn Cayenne zitten na 80k km nog de originele Goodyear Eagle LS2 m+s op, maat 275-45 R20 110V. 

Blijkbaar bestaan die niet meer en als alternatief werd in augustus de Pirelli Scorpion Verde All Season XL N1 voorgesteld. Gezien de wagen door werken tijdelijk niet buiten kon is dit wat in de vergetelheid geraakt. Ondertussen is het terug actueel en denk ik dat de Scorpion Verde AS niet meer bestaat én, vooral, dat die het 3PMSF niet heeft. En dat is voor ons wel noodzakelijk.

Ondertussen is er volgens de Pirelli website een Scorpion Verde AS SF met wel het 3PMSF logo, maar blijkbaar niet meer verkrijgbaar in 275-45 R20.

Is de Scorpion All Season SF2 een goed alternatief? Of iets anders?

 

Recent al geschreven hier, heb Vredestein Quatrac Pro 3PMSF op de mijne, veel stiller dan de Pirelli en comfortabeler vooral. 

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gTa zei:

Een all-season om het ganse jaar door mee te rijden, vnl. hier in Vlaanderen, met wintertrips Alpen? Dan is de Goodyear Vector 4seasons Gen.3 zowat de meest aan te bevelen band, omdat die de beste prestaties biedt bij droog en nat en hooguit een percentje minder scoort dan de Michelin bij sneeuw/ijs.

Als enkel de winterprestaties écht van tel zijn (om 'm als winterband te gebruiken), of de prestaties/weggedrag bij nat/droog (hoe "sportief" rijdt de band) minder van tel zijn maar vooral veiligheid (grip), dan is de Michelin CrossClimate 2 waarschijnlijk de meest aan te bevelen band.

Allebei (uiteraard) 3PMSF, beide bestaan in SUV-versie (lijkt me wel de juiste keuze voor een Cayenne) en komen rond de 260 euro, afaik.

 

Tip: er is een cashback actie (120 euro voor 4 banden) op Michelin, momenteel. (Ik heb zelf zonet m'n factuur voor 4 stuks CrossClimate 2 opgeladen daarvoor; liggen op 2e velgset M140i; voorheen had ik de Goodyear maar die bestaat niet in mijn 245/35R18 achterste maat.)

Deze is ook nieuw blijkbaar: https://www.autobandenmarkt.be/product/Pirelli/45/20/R-429665

Het valt me op dat dit de enige is met 3PMSF maar zonder de typische V-look groeven. Zal denk ik ook langer meegaan. We hadden met de Verde M+S echt geen klagen in sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Mbman zei:

Deze is ook nieuw blijkbaar: https://www.autobandenmarkt.be/product/Pirelli/45/20/R-429665

Het valt me op dat dit de enige is met 3PMSF maar zonder de typische V-look groeven. Zal denk ik ook langer meegaan. We hadden met de Verde M+S echt geen klagen in sneeuw.

Zal ook wel een goeie band zijn, da's de allerlaatste generatie allseason, die zijn (zeker van de A-merken) in de regel geen slechte keuze meer (itt +10 jaar geleden).

Maar of die 100 euro beter is dan de Goodyear of Michelin betwijfel ik, eerder integendeel zelfs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/11/2023 om 14:38, gTa zei:

Tip: er is een cashback actie (120 euro voor 4 banden) op Michelin, momenteel. (Ik heb zelf zonet m'n factuur voor 4 stuks CrossClimate 2 opgeladen daarvoor; liggen op 2e velgset M140i; voorheen had ik de Goodyear maar die bestaat niet in mijn 245/35R18 achterste maat.)

Merci voor de tip! Ook voor de zomerbanden denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/10/2023 om 10:36, tuscani zei:

@gTa er is momenteel een cashback bij Michelin en boshcentra.  Ik ga maandag eens horen wat hun prijs is, want zou ook crossclimate2 monteren op de Y. ( 20inch) Kan ze online bestellen voor 1100€ maar moet dan nog een plaatser zoeken ook. ( en bijkomende plaatsing kosten) 

Een boshverdeler is hier achter de hoek dus eens horen wat zijn prijs is.

🤗

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met dezelfde zoektocht naar nieuwe banden voor mijn Cayenne. Ook in maat 275/45/20 110V (blijkbaar is dat de hoogste snelheidsindex die je in winterbanden in die maat kan vinden, althans bij de grote merken (je moet al naar Hankook of Kuhmo gaan om index W te vinden 😕 ).

Zit te twijfelens tussen de klassiekers

- Pirelli Scorpion Winter  (kreeg blijkbaar erg goede reviews, maar dan zag ik dat de datums van die vergelijkende tests 2014 was... dus misschien niet het laatste design)

- Michelin Alpin 5 SUV

of twee banden die blijkbaar een goede beurt maakten in recente tests:

- Goodyear Ultra Grip Performance + SUV

- Bridgestone Blizzak LM-005 

of dan als outsider de Nokian Snowproof 2 SUV.

De prestaties op gewone en natte wegen, veronderstel ik, zullen wel niet ver uit mekaar liggen. Bovendien is een Cayenne nu niet echt een auto met dewelke je dynamisch bochtenwerk gaat doen. ('t Is snel in rechte lijn, maar blijft een zwaar ding). 
Wat ik echter zoek is een indicatie rond welke band het beste is op besneeuwde wegen. 

Iemand die weet op welke site dat best te vinden? ( @gTa ?)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, neen niet direct. Ik zag recentelijk geen tests van de allernieuwste winterbanden voor SUV's in die grotere maten (20-21-22").

  • Wel een test van banden die courant zijn op de Noord-Amerikaanse markt, maar onze markt is grondig anders. Die zou ik eigenlijk niet raadplegen en/of proberen vertalen naar onze markt.
  • Ook een test van "small SUV winterbanden" (Tiguan etc) in maat 235/60R18. Maar dat valt zich wel redelijk te vertalen naar de maten die jij nodig hebt, denk ik.

https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/Results-Grid/2023-Tyre-Reviews-SUV-Winter-Tyre-Test.htm --> je kan op deze pagina de scoreweging over de verschillende categorieën aanpassen, zelfs de subcategorieën, b.v. zo

image.png.abca72e13b3eb7a9e54f78bc83268cce.png

En dan kom je op deze klassering:

image.png.8656b99170cf00d77fb94ebe6336db2e.png

In de algemene test https://www.tyrereviews.com/Article/2023-Tyre-Reviews-SUV-Winter-Tyre-Test.htm kan je ook per band de indrukken etc lezen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci, @gTa

Die Michelin Alpin 5 steekt er precies wel echt bovenuit qua prestaties op sneeuw.

Komiek wel altijd dat je zoveel verschillende resultaten ziet bij bandentests. Ik zag er ook waar de Conti het best uitkwam, eentje waar de Goodyear dan weer best was... 

En dan is er de vraag of het waard is een band te nemen specifiek voor Porsche of je de gewone versie neemt. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, The Swede zei:

Merci, @gTa

Die Michelin Alpin 5 steekt er precies wel echt bovenuit qua prestaties op sneeuw.

Komiek wel altijd dat je zoveel verschillende resultaten ziet bij bandentests. Ik zag er ook waar de Conti het best uitkwam, eentje waar de Goodyear dan weer best was... 

En dan is er de vraag of het waard is een band te nemen specifiek voor Porsche of je de gewone versie neemt. 

 

Vanuit garantie-overwegingen is een N-spec band op een Porsche waardevol, maar ik denk niet dat jij nog garantie hebt lopen? Dan moet het idd niet meer.

En bandentests ... ZO veel variabelen + nog eens de persoonlijke insteek ook. Daarom dat ik zo fan ben van tyrereviews.com > is maar één peet (altijd dezelfde) die blind test en een mooie mix weergeeft tussen feiten (grip) en gevoel (subjectief). En je kan in zijn tests de scoreweging aanpassen, zodat je zijn oordeel cijfermatig kan laten overeenstemmen met je eigen gebruik of condities.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit echt begrepen of die N classificatie ook wat verschillends betekende voor de band. (Nee, dat spel heeft geen garantie meer).

Eigenlijk kan je bij banden enkel op objectieve dingen afgaan, zoals remafstand of eventueel een rondetijd. Ik ga ook es met dat ding spelen en de scoreweging aanpassen. Merci !

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, The Swede zei:

Ik heb nooit echt begrepen of die N classificatie ook wat verschillends betekende voor de band. (Nee, dat spel heeft geen garantie meer).

Ja, vaak toch wel: die bandentypes zijn dan, in samenwerking met het automerk, afgestemd op de wensen van dat merk. Of het daarom een zo veel betere band oplevert: zeker niet altijd. Niet zelden zijn de verschillen erg klein en spelen er vnl. andere (businessgerelateerde) motieven dan het zuivere weggedrag oid. Héél soms levert het wel een duidelijk andere band op met een verschil in prestaties (cfr Michelin PS4S voor de M4 klik). Mogelijks dat b.v. een 911 ook wel net een zuchtje anders reageert op N-spec rubber dan voor de rest identiek (merk, model, maat) non-N-spec rubber. Maar ... ik vermoed sterk dat de doorsnee bestuurder (zelfs de doorsnee AM'er) eigenlijk geen verschil zou voelen tussen de ene of de andere band, behalve dan bij een back-to-back vergelijk (zoals ook Tyrereviews deed).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa, nu overdrijf je toch wel even. Zeggen dat de doorsnee AM'er het verschil niet zou merken! 😱 Zoiets durven zeggen op een forum dat de GPDA er laat uitzien als een bende duivenmelkers! ... Schande.

De vraag is of ze bij Michelin of Conti echt een process hebben om een N0 versie van de Alpin 5 resp. ContiWinterContact 870 te maken. Dat lijkt me een beetje in te gaan tegen alle regels van efficiëntie in de Supply Chain. 😕 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

@gTa, nu overdrijf je toch wel even. Zeggen dat de doorsnee AM'er het verschil niet zou merken! 😱 Zoiets durven zeggen op een forum dat de GPDA er laat uitzien als een bende duivenmelkers! ... Schande.

De vraag is of ze bij Michelin of Conti echt een process hebben om een N0 versie van de Alpin 5 resp. ContiWinterContact 870 te maken. Dat lijkt me een beetje in te gaan tegen alle regels van efficiëntie in de Supply Chain. 😕 

Geen idee of er OE-spec versies zijn van die 2 types, maar van heel wat types banden iig wel. Daar speelt je argument toch ook? (Al zullen er wel méér non-winterbanden geleverd worden door de OEM dan winterbanden.) En toch zijn die er.

Plus, je argument, ik twijfel er toch aan. Als een bandenmerk de garantie heeft van (ik zeg maar iets) voor 3-4 jaar minstens 100.000 sets banden te mogen leveren in een bepaalde, eerder specifieke maat (b.v. Porsche 911 maatvoering), in plaats van (als 1 van de spelers op de markt) op diezelfde tijd misschien maar 30.000 sets te mogen leveren (op de vervangmarkt), dan lijkt het mij dat dat inzake productiekost en winst (en supply chain) een rendabel idee moet zijn. Anders zouden ze dat toch niet doen.

Bovendien is er nog 't pluspunt van als bandenmerk te kunnen uitpakken met "wij leveren de banden waarmee de Porsche 911 van de band rolt".

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, gTa zei:

Kreeg je direct korting op de offerte prijs of wordt die afgehouden na inlevering van je aanvraag online? Want eigenlijk weet je ook nog niet hoeveel je van die 120€ gaat terugkrijgen. In ieder geval stevige offerte lijkt me?

image.png.330a85571cad76d449f40ca5de769a90.png

Welke alternatieven raden jullie eventueel nog aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cashback is na aankoop, terugbetaling door de constructeur (na overmaken bewijsstuk aankoop, i.e. factuur).

Ik werk altijd met banden-pneus-online en mijn vaste montagepartner in Lochristi (supergoeie peet). Daar zijn ze 320 't stuk incl. BTW.

image.png.0168bd7c40258dddc44378ae575272b2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet geen PS4S meer hebben, maar dat is door mijn specifieke wens van welke eigenschappen een band moet hebben.  Wanneer ik keuze zou moeten maken in die maat zou ik kiezen voor een Goodyear Eagle F1 SuperSport. Zal een stuk goedkoper zijn ook denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, mrbbs zei:

Ik moet geen PS4S meer hebben, maar dat is door mijn specifieke wens van welke eigenschappen een band moet hebben.  Wanneer ik keuze zou moeten maken in die maat zou ik kiezen voor een Goodyear Eagle F1 SuperSport. Zal een stuk goedkoper zijn ook denk ik.

Er zijn dan ook maar weinig mensen (zoals jij) die liefst een band hebben die weinig grip biedt zodat ze een zo los mogelijk rijgedrag uit hun auto halen.
Jij bent daarmee zo ongeveer het omgekeerde van wat die hele sector beoogt én de gedroomde klant van alle Chinese B- en C-merken. :D

(gekheid & stokje)

MPS4S is niet cheap, neen. Ik zou ze ook laten passeren en vermoedelijk ook voor een Goodyear (maar geen SuperSport) kiezen. Edit: kan niet, de Eagle F1 Asymmetric bestaat in geen enkele generatie in die maat :noparty:

Edit2: als ik me de laatste test van tyrereviews goed herinner ... was de Conti SC7 de testwinnaar samen met de MPS5? De Conti komt op 270, da's 50 goedkoper dan de MPS4S.

Mijn ervaringen met Conti (in een verder verleden) zijn wel dat die voorbij halfweg echt een serieus pak van hun grip verliezen, ik was daar zeer teleurgesteld in. Nieuw wel BONKERS veel natgrip gehad daarmee op een trackday op Clastres (met een net nieuw wegdek of zelfs nog niet eens de finale tarmaclaag, als ik me goed herinner).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid