Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, kefkie zei:

Er is voor mijn auto momenteel maar type 1 band beschikbaar bij de bandenboer. De dealer zegt dat ze zelfs niets in stock hebben.

Een continental PremiumContact 6. Iemand ervaring met die band? Ik heb ooit eens continental sportcontact banden gehad op mijn leon en 12k km later waren die al versleten.

Gans zelfstandig België rijdt met een gelijkaardige kist, kan toch niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Gans zelfstandig België rijdt met een gelijkaardige kist, kan toch niet?

Waarom denk je dat ze maar 1 type band meer hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Polygoon zei:

Gans zelfstandig België rijdt met een gelijkaardige kist, kan toch niet?

Geen idee.

Bij donckers kwam hetvolgende antwoord:

"Deze combinatie bandenmaten ligt moeilijk en wordt maar mondjesmaat geproduceerd.  Momenteel zijn enkel de achterste binnen en geen levertijd bekend bij Pirelli voor de voorste.  Enkel Continental maakt alternatief gehomologeerd BMW en zijn eveneens niet leverbaar.  Offerte voor beide, in PDF, zie bijlage."

De dealer kan niets leveren, maco banden ook niet. Een bandenboer in Veurne kan enkel aan de continentals geraken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Highwayman zei:

Ik viel bijna van mijn stoel wat ze vragen voor banden

- Michelin Pilot Sport 4 - 290 excl BTW

- Continental sportcontact - 250 excl BTW

- Pirelli 4S- 245 excl BTW

Prijzen zijn excl montage voor de maat 245 / 40 / R20 

Zijn dat normale prijzen of word ik in't zak gezet?

lijkt mij normaal te zijn. de banden van de Q7 waren indertijd ook rond de 300€ en dat is al 2j geleden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...

 

Jammer genoeg kleine maten en veel B-merken.

Maar het bevestigt wel opnieuw m'n gevoel dat de beste allseasons vandaag de dag de betere keuze is als winterband voor gebruik in Vlaanderen. We hebben hier zga noott sneeuw, maar rijden vooral in nat en vet en droog rond. En dan doen die allseasons een duidelijk betere job dan een zuivere winterband.

Hopelijk komt er nog een test met alle toppers en ook in een maatvoering die wat meer aansluit bij de auto's die hier courant zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier begint de jaarlijkse twijfel of ik er zou kopen. Zin om de mijne eens op 17” te zetten maar dan is de ruimte tussen velg en klauw echt minimaal. De standaardvelg voor de Octavia RS is 17” dus zal wel ok zijn.

 

IMG_1653.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Straks keer de score weighing aanpassen naar 40 nat, 55 droog en 5 sneeuw, benieuwd naar de results dan.

Zou graag eens een zeer uitgebreide test zien van summer allseason winter binnen 1 of 2 A-merken, bv Michelin Pilot Alpin 5 vs Crossclimate 2 vs Pilot Sport 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

 

 

 

1 uur geleden, gTa zei:

Straks keer de score weighing aanpassen naar 40 nat, 55 droog en 5 sneeuw, benieuwd naar de results dan.

Was natuurlijk wel te verwachten dat de zomerband dan wint :D 

image.png.616e2a042420ddb0cc956ad7ce13f0d7.png

De allseason zit hier dan temidden de kopgroep winterbanden.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, gTa zei:

 

 

Was natuurlijk wel te verwachten dat de zomerband dan wint :D 

image.png.616e2a042420ddb0cc956ad7ce13f0d7.png

De allseason zit hier dan temidden de kopgroep winterbanden.

 

 

 

Heb die Hankook Kinergy 4S2 nu op de Corsa. Voorlopig wel tevreden van al heb ik nog maar enkel op droog kunnen rijden. Denk wel iets meer afrolgeluiden dan de standaard Michelin Primacy 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, mrbbs zei:

Heb die Hankook Kinergy 4S2 nu op de Corsa. Voorlopig wel tevreden van al heb ik nog maar enkel op droog kunnen rijden. Denk wel iets meer afrolgeluiden dan de standaard Michelin Primacy 4.

Het profiel van een allseason heeft quasi altijd tot gevolg dat er meer rolgeluiden zijn, idd. Ik ondervind dat bij mijn allseason "winterbanden" (Goodyear) ook tov de zomerbanden. Zelfs geen klein verschil, 't is echt opvallend. Als je ze goed gebruikt en ze slijten stevig (in "kammetjes") door veelvuldig inzetten van power, dan wordt het exponentieel erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Luv4DLM zei:

Mijn Alpin 5's doen het zo slecht nog niet, ondanks dat die band toch al een tijd op de markt is.

In de test zit de Pilot Alpin 5, dat is niet hetzelfde als de Alpin 5. 🙂  De "Alpin" is de doorsnee winterband, als er "Pilot" bij komt in de typenaam, betreft het een band die meer voor zwaardere en krachtiger auto's en/of iets sportiever weggedrag is bedoeld.

Bij de gewone winterbanden is bij Michelin ondertussen al de Alpin 6 aan zet, de Alpin 5 kwam er inderdaad al een jaar of 5 (denk ik?) geleden al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

In de test zit de Pilot Alpin 5, dat is niet hetzelfde als de Alpin 5. 🙂  De "Alpin" is de doorsnee winterband, als er "Pilot" bij komt in de typenaam, betreft het een band die meer voor zwaardere en krachtiger auto's en/of iets sportiever weggedrag is bedoeld.

Bij de gewone winterbanden is bij Michelin ondertussen al de Alpin 6 aan zet, de Alpin 5 kwam er inderdaad al een jaar of 5 (denk ik?) geleden al.

Had geen weet van het verschil.

Rap even gaan zien en ben bij de gelukkigen 😀

PXL_20231003_095436464.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Het profiel van een allseason heeft quasi altijd tot gevolg dat er meer rolgeluiden zijn, idd. Ik ondervind dat bij mijn allseason "winterbanden" (Goodyear) ook tov de zomerbanden. Zelfs geen klein verschil, 't is echt opvallend. Als je ze goed gebruikt en ze slijten stevig (in "kammetjes") door veelvuldig inzetten van power, dan wordt het exponentieel erger.

Bij mij is het net omgekeerd, de Vredestein Quatrac Pro All season zijn veel stiller en lopen ook comfortabeler dan de Pirelli P Zero zomerbanden die ervoor oplagen.

Bij all seasons moet je wel opletten dat deze het 3PMSF symbool hebben, anders ben je niet in orde voor Duitsland en Oostenrijk (en misschien nog andere landen intussen). M+S alleen volstaat niet en is op zich ook geen keurmerk, elke bandenproducent kan en mag dat erop zetten maar dat zegt drie keer niks. Dat was trouwens de reden dat ik geen Pirelli's meer heb genomen want hun all season (Scorpion Verde) heeft alleen M+S en niet de 3PMSF. In de maat die ik nodig had (295/35/31), was er begin dit jaar maar 1 (één) optie met 3PMSF en dat was de Vredestein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evident dat je, als je allseasons als winterband wil gebruiken, let op de goedkeuring als winterband, idd.
Maar gelukkig zijn de écht goeie allseasons die hier makkelijk verkrijgbaar zijn, quasi allemaal van dat type.
Bij wat minder courante maten kan het idd wel zijn dat je nog contenders vindt zonder sneeuwvloksymbool.
Voor de maten die ik nodig heb (225/40R18, 245/35R18, 245/45R19 en 275/40R19) was dat niet het geval.

M+S is inderdaad geen garantie. Als ik me zoveel jaar terug niet in de luren heb laten leggen (artikel in SportAuto of AutoMotor&Sport, moet dat geweest zijn), staat dat trouwens oorspronkelijk helemaal niet voor "Mud + Snow", maar komt dat initieel uit de Duitse terreinbanden-sector en staat 't voor "Matsch + Schlamm" (aka modder en prut), waarna dat geleidelijk aan in de perceptie van de mensen en mogelijks ook voor de marketingafdelingen afgegleden/geëvolueerd is naar "Mud + Snow". Ik vermoed omdat, in den tijd, die modderbanden ook in sneeuw nog redelijk werkten, t.g.v. de zelfreinigende eigenschappen door grote ruimte tussen de profielen, de smallere bandbreedte (voor meer druk per cm² contactoppervlak) en dus voldoende vertikcaal op de rijrichting staande groeven (randen van de profielblokken). Maar op ijs b.v. zijn non-sneeuwvlok terreinbanden (wel M+S, geen sneeuwvloksymbool) ook niks waard. Er bestaan ondertussen ook dedicated winterbanden voor terreinauto's en de profieltekening daarvan lijkt veel meer op dat van een winterband voor personenauto's dan dat van een "modderband": sipes/lamellen voor de grip en om de vervorming van de profielblokken te bevorderen zodat het profiel (zo) zelfreinigend (mogelijk) is.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met de Pirelli WINTER SOTTOZERO 3 ?

Zijn de banden die Tesla als winterbanden gebruikt.

 

edit even zitten kijken en de eerste google geeft dit

 
Quote

 

Testbeoordeling

De Pirelli Winter Sottozero 3 scoort ontzettend goed op sneeuw maar heeft tekortkomingen op droog, op nat en op ijs. De band krijgt als eindoordeel 3-sterren, voldoende en aan te raden.

Op droog wegdek geeft de Pirelli de bestuurder maar weinig gevoel met de auto. De balans tussen voor- en achterbanden is niet optimaal. Dit heeft als gevolg dat het aanspringen op de besturing onharmonisch en vertraagd is. In de praktijk merk je dat de benodigde stuuruitslag voor een bocht die je neemt heel lastig in te schatten is. Doordat ook de rechtuitstabiliteit  niet top is, ben je continu bezig met kleine stuurcorrecties. Bij een plotselinge uitwijk-manoeuvre ontstaat overstuur en dan blijft de band lang in een glijfase. 

Op nat wegdek haalt de Pirelli alleen op aquaplaning in lengterichting een goed niveau. Op alle overige testonderdelen zijn er tekortko-mingen. De band heeft niet heel veel grip op nat en neigt relatief snel tot onderstuur.

De prestaties op sneeuw zijn ontzettend goed. Een korte remweg, veel tractie en de beste wegligging en rijeigenschappen uit de test. Op ijs zijn er tekortkomingen. Het verbruik is wat hoger dan gemiddeld maar nog wel goed. De slijtvastheid is goed.

 

niet echt een ideaal bandje dan toch?

GoodYear UltraGrip Performance+ komt er precies beter uit als rivaal

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bezig aan mijn derde set.  Eerste set was via de leasing op de vorige C, in een eerder behouden maat,  en dan heb ik die ook gekozen voor onze eigen auto.  Daar zijn we bezig aan de tweede set achterbanden, en moeten nu ook de voorste gewisseld worden.  Ik kan daar eigenlijk niet veel slechts over vertellen, alleen dat ze wat zoemerig zijn.  Ik vind het altijd een groot verschil als we terug naar zomerbanden gaan qua rolgeluiden.  

Maar, met de evolutie van de allseason-banden, en de gdachtenspinsels van onze bandenguru @gTa in het achterhoofd, zou ik nu eerder durven gaan voor een goeie allseason, met sneeuwvlokje, ipv een zuivere winterband.  De auto rijdt ook veel minder dan in het verleden.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook doen. Ik ben tot nu toe nog nooit enthousiast geweest over een winterband. In ons klimaat is een allseason een betere keuze imo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid