Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

7 uren geleden, flupke73 zei:

ik denk toch ook dat die 4.0 er gaat in steken

Ik denk het niet, want hoe gaan ze meer dan 450pk  halen uit deze 4.0? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BMWMB zei:

Ik denk het niet, want hoe gaan ze meer dan 450pk  halen uit deze 4.0? 

Waarom zou dat moeten, moet een S onderdoen in pk’s voor een GTS?

Het kan toch naast elkaar bestaan ook..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant vraagstuk!

Aangezien de Carrera S als (bijna) "turbo-snel" is, lijkt het gat tussen Carrera S en turbo, waarin de GTS dan moet komen, bijna te klein?
Ergens zou het dan wel passend zijn om van de GTS een "soft GT3" te maken, veeleer dan een "tuned S", met idd een atmo 4.0 b.v.

Het zou wel veel makkelijker zijn om gewoon een S-motor nog wat te boosten en zo idd weer een brouwsel van hetzelfde recept te maken.
Dan wordt een GTS "gewoon" een Carrera S met enkele opties standaard en enkele optische details die GTS-eigen zijn. Zeer rendabel voor Porsche aangezien je geen "korting" krijgt op het totaal aan extra uitrusting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De S zit op 450 pk. De Turbo S op 640 pk. Ik kan me wel voorstellen dat daar nog ruimte is voor 2 versies ertussen: GTS rond de 470/480 pk en de Turbo op 600/610 pk gok ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De GTS zal idd hoogstwaarschijnlijk, net als bij de vorige versies, een ‘performance-pack’ krijgen met ongeveer 30pk meer.

997: 385 -> 408pk
991.1: 400 -> 430pk
991.2: 420 -> 450pk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's -uiteraard- het meest evidente.

Ik vind gewoon de denkpiste van een GT3-light zeer uplifting.
Maar acht de kans zeer onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, D Squaloid zei:

De S zit op 450 pk. De Turbo S op 640 pk. Ik kan me wel voorstellen dat daar nog ruimte is voor 2 versies ertussen: GTS rond de 470/480 pk en de Turbo op 600/610 pk gok ik dan.

Ja, maar qua prestaties lijkt de afstand tussen de S en de turbo te verkleinen. Ik zocht gewoon een opening (pun intended) om de piste van dat alternatief voor een "sportpakketje-met-wat-theoretische-paardenwinst" GTS in te parkeren. :D 

As I said: interessant vraagstuk. Altijd leuk om zo'n idee eens te spinnen. Ik zoek helemaal niet de toekomst te proberen voorspellen; wat bv bmwmb hier stelt weet/vermoedt iedereen samen met hem.

 

Wat me vooral zou kunnen boeien, is inside knowledge over het waarlijk succes van die GTS (zoals hij er bij de 991.2 was b.v.). Je betaalt de optieprijs van alle uitrusting die hij standaard heeft bovenop die van de Carrera S, plus nog wat extra voor de extra paardjes en de (fwiw) exclusiviteit van die luttele GTS-only optics. Je doet er dus, in se, geen "deal" mee (economisch gezien). Feit is wel dat de X50 power pack die die GTS standaard heeft, niet meer apart lijkt aangeboden te worden (laatste keer was op de 991.1, correct?) dus als je de extra horses wil, moet je nu wel de GTS kiezen. Omgekeerd heeft dat GTS-naamplaatje ook wel wat extra aantrekkingskracht: "neenee, 't is gene gewone 911 Carrera, hé, 't is ne GTS, die is afgestemd op sportiviteit en is exclusiever". (En dat is geen verwijt of wat dan ook, noch is zoiets incompatibel met de effectief zuivere wens naar een directer/beter rijgedrag oid.)
Zuiver marketingtechnisch bekeken is het dus zeker een goeie deal voor Porsche: ze verdienen met ruime voorsprong 't meest aan die dure opties, dus hier zetten ze (ei zo na) hetzelfde op de markt met een predefined optiepakket dat je volle pot dokt. De aparte roepnaam (GTS) biedt nog wat extra appeal, het model richt zich naar een niche binnen de 911-kopersmarkt, nl. zij die iets willen dat sportiever is dan een gewone 911 (all in all nog altijd een sportauto, al kan je daar, zoals Jokke ooit al neerschreef, wel over discussiëren, zeker bij de laatste generaties) maar passen voor de step up richting GT3 (die qua daily useability plots een pak minder scoort tenzij je dedicated bent). All in all een zeer kleine markt, dus.

Quid inzake intern kannibalisme? Of omgekeerd: hoe boost de GTS het imago van de 911 mee, als Sondermodell? En er zijn nog een pak factoren of effecten die je zou kunnen definiëren en becijferen.
Nu, terug naar het idee van een GTS die nu eens niét de 99,9% gekoesterde verwachtingen inlost. Uiteraard zal die optie voor Porsche even rendabel moeten zijn anders strandt 't al op voorhand, maar stél dat de 4-liter atmo die in de 718 GTS en GT4 e.d. ligt, met minimale kost over te planten valt in de 911 en dat je zo dus een GTS creëert die (inspelend op de verzuchting van een kleine schare afficionado's die nog altijd een manuele atmosferische willen, maar misschien niet de extra scherpte en rauwheid van een GT3) zich niet zozeer cijfermatig maar vooral qua technische oplossing tussen de Carrera (S) en de turbo's nestelt. Eentje met een aantal zaken die ook op de Carrera (S) te krijgen zijn, zoals de meest sportieve ophanging en zaken die de sportieve beleving benadrukken, maar ook iets die de GTS echt uniek maakt. Die atmo 4-liter, dus. Zou daar niet méér animo voor bestaan dan voor een "optiepakketje-Carrera-GTS" die een Porsche-predefined Carrera S "met wat extra's voor de sportievere inborst"? En dan komen dezelfde vragen naar boven: quid met intern kannibalisme, nu dan niet meer naar de turbo-modellen maar naar de GT3, of zelfs van de 718 GTS 4.0 en GT4/Spyder?

Ik volg dus msxx wel in z'n invraagstelling van datgene wat in de sterren geschreven staat. Het hoéft niet weer nog maar eens hetzelfde te zijn, het zou best wel eens een toffere oplossing zijn mocht de GTS wél een (technisch onderscheiden) alternatief zijn voor een "sporty Carrera S".

Laatste bedenking: als Porsche, net zoals van de 991, ook van de 992 een "Carrera T" wil gaan brengen, die inzet op gewicht (nou ja... in percenten gesproken is 't niet veel soeps...) en op puurheid, dan zou die krachtbron ook voor dat model goed passen. Carrera T met manuele bak, eventueel lichter of zelfs éénmassabvliegwiel, eventueel kortere eindoverbrenging of (indien dat financieel doenbaar is) een eigen set tandwielen in de manuele bak (zodat de 1e even lang is als in de gewone Carrera's maar de 2-3-4-5 daarna veel korter op elkaar volgen, beetje zoals Sharkwerks doet met hun mod voor de 981GT4-versnellingsbak), atmosferische 4.0 achterin, nog wat analoge oplossingen (extra-lage sportophanging met analoge/passieve dempers; simpeler zuiver mechanisch sper; enz.). En wie weet voor een prijs die niet veel afwijkt van die van een gewone Carrera (zoals dat bij de 991 was.)  LIjkt me ook wel wat.
Maar zoiets komt dan misschien weer een tik te veel in 't vaarwater van die 718 GTS 4.0 of GT4 (want iemand die de troeven van een 911 Carrera T weet te waarderen, heeft best veel kans om ook vatbaar te zijn voor de extra levendigheid die het middenmotorconcept biedt tov de 911).

Bon, 'k ga stoppen. Gewoon interessant idee om eens uit te spinnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, BMWMB zei:

Misschien wordt deze GTS de enige manuele niet-GT3?

Daar zeg je nog zoiets!

Die manuele bak was toch al aangekondigd op eoa manier? Maar daar komt maar niks van online. Er zijn al tests van dat ding maar niets te zien in prijslijsten, configurator, enz.
Was de test met de manuele dan al een GTS, of niet? (Heb video nog niet bekeken, staat hier op vorige pagina dacht ik.)

Edit: die rooie. Lijkt me geen GTS, maar een gewone?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, BMWMB zei:

Misschien wordt deze GTS de enige manuele niet-GT3?

Nee, de manuele boite is gewoon verkrijgbaar voor (4)S als no cost option

 

6BBAB67A-533D-4925-947A-9684F7C5CCFF.jpeg

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, gTa zei:

Daar zeg je nog zoiets!

Die manuele bak was toch al aangekondigd op eoa manier? Maar daar komt maar niks van online. Er zijn al tests van dat ding maar niets te zien in prijslijsten, configurator, enz.
Was de test met de manuele dan al een GTS, of niet? (Heb video nog niet bekeken, staat hier op vorige pagina dacht ik.)

Edit: die rooie. Lijkt me geen GTS, maar een gewone?

Staat toch gewoon in de Porsche CC?

99814E04-8FBA-4F85-94EC-F92B6DCB503A.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Alexanderr zei:

Nee

Geldt bovenstaande quote ook als correct antwoord op de vraag of de aanstaande GTS (zoals bij de 991.2) een Carrera S is met een klein beetje extra paardjes en wat opties erbij standaard (dus 3-liter twin turbo en geen 4-liter atmo)? 

Je hoeft niet te antwoorden maar stem met een hartje voor ja of met een wenende smiley voor nee. Bedankt! :D  :lol: 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Alexanderr zei:

Staat toch gewoon in de Porsche CC?

Nog niet gezien. :oops:  Danke!

Edit: ah ja nu ook op porsche.de, paar dagen geleden nog gekeken en stond er toen nog niet in, tenzij 'k me vergis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

Geldt bovenstaande quote ook als correct antwoord op de vraag of de aanstaande GTS (zoals bij de 991.2) een Carrera S is met een klein beetje extra paardjes en wat opties erbij standaard (dus 3-liter twin turbo en geen 4-liter atmo)? 

Je hoeft niet te antwoorden maar stem met een hartje voor ja of met een wenende smiley voor nee. Bedankt! :D  :lol: 

Ik verwacht de GTS dit jaar niet meer dus geen idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Alexanderr zei:

Had net nog geëditeerd:

7 minuten geleden, gTa zei:

Nog niet gezien. :oops:  Danke!

Edit: ah ja nu ook op porsche.de, paar dagen geleden nog gekeken en stond er toen nog niet in, tenzij 'k me vergis.

:D 

Zag paar dagen geleden wel al die Exclusive Series lederuitvoeringen. 18k *slik* 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gTa zei:

Ja, maar qua prestaties lijkt de afstand tussen de S en de turbo te verkleinen. Ik zocht gewoon een opening (pun intended) om de piste van dat alternatief voor een "sportpakketje-met-wat-theoretische-paardenwinst" GTS in te parkeren. :D 

As I said: interessant vraagstuk. Altijd leuk om zo'n idee eens te spinnen. Ik zoek helemaal niet de toekomst te proberen voorspellen; wat bv bmwmb hier stelt weet/vermoedt iedereen samen met hem.

 

Wat me vooral zou kunnen boeien, is inside knowledge over het waarlijk succes van die GTS (zoals hij er bij de 991.2 was b.v.). Je betaalt de optieprijs van alle uitrusting die hij standaard heeft bovenop die van de Carrera S, plus nog wat extra voor de extra paardjes en de (fwiw) exclusiviteit van die luttele GTS-only optics. Je doet er dus, in se, geen "deal" mee (economisch gezien). Feit is wel dat de X50 power pack die die GTS standaard heeft, niet meer apart lijkt aangeboden te worden (laatste keer was op de 991.1, correct?) dus als je de extra horses wil, moet je nu wel de GTS kiezen. Omgekeerd heeft dat GTS-naamplaatje ook wel wat extra aantrekkingskracht: "neenee, 't is gene gewone 911 Carrera, hé, 't is ne GTS, die is afgestemd op sportiviteit en is exclusiever". (En dat is geen verwijt of wat dan ook, noch is zoiets incompatibel met de effectief zuivere wens naar een directer/beter rijgedrag oid.)
Zuiver marketingtechnisch bekeken is het dus zeker een goeie deal voor Porsche: ze verdienen met ruime voorsprong 't meest aan die dure opties, dus hier zetten ze (ei zo na) hetzelfde op de markt met een predefined optiepakket dat je volle pot dokt. De aparte roepnaam (GTS) biedt nog wat extra appeal, het model richt zich naar een niche binnen de 911-kopersmarkt, nl. zij die iets willen dat sportiever is dan een gewone 911 (all in all nog altijd een sportauto, al kan je daar, zoals Jokke ooit al neerschreef, wel over discussiëren, zeker bij de laatste generaties) maar passen voor de step up richting GT3 (die qua daily useability plots een pak minder scoort tenzij je dedicated bent). All in all een zeer kleine markt, dus.

Quid inzake intern kannibalisme? Of omgekeerd: hoe boost de GTS het imago van de 911 mee, als Sondermodell? En er zijn nog een pak factoren of effecten die je zou kunnen definiëren en becijferen.
Nu, terug naar het idee van een GTS die nu eens niét de 99,9% gekoesterde verwachtingen inlost. Uiteraard zal die optie voor Porsche even rendabel moeten zijn anders strandt 't al op voorhand, maar stél dat de 4-liter atmo die in de 718 GTS en GT4 e.d. ligt, met minimale kost over te planten valt in de 911 en dat je zo dus een GTS creëert die (inspelend op de verzuchting van een kleine schare afficionado's die nog altijd een manuele atmosferische willen, maar misschien niet de extra scherpte en rauwheid van een GT3) zich niet zozeer cijfermatig maar vooral qua technische oplossing tussen de Carrera (S) en de turbo's nestelt. Eentje met een aantal zaken die ook op de Carrera (S) te krijgen zijn, zoals de meest sportieve ophanging en zaken die de sportieve beleving benadrukken, maar ook iets die de GTS echt uniek maakt. Die atmo 4-liter, dus. Zou daar niet méér animo voor bestaan dan voor een "optiepakketje-Carrera-GTS" die een Porsche-predefined Carrera S "met wat extra's voor de sportievere inborst"? En dan komen dezelfde vragen naar boven: quid met intern kannibalisme, nu dan niet meer naar de turbo-modellen maar naar de GT3, of zelfs van de 718 GTS 4.0 en GT4/Spyder?

Ik volg dus msxx wel in z'n invraagstelling van datgene wat in de sterren geschreven staat. Het hoéft niet weer nog maar eens hetzelfde te zijn, het zou best wel eens een toffere oplossing zijn mocht de GTS wél een (technisch onderscheiden) alternatief zijn voor een "sporty Carrera S".

Laatste bedenking: als Porsche, net zoals van de 991, ook van de 992 een "Carrera T" wil gaan brengen, die inzet op gewicht (nou ja... in percenten gesproken is 't niet veel soeps...) en op puurheid, dan zou die krachtbron ook voor dat model goed passen. Carrera T met manuele bak, eventueel lichter of zelfs éénmassabvliegwiel, eventueel kortere eindoverbrenging of (indien dat financieel doenbaar is) een eigen set tandwielen in de manuele bak (zodat de 1e even lang is als in de gewone Carrera's maar de 2-3-4-5 daarna veel korter op elkaar volgen, beetje zoals Sharkwerks doet met hun mod voor de 981GT4-versnellingsbak), atmosferische 4.0 achterin, nog wat analoge oplossingen (extra-lage sportophanging met analoge/passieve dempers; simpeler zuiver mechanisch sper; enz.). En wie weet voor een prijs die niet veel afwijkt van die van een gewone Carrera (zoals dat bij de 991 was.)  LIjkt me ook wel wat.
Maar zoiets komt dan misschien weer een tik te veel in 't vaarwater van die 718 GTS 4.0 of GT4 (want iemand die de troeven van een 911 Carrera T weet te waarderen, heeft best veel kans om ook vatbaar te zijn voor de extra levendigheid die het middenmotorconcept biedt tov de 911).

Bon, 'k ga stoppen. Gewoon interessant idee om eens uit te spinnen.

Manuele 991 ‘T’ zijn tweedehands een pak interessanter dan nieuw, zot waardeverlies. Kennelijk is de 911 koper meer op zoek naar de gt dan naar de pure rijdersauto... daarmee dat ik ook vrees voor de 4.0 GTS

Voor Vlaanderen (voor mij) zou overigens de 3.0 prevaleren vanuit tax oogpunt 😞 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Alexanderr zei:

Nee, de manuele boite is gewoon verkrijgbaar voor (4)S als no cost option

Maar blijkbaar wel enkel als je ook Sport Chrono en PTV neemt (tenzij dit specifiek voor de UK geldt: https://www.evo.co.uk/porsche/911/201904/porsche-911-carrera-s-manual-now-available-to-order-in-the-uk)


Relatieve no cost dus? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, CHARLE5 zei:

Maar blijkbaar wel enkel als je ook Sport Chrono en PTV neemt (tenzij dit specifiek voor de UK geldt: https://www.evo.co.uk/porsche/911/201904/porsche-911-carrera-s-manual-now-available-to-order-in-the-uk)


Relatieve no cost dus? 

Yep, was in de aankondiging ook al zo meegegeven en toen hebben we daar ook een boompje over opgezet hier. :D  Ik zou b.v. nooit Sport Chrono hoeven, maar nu moet je dat wel nemen als je een manuele boite wil. (Geen idee of ik dat werkelijk zou willen in een gewone 992, tbh ... turbomotor en superefficiënte PDK ... in een gewone 911 lijkt me dat eigenlijk een sans fautes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BMWMB zei:

Deze configuratie vind ik ook zeer geslaagd!

spacer.png

Zeer mooi, de heldere ramen zorgen voor visuele 'openheid' waardoor de erg grote wielen beter visueel uitbalanceren.

Idem dito voor de chrome line. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Manuele 991 ‘T’ zijn tweedehands een pak interessanter dan nieuw, zot waardeverlies. Kennelijk is de 911 koper meer op zoek naar de gt dan naar de pure rijdersauto... daarmee dat ik ook vrees voor de 4.0 GTS
Voor Vlaanderen (voor mij) zou overigens de 3.0 prevaleren vanuit tax oogpunt [emoji20] 
 

Het is nu ook niet dat die T zoveel verschilde van een gewone of een S. Amper gewichtsvoordeel (zeker bij vergelijkbare uitrusting, dan schiet er zelfs bijna geen verschil meer over), amper (tot geen?) kortere verhoudingen, geen atmo,.... dus waarom zou die zoveel aantrekkelijker zijn voor iemand die nog iets echt puur zoekt? In occasie dan ook zeer beperkt aanbod met kuipzetels....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid