Ga naar inhoud

Tesla Model Y


Rabbit

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Monterey Jack zei:

Kameraad van mij heeft sinds een aantal maanden ook een Y, wou het lot tarten en heeft dan nog een coating gelegd op zijn voorruit :lolz: Die ruitenwissers zijn nu helemaal de kluts kwijt :lolz: 

Idem hier :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/4/2024 om 12:22, tuscani zei:

Ondertussen is er weer een update geweest. Aanpassing van de adaptieve grootlichten. Ben benieuwd, want dat was ook een puntje dat ik wel miste tegenover de Q7. De matrixledverlichting daar zat continue zichzelf bij te regelen en mee te gaan met je stuurrichting. ( was ook wel een optie, bij deze dus niet standaard,  maar het echt wel waard) Wat vooral zijn nut had/heeft bij donkere bochten of  het oprijden van een oprit thuis. De Y doet dat niet, en je gaat dus telkens een zwart gat in, wat soms wel vervelend is.  Want ze hadden zelfs geen extra bochtenverlichting door middel van de mistlampen zoals je bij vele andere merken ziet.

Deze update spreekt van aanpassen grootlichtassistent door middel van uitschakelen van pixels om zo tegenliggers en fietsers minder te verblinden.  Dus hopelijk werkt ze dan ook beter bij bochten. 

Gisteren avond om 20.00 vertrokken naar Leysin (Zwitserland). awel, ik ben aangenaam verrast, toch weer een mooie verbetering!

Rijden en laden ging zeer vlot (altijd direvt aan 170kW kunnen laden, en imo nooit echt tijd verloren want duurde niet veel langer dan een plaspauze). Iets na middernacht kreeg ik een klopje, dus gestopt aan een laadplek, matras opgeblazen met het elektrisch pompje, en geslapen tot 6.00 deze morgen. Maar op deze manier was ik gisteren wel voorbij de drukke punten.

 

eergisteren die matras al eens uitgetest en onze jongste was fan 🙂

 

IMG20240402194238.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent alleen op zwier, of slaap je allemaal op die matras? Je mag dan natuurlijk ook geen koffers mee hebben. :D

valt dat wat mee dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, tuscani said:

Je mag dan natuurlijk ook geen koffers mee hebben. :D

Die zet je buiten naast de auto als je slaapt he :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, tuscani zei:

Je bent alleen op zwier, of slaap je allemaal op die matras? Je mag dan natuurlijk ook geen koffers mee hebben. :D

valt dat wat mee dan?

Alleen op zwier, en mijn ski kledij zit in frunk en op passagierstoel. in terugrijden heb ik wel 2 passagiers.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo net terug thuis, 1670 km later.

best zuinig. Overal gewoon de snelheidslimiet (130 in Frankrijk want geen regen gehad) gereden en in Duitsland eerder 160  met wel paar uitschieters 

 

IMG20240406213806.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai, heel zuinig. Ik krijg mijne zonder autostrade al bijna niet onder de 170 Wh/km. Op autostrade bij 130 - 135 steevast rond de 200 Wh/km. Is thans hetzelfde model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een variant bijgekomen.

De LR RWD

Zou eens moeten bekijken welke batterij hij meekrijgt. dezelfde van de eerste RWD of degene van de LR AWD. (laadsnelheid, 100% laden, ...)

Want zo zie ik precies nog de LR AWD verdwijnen?

Naamloos.png.7f1c277c89874082a7a1172e545be57e.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Ceke zei:

Damn, dat is een no brainer. Spijtig dat die er niet was toen ik bestelde..

Goh, het is toch bijna €4k verschil met de "standaard" RWD. En ik heb nu net een lange roadtrip achter de rug met de Y, en eigenlijk absoluut geen last gehad van de "beperkte" range... 15 min snelladen elke 2.5 uur ofzo vond ik geen ramp. Toch niet in die mate dat ik er €4k voor over zou hebben.

En als je dan toch zo ver bent, zou ik eerder €3k extra willen betalen boven de RWD met long range, om de AWD te hebben. €3k om toch wel een flink stuk meer vermogen te hebben vind ik een betere deal. :D maar manmaths-gewijs zit je voor je het weet bij de performance :D
Dat extra vermogen kan je dagelijks gebruiken, die extra range (in mijn geval) maar een paar keer op een jaar, en je spaart er misschien 15 min mee uit op een trip van vele uren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een LR AWD, en rij eigenlijk constant in Chill mode 🙂

Vermogen is leuk maar went snel en niet altijd even aangenaam.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, maar waarom zou je AWD + extra vermogen 'inruilen' voor 30 km extra theoretische range (in geval van een bedrijfswagen, excuses als die aanname niet klopt)?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Ceke zei:

Ik heb een LR AWD, en rij eigenlijk constant in Chill mode 🙂

Vermogen is leuk maar went snel en niet altijd even aangenaam.

 

ah ok, ik dacht dat je de RWD had zoals ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waar het verschil in prestaties vandaan komt (zit precies tussen de RWD en LR AWD), het zou me sterk lijken als ze een aparte motor gebruiken voor dat ene model?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, JanC zei:

Ik vraag me af waar het verschil in prestaties vandaan komt (zit precies tussen de RWD en LR AWD), het zou me sterk lijken als ze een aparte motor gebruiken voor dat ene model?

Twee extra motoren zeker? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide RWD, dus een andere motor op de achteras, denk je?
Of gebruiken de normale RWD en de LR AWD niet dezelfde motor achteraan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, JanC zei:

Mja, maar waarom zou je AWD + extra vermogen 'inruilen' voor 30 km extra theoretische range (in geval van een bedrijfswagen, excuses als die aanname niet klopt)?

 

:D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, JanC zei:

Beide RWD, dus een andere motor op de achteras, denk je?
Of gebruiken de normale RWD en de LR AWD niet dezelfde motor achteraan?

ah edit: nu volg ik je :D

Geen idee, mogelijks is de motor niet de beperkende factor maar de stroom dat de batterij mag leveren? (hoe groter de batterij, hoe meer stroom die kan leveren)
Of zit er effectief een sterkere motor in?

Geen idee of bv de performance en de AWD verschillende motoren hebben? Of puur software matig meer vermogen toestaan (en de motor op de AWD dus overbemeten is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, JanC zei:

Beide RWD, dus een andere motor op de achteras, denk je?
Of gebruiken de normale RWD en de LR AWD niet dezelfde motor achteraan?

Ik dacht dat je bedoelde LR RWD vs LR AWD 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, jan.van.gent zei:

ah edit: nu volg ik je :D

Geen idee, mogelijks is de motor niet de beperkende factor maar de stroom dat de batterij mag leveren? (hoe groter de batterij, hoe meer stroom die kan leveren)
Of zit er effectief een sterkere motor in?

Geen idee of bv de performance en de AWD verschillende motoren hebben? Of puur software matig meer vermogen toestaan (en de motor op de AWD dus overbemeten is).

volgens mij sofwarematig aangezien je als optie de acceleratieboost kan activeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, jan.van.gent said:

ah edit: nu volg ik je :D

Geen idee, mogelijks is de motor niet de beperkende factor maar de stroom dat de batterij mag leveren? (hoe groter de batterij, hoe meer stroom die kan leveren)
Of zit er effectief een sterkere motor in?

Geen idee of bv de performance en de AWD verschillende motoren hebben? Of puur software matig meer vermogen toestaan (en de motor op de AWD dus overbemeten is).

Jij gaat er vanuit dat dat allemaal hardwarematige beperkingen zijn? Precies of bij elke ICE ligt het vermogen puur vast omwille van de hardware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat een 2dehandse Y op hun eigen site voor 60K te koop. Zelfde uitrusting zoals de mijne en zelfde bouwjaar. Als ze dat voor de mijne geven, wissel ik direct om voor een S. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, ir_fuel zei:

Jij gaat er vanuit dat dat allemaal hardwarematige beperkingen zijn? Precies of bij elke ICE ligt het vermogen puur vast omwille van de hardware.

2e deel ook lezen e

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid