Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden, Lotuzzz zei:

Bij accelereren en remmen wel, net omwille van de rugzak. Maar er is toch een notoir lichte en zoekerige vooras bij oudere 911, waar gelukkig wel pilotage-workarounds voor zijn :)

Zoals hierboven gezegd is dat de laatste generaties gecounterd door de gewichtsverdeling alsmaar meer richting vooraan te leggen, maar ook de spoorbreedte vooraan neemt grote sprongen, en de delta die er altijd was met de achteras is nu veel kleiner. Dat helpt ongetwijfeld ook.

Om het terug naar 2 versus 4 te brengen: De 4 zal zich indien gewenst toch ook wel enkele graden 'zetten', hoop ik. Bij zo'n auto als de 992 in normale spec zou me dat al genoeg zijn.

Ik volg en da's wat ik ook denk te weten of vermoed.

Nuanceke, wel: een lichte/zoekerige vooras is m.i. wel niet het tegenovergestelde van "veel mechanische grip", dus ik vind niet dat je die twee tegenover elkaar kan zetten (zonder zwaar te nuanceren, uiteraard is alles met elkaar gelinkt).

't Is eigenlijk allemaal een voortbreisel op de stelling, hoger, in een door @Phil geciteerd artikel, dat de targa enkel als 4 en 4S komt en dat dat een nadeel is - ik vraag me nog af waarom. Aansluitend @Naish die daarop inpikt en hoopt dat de targa ook als rwd komt (hij rijdt nu een 2 dus ervaart elke dag dat de extra tractie van een 4 zeker niet nodig zal zijn voor "daily" use, dus ik waardeer zijn mening enorm).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien bedoelt men wel "de 4 kost zoveel duizend euro extra, biedt geen visueel voordeel (meer, zoals in vorige generaties) en de 2 heeft enkele nadelen die vroeger wél speelden (zoals die zoekerige vooras die tot bij de gewone 997 echt prominent aanwezig was) niet meer..." dus 't is bijbetalen voor "niks" want je wint niets. In dat opzicht klinkt die stelling niet geheel onlogisch, maar de stelling wordt niet onderbouwd dus we hebben er 't raden naar.

Als het een uiting is vanuit de "want een 4 is onderstuurd en veel minder puur en levendig e.d."-hoek, dan stel ik me toch vragen of dat wel nog écht zo is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, gTa zei:

Ik heb het niet zozeer op "vollenbak doortrekken" rechtdoor. Of bedoel je niet rechtdoor?
En welk verschil ervoer je dan? Kan je dat proberen uitleggen?

Ik heb ook wel met enkele 2- en 4-modellekes van diverse vorige generaties gereden, nooit back to back wel ... en daarom kan ik de stemmen (niet zelden van minder in rijtechniek onderlegde personen en/of minder ervaren of meer 'occasionele' piloten) die je soms hoort à la "véél stabieler, véél minder gevaarlijk, rijdt nu éindelijk als op rails, een rwd verloor continu grip en zwiepte alle kanten uit terwijl de 4 echt altijd perfecte grip heeft, ..." helemaal niet bevestigen. (Dat lijkt me vnl praat die voortkomt uit wat tussen de oren zit, niet uit wat er effectief is. De psyche is zéér krachtig.)  Gaat natuurlijk ook over vorige generaties, naar verluidt wordt de "4" met elke generatie minder nadelig tov de 2 (maar dat kan ook weer aan veel factoren liggen, ook bij de 2 for that matter).

Waar ik naar zoek, is first hand experience van mensen met zéér fijngevoelige poten en kont (en liefst ook met wat ervaring van car handling op/over de limiet), die me in detail en onderbouwd kunnen uitleggen wat nu nog het verschil is (if any) tussen een 2 en een 4, vooral in termen van balans (front/back, diagonaal), aangevoelde gewichtsverdeling (statisch en dynamisch), stuurgevoel, precisie, communicatie, enz.?
Ergens verwacht ik dat je bij "normaal-sportief" gebruik geen tractieproblemen gaat kennen met een 2, behalve als de grip bijzonder laag is (natte ondergrond b.v.), want de mechanische grip van een 911 is legendarisch. Maar ik weet niet of dat klopt. @Naish ?  Anderzijds verwacht ik ook niet dat je in een 4 bij "normaal-sportief" gebruik een nadeel gaat ondervinden (voldoende groot, in comparison met de 2) qua stuurgevoel, neutraliteit (onderstuur?), enz. of vergis ik me en is het verschil nog voldoende merkbaar? Then again: ik zie in een 4 ook geen groot voordeel bij normaal-sportief gebruik, enkel in omstandigheden met erg beperkte grip maar er van uit gaand dat je bij dat "normaal-sportief" gebruik verstandig en oordeelkundig te werk gaat, blijft enkel nog onvoorziene noodsituaties over ... en we weten allemaal dat 4WD in een situatie waar je een bocht verkeerd inschat of een rempunt mist, niks gaat helpen tov een rwd en dat je ook met de 4WD in den décor gaat zitten. Het veiligheidsvoordeel van een 4 is dan ook weer iets dat bijna meer tussen de oren zit, dan dat het in realiteit écht verschil maakt. (Er is zelfs een pervers effect, nl. dat iemand met een 4 denkt dat hij zich alles kan permitteren "because 4" en daardoor brokken maakt daar waar hij dat zonder die inschattingsfout niet zou hebben gedaan...)

Iemand die die dingen back to back gereden heeft op circuit b.v. (zonder daarom een racepiloot te moeten zijn) moet daar zeker iets zinvols over kunnen vertellen. Gewoon al met een 4 of een 2 (992) gereden hebben en dat qua indrukken naast ervaringen met vroegere generaties leggen, kan al interessant zijn om te lezen. Misschien dat @Alexanderr of @Bouncing Bullet of @Audi S8 daar iets over kunnen vertellen - hoop ik? Ik denk dat ook @flupke73 nuttige inzichten kan hebben, zeer zeker ook @Jokke_vlo en @Daggie en @Porker en @Lefty en dan vergeet ik nog een pak mensen (no disrespect intended).

En @Mich! ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vergelijken tussen nieuwe modellen maakt het niet uit maar bij vergelijking met oude modellen wordt nogal over het hoofd gezien dat men zich het weggedrag van een ouder model herinnert op oudere banden.  Banden worden altijd maar voorspelbaarder. Terwijl een ouder type band flink verandert als het koud en nat is en ge kunt u laten verrassen. Een moderne band trekt zich daar steeds minder van aan, waardoor ge veel minder uw wegdek moet lezen en minder verrast wordt.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa : personlijk kan ik alleen maar zeggen dat je bij de S bij full pull de neus wat licht voelt worden.. in lange bochten van t gas gaan en dan mid corner terug op t gas gaan krijg je een heel ander gevoel dan bij de 4S. Bij die laatste voel je dat de tractie op die voorwielen de auto rond de bocht trekt.. bij de S voel je dat de auto eigenlijk vooral uit de bocht geduwd wil worden. Speelser dus..

Ik denk dat@jokke_vlo je mogelijks wel een beter antwoord kan geven :)


Op te zeggen dat het Stuurgevoel vager zou zijn in de 4 ben ik niet expert genoeg.


Mijn keuze voor de S is enerzijds 7k en anderzijds dat daar een tank van 90L in kan.. en dat hij 50kg lichter is

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Germinal zei:

@gTa : personlijk kan ik alleen maar zeggen dat je bij de S bij full pull de neus wat licht voelt worden.. in lange bochten van t gas gaan en dan mid corner terug op t gas gaan krijg je een heel ander gevoel dan bij de 4S. Bij die laatste voel je dat de tractie op die voorwielen de auto rond de bocht trekt.. bij de S voel je dat de auto eigenlijk vooral uit de bocht geduwd wil worden. Speelser dus..

Thanks! Da's leuk om lezen, zo'n dingen zoek ik.

1 uur terug, Germinal zei:

Ik denk dat@jokke_vlo je mogelijks wel een beter antwoord kan geven :)

Ik denk dat ook - zeker. En hij niet alleen.

1 uur terug, Germinal zei:

Mijn keuze voor de S is enerzijds 7k en anderzijds dat daar een tank van 90L in kan.. en dat hij 50kg lichter is

Die eerste 2 zijn ook (zeer) valabele argumenten.

 

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Martini Racing zei:

Twijfel of het aan de foto of spec ligt, maar dat is het toch ook niet.

nee, maar die velgen :inlove:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gTa zei:

zijn) moet daar zeker iets zinvols over kunnen vertellen. Gewoon al met een 4 of een 2 (992) gereden hebben en dat qua indrukken naast ervaringen met vroegere generaties leggen, kan al interessant zijn om te lezen. Misschien dat @Alexanderr of @Bouncing Bullet of @Audi S8 daar iets over kunnen vertellen - hoop ik? Ik denk dat ook @flupke73 nuttige inzichten kan hebben, zeer zeker ook @Jokke_vlo en @Daggie en @Porker en @Lefty en dan vergeet ik nog een pak mensen (no disrespect intended).

Ik heb met beide in 992 vorm gereden en ik zou een 2s nemen, ook mocht de prijs hetzelfde zijn.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Daggie zei:

Ik heb met beide in 992 vorm gereden en ik zou een 2s nemen, ook mocht de prijs hetzelfde zijn.

Care to elaborate? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zat wel wat tijd tussen .. De 4s voelde, vreemd genoeg, weinig stabiel aan op de autostrade. Auto was zweverig (op R0 richting Gent na de bocht aan de afrit van Drogenbos .. ik herinner me de locatie goed omdat ik het zelf ook heel eigenaardig vond). Voor de rest was daar weinig op aan te merken. Misschien wat minder voorspelbaar dan verwacht. Het kon even goed tussen de oren gezeten hebben.

Met de 2s heb ik enkele dagen rond gereden (Duitsland, Italie, Oostenrijk, ...) en die reed gewoon altijd goed en betrouwbaar. Ook bij sportief rijden op Ofenpas en andere passen. Vandaar mijn overtuigde keuze voor een 2s. Ik zie de meerwaarde van een 4s totaal niet. Nadelen zie ik wel.

Ik heb een 997.1 2s en een 997.2 2s gehad en die reden beiden ook naar wens. Ik ben ook ooit gaan rijden met een 997 4s in Duitsland (was fuel nog bij indertijd) en dat was het dan weer helemaal niet .. Al steek ik er mijn hand niet voor in het vuur, dat die auto 100% was.

Mogelijk ligt het gewoon aan mij .. maar als je echt gaat kopen en je twijfelt tussen beide, zal de dealer je ze wel plezier back to back mee geven. Het is alweer van vorig jaar geleden dat ik er mee gereden heb, dus het zijn maar herinneringen... Hence, de beperkte uitleg.

Niks tegen 4s voor de rest, ik heb een Taycan 4s in bestelling. 

aangepast door Daggie
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gTa zei:

Ik heb het niet zozeer op "vollenbak doortrekken" rechtdoor. Of bedoel je niet rechtdoor?
En welk verschil ervoer je dan? Kan je dat proberen uitleggen?

Ik heb ook wel met enkele 2- en 4-modellekes van diverse vorige generaties gereden, nooit back to back wel ... en daarom kan ik de stemmen (niet zelden van minder in rijtechniek onderlegde personen en/of minder ervaren of meer 'occasionele' piloten) die je soms hoort à la "véél stabieler, véél minder gevaarlijk, rijdt nu éindelijk als op rails, een rwd verloor continu grip en zwiepte alle kanten uit terwijl de 4 echt altijd perfecte grip heeft, ..." helemaal niet bevestigen. (Dat lijkt me vnl praat die voortkomt uit wat tussen de oren zit, niet uit wat er effectief is. De psyche is zéér krachtig.)  Gaat natuurlijk ook over vorige generaties, naar verluidt wordt de "4" met elke generatie minder nadelig tov de 2 (maar dat kan ook weer aan veel factoren liggen, ook bij de 2 for that matter).

Waar ik naar zoek, is first hand experience van mensen met zéér fijngevoelige poten en kont (en liefst ook met wat ervaring van car handling op/over de limiet), die me in detail en onderbouwd kunnen uitleggen wat nu nog het verschil is (if any) tussen een 2 en een 4, vooral in termen van balans (front/back, diagonaal), aangevoelde gewichtsverdeling (statisch en dynamisch), stuurgevoel, precisie, communicatie, enz.?
Ergens verwacht ik dat je bij "normaal-sportief" gebruik geen tractieproblemen gaat kennen met een 2, behalve als de grip bijzonder laag is (natte ondergrond b.v.), want de mechanische grip van een 911 is legendarisch. Maar ik weet niet of dat klopt. @Naish ?  Anderzijds verwacht ik ook niet dat je in een 4 bij "normaal-sportief" gebruik een nadeel gaat ondervinden (voldoende groot, in comparison met de 2) qua stuurgevoel, neutraliteit (onderstuur?), enz. of vergis ik me en is het verschil nog voldoende merkbaar? Then again: ik zie in een 4 ook geen groot voordeel bij normaal-sportief gebruik, enkel in omstandigheden met erg beperkte grip maar er van uit gaand dat je bij dat "normaal-sportief" gebruik verstandig en oordeelkundig te werk gaat, blijft enkel nog onvoorziene noodsituaties over ... en we weten allemaal dat 4WD in een situatie waar je een bocht verkeerd inschat of een rempunt mist, niks gaat helpen tov een rwd en dat je ook met de 4WD in den décor gaat zitten. Het veiligheidsvoordeel van een 4 is dan ook weer iets dat bijna meer tussen de oren zit, dan dat het in realiteit écht verschil maakt. (Er is zelfs een pervers effect, nl. dat iemand met een 4 denkt dat hij zich alles kan permitteren "because 4" en daardoor brokken maakt daar waar hij dat zonder die inschattingsfout niet zou hebben gedaan...)

Iemand die die dingen back to back gereden heeft op circuit b.v. (zonder daarom een racepiloot te moeten zijn) moet daar zeker iets zinvols over kunnen vertellen. Gewoon al met een 4 of een 2 (992) gereden hebben en dat qua indrukken naast ervaringen met vroegere generaties leggen, kan al interessant zijn om te lezen. Misschien dat @Alexanderr of @Bouncing Bullet of @Audi S8 daar iets over kunnen vertellen - hoop ik? Ik denk dat ook @flupke73 nuttige inzichten kan hebben, zeer zeker ook @Jokke_vlo en @Daggie en @Porker en @Lefty en dan vergeet ik nog een pak mensen (no disrespect intended).

Geen ervaring met de P maar ik heb wel een R8 plus met een RWS kunnen vergelijken. Eerlijk gezegd, ik ben er zelf nog niet uit. Veel hangt ook van de rijstijl en de ervaring af denk ik. Daar bovenop komt nog, dat de plus Dynamiklenkung had en daardoor de vergelijkbaarheid niet helemaal opgaat, qua stuurgevoel. Dus terug naar rijgedrag en zonder Rücksicht op stuurgevoel. Grofweg gezegd was het stuurgevoel in de RWS 2 keer beter. 

Eén aspect is, hoe de auto ontwikkeld wordt. Zoals bij een A8 de neus te licht is met een v6, zo had ik het ook bij de RWS. Als je uit een plus komt, dat is de neus bij het uitkomen van een bocht wat te zoekerig naar mijn smaak. Op het droge Ca va, maar in het nat... Het gewicht op de vooras en de aandrijving, maken dat de plus voor mij in het uitacceleren meer plezier geeft, omdat de gier sensatie groter is, je voelt de achterkant echt drukken om te roteren. Ik ben natuurlijk ook extreem biased, owv de S1 als daily driver en dus minder ervaring heb met rwd. Ik heb minder vertrouwen in het planken bij rwds, wat ook maakt dat mijn mening met een bak zout moet genomen worden. Van 4wd naar rwd is moeilijker dan omgekeerd. Spreken we over de bocht induiken is het anders. Daar ben ik vrijwel zeker dat de RWS gretiger indraait en dat niet tussen de oren zit. Dat ligt gewoonweg aan het gebrek van inertie door de Antriebswellen.

Daarnaast zou ik op een hobbelige  Nordschleife ook niet durven planken in een RWS, zoals ik dat in een R8 plus zou doen. Met een RWS zou ik veel meer met halfgas rijden, door het gebrek aan (zelf) vertrouwen. Uiteindelijk vind ik het ook gewoonweg plezant om met een 4wd te trailbraken of te flicken en dan op het volgas de bocht uit te rijden, wat met een rwd in zulke bruuske smijtstijl onmogelijk is. 

Ik ben geen stuurheld zoals @Jokke_vloen daarom zou ik vrijwel altijd de plus over een RWS nemen. That said, denk ik dat een goede rijder bij het insturen en mid corner meer plezier aan het spel tussen gas en stuurhoek zou beleven bij een rwd. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb indertijd met mijn pa zijn 997.2 leren rijden op circuit. Toen vond ik al dat dat ding belachelijk veel grip had.
Zelfs richting limiet vond ik die auto heel makkelijk. Kan me niet voorstellen dat je de "4" nodig hebt om je veilig te voelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mij hier niet populair maken, maar ik zie niks meer in de 991 en 992 modellen. Naast te groot en te zwaar lijkt de ziel er wat uit bij die recente modellen. Ze zullen vast beter rijden dan alle voorgaande generaties maar ik vind het geen positieve evolutie. Ik las vanmorgen zelfs dat ze zelfs al kijken om nog grotere motoren te gaan inbouwen.  Waarom is dat allemaal nodig.. Ik kan mij wel inbeelden dat Porsche meer en meer winst haalt per verkochte 911 dan vroeger, maar als liefhebbern kan ik daar niet blij van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minutes ago, Alexanderr said:

3066E342-A18D-42C5-9FD2-5C463AF9839E.jpeg

Perfect.

44 minutes ago, gTa said:

Metallic :inlove: 

Zilver :inlove: 

Heupen :inlove: 

 

Wanneer ga je 'm afhalen, @ICM?

Ik vraag het me regelmatig af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mrbbs zei:

Ik ga mij hier niet populair maken, maar ik zie niks meer in de 991 en 992 modellen. Naast te groot en te zwaar lijkt de ziel er wat uit bij die recente modellen. Ze zullen vast beter rijden dan alle voorgaande generaties maar ik vind het geen positieve evolutie. Ik las vanmorgen zelfs dat ze zelfs al kijken om nog grotere motoren te gaan inbouwen.  Waarom is dat allemaal nodig.. Ik kan mij wel inbeelden dat Porsche meer en meer winst haalt per verkochte 911 dan vroeger, maar als liefhebbern kan ik daar niet blij van worden.

Stel u eens voor dat ze 4 cylinder worden al de 911 modellen. Mag er niet aan denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg @mrbbs ook wel. Het blijven mooie verschijningen, maar eerder in gt vorm dan als pure sportwagen. Auto’s worden helaas groter en groter. De kopers en designers van nu speelden met Hotwheels, de generatie ervoor met matchbox/siku/majorette....(cfr wielen en opgeblazenheid van de grijze hierboven)

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, saabi zei:

Ik volg @mrbbs ook wel. Het blijven mooie verschijningen, maar eerder in gt vorm dan als pure sportwagen. Auto’s worden helaas groter en groter. De kopers en designers van nu speelden met Hotwheels, de generatie ervoor met matchbox/siku/majorette....(cfr wielen en opgeblazenheid van de grijze hierboven)

Bhohjah, kweenie. Dit is Majorette, paar dagen geleden gekocht:

image.png.b5158d44ef9a6ecfe6e35ba809c2a4b7.png

Seems pretty opgeblazen wieligheid to me :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

I know, i know. Vond 't gewoon grappig, omdat ik een paar dagen geleden toch wel wat verwonderd was over de wheel size. :D 

Heb Elliott zo'n humongous parkeertoren met gemotoriseerde lift gekocht, van Majorette. Zaten een 10-tal autootjes bij, maar omdat meer altijd beter is, stop ik bij élke autostraderit waar ik een tankstation passeer snel om te zien of ze autootjes hebben en zo ja, doe 'k er eentje mee. :inlove: 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe, mijn pa deed dat ook. En elke keer dat hij met het werk op reis moest, bracht hij een ‘grote’ mee (superkings van Matchbox of als het naar Duitsland was, een Siku)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid