Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

2 minutes ago, Polygoon said:

Het gaat hier enkel over particulieren. Zelfstandigen liggen out of scope.

Als het enkel een "ondernemingsnummer" is dat je nodig hebt, dan wel. Maar gaan ze zo "dom" zijn? Als Tuscani subiet een pick-up inschrijft op zijn brillenwinkel en er prive mee rijdt, is dat een licht verschil met de Krikkie die de wagen voornamelijk zou gebruiken om bomen en planten mee te vervoeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, The Swede said:

Als het enkel een "ondernemingsnummer" is dat je nodig hebt, dan wel. Maar gaan ze zo "dom" zijn? Als Tuscani subiet een pick-up inschrijft op zijn brillenwinkel en er prive mee rijdt, is dat een licht verschil met de Krikkie die de wagen voornamelijk zou gebruiken om bomen en planten mee te vervoeren...

En alle particulieren gaan dan maar een ondernemingsnummer aanvragen om pickup te rijden denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, The Swede zei:

Als het enkel een "ondernemingsnummer" is dat je nodig hebt, dan wel. Maar gaan ze zo "dom" zijn? Als Tuscani subiet een pick-up inschrijft op zijn brillenwinkel en er prive mee rijdt, is dat een licht verschil met de Krikkie die de wagen voornamelijk zou gebruiken om bomen en planten mee te vervoeren...

 

6 minuten geleden, ir_fuel zei:

En alle particulieren gaan dan maar een ondernemingsnummer aanvragen om pickup te rijden denk je?

VAA is dan ook een probleem, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Polygoon said:

 

VAA is dan ook een probleem, niet?

Idd, maar dat is federaal :D 

edit: nee, als zelfstandige zonder vennootschap niet. Je trekt dat ding gewoon niet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Uw auto moet niet ingeschreven zijn op uw naam en domicilie.

Opnieuw, je neemt hier als referentie mensen die eerder uitzondering dan regel zijn. De gewone familieman die zijn wagen normaal gewoon cash betaalt en zich een klein pleziertje wil veroorloven door een LV, al dan niet pick-up te kopen (vaak tweedehands) is degene die het vlaggen gaat hebben. 

Doch, zoals hierboven net gezegd: hoe gaan ze de regels toepassen? Enkel pick-ups of alle LV's? Kan elke ondernemer nog een LV inschrijven of enkel bepaalde beroepen? (en dan heb ik het nog niet over de thematiek van hoe ze die lijn gaan trekken en die definities gaan vastleggen).
En hoe gaat men privegebruik dan controleren? Want als men een LV/pick-up nog totaal onbelast laat wegens "zuiver bedrijfsvoertuig", dan moet men theoretisch enkel ook bedrijfsgebruik toelaten en kan je met je M140i LV of Ford Ranger niet meer in het weekend rondcrossen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, The Swede said:

dan moet men theoretisch enkel ook bedrijfsgebruik toelaten en kan je met je M140i LV of Ford Ranger niet meer in het weekend rondcrossen. 

Want niemand werkt op zaterdag en zondag?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, ir_fuel said:

En alle particulieren gaan dan maar een ondernemingsnummer aanvragen om pickup te rijden denk je?

Het moet daarom niet zo extreem gesteld worden dat alle particulieren een ondernemingsnummer gaan aanvragen. Maar er zijn in Vlaanderen genoeg ondernemers die zo een LV of pick-up ook al niet nodig hebben.

Als het enkel is om de pick-ups (en/of LV's) die worden gebruikt voor privegebruik op dezelfde manier te belasten als andere wagens en hun aantallen terug te dringen, en je gaat dan enkel de prive personen dusdanig belasten en al degenen met een bvba of andere buiten schot laten... dan gaat dat toch maar een olifant zijn die een muis baart zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, The Swede said:

 

Als het enkel is om de pick-ups (en/of LV's) die worden gebruikt voor privegebruik op dezelfde manier te belasten als andere wagens en hun aantallen terug te dringen, en je gaat dan enkel de prive personen dusdanig belasten en al degenen met een bvba of andere buiten schot laten... dan gaat dat toch maar een olifant zijn die een muis baart zijn. 

Gelukkig ken jij beter de cijfers dan de Vlaamse overheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Want niemand werkt op zaterdag en zondag?

Nu ben je gewoon opzettelijk dwaas aan het doen. Je weet genoegzaam wat ik bedoel. We hebben het over privegebruik. Of dat nu op zondag met de vriendin naar de grootmoeder rijden is in de M140i LV, op dinsdagavond naar de supermarkt of op 1 Juli op vakantie naar Spanje rijden is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Nu ben je gewoon opzettelijk dwaas aan het doen. Je weet genoegzaam wat ik bedoel. We hebben het over privegebruik. Of dat nu op zondag met de vriendin naar de grootmoeder rijden is in de M140i LV, op dinsdagavond naar de supermarkt of op 1 Juli op vakantie naar Spanje rijden is. 

Daar betalen we voldoende VAA op 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Gelukkig ken jij beter de cijfers dan de Vlaamse overheid

Dat zeg ik niet. Maar als je nu zelf efkes rondkijkt, dan zie je toch ook dat er genoeg zijn die een reden gaan kunnen vinden om een pick-up ergens op een ondernemingsnummer in te schrijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, dragonfly said:

Daar betalen we voldoende VAA op 😉 

Moet je VAA betalen als je een M140i in LV hebt in Belgie? (en dus ook op een pick-up bvb ?) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, The Swede said:

Moet je VAA betalen als je een M140i in LV hebt in Belgie? (en dus ook op een pick-up bvb ?) 

Als je die privé hebt niet nee :D

Op de zaak wel. Of iedereen dat doet laat ik in het midden, maar het moet wel (en het wordt gedaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik niet. Maar als je nu zelf efkes rondkijkt, dan zie je toch ook dat er genoeg zijn die een reden gaan kunnen vinden om een pick-up ergens op een ondernemingsnummer in te schrijven. 
Volgens hoe ik het begrijp ontspringt je de dans als zelfstandige zonder vennootschap. Dus dan is het gewoon afwegen of het opweegt of niet. Je moet nu ook niet gigantisch veel factureren op een jaar om uit de kosten te komen met je "bijberoep". De meeste kunnen van hun uit de hand gelopen hobby al een bijberoep maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Idd, maar dat is federaal :D 

edit: nee, als zelfstandige zonder vennootschap niet. Je trekt dat ding gewoon niet af.

 

11 minuten geleden, josenjef zei:
28 minuten geleden, The Swede zei:
 

Volgens hoe ik het begrijp ontspringt je de dans als zelfstandige zonder vennootschap. Dus dan is het gewoon afwegen of het opweegt of niet. Je moet nu ook niet gigantisch veel factureren op een jaar om uit de kosten te komen met je "bijberoep". De meeste kunnen van hun uit de hand gelopen hobby al een bijberoep maken.

Geen notie van hoe dit nu precies zit (aangezien tot heden niet van toepassing) dus even de vraag. 

Ik heb particulier een pick-up en sinds kort ook een ondernemingsnummer in bijberoep om wat activiteiten in BE off. te doen (als ik aan 10 kleine facturen kom per jaar zal het veel zijn). Stel ik schrijf een LV in op het ondernemingsnummer betaal ik dan VVA (hoe zat dat met 1 mans zaken etc) ? Wat als ik er een normale wagen privé naast bezit (en de LV dus in principe alleen zakelijk gebruik .. achterdeurtjes zoeken) ? ik geen kosten van de LV aftrek (maar deze gewoon privé draag) ?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik betaal VAA op mijn LV M135i maar ik had wel gehoord dat als je een prive voertuig hebt, dat de VAA vervalt van de LV (of auto op de zaak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is één week een federale regering en wordt geleuterd op  1%>  van het wagenpark. Waarschijnlijk is het weer een scheet in een fles. Hoeveel keer dat dit de laatste 20 jaar geinitieerd is geweest... .

Zoals Swede het zegt is vooral de brave huisvader met een zijn autohobby  paardenliefhebber of caravanist etc de pineut. 

 

  

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, The Swede zei:

Nu ben je gewoon opzettelijk dwaas aan het doen. Je weet genoegzaam wat ik bedoel. We hebben het over privegebruik. Of dat nu op zondag met de vriendin naar de grootmoeder rijden is in de M140i LV, op dinsdagavond naar de supermarkt of op 1 Juli op vakantie naar Spanje rijden is. 

Deze vind ik dan eigenlijk nog een beetje de grens. Een gewone personenwagen als LV inschrijven is in mijn ogen al lichtjes de grens opzoeken.

Een LV is voor mij mijn Partner die ik gebruik om naar t containerpark te rijden, of om de hond in te steken om aan de zee te gaan wandelen. Dat ding is door de contstructeur als LV bedoeld. Als ik daar vollepot BIV op moest betalen kon en deed ik dat ook.

Als ze nu al es enkel de BIV aanrekenen zoals bij een gewone personenwagen en dan de taks nog wat 'beperken'. Dan gaat ge al een groot deel van die amerikaanse pick-ups eruit halen. (En daar gaat het in wezen op, ze willen die te grote dingen eruit, ne toyota pickup bestaat al veel langer, daar heeft nooit een haan naar gekraait)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, kurbelwelle zei:

Er is één week een federale regering en wordt geleuterd op  1%>  van het wagenpark. Waarschijnlijk is het weer een scheet in een fles. Hoeveel keer dat dit de laatste 20 jaar geinitieerd is geweest... .

Zoals Swede het zegt is vooral de brave huisvader met een zijn autohobby  paardenliefhebber of caravanist etc de pineut. 

 

  

dit heeft niets met de Regering De Croo te maken want dit is van de Vlaamse regering.

Maar het klopt natuurlijk, ze merken dat de particulier niet de auto koopt die de overheid wil dat je koopt (elektrisch) dus zoeken ze nu alles om je toch maar naar die wagens te krijgen. Heb je eenmaal zo een wagen zullen ze je sturen naar waterstof of iets anders...

Maar ze zouden beter eens kijken wat voor mensen er op straat zullen komen te staan als iedereen elektrisch zou rijden, Je koopt een auto en je moet niet meer op onderhoud.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Joske zei:

Deze vind ik dan eigenlijk nog een beetje de grens. Een gewone personenwagen als LV inschrijven is in mijn ogen al lichtjes de grens opzoeken.

Een LV is voor mij mijn Partner die ik gebruik om naar t containerpark te rijden, of om de hond in te steken om aan de zee te gaan wandelen. Dat ding is door de contstructeur als LV bedoeld. Als ik daar vollepot BIV op moest betalen kon en deed ik dat ook.

Als ze nu al es enkel de BIV aanrekenen zoals bij een gewone personenwagen en dan de taks nog wat 'beperken'. Dan gaat ge al een groot deel van die amerikaanse pick-ups eruit halen. (En daar gaat het in wezen op, ze willen die te grote dingen eruit, ne toyota pickup bestaat al veel langer, daar heeft nooit een haan naar gekraait)

België is al de koploper in het betaksen van zware motorisaties. Dit werd deels gebypassed door de LV regeling.  Mijn voorstel zou zijn om de LV regeling idd te stoppen maar hou het voor iedereen betaalbaar die toch een zwaarder/sterker/sportief voetuig zou willen hebben of nodig hebben. Zoals in DE bijvoorbeeld. Zonder Lv regeling in belgie zijn Pickups of zware motorisaties alleen voor de rijken. En dat is spijtig. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

dit heeft niets met de Regering De Croo te maken want dit is van de Vlaamse regering.

Maar het klopt natuurlijk, ze merken dat de particulier niet de auto koopt die de overheid wil dat je koopt (elektrisch) dus zoeken ze nu alles om je toch maar naar die wagens te krijgen. Heb je eenmaal zo een wagen zullen ze je sturen naar waterstof of iets anders...

Maar ze zouden beter eens kijken wat voor mensen er op straat zullen komen te staan als iedereen elektrisch zou rijden, Je koopt een auto en je moet niet meer op onderhoud.

Ja, ik weet het, dat dit een vlaams initiatief is, maar ik vond het goed klinken. :) 

 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, abtler said:

 

Geen notie van hoe dit nu precies zit (aangezien tot heden niet van toepassing) dus even de vraag. 

Ik heb particulier een pick-up en sinds kort ook een ondernemingsnummer in bijberoep om wat activiteiten in BE off. te doen (als ik aan 10 kleine facturen kom per jaar zal het veel zijn). Stel ik schrijf een LV in op het ondernemingsnummer betaal ik dan VVA (hoe zat dat met 1 mans zaken etc) ? Wat als ik er een normale wagen privé naast bezit (en de LV dus in principe alleen zakelijk gebruik .. achterdeurtjes zoeken) ? ik geen kosten van de LV aftrek (maar deze gewoon privé draag) ?  

VAA bestaat niet voor zelfstandigen zonder vennootschap. Daar wordt enkel gesproken over hoeveel % beroeps --> fiscale aftrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kurbelwelle zei:

Er is één week een federale regering en wordt geleuterd op  1%>  van het wagenpark. Waarschijnlijk is het weer een scheet in een fles. Hoeveel keer dat dit de laatste 20 jaar geinitieerd is geweest... .

Zoals Swede het zegt is vooral de brave huisvader met een zijn autohobby  paardenliefhebber of caravanist etc de pineut. 

 

  

Zelfde mensenkloterij met lez en oldtimer liefhebbers trouwens. Hoeveel % is dat maar, dan nog niet over de weinige kilometers gesproken. Het is altijd door mensen die een bepaald statuut misbruiken, dat er regelneverij komt, en ze een excuus hebben om geld te pakken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid