Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

4 minutes ago, Joske said:

De uitstoot van die rally gaat het verschil maken op een jaar. :facepalm:

al die groene maatregelen zijn erg gedreven door een ideaal, niet door praktisch inzicht.

als ze zoden aan de dijk willen zetten, moeten ze tweetakt brommers en open vuren verbieden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, saabi said:

How how...wat wil je zeggen?

Dat het een klootzak is tiens!

Nee, dat hij een weloverwogen beslissing heeft genomen waarvan hij weet dat ze zal standhouden. Los daarvan, gene gemakkelijke mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, teus_ zei:

al die groene maatregelen zijn erg gedreven door een ideaal, niet door praktisch inzicht.

als ze zoden aan de dijk willen zetten, moeten ze tweetakt brommers en open vuren verbieden.

En houtkachels! Ik heb er geen :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, saabi zei:

Heb er mij nog niet in verdiept, maar gaat er misschien wel van komen.... (grondwettelijk hof kan eventueel vernietigen).

wat ik mij wel afvraag is hoe ze de controle van de uitzonderingen in de praktijk gaan doen? Een vignet bij de keuring of zo? Wat bij oldtimers die slechts vijfjaarlijks gekeurd worden? Lijkt mij allemaal niet duidelijk. Wat wel duidelijk is is dat het beleid vastberaden is om auto’s te bannen...de groenen zitten reeds in Wallonie en straks Federaal in de regering.....(moest eraan denken vanmorgen wanneer ik de ene na de andere fietser in Gent door het rood zag rijden...leve koning fiets😏)

Is de keuring in wallonië niet anders? Was er geen vrijstelling voor oldtimers?

En pas op met fietsers in Gent, de bordjes met rechts afslaan toegestaan duiken overal op 😉.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Ugeken said:

En pas op met fietsers in Gent, de bordjes met rechts afslaan toegestaan duiken overal op 😉.

inderdaad. is dat echterniet op hun eigen risico?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, teus_ said:

al die groene maatregelen zijn erg gedreven door een ideaal, niet door praktisch inzicht.

als ze zoden aan de dijk willen zetten, moeten ze tweetakt brommers en open vuren verbieden.

Tweetakt is toch al verboden, indirect?

Enfin, wie maakt er nog nieuwe tweetakts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, teus_ zei:

inderdaad. is dat echterniet op hun eigen risico?

Je mag doorrijden, maar moet wel voorrang verlenen... 

Maar vrij vertaald voor een gentenaar dus: ik mag door en heb alle voorrang...

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En naar kilometerbeperking... Ik haal toch wel tegen de 3K op een jaar met de 356, dus dat zou krap worden en met 5K heb ik geen probleem (dit jaar wel minder gereden).

Nu ja, is wel een reden om eentje bij te kopen :ninja: en zo te spreiden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, PJH said:

Yamaha, KTM, TM, Suzuki, Husqvarna, Honda, ...

Ik dacht dat dat was afgevoerd omdat die dingen gewoon te veel fijn stof produceerden? Hebben ze daar dan iets op gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaken zoals een basic scooter zijn heden ten dage 4-takt. De Yamaha Aerox bvb is nu een 4-takt, terwijl dat vroeger een zwaar tunebare 2-taktmotor was.

Het enige dat je nog gaat vinden in 2-takt zijn vooral crossmotoren, geen idee of die binnen bepaalde regels vallen of niet. Ben al een tijdje uit de 2-wielers

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 takt bestaat toch nog voor tuin gereedschap en 2 takt wordt toch nog op andere plekken in europa gebruikt. 

gisteren was die Ursula Von der Leyen weer aan het woord...ze willen de EU in 2050 klimaatneutraal maken. Maar dat kan nooit. alles wat je produceert geeft co2. Als je een elektrische auto rijdt, maar deze oplaad met steenkool staan ze nergens, terwijl de tegen dan vuile euro 6 of 7 auto's dan buiten de EU nog wel mogen rijden.

Niet enkel rally moet worden afgeschaft dan, maar elke soort van sport. Ze reizen heeft de wereld rond voor een sport, als motorsport overbodig is, dan is voetbal e.a even overbodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Liquid Li0n said:

2 takt bestaat toch nog voor tuin gereedschap en 2 takt wordt toch nog op andere plekken in europa gebruikt. 

Dat gaat er volgens mij ook uit. 2-takt bladblazers bv, dat wordt elektrisch.

5 minutes ago, Liquid Li0n said:

gisteren was die Ursula Von der Leyen weer aan het woord...ze willen de EU in 2050 klimaatneutraal maken. Maar dat kan nooit. alles wat je produceert geeft co2. Als je een elektrische auto rijdt, maar deze oplaad met steenkool staan ze nergens, terwijl de tegen dan vuile euro 6 of 7 auto's dan buiten de EU nog wel mogen rijden.

Ja maar je kan wel elektriciteit opwekken op verschillende manieren. Met benzine is dat redelijk moeilijk.

5 minutes ago, Liquid Li0n said:

Niet enkel rally moet worden afgeschaft dan, maar elke soort van sport. Ze reizen heeft de wereld rond voor een sport, als motorsport overbodig is, dan is voetbal e.a even overbodig.

Je kan ook gewoon reizen afschaffen. Dan is direct alles opgelost ...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat thuiswerken een belangrijke wordt, maar ook hier weer het feit dat belgische bedrijven dat niet lijken te willen. Als je keek in juli was minder dan 40% nog aan het werk van thuis, terwijl dat tijdens de lockdown meer dan 60% was. Nu in september weet ik het niet maar in mijn geval, en wat ik hoor van andere vrienden en collega's, is het zo dat we van de moment dat het terug mocht, we terug naar kantoor moeten komen. Als externe persoon in een bedrijf heeft men niet graag dat deze remote werkt. Ook al zien ze dat het werk wordt uitgevoerd en niet blijft liggen, dat maakt dus niet uit.

Doe daar nog bij dat het openbaar vervoer minder gebruikt gaat worden en ook de boost in 2e hands auto's en we zullen in november of december eens kijken hoe het zit.

Ik woon zelfs op 7km van het werk en ik win al 50 minuten smorgens van bed tot bureaustoel en een uur savonds van bureaustoel tot thuisdeur.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, PJH said:

Zaken zoals een basic scooter zijn heden ten dage 4-takt. De Yamaha Aerox bvb is nu een 4-takt, terwijl dat vroeger een zwaar tunebare 2-taktmotor was.

Het enige dat je nog gaat vinden in 2-takt zijn vooral crossmotoren, geen idee of die binnen bepaalde regels vallen of niet. Ben al een tijdje uit de 2-wielers

Op de enduro ritten (openbare weg) dat ik mee doe is >50% 2-takt.

Nu, ik moet wel zeggen dat een moderne 2-takt met injectie (voor zover ik weet enkel nog maar KTM & Husqvarna) een flink pak minder rookt/stinkt dan een carb 2-takt. Dat is een immens verschil. Maar goed, je ruikt het nog altijd, dus op zich wordt er nog steeds olie verbrand, al is het wel veeeel minder.
De moderne zitten met een mengverhouding van 1:80. Vroeger was dit 1:30 ofzo.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, ir_fuel said:

Tweetakt is toch al verboden, indirect?

Enfin, wie maakt er nog nieuwe tweetakts?

er zullen nog altijd genoeg tweetakt brommers blijven rondrijden. de meeste hebben de verkoopwaarde van een fiets, en vervuilen lachwekkend veel.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630315001.pdf

in élke Belgische LEZ mag je dus rondrijden met een ouwe brommer van  +1000 gram co2/km. 

 

brommers.png

aangepast door teus_
  • Grappig 2
  • Whut?! 1
  • Boos 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks schakelen degene die zich geen 'propere' recentere auto kunnen veroorloven zich dus bvb scootertjes aan. Nog eens praktischer ook in 't stad. De bakfietsers kunnen dan tweetakt uitlaatgassen opsnuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen me te herinneren dat Europa werk maakt van een algemeen verbod op verkoop van nieuwe 2-takt bromfietsen. (De oude blijven daarmee uiteraard nog wel rondrijden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, gTa zei:

Ik meen me te herinneren dat Europa werk maakt van een algemeen verbod op verkoop van nieuwe 2-takt bromfietsen. (De oude blijven daarmee uiteraard nog wel rondrijden.)

In de grote steden in China zijn ze al verboden, met conversiekits naar elektrisch als alternatief. Dan zie je zo’n stokoude brommer rijden en hoor je niets knetteren 😄 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In knokke gaan ze het alvast doen, zullen er dus nog veel aangeschaft worden dit jaar denk ik

https://www.hln.be/in-de-buurt/knokke-heist/alles-voor-het-milieu-verbod-op-tuinmachines-met-2-takt-motor~a70493d2/#:~:text=Knokke-Heist De gemeente Knokke,verbieden in de toeristische zones.

In een ander artikel van 2 jaar geleden:

Het is krankzinnig dat in de strijd tegen luchtvervuiling bijna geheel wordt voorbij gegaan aan de supervervuilende tweetakt-brommer.
Komt voor als: scooters, brommers, pleziervaartuigen, kettingzagen, grasmaaiers, machines, etc.
Deze zijn Vervuilender dan een vrachtwagen. Een 2t scooter is de meest vervuilende vorm van vervoer.

Waar een vrachtwagen 30000 deeltjes fijnstof per kubieke centimeter uitstoot, behaalt de kleine brommer een waarde van 35000. In perspectief: de cilinderinhoud van een vrachtwagen is een factor 200 tot 300 groter dan de bromfiets. Daarbovenop bestaat nog het probleem van ultrafijnstof, wat ruimschoots aanwezig is in brommeremissies en nog verder in de longen kan doordringen.

Gefocust op Brussel bleek dat brommers tot 5% van de verkeersstroom uitmaakten, maar verantwoordelijk waren voor respectievelijk 10 en 24 procent van de totale uitstoot in CO2 en koolwaterstoffen (HC), een van de hoofdoorzaken van smog.

Eigenschap van deze verouderde technologie is dat bij een 2-takt motor de mengsmering via de benzine in de motor wordt gebracht en dus mee verbrand in de verbrandingskamer. Dit levert veel extra fijnstof en vooral roet op. Het stinkt enorm en maakt veel decibels/geluidsoverlast.

Dit type scooters is onverwoestbaar. Daarmee zijn 2-takt scooters voorlopig nog volop aanwezig en veroorzaken nog jaren aanzienlijke gezondheidsschade.

Tenzij de overheid maatregelen neemt!

De gemeentes zouden erop moeten toezien dat 2-takt scooters zo snel mogelijk uit het straatbeeld verdwijnen. Tegelijkertijd zou een goede infrastructuur moeten worden geboden voor de schone variant: de elektrische scooter en in mindere mate de 4t scooter. Door het ontbreken van laadfaciliteiten is het voor veel mensen nog lastig om deze aan te schaffen.

In vele landen in Azië zoals bvb. China zijn op verschillende plaatsen 2 takt brommers verboden, alsook in Italië. Er zijn al elektrische varianten en 4t motoren die veel milieuvriendelijker zijn.

In België daarentegen mogen ze nog vrolijk op het fietspad rondrijden. Lekker gezond als je er achter rijd met de fiets of even gaat gaan sporten. Als dagelijkse fietser/hardloper is de 2 takt brommer zowat het enige voertuig waar ik overlast van ondervind. Als fietser adem je al wat sneller en dieper, en als zo’n 2 takt je aan 2 km/h voorbij komt gestoken gevolgd door een blauwe rookpluim zit je vervolgens een hele tijd in die giftige stank te rijden. De fietser die moeite doet om zich stil en milieuvriendelijk te verplaatsen krijgt alle rotzooi binnen terwijl de berijder van de 2 takt brommer lekker frisse lucht voor hem heeft. Een compleet scheve situatie dus.

De vervuiler betaalt? Niet als je met een 2 takt brommer rijdt blijkbaar…

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ik denk dat thuiswerken een belangrijke wordt, maar ook hier weer het feit dat belgische bedrijven dat niet lijken te willen. Als je keek in juli was minder dan 40% nog aan het werk van thuis, terwijl dat tijdens de lockdown meer dan 60% was. Nu in september weet ik het niet maar in mijn geval, en wat ik hoor van andere vrienden en collega's, is het zo dat we van de moment dat het terug mocht, we terug naar kantoor moeten komen. Als externe persoon in een bedrijf heeft men niet graag dat deze remote werkt. Ook al zien ze dat het werk wordt uitgevoerd en niet blijft liggen, dat maakt dus niet uit.

Doe daar nog bij dat het openbaar vervoer minder gebruikt gaat worden en ook de boost in 2e hands auto's en we zullen in november of december eens kijken hoe het zit.

Ik woon zelfs op 7km van het werk en ik win al 50 minuten smorgens van bed tot bureaustoel en een uur savonds van bureaustoel tot thuisdeur.

Hier blijft het toch de norm. 2 weken thuis, 1 week op kantoor. 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid