Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Weet niet waar ik het precies moet placeren maar ze gaan een upgrade van de GT2 RS maken met meer vermogen via hogere toeren: https://www.thedrive.com/tech/34775/porsche-found-a-way-to-3d-print-lightweight-pistons-that-add-even-more-horsepower

Nu zit de redline nog op 7200 rpm . Het 3dprint maakt een lichte aluminium kop maken met ingewikkeld koelkanaal.  De grote vraag voor mij zou zijn, en is de metaalstructuur sterk genoeg. Gegoten, gesmeed, gesinterd, dat is allemaal verschillend. Met de 3d print door lasersmelten is het resultaat blijkbaar sterk genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn 🤩 zou van mij gewone turbo mogen zijn, op die kruisspaakskes, met de std uitlaat. Yum! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, gTa said:

Damn 🤩 zou van mij gewone turbo mogen zijn, op die kruisspaakskes, met de std uitlaat. Yum! 

Het instapmodelleke ofwa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Het instapmodelleke ofwa?

Sure. 

Wel badge-deleten dan want anders is dat wat schamelijk. En de steelie-remklauwen geel spuiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haaaa, dat hadden ze tot nu toe nog niet uitgevonden.

Screenshot_2020-07-16-10-59-43-47.jpg.ff488a6fd455262513c2f8b7ba990337.jpg

Straks nog in 10 versies te krijgen? Rode streep op grijs dak, beige streep op blauw dak, grijze streep op bordeaux dak,...? :D

Typisch Porsche, die personalisatie mogelijkheden. Gotta love the creativity. 

Wel benieuwd om eens te zien. 

 

Edit: cc toont het al

Screenshot_2020-07-16-11-04-48-81.jpg.5a62e9e61af7b58c04583b02f35f3862.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het ziet er naar uit dat je niet meer "gestraft" wordt als je een manuele bak kiest, in die zin dat je tot nu toe dan de chrono pack moest nemen (ad 2,5ish k euro), lijkt er op dat die verplichting is weggevallen. 

Edit: nope I'm wrong, is nog zoals voorheen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/7/2020 om 21:33, Le Capri Mauve zei:

Nu zit de redline nog op 7200 rpm . Het 3dprint maakt een lichte aluminium kop maken met ingewikkeld koelkanaal.  De grote vraag voor mij zou zijn, en is de metaalstructuur sterk genoeg. Gegoten, gesmeed, gesinterd, dat is allemaal verschillend. Met de 3d print door lasersmelten is het resultaat blijkbaar sterk genoeg.

In followup(ik snap graag hoe die dingen werken) blijkbaar is zuigersnelheid een flinke beperkende factor bij een performantiemotor, en ze meten dat in termen van gemiddelde en max snelheid van de zuigers: gemiddelde snelheid van een zuiger aan max toeren is rond 90km/h, max snelheid meer dan 130. En dat met duizenden keer per minuut starten en stoppen. Een turbomotor draait heter dus moeten de toeren naar beneden. Hier hebben ze een vernuftig koelkanaal toegevoegd zodat de koeling beter wordt en toeren weer naar omhoog kunnen. Dat gewichtsbesparen zal een beetje helpen maar volgens mij gaat het vooral om het koelkanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

In followup(ik snap graag hoe die dingen werken) blijkbaar is zuigersnelheid een flinke beperkende factor bij een performantiemotor, en ze meten dat in termen van gemiddelde en max snelheid van de zuigers: gemiddelde snelheid van een zuiger aan max toeren is rond 90km/h, max snelheid meer dan 130. En dat met duizenden keer per minuut starten en stoppen. Een turbomotor draait heter dus moeten de toeren naar beneden. Hier hebben ze een vernuftig koelkanaal toegevoegd zodat de koeling beter wordt en toeren weer naar omhoog kunnen. Dat gewichtsbesparen zal een beetje helpen maar volgens mij gaat het vooral om het koelkanaal.

Zuigersnelheid is idd quasi altijd de beperkende factor. Daarom ook dat hoogtoerige motoren doorgaans vierkant of overvierkant zijn (dwz kortere slag), immers slag verlengen betekent ook zuigersnelheid die toeneemt. 

Aan toptoeren "maar" 200 tpm erbij lappen betekent soms een toename met meerdere tientallen procenten in belasting tgv toegenomen zuigersnelheid. 

Die zuiger moet bij elke omwenteling geaccelereerd én ook weer afgeremd geraken. Belasting daardoor op zuigerstangen, lagers, lagerschalen ed is significant. 

Vandaar dat bij serieus tunewerk en racemotoren erg lichte pistons (bv Mahle, gekend vanuit racerij ook) en zuigerstangen zeer gewenst zijn als er een hogere redline gewenst is. 

En vandaar ook de enorme potentiële schade bij overrev, zeker bij zware overrevs (bv 3 versnellingen terugschakelen ipv 1).

Vandaar ook soms de zeer exotische zuigercoatings en - behandelingen.

En vandaar ook de grotere moeilijkheid bij hoogtoerige motoren om de zuigerveren enerzijds goed passend maar anderzijds voldoende glijdend te hebben, zeker over lagere tijd. En dus ook het doorgaans iets hogere olieverbruik bij hoogtoeriger motoren. 

Is wel wta over te vinden op YouTube, moet je eens naar zoeken. Bij moto's (vaak revlimit van 12-13-14k 3n meer) is dat thema nog belangrijker. Gelukkig wel altijd kleine pistonnekes natuurlijk. (En daardoor ook meteen de reden waarom hij bij twins moeilijker was om die hele hoge rpm te halen in vgl met 4-cilinders).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

gemiddelde snelheid van een zuiger aan max toeren is rond 90km/h, max snelheid meer dan 130. 

Lijkt me laag. Zuigersnelheid wordt meestal in m/s uitgedrukt, vooreerst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, gTa said:

Lijkt me laag. Zuigersnelheid wordt meestal in m/s uitgedrukt, vooreerst. 

Le système international d'unités dankt je.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gTa zei:

Lijkt me laag. Zuigersnelheid wordt meestal in m/s uitgedrukt, vooreerst. 

Ik heb het omgerekend naar een eenheid waar we ons het meest bij kunnen voorstellen tiens.

25-26m/s is wel degelijk de hoogste gemiddelde zuigesnelheid die ik vind. Maar de maximum snelheid kan blijkbaar hoger, heb al 44,6m/s gevonden voor een cup motor.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, tot 20 is "normaal", hoger wordt al een uitdaging, 30 en meer is uitzonderlijk. Maar dat zijn gemiddelde zuigersnelheid en. De maxima zijn uiteraard hoger en soms quite bonkers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de wat trageren onder ons, Km/h is inderdaad een goede keuze om hier een idee te geven van hoe snel de zuigers gaan.  Eens ge met zuigerliefhebbers onder elkaar bezig zijt is het beter m/s te gebruiken. En als ge het over wielgroottes hebt is het best in inch te werken. en niet in internationale eenheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid