Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, gTa zei:

Er zijn dan ook maar weinig mensen (zoals jij) die liefst een band hebben die weinig grip biedt zodat ze een zo los mogelijk rijgedrag uit hun auto halen.
Jij bent daarmee zo ongeveer het omgekeerde van wat die hele sector beoogt én de gedroomde klant van alle Chinese B- en C-merken. :D

(gekheid & stokje)

MPS4S is niet cheap, neen. Ik zou ze ook laten passeren en vermoedelijk ook voor een Goodyear (maar geen SuperSport) kiezen. Edit: kan niet, de Eagle F1 Asymmetric bestaat in geen enkele generatie in die maat :noparty:

Edit2: als ik me de laatste test van tyrereviews goed herinner ... was de Conti SC7 de testwinnaar samen met de MPS5? De Conti komt op 270, da's 50 goedkoper dan de MPS4S.

Mijn ervaringen met Conti (in een verder verleden) zijn wel dat die voorbij halfweg echt een serieus pak van hun grip verliezen, ik was daar zeer teleurgesteld in. Nieuw wel BONKERS veel natgrip gehad daarmee op een trackday op Clastres (met een net nieuw wegdek of zelfs nog niet eens de finale tarmaclaag, als ik me goed herinner).

MPS4S vind ik bij het verliezen van de grip niet progressief genoeg, ze laten op een gegeven moment "los"..

Volledig ook mijn bevindingen betreft de Continental SportContact. Ik had op mijn EVO indertijd de SportContact 3 en die was in het nat echt ongelooflijk. Maar na 1/3 van de levensduur had hij dat op nat al helemaal verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, The Swede zei:

Continentals op een Evo??

Ja, 235/45R17 

Eerste montage was toen Bridgestone Potenza RE050A dacht ik. Maar ik vond die niet geweldig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Conti SportContact 7 (zonder N code) op mijn vorige GT3 Touring gehad en was daar heel tevreden over. En inderdaad de prijs was een stuk lager dan de andere grote merken. Crauwels heeft ze nu zelf op zijn GT3 en is er ook heel content van. Ik kan me niet uitspreken over hoeveel km ze zouden mee gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/11/2023 om 09:03, PJH zei:

Onder het mom "durf te vragen", waarom eindigen de meeste bandenmaten eigenlijk altijd op 5? 

Dus waarom 205/55/15 en 225/50/17 en 235/40/18 en 365/30/20 en..... 
En waarom niet 200/... en 220... en 230 en 360.... enz?

Velgenbreedte, de stapgrootte bij velgen is 0,5J, de industriestandaard ETRTO schrijft dan mits formules voor, welke breedte banden ideaal zijn, met toleranties. Uiteindelijk is een sprong met 0,5J dan een ongeveer 12,7 mm --> sprong van 10 mm in bandbreedte

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, The Swede zei:

@gTa, nu overdrijf je toch wel even. Zeggen dat de doorsnee AM'er het verschil niet zou merken! 😱 Zoiets durven zeggen op een forum dat de GPDA er laat uitzien als een bende duivenmelkers! ... Schande.

De vraag is of ze bij Michelin of Conti echt een process hebben om een N0 versie van de Alpin 5 resp. ContiWinterContact 870 te maken. Dat lijkt me een beetje in te gaan tegen alle regels van efficiëntie in de Supply Chain. 😕 

Je ziet het verkeerd, per auto project wordt een lastenboek geschreven voor elke band die in het project gepland wordt. Die planning is op basis van gewicht van de auto, rolweerstand, ruimte in de wielkas, topsnelheid, subjectieve vereisten en objectieve performance (remafstand nat/droog, aquaplaning...) en dan een rits specifieke eisen om compatibiliteit en veiligheid van de auto te garanderen. De lastenboek gaat naar alle leverancier en die maken dan de offertes. Uiteraard zoeken die dan de passende band uit het bestaand portfolio, om er dan met aanpassingen een AO, RO , N ... eruit te maken. De naam van de band slaat dan ook op een catalogus van profielen, constructies en Gummimischungen. Dat is niet 1 specifieke samenstelling.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

PS4S wordt in elke test als beste gelabeld, puur omdat ie op alle punten het beste scoort, niet omdat het de band is waar je het meeste plezier uit haalt. Daar heb ik me ook een beetje laten aan vangen.

Voor een fun-auto zou ik liever een band hebben die controleerbaar uitbreekt, en waar je veel feedback van krijgt. Die speelruimte heb je niet echt bij de PS4S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ervaring met Pirelli Sottozero’s? Is voor op een BMW 320e (non-xDrive).
 

Heb nu P Zero zomerbanden liggen en dacht dat de Sottozero wel een goede winterband was (enfin, mijn schoonbroer is daar toch tevreden van). 
 

Of een beetje “overkill” voor onze Belgische winters? @gTa wat is jouw mening als bandenexpert? 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Sottozero's gehad op mijn eerste C-klasse, in een comfortmaat, en heb die opnieuw op de tweede C-klasse laten leggen.   De achterbanden waren vorig jaar aan vervanging toe, en nu heb ik de twee voorste janten binnen gedaan, om daar opnieuw Sottozero's te laten op leggen.

Het moet zijn dat ik er content van ben :D.   Zoals alle winterbanden hebben ze meer rolgeluid dan een zomerband (PS4 ligt er nu onder), en rijden ze wat waziger.

 

Op de 320e komen er Michelins, liet het madammeke van Q-team weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende types Sottozero, momenteel 2 of 3 verschillende nog nieuw verkrijgbaar.

Voor tests:

Het lijkt me dat er dus wel wat beters te vinden is dan die 2 banden, maar jij hangt vermoedelijk aan je *-markering vast?

Met * heb je nog de stokoude S2, die zou ik toch echt vermijden, en ook de 3, maar dat is zeker ook niet meer de beste band. Je hebt dan nog de Hankook Winter I-cept Evo 2, de Goodyear Ultragrip Performence Gen.1 en de Bridgestone Blizzak LM-001. Alledrie middenmoters en geen slechte keuze.

Vraag is inderdaad of je een pure winterband wil. Als je nooit sneeuw ziet (wintersport, en zelfs daar wordt dat zeldzaam) lijkt het nauwelijks nog nodig. De beste allseasons zijn dan (althans dat is mijn mening) een duidelijk betere keuze als winterband; of je daar 't ganse jaar door wil mee rijden... is iets persoonlijks: ik doe het zelf niet op mijn M140i omdat ik grip, directheid en communicatie mis, maar op de '6 GT van mijn vrouw liggen ze wel 't ganse jaar door en daar stoort dat hoegenaamd niet.
Volgens mij is er ook voor jouw kar geen allseason met *-markering, dus als je nog garantie hebt en/of 't is een company car, dan ga je m.i. gewoon die keuze niet kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gTa zei:

Er zijn verschillende types Sottozero, momenteel 2 of 3 verschillende nog nieuw verkrijgbaar.

Voor tests:

Het lijkt me dat er dus wel wat beters te vinden is dan die 2 banden, maar jij hangt vermoedelijk aan je *-markering vast?

Met * heb je nog de stokoude S2, die zou ik toch echt vermijden, en ook de 3, maar dat is zeker ook niet meer de beste band. Je hebt dan nog de Hankook Winter I-cept Evo 2, de Goodyear Ultragrip Performence Gen.1 en de Bridgestone Blizzak LM-001. Alledrie middenmoters en geen slechte keuze.

Vraag is inderdaad of je een pure winterband wil. Als je nooit sneeuw ziet (wintersport, en zelfs daar wordt dat zeldzaam) lijkt het nauwelijks nog nodig. De beste allseasons zijn dan (althans dat is mijn mening) een duidelijk betere keuze als winterband; of je daar 't ganse jaar door wil mee rijden... is iets persoonlijks: ik doe het zelf niet op mijn M140i omdat ik grip, directheid en communicatie mis, maar op de '6 GT van mijn vrouw liggen ze wel 't ganse jaar door en daar stoort dat hoegenaamd niet.
Volgens mij is er ook voor jouw kar geen allseason met *-markering, dus als je nog garantie hebt en/of 't is een company car, dan ga je m.i. gewoon die keuze niet kunnen maken.

Wat is die *-markering? Staat dat op die band zelf? Ik ben echt een leek op dat vlak. 
 

Is een wagen op mijn eigen zaak, dus niet gebonden aan enige policy. Uiteraard wel nog garantie op de wagen want nieuw aangekocht in maart ‘23. 
 

Een goeie allseason zou er wat mij betreft ook op mogen. Mij lijkt het dat je beter een band neemt die goed presteert in nat/vuil weer dan een pure winterband (die dan goed presteert in sneeuw). We zien hier in BE toch amper sneeuw. 
 

Ik zou die allseason wel gebruiken als echte “winterband”, dus terug swappen in maart met de P Zero’s zomerbanden. 

Maar als ik het dus goed heb zijn allseasons voor mij niet eens een mogelijkheid? Want gebonden aan *-markering (door de nog lopende garantie op mijn wagen dan)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, korneeldebruyn zei:

Wat is die *-markering? Staat dat op die band zelf? Ik ben echt een leek op dat vlak.

https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/car-manufacturers-oe/what-do-the-oe-markings-mean.html

Dus: een band goedgekeurd door BMW (als autoproducent).

Afhankelijk van merk tot merk wordt het gebruik van OE-goedgekeurde banden vereist i.f.v. garantie of coulance.

Zojuist, korneeldebruyn zei:

Is een wagen op mijn eigen zaak, dus niet gebonden aan enige policy. Uiteraard wel nog garantie op de wagen want nieuw aangekocht in maart ‘23.

Dan wil ik je niks anders aanbevelen dan een band met *-markering.

Zojuist, korneeldebruyn zei:

Een goeie allseason zou er wat mij betreft ook op mogen. Mij lijkt het dat je beter een band neemt die goed presteert in nat/vuil weer dan een pure winterband (die dan goed presteert in sneeuw). We zien hier in BE toch amper sneeuw.

Ik zou die allseason wel gebruiken als echte “winterband”, dus terug swappen in maart met de P Zero’s zomerbanden. 

Maar als ik het dus goed heb zijn allseasons voor mij niet eens een mogelijkheid? Want gebonden aan *-markering (door de nog lopende garantie op mijn wagen dan)?

Correct. Ik denk hetzelfde als jij en pas het ook effectief toe, maar ik houd me niet aan de *-regel (voertuigen uit garantie).

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, mrbbs zei:

MPS4S vind ik bij het verliezen van de grip niet progressief genoeg, ze laten op een gegeven moment "los"..

Volledig ook mijn bevindingen betreft de Continental SportContact. Ik had op mijn EVO indertijd de SportContact 3 en die was in het nat echt ongelooflijk. Maar na 1/3 van de levensduur had hij dat op nat al helemaal verloren.

 

3 uren geleden, Capitol zei:

Ik heb de Conti SportContact 7 (zonder N code) op mijn vorige GT3 Touring gehad en was daar heel tevreden over. En inderdaad de prijs was een stuk lager dan de andere grote merken. Crauwels heeft ze nu zelf op zijn GT3 en is er ook heel content van. Ik kan me niet uitspreken over hoeveel km ze zouden mee gaan.

Bedankt voor jullie feedback, ook aan @gTa.

Ik heb wat reviews bekeken en vooral UUHP test 2022 van tyre reviews heeft me toch doen neigen naar continetal SC7 of inderdaad de Goodyears SS (bij gebrek aan Asymmetric, want vroeger op m'n E91 toch wel tevreden van geweest (al smeltten ze als sneeuw voor de zon)). Benieuwd wat het gaat geven qua prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik de Conti nemen; ik herinner me (maar kan me vergissen) maar zozo reviews van de Goodyear Supersport in eoa magazine, dacht dat die door de mand viel bij nat. Keer naar zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de specialisten hier. Binnenkort gaan de "wintervelgen" terug op de mx5. Banden achteraan moeten vervangen worden (215/35/18). Hiervoor zijn niet veel opties beschikbaar. Ik zoek een degelijke band met voldoende grip en die progressief zijn grip verliest. Enige aanraders uitvolgende lijst?

image.png.aa6321904dc9cb4d0d19d9a74561549d.png

@gTa @mrbbs @Bouncing Bullet

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, DuDe zei:

Aan de specialisten hier. Binnenkort gaan de "wintervelgen" terug op de mx5. Banden achteraan moeten vervangen worden (215/35/18). Hiervoor zijn niet veel opties beschikbaar. Ik zoek een degelijke band met voldoende grip en die progressief zijn grip verliest. Enige aanraders uitvolgende lijst?

image.png.aa6321904dc9cb4d0d19d9a74561549d.png

@gTa @mrbbs @Bouncing Bullet

Beste is dat je de tests van de contenders (MPS4S, GYEF1Asy, V12evoK120, ...) opzoekt t.o.v. elkaar en dan naleest welke eigenschappen je wel/niet liggen.
Voor op een lichte auto zou een wat slappere band best goed kunnen werken en de K120 is naar 't schijnt heel aangenaam rond de griplimiet. En voor 104 euro...
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mbman zei:

Merkwaardig, volgens de Pirelli website is de Scorpion Verde All Season SF enkel te krijgen in 16" - 19". Maar op https://www.autobandenmarkt.be/product/Pirelli/45/20/R-429665 kan je hem kopen in 20" mét SF 🤔

 

https://www.pirelli.com/tyres/nl-be/personenwagen/find-your-tyres/tyre-catalogue-summer

Ze zullen sneller bijkomende maten maken dan ze hun website aanpassen, lijkt me. Behoorlijk onnozel om hier een allseason op de merkt te brengen zonder 3MPSF markering, toch. Zullen ze ook wel ingezien hebben en versneld de versie mét SF gepusht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  Nog niet gezien, straks/vanavond even kijken. Wel zeer benieuwd!

Ik voorspel: op ijs zal smaller beter zijn, maar op sneeuw verwacht ik dat de smalste het niet noodzakelijk veel beter zal doen dan de 2 middelste. (Wel jammer dat de smalste blijkbaar een ander type band is.)

 

Edit: ondertussen wel al gezien en ... niks verrassends. :D

"Stop worrying about how wide your winter tyre should be, but worry about how good the winter tyre is you're going to fit."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/11/2023 om 14:38, gTa zei:

Tip: er is een cashback actie (120 euro voor 4 banden) op Michelin, momenteel. (Ik heb zelf zonet m'n factuur voor 4 stuks CrossClimate 2 opgeladen daarvoor; liggen op 2e velgset M140i; voorheen had ik de Goodyear maar die bestaat niet in mijn 245/35R18 achterste maat.)

Ik heb een offerte van een Eurotyre filiaal voor dezelfde banden in dezelfde maten (225/40 R18 + 245/35 R18).

€ 704 voor de banden. € 94 montage en milieubijdrage. Deze verdeler komt in aanmerking voor de cashback.

Maar als ik via bandenleader.be kijk, heb ik dezelfde banden voor € 580,96, geleverd bij een (voor mij) gekende garage waar de montagekosten ook lager zullen zijn. Bij die mannen kan ik de cashback vergeten (omdat ze geen officieel verdeler zijn?), maar zelfs dan zijn ze nog goedkoper.

Is het sop van de cashback de kool dan nog waard, of zijn er nog andere aandachtspunten? Garantie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belangrijk verschil tussen beiden sets kan de productiedatum zijn. (DOT)

Dat gaat niet op enkele weken steken, maar als er meer dan een jaar verschil is, kan dat wel tot nadenken stemmen.

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/11/2023 om 20:00, gTa zei:

  Nog niet gezien, straks/vanavond even kijken. Wel zeer benieuwd!

Ik voorspel: op ijs zal smaller beter zijn, maar op sneeuw verwacht ik dat de smalste het niet noodzakelijk veel beter zal doen dan de 2 middelste. (Wel jammer dat de smalste blijkbaar een ander type band is.)

 

Edit: ondertussen wel al gezien en ... niks verrassends. :D

"Stop worrying about how wide your winter tyre should be, but worry about how good the winter tyre is you're going to fit."

Continental heeft een ijsbaan in de Contidrom om op te testen. Grappig genoeg hebben ze schoenen gemaakt van banden rubber om op vlak ijs te lopen: zomer, winter eerste generatie en winter huidige generatie. Het verschil is gigantisch en moet je beleefd hebben om te geloven.

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Bouncing Bullet zei:

Continental heeft een ijsbaan in de Contidrom om op te testen. Grappig genoeg hebben ze schoenen gemaakt van banden rubber om op vlak ijs te lopen: zomer, winter eerste generatie en winter huidige generatie. Het verschil is gigantisch en moet je beleefd hebben om te geloven.

Machtig :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/11/2023 om 12:09, gTa zei:

Er zijn verschillende types Sottozero, momenteel 2 of 3 verschillende nog nieuw verkrijgbaar.

Voor tests:

Het lijkt me dat er dus wel wat beters te vinden is dan die 2 banden, maar jij hangt vermoedelijk aan je *-markering vast?

Met * heb je nog de stokoude S2, die zou ik toch echt vermijden, en ook de 3, maar dat is zeker ook niet meer de beste band. Je hebt dan nog de Hankook Winter I-cept Evo 2, de Goodyear Ultragrip Performence Gen.1 en de Bridgestone Blizzak LM-001. Alledrie middenmoters en geen slechte keuze.

Vraag is inderdaad of je een pure winterband wil. Als je nooit sneeuw ziet (wintersport, en zelfs daar wordt dat zeldzaam) lijkt het nauwelijks nog nodig. De beste allseasons zijn dan (althans dat is mijn mening) een duidelijk betere keuze als winterband; of je daar 't ganse jaar door wil mee rijden... is iets persoonlijks: ik doe het zelf niet op mijn M140i omdat ik grip, directheid en communicatie mis, maar op de '6 GT van mijn vrouw liggen ze wel 't ganse jaar door en daar stoort dat hoegenaamd niet.
Volgens mij is er ook voor jouw kar geen allseason met *-markering, dus als je nog garantie hebt en/of 't is een company car, dan ga je m.i. gewoon die keuze niet kunnen maken.

Het gaan dus hoogstwaarschijnlijk de Continental Winter Contact TS860S worden. 
 

Ze worden door BMW zelf aangeboden op de 19” winterset zag ik op hun website dus dan zit ik sowieso safe qua stermarkering. 
 

@gTa ze scoren ook beduidend beter in het lijstje dat jij hier reeds eerder doorstuurde, een mooie 4de plek: 

IMG_1339.thumb.png.29517a52783096bc24f956e6944f3846.png

Ze zijn ondertussen vervangen door de TS 870 las ik maar bij Q Team (beetje aan gebonden wegens goede korting daar) niet beschikbaar in mijn maten. Soit, die 860 S zal ook niet slecht zijn en lees er toch goede reviews over ook qua stuurgedrag, gericht op sportiever rijgedrag dus zal wel ok zitten dan 😀

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand ervaring met deze flatstoppers? Mijn Z3 staat toch vaak stil en dat merk ik aan de banden. Ik vind het op zich duur voor wat het is, maar langs de andere kant ondervind ik toch dat ik er beter een gedacht van maak. Op bol vind je ook van die dingen voor 25euro. Is dat dure marketing van race ramps, of zijn ze het waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid