Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

13 uren geleden, The Swede zei:

Geld erop dat Vlaanderen hun vrienden aan de andere kant voor één keer gaan volgen.

Geld erop dat de regels in Vlaanderen nog strenger gaan zijn tav Wallonië. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er mij nog niet in verdiept, maar gaat er misschien wel van komen.... (grondwettelijk hof kan eventueel vernietigen).

wat ik mij wel afvraag is hoe ze de controle van de uitzonderingen in de praktijk gaan doen? Een vignet bij de keuring of zo? Wat bij oldtimers die slechts vijfjaarlijks gekeurd worden? Lijkt mij allemaal niet duidelijk. Wat wel duidelijk is is dat het beleid vastberaden is om auto’s te bannen...de groenen zitten reeds in Wallonie en straks Federaal in de regering.....(moest eraan denken vanmorgen wanneer ik de ene na de andere fietser in Gent door het rood zag rijden...leve koning fiets😏)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normen waaraan het Grondwettelijk Hof toetst

       Aan het Grondwettelijk Hof is bij artikel 142 van de Grondwet de exclusieve bevoegdheid verleend om de wetskrachtige normen te toetsen aan de regels die de onderscheiden bevoegdheden van de federale Staat, de gemeenschappen en de gewesten bepalen. Die bevoegdheidsregels zijn opgenomen zowel in de Grondwet als in de (meestal met een bijzondere meerderheid aangenomen) wetten met betrekking tot de hervorming van de instellingen in het federale België.

       Daarnaast is het Grondwettelijk Hof bevoegd om uitspraak te doen omtrent de schending, door een wetskrachtige norm, van de fundamentele rechten en vrijheden gewaarborgd in titel II van de Grondwet (de artikelen 8 tot en met 32) en van de artikelen 143, § 1 (het beginsel van de federale loyauteit), 170 (het wettigheidsbeginsel in fiscale zaken), 172 (het gelijkheidsbeginsel in fiscale zaken) en 191 (de bescherming van de vreemdelingen) van de Grondwet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Hallo, ik ben geen advocaat.

Waarom zou het grondwettelijk hof een LEZ kunnen vernietigen.

Een lez kunnen ze niet vernietigen, wel de wet die deze instelt...zoals geschreven, ik heb de wettelijke basis niet gelezen maar die moet uiteraard grondwettelijk zijn. Vandaar toetsing aan de Grondwet (bijvoorbeeld gelijkheidsbeginsel)

ik ga er wel vanuit dat de wet de grondwettelijke toetsing doorstaat, maar ik heb hem niet gelezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel dat dit volledig waarheid is, en dat er sinds 2025 een gewestelijk verbod komt. zou er dan een mogelijkheid inzitten dat je minder wegenbelastingen e.d. zou kunnen betalen omdat je enkel in Vlaanderen (en Brussel) rijdt.

Ik denk dat ze alles aan het zoeken zijn omdat die kilometerheffing niet goed in de smaak valt. Maar voor zulke dingen hebben ze al bijna een trackingsysteem nodig in de auto. En wat dan met buitenlanders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel dat dit volledig waarheid is, en dat er sinds 2025 een gewestelijk verbod komt. zou er dan een mogelijkheid inzitten dat je minder wegenbelastingen e.d. zou kunnen betalen omdat je enkel in Vlaanderen (en Brussel) rijdt.
Ik denk dat ze alles aan het zoeken zijn omdat die kilometerheffing niet goed in de smaak valt. Maar voor zulke dingen hebben ze al bijna een trackingsysteem nodig in de auto. En wat dan met buitenlanders?
Verminderde belastingen? 40 ipv 80eur... Dan liever 80eur en overal kunnen rijden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, bt. said:

Zeer verontrustende evolutie, hoe dan ook.

Ik vraag me af wat ertegen te beginnen valt, zonder te vervallen in achterlijke protestacties...

Lobbywerk levert vooralsnog te weinig op, zou er juridisch iets voor te zeggen zijn op regionaal/nationaal/europees niveau?

(@saabi?)

't Is echt triest. 
Indien er effectief uitzonderingen komen voor oldtimers en 'liefhebbersauto's', eventueel mits kilometerbeperking, zou dat (ondanks nog steeds schrijnend) toch al iets van hoop geven. Maar ik kan me momenteel niet inbeelden hoe ze zoiets kunnen controleren / afdwingen. Makkelijker is gewoon om het te verbieden. 

Als het er in Vlaanderen op dezelfde termijn doorkomt mag ik binnen 4 jaar met geen enkele van mijn auto's nog legaal de baan op :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlaanderen had de ambitie om strenger te zijn, maar door corona is er al een tijdje niks meer over te horen.

Men zou gaan verbieden om bepaalde wagens nog in te schrijven of te gebruiken. dus niet gewoon een LEZ dagpas of extra belasting, maar gewoon nul njet zero.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, PJH zei:

Vlaanderen had de ambitie om strenger te zijn, maar door corona is er al een tijdje niks meer over te horen.

Men zou gaan verbieden om bepaalde wagens nog in te schrijven of te gebruiken. dus niet gewoon een LEZ dagpas of extra belasting, maar gewoon nul njet zero.

Dat zal dan toch met een oldtimer regeling moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zou er te leven vallen met een kilometerbeperking? En zo ja, op hoeveel zou die moeten liggen volgens jullie?

Kilometerbeperking is dik ok voor mij. Liefst 5000km, maar met 3000 of een nipte 2000 ben ik ook al tevreden. Zolang ze maar geen oldtimers bannen zoals in Gent! Ik zet er dan ook geen voet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zou er te leven vallen met een kilometerbeperking? En zo ja, op hoeveel zou die moeten liggen volgens jullie?

3000km is toch al een mooi voorstel (en je kan de kilometerteller simpel inactief maken :ninja: ), denk niet dat er veel oldtimers meer doen per jaar, buiten de mensen die goedkoop willen rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er valt te leven met een kilometerbeperking voor de meeste mensen. De vraag is of het enig nut heeft?

We zijn hier bezig met een maatregel in te voeren om het klimaat te redden want anders gaat Anuna weer niet meer naar school gaan. Ik denk echter dat we kritisch moeten zijn en kijken of het sop de kolen waard is en we niet aan het vervallen zijn in regels treffen om te kunnen zeggen dat we regels getroffen hebben. Ik heb een hekel aan pestmaatregelen invoeren puur om te kunnen zeggen dat we een poging gedaan hebben om het klimaatakkoord te halen, terwijl je al op voorhand weet dat het geen fuck gaat uithalen. Hou je dan bezig met de echte kern van de zaak, en niet met geneuzel in de kantlijn.

De meeste oldtimermensen die ik ken gebruiken hun wagens erg beperkt en komen eigenlijk niet zo vaak in stadscentra, tenzij als ze er wonen. Van een LEZ in stadscentra hebben die dus geen last, waardoor er ergens nog een draagvlak is voor zo'n onnozele uitvinding die absoluut niet werkt.

Als het hobbymatig gebruik is, dan doen ze meestal rondritten in de ruime regio, rijden ze regularity events of doen ze een dikke roadtrip.

De eerste groep zal denk ik weinig hinder ondervinden als ze maar 3000km mogen rijden. Dat is tevens het gros van de oldtimer populatie die ik als klant zie (toch 1000+ man per jaar).

De regularity mannen doen vaak langere tochten en nemen deel in een wedstrijd over meerdere events heen. Die gasten rijden meer kilometers dan die 3000. Als die mannen 3 events doen zijn ze al gezien. Er zijn er wel die met een trailer afkomen, maar er zijn er zeker ook die op vrijdag aanzetten naar de eifel om op zondagavond terug te keren naar hun huis aan de kust. Een trailer zou geen verplichting mogen zijn om je hobby te doen op deze manier. Naar mijn gevoel zit minder dan 10% van de oldtimers in deze categorie.

Die dikke roadtrip naar de Alpen zal dan een uitdaging worden, want met een weekje rijden + H/T verkeer zit ja al over de 3000km. Met het LEZ systeem over landsdelen heen tref je die mensen dus wel hard in waar ze van houden. Maar hoeveel mensen doen dat nog echt? De meeste roadtrippers rijden met modernere wagens. Ik denk dus dat je hier ook niet veel mensen gaat raken.

De grootste groep heeft er dus geen last van. Waarom er dan zo over zeiken? Omdat je mensen hun hobby afneemt, anderen hun job afneemt (Ikzelf, garages, mensen die events organiseren, ...), een ongezond beleid voert, ... en dat terwijl je al op voorhand weet dat je nog geen halve druppel op de hete plaat gaat uitsparen. Waarom zou je die moeite doen, als je het probleem niet oplost of kleiner maakt??? Dat gaat er bij mij echt niet in.

Bovendien schept dit een weg naar nog veel ander gezeik. Want als recreatief rondrijden met een oldtimer niet meer mag, waarom zou de nurburgring dan moeten blijven bestaan? Waarom zou je nog F1 organiseren? Waarom zou je nog van WRC gaan doen?  enz enz enz. Dat groene gezeik gaat zo veel kapotmaken, zonder dat het ook maar iets teweeg gaat brengen.

Als ze het klimaat echt willen redden, dan zouden ze beter 10 cent groene taks bij elke liter benzine tellen. En die 10 cent, die gaat rechtstreeks naar het planten van bomen. Dan dragen ALLE "vervuilers" toe aan een beter leefmilieu. Ik denk dat je daar een pak verder mee komt, dan wat onschuldige mensen te kloten omdat ze zich af en toe eens amuseren op een polderbaan met een krel van 40 jaar oud.

 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij met mijn des gemiddeld over de 10 jaar dat ik hem heb een 7k kilometers. Waarvan een gemiddeld van 3k op reis. 

Maar goed. Nog een trekhaakauto op de oprit dus zal wel minderen. Maar met 3k loop ik klem. 5 is haalbaar, maar dan ga ik enkele zotte dingen moeten schrappen of creatief met jaren omgaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gewoon ik zei:

Ik rij met mijn des gemiddeld over de 10 jaar dat ik hem heb een 7k kilometers. Waarvan een gemiddeld van 3k op reis. 

Maar goed. Nog een trekhaakauto op de oprit dus zal wel minderen. Maar met 3k loop ik klem. 5 is haalbaar, maar dan ga ik enkele zotte dingen moeten schrappen of creatief met jaren omgaan. 

Wat jij gaat doen is de stekker uit je differentieel halen en beginnen foefelen. 2 min werk en het is klaar.

Maar waar zijn we mee bezig als we ons daarmee moeten bezighouden? Zouden we niet beter zorgen dat het dagelijkse verkeer afneemt door thuiswerken aan te moedigen, werkplaatsen te decentraliseren, vervoer overbodig te maken, alternatief vervoer aan te moedigen, enz enz

31 minuten geleden, ICM zei:

Amai ja, die kerel gaat het zijn die later een standbeeld heeft wegens het redden van de aarde.

 

 

De hele wereld is gewoon zot geworden. Allemaal aan het zeiken en iedereen heeft een mening te verkondigen, maar de helft denkt niet na voor hij spreekt en de andere helft spreekt om mensen naar de mond te praten. Heel dieje nest is één hoop zever, en de afschaffing van heel wat LEZ zones na onderzoek is daar het bewijs van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid