Ga naar inhoud

Tesla Model Y


Rabbit

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden, d_s zei:

Het is gek en niet gek. 1. je kunt de keuze maken voor dat segment waar het probleem zich stelt als je daar de meerwaarde kunt creëren. Door "alles" te nemen moet je het ook gebolwerkt krijgen als merk maar ik veronderstel dat de nadruk wel zal liggen in de elektrische modellen en de overige aandrijvingen gewoon in de huidige lijn liggen van de premium selection. 

En geldt dat enkel voor België of gaat BMW dat ook toepassen in de buurlanden? 

Overal. In sommige landen is het al zo.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Tommie said:

Niemand zegt dat je zelf niet kan verkopen he. Je kan ook perfect zelf je Tesla verkopen. 😉 

Maar als je in de toekomst je BMW overlaat aan de dealer, zal deze enkel nog in het BMW-net terechtkomen en eigendom worden van BMW AG - niet de dealer - voor wederverkoop.

Dan ga je er vanuit dat de dealer altijd een betere prijs zal geven dan gelijk welke "marchand"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dan ga je er vanuit dat de dealer altijd een betere prijs zal geven dan gelijk welke "marchand"?

Dat is het idee inderdaad. De marchand gaat ook niet meer 'mogen' meebieden. Afwachten hoe dat in de praktijk zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tommie said:

Dat is het idee inderdaad. De marchand gaat ook niet meer 'mogen' meebieden. Afwachten hoe dat in de praktijk zal gaan.

Ah, niet meer via de dealer dan. Die gaan dus actief moeten op zoek gaan naar mensen die van hun auto af willen, aka nog meer naamkaartjes aan de zijruiten :D 

Wil het nog allemaal zien gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ah, niet meer via de dealer dan. Die gaan dus actief moeten op zoek gaan naar mensen die van hun auto af willen, aka nog meer naamkaartjes aan de zijruiten :D 

Wil het nog allemaal zien gebeuren.

Dito.

't Concept snap ik. BMW wilt eigenlijk de restwaardes hoger houden, en dat bereiken door het grootste deel van de markt zelf te beheren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Restwaardes voor wie, dat is nog maar de vraag uiteraard. Waar het op neer gaat komen is:

Puur fictief:

BMW verkoopt een auto voor 15K die ze inkopen voor 10K. Dan is de vraag of er geen handelaar gaat zijn die die auto wil verkopen voor 14K en hem inkopen voor 11K, maw het zal puur van de marges af hangen. Het heeft weinig zin hoge restwaardes te garanderen door de markt te manipuleren als dat niet gepaard gaat met hoge overnamebedragen, en op het einde van de rit komt het dan op hetzelfde neer want het geld dat je verdient is identiek.

In theorie klinkt het vanuit BMW simpel. In de praktijk gaan ze niemand kunnen verbieden een auto te verkopen buiten het netwerk. Het enige wat ik nog kan zien is dat ze dan met interessante financieringsformules werken waarbij er dan eigenlijk enkel verhuurd wordt zonder mogelijkheid tot overnemen voertuig einde contract. Maar dat gaat lang niet voor iedereen de juiste keuze zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een deel van de koek die ze willen. En ze zien de mega-dealers groeien die heel veel tweedehands doen (van mosel is zo een waar ik nu aan denk) en daar flink aan verdienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, gewoon ik zei:

Het is een deel van de koek die ze willen. En ze zien de mega-dealers groeien die heel veel tweedehands doen (van mosel is zo een waar ik nu aan denk) en daar flink aan verdienen.

Van Mossel heeft zijn eigen leasemaatschappij om de instroom van z’n 2dehandswagens te garanderen. Lekker 2 keer langs de kassa passeren :D  

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Parsifal said:

Van Mossel heeft zijn eigen leasemaatschappij om de instroom van z’n 2dehandswagens te garanderen. Lekker 2 keer langs de kassa passeren :D  

3 keer.

Ook eens bij inlevering van de auto als de "schade" moet vergoed worden 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla had in 2016-2018 die tweedehandsmarkt toch vrij stevig in eigen beheer? 
Met huidige volumes wat moeilijker vol te houden wellicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met merkdealers is dat ze heel weinig moeite doen voor overnames die ofwel niet hun merk zijn ofwel naar hun mening 'te oud' (>4j en/of >120k)

Zowel bij Audi, BMW en Porsche schakelen ze opkopers in wiens bod in het beste geval op het niveau van wijkopenauto's en dergelijke ligt.

Je krijgt dan wel een mooi verhaaltje van 'we zetten het op een platform en er zijn xxxx partijen die kunnen bieden' etc. etc. maar bottom line is dat altijd bs 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Tesla had in 2016-2018 die tweedehandsmarkt toch vrij stevig in eigen beheer? 
Met huidige volumes wat moeilijker vol te houden wellicht.

Dit jaar gaat het nog erger worden… de eerste model 3’s komen dit jaar allemaal uit lease… dus de markt gaat compleet overrompeld worden.

enkele jaren geleden is hetzelfde gebeurd met de prijzen van de model S… maar de schaal was veel kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Fr79 zei:

Mijn ervaring met merkdealers is dat ze heel weinig moeite doen voor overnames die ofwel niet hun merk zijn ofwel naar hun mening 'te oud' (>4j en/of >120k)

Zowel bij Audi, BMW en Porsche schakelen ze opkopers in wiens bod in het beste geval op het niveau van wijkopenauto's en dergelijke ligt.

Je krijgt dan wel een mooi verhaaltje van 'we zetten het op een platform en er zijn xxxx partijen die kunnen bieden' etc. etc. maar bottom line is dat altijd bs 

 

Voor een merkdealer is het inderdaad niet zijn core business om occasiebakken van andere merken over te nemen. Maar doet het als service.
Je krijgt biedingen die marktconform zijn. 
Wat is juist hetgeen je wilt aankaarten?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Fr79 zei:

Mijn ervaring met merkdealers is dat ze heel weinig moeite doen voor overnames die ofwel niet hun merk zijn ofwel naar hun mening 'te oud' (>4j en/of >120k)

Zowel bij Audi, BMW en Porsche schakelen ze opkopers in wiens bod in het beste geval op het niveau van wijkopenauto's en dergelijke ligt.

Je krijgt dan wel een mooi verhaaltje van 'we zetten het op een platform en er zijn xxxx partijen die kunnen bieden' etc. etc. maar bottom line is dat altijd bs 

 

Wat is daar juist bs aan? Dat is exact wat we doen. En een minieme marge houden we omdat wij de service en het werk verlenen.

Niemand houdt je tegen om zelf je wagen te verkopen, toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Voor een merkdealer is het inderdaad niet zijn core business om occasiebakken van andere merken over te nemen. Maar doet het als service.
Je krijgt biedingen die marktconform zijn. 
Wat is juist hetgeen je wilt aankaarten?

Ik kaart niets aan, ik stel gewoon vast.

Als je een nieuwe wagen kunt verkopen, dan vind ik het geen 'service' om een bod te doen dat niet hoger ligt dan wat de klant zelf zonder moeite bij een opkoper kan krijgen.  

Je kan het met wat goede wil 'beleefdheid' noemen, maar 'service', dat niet neen. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tommie zei:

Wat is daar juist bs aan? Dat is exact wat we doen. En een minieme marge houden we omdat wij de service en het werk verlenen.

Niemand houdt je tegen om zelf je wagen te verkopen, toch? 

Natuurlijk niet, en dat is ook exact wat ik in die gevallen gedaan heb.

Ik noem het bs in die zin dat hetgeen zij mee op de proppen komen met hun 'geavanceerd biedingsplatform' je (minstens) probleemloos zelf krijgt door 5 minuten te besteden aan wat info in te geven en foto's up te loaden op de websites van de usual suspects (wka e.d.)

ik verwacht als klant wel een extra commerciële inspanning als je bij hun een nieuwe auto koopt in de hogere prijsklasse. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Fr79 zei:

Ik kaart niets aan, ik stel gewoon vast.

Als je een nieuwe wagen kunt verkopen, dan vind ik het geen 'service' om een bod te doen dat niet hoger ligt dan wat de klant zelf zonder moeite bij een opkoper kan krijgen.  

Je kan het met wat goede wil 'beleefdheid' noemen, maar 'service', dat niet neen. 

 

 

En waarom zou het bod van een dealer hoger moeten zijn dat dat van een opkoper, als het waarschijnlijk diezelfde opkoper is die de wagen overneemt bij de dealer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Fr79 zei:

ik verwacht als klant wel een extra commerciële inspanning als je bij hun een nieuwe auto koopt in de hogere prijsklasse. 

Kan je mij gegronde redenen geven waarom je dat vindt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Start van een commerciële vertrouwensrelatie bijvoorbeeld (nieuwe klant)?

Laat mij een hypothetisch voorbeeld geven. Ik kom bij u met mijn Cayenne waar WKA nog 30k voor geeft. Via uw geavanceerd platform krijg ik 29,5k (want jullie nemen blijkbaar nog een 'minieme' marge). Ik ben geïnteresseerd in een kar van 90k netto na aftrek alle kortingen, dus 60,5k opleggen. Ik zeg, ok ik doe de deal voor 59,5k. Jij gaat dus zeggen, no deal, bol het maar af? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Fr79 zei:

Start van een commerciële vertrouwensrelatie bijvoorbeeld (nieuwe klant)?

Laat mij een hypothetisch voorbeeld geven. Ik kom bij u met mijn Cayenne waar WKA nog 30k voor geeft. Via uw geavanceerd platform krijg ik 29,5k (want jullie nemen blijkbaar nog een 'minieme' marge). Ik ben geïnteresseerd in een kar van 90k netto na aftrek alle kortingen, dus 60,5k opleggen. Ik zeg, ok ik doe de deal voor 59,5k. Jij gaat dus zeggen, no deal, bol het maar af? 

Waarom? Je bent toch niet verplicht de wagen daar over te laten? Dan verkoop je hem voor 30k aan wka en koop je die kar van 90k? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt af van mijn initiële prijszetting. Ik geef jou mijn beste prijs voor de nieuwe wagen of wil je 1k meer voor overname? Ik kan ‘t verpakken zoals jij ‘t liefste hebt. 😉 Want 1k is best heel veel geld uit de marge van een nieuwe BMW. Dus kans bestaat zeker dat ik ‘no deal’ zeg. 

En ik hoor graag ‘de start van een relatie met een nieuwe klant’. Die klant wil bij zijn tweede aankoop nog meer korting ah ja, want nu is hij al bestaande klant en moet hij getrouwheidskorting hebben! Enz…


 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Fr79 zei:

 

ik verwacht als klant wel een extra commerciële inspanning als je bij hun een nieuwe auto koopt in de hogere prijsklasse. 

Ik zou nooit praten over een overname als je de offerte gaat vragen.
Als je dan de offerte hebt kan je een paar dagen later ter sprake brengen dat je vrouw toch liever niet meer zelf wil verkopen en kan je vragen wat ze als overname geven. Dan heb je zwart / wit wat de korting is en wat de overnameprijs is. Soms zal er misschien geen verschil zijn, maar je verkleint toch de mogelijkheid om het hun, om even Tommie zijn woorden te gebruiken, te laten verpakken zoals je wil.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, tuscani zei:

Waarom? Je bent toch niet verplicht de wagen daar over te laten? Dan verkoop je hem voor 30k aan wka en koop je die kar van 90k? 

Neen want dan kost het mij 60k en ik wil maar 59,5k geven.

Gelieve de hypothetische situatie goed te lezen😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk geval: overname is een service. Je rijdt je oude kist binnen, plaatjes overvijzen, buitenrijden met ‘t nieuwe spul. Wij handelen alles verder af. 
 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid