Ga naar inhoud

BMW 2 Gran Coupé


Stancke

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, The Swede zei:

FWD driecilinder 518i wordt de kaskraker.

Denk aan de leaseprijs en het gezicht van de buurman :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Stancke said:

FWD in basis, met xDrive varianten. De nieuwe 2-reeks coupé en cabrio blijven RWD met 6 cilinder als topmodel.

Is reeds bevestigd geweest.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 

 

10 hours ago, Stancke said:

Er zijn vanaf de introductie twee benzinemotoren en een dieselmotor leverbaar in de BMW 2 Reeks Gran Coupé: een 3-cilinder benzinemotor met 103 kW (140 pk) in de BMW 218i, een 140 kW (190 pk) 4-cilinder dieselmotor in de BMW 220d en de krachtigste 4-cilinder benzinemotor van de BMW Group, met 225 kW (306 pk), in de BMW M235i xDrive. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP-emissienorm.

Vanaf maart 2020 in de showroom, prijzen volgen in november.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 

All bashing aside even (ik bash trouwens niet de auto, wel de kopers). Vraag voor @Stancke of @Tommie

1. Waarom heet het topmodel al jaren M140i en M240i en nu wordt het plots weer M235i ??

2. Wat is de logica van FWD en RWD te maken? Moesten ze, zoals de andere merken de mainstream in FWD doen en dan voor de krachtige modellen de aandrijfas en achterdifferentieel gaan aanbrengen om er een AWD van te maken, dat snap ik. De voorste architectuur blijft nl dezelfde, enkel de achterkant verandert.
Maar eerst de auto als FWD ontwerpen, dan een tweede architectuur bouwen die die voorwielaandrijving overboord gooit om een gewone voorophanging te hebben... Rare logica.
 Vooral omdat het merendeel van de M235i kopers waarschijnlijk wel gelukkig zouden geweest zijn met een xDrive. Dus een nest ontwikkelingskosten gaan doen om een model te maken dat je goedkoper gaat moeten verkopen dan een xDrive? Dan moet je toch gaan veronderstellen dat er heel wat klanten zijn die wel een RWD M235i willen en geen xDrive (en op een ander zouden gaan shoppen).  
(Ik ben zeker dat @gTa hier ook een epistel over kwijt kan)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, PJH said:

Denk aan de leaseprijs en het gezicht van de buurman :inlove:

M pack erop en zwarte nieren en da's geregeld. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, The Swede said:

1. Waarom heet het topmodel al jaren M140i en M240i en nu wordt het plots weer M235i ??

Omdat de nieuwe M135i minder krachtig is dan de vorige M140i. (306 vs 340pk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, The Swede said:

Maar eerst de auto als FWD ontwerpen, dan een tweede architectuur bouwen die die voorwielaandrijving overboord gooit om een gewone voorophanging te hebben... Rare logica.

De 2GC staat op het platform van de nieuwe 1, aka een FWD platform.

De 2 staat op het platform van de vorige 1, aka een RWD platform.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ir_fuel said:

De 2GC staat op het platform van de nieuwe 1, aka een FWD platform.

De 2 staat op het platform van de vorige 1, aka een RWD platform.

Ha, en dus de 2 coupe gaat wel als RWD bestaan en de 2GC als FWD en xDrive (en niet als RWD) ? (dacht nl dat stancke zei dat de krachtige versies met 6 cilinder in RWD kwamen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, ir_fuel said:

Omdat de nieuwe M135i minder krachtig is dan de vorige M140i. (306 vs 340pk)

Ook logisch... Laten we de wagen minder krachtig maken. Of zijn ze pk's kwijt door de motor dwars ipv langs erin te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, The Swede zei:

 

All bashing aside even (ik bash trouwens niet de auto, wel de kopers). Vraag voor @Stancke of @Tommie

1. Waarom heet het topmodel al jaren M140i en M240i en nu wordt het plots weer M235i ??

2. Wat is de logica van FWD en RWD te maken? Moesten ze, zoals de andere merken de mainstream in FWD doen en dan voor de krachtige modellen de aandrijfas en achterdifferentieel gaan aanbrengen om er een AWD van te maken, dat snap ik. De voorste architectuur blijft nl dezelfde, enkel de achterkant verandert.
Maar eerst de auto als FWD ontwerpen, dan een tweede architectuur bouwen die die voorwielaandrijving overboord gooit om een gewone voorophanging te hebben... Rare logica.
 Vooral omdat het merendeel van de M235i kopers waarschijnlijk wel gelukkig zouden geweest zijn met een xDrive. Dus een nest ontwikkelingskosten gaan doen om een model te maken dat je goedkoper gaat moeten verkopen dan een xDrive? Dan moet je toch gaan veronderstellen dat er heel wat klanten zijn die wel een RWD M235i willen en geen xDrive (en op een ander zouden gaan shoppen).  
(Ik ben zeker dat @gTa hier ook een epistel over kwijt kan)

Evident.

Vraag 1
Er zit geen logica meer in de 2e en 3e digit van de modelbenamingen van de gewone reeksen (of in de motoraanduidingen van roadsters en SUV's), behalve lineariteit (hoe hoger het nummer, hoe meer vermogen). Vroeger stond dat in directe relatie tot de cilinderinhoud (met een zéér occasionele afwijking, b.v. in het geval van de E23 745i). Vanaf de jaren '90 tijd kwamen daar steeds meer afwijkingen op (omdat men de benodigde vermogensversies begon te creëren door andere software en nevenaggregaten, in plaats van door cilinderinhoud). Nu is er door de standaardisering van motoren geen link meer met cilinderinhoud (er zijn véél meer versies waar het nummertje niét met de cilinderinhoud overeenstemt dan wél): hoger is gewoon meer paardjes; klaar. En dan houdt men een logische schaal aan.
In contrast met de "40i" modellen met zescilinder, die krachtiger zijn, is het dan ook logisch om deze 4-pitter 2-liter die wat minder vermogen heeft, qua nummertje net daaronder in te schalen. De vorige 140 was krachtiger dan de huidige, dus die scoort een nummertje lager. Straks komt er misschien nog wel een M145i of wie weet een "M1 hatch" met een ca. 400pk sterke 2-liter 4-pitter.

Vraag 2
Ik snap die niet zo goed - 't is te zeggen: ik snap ze wel maar ik vind het een vreemde vraag, die zichzelf toch eigenlijk zga beantwoordt? Vandaag zijn '3 en groter nog altijd RWD (of 4WD obv RWD-architectuur). Die technologie is er. De kleinste modelletjes die zuiver grootserie-productie zijn voor de leasemarkt, moeten zo cheap mogelijk en daar blijkt de doorsnee klant niet eens te weten wat RWD of FWD is (behalve: "RWD is levensgevaarlijk want in de sneeuw zit je daar meteen mee vast en als het glad is doe je daar accidenten mee"). Dus: extra winst pakken door een goedkope FWD-architectuur te ontwikkelen en die toe te passen op de modellen waar het echt geen ene moer uitmaakt voor de doorsnee koper.
En ik kan nu wel begrijpen dat de koper van een '2 coupé of cabrio nog nét "liefhebber" genoeg is om daar wél liever een auto te hebben die iet of wat leuk stuurt en rijdt, dus een RWD wil. Dat zijn geen modellen (meer) die vlot in vloten opgenomen worden (2-deurs modellen zijn quasi altijd uitgesloten, vandaar dat modellen als A3 berline en CLA en '2 Gran Coupé en A5 Sportback en '4 Gran Coupé enz. er gekomen zijn). En waarom dan moeilijk doen als je nog een "platform" in huis hebt (uitredende '1) dat nog altijd perfect voldoet en gewoon op 't schap voor het grijpen ligt?

Maar met je FWD-architectuur kom je natuurlijk niet ver als je daarmee ook wat krachtiger modellen wil maken, dus: noodzaak om daar een mee aangedreven achteras voor te ontwikkelen. Neemt niet weg dat het in de basis een FWD-architectuur blijft (zoals Audi dat b.v. al generaties lang aanbiedt in de A3 en die auto heeft nooit ofte nimmer de rijdynamiek of het rijplezier van een RWD-concurrent zoals de BMW '1 (vorige 2 generaties) kunnen evenaren), natuurlijk. Cheaper to build, good enough for the masses (= salariskarren voor Europeanen). Lijkt me eigenlijk zo simpel als dat.

 

Vanuit zuiver zakelijk standpunt kan je ze geen ongelijk geven. Alleen: hoe snel dat imago afkalft, dat - denk ik - onderschatten ze toch bijzonder hard. Then again: straks hebben we helemaal geen plaats, geen regelgeving en vooral geen tolerantie meer voor het "sportief rijden" en zit iedereen in een automatisch rijdende electro-kar. Dus: waarom dan niét inzetten op korte termijn resultaten ("pakken wat we kunnen, nu nog"). Foert dan maar @ dat imago van snedig rijdende en sturende auto's die zich qua rijplezier distantiëren van de concurrentie. Why bother? Laat het maar verwateren en we scheppen nog wat we kunnen, zo lang het nog duurt.

Vanuit liefhebbersstandpunt is het natuurlijk bijzonder pijnlijk. Maar liefhebbers brengen véél te weinig geld in 't laatje. Waarom zou BMW een auto bouwen die ik wel dik OK vind, maar niet nieuw wil/kan kopen en dus wacht tot die 2/3e in waarde gedaald zijn voor ik ze van de eerste eigenaar overkoop? Juist, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, The Swede zei:

Ha, en dus de 2 coupe gaat wel als RWD bestaan en de 2GC als FWD en xDrive (en niet als RWD) ? (dacht nl dat stancke zei dat de krachtige versies met 6 cilinder in RWD kwamen) 

Ja, de ex-1 (z'n "platform") leeft nog verder als 2 coupé/cabrio. Met RWD (als basis) en ook zescilinders als motor.
De nieuwe 1 (en afgeleiden) zijn FWD (optioneel een bijkomend aangedreven achteras) en hebben geen 6-cilinders meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, The Swede zei:

Ook logisch... Laten we de wagen minder krachtig maken. Of zijn ze pk's kwijt door de motor dwars ipv langs erin te zetten?

2L 4-pot tgo 3L zes-in-lijn

 

0-100 zal wel rapper zijn dan de M140i manueel 😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, The Swede zei:

Ook logisch... Laten we de wagen minder krachtig maken. Of zijn ze pk's kwijt door de motor dwars ipv langs erin te zetten?

't Zou me niet verwonderen dat er nog wel een M145i of zelfs M150i of 'M1 hatch' komt met een nog krachtiger versie van die 4-cilinder.
Mercedes-Benz doet dat ook, met trouwens dezelfde cijfertjes: A 35 AMG en A 45 AMG. Ook allebei FWD-architectuur met mee aangedreven achteras en "pops & bangs" 4-cilindertje.
Audi idem, al hebben S3 en RS3 niet dezelfde motor (4-cilinder en 5-cilinder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, gTa said:

Ja, de ex-1 (z'n "platform") leeft nog verder als 2 coupé/cabrio. Met RWD (als basis) en ook zescilinders als motor.
De nieuwe 1 (en afgeleiden) zijn FWD (optioneel een bijkomend aangedreven achteras) en hebben geen 6-cilinders meer.

Moment... de 235i GC is een 4 cilinder??

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Moment... de 235i GC is een 4 cilinder??

De '2 Gran Coupé is eigenlijk het 3-volume-model van de '1, ofte een '1 met een mini-koffertje. Yep, gebaseerd op het "platform" van de nieuwe '1. Net zoals je een A3 berline (3 volumes) hebt van de gewone A3 hatch (2 volumes) of net zoals je nu een A-klasse berline (3 volumes) hebt van de gewone A-klasse hatch (2 volumes).

Dus: in de basis FWD, maar ook extra mee aangedreven achteras mogelijk. En yep, daarin liggen enkel 3- en 4-cilinders.

Ook de M135i is een 4-cilinder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gTa zei:

't Zou me niet verwonderen dat er nog wel een M145i of zelfs M150i of 'M1 hatch' komt met een nog krachtiger versie van die 4-cilinder.

Hoe gaat de echte zescilinder in de 2 Coupe dan heten aja! 😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Lotuzzz zei:

Hoe gaat de echte zescilinder in de 2 Coupe dan heten aja! 😮

"The TWO with the SIX".

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

De '2 Gran Coupé is eigenlijk het 3-volume-model van de '1, ofte een '1 met een mini-koffertje. Yep, gebaseerd op het "platform" van de nieuwe '1. Net zoals je een A3 berline (3 volumes) hebt van de gewone A3 hatch (2 volumes) of net zoals je nu een A-klasse berline (3 volumes) hebt van de gewone A-klasse hatch (2 volumes).

Dus: in de basis FWD, maar ook extra mee aangedreven achteras mogelijk. En yep, daarin liggen enkel 3- en 4-cilinders.

Ook de M135i is een 4-cilinder.

Met dank. Dit doet de boeken toe.

Ze moeten hier op dit forum een functie zetten waarbij je topics kan flaggen met "pointless to read".

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gTa zei:

zelfs M150i

Ik fantaseer daar al jaren over. Een F20 LCI met manuele alu 5L V8 atmo :inlove: met pakt 450bhp/550Nm

Enkel RWD en LSD is standaard trim, uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat de M140i ons verliet als allerlaatste "medium hatchback met RWD-architectuur en zescilinder" en vervangen werd door de huidige M135i die niks anders is dan een Audi S3 (FWD-architectuur, mee aangedreven achteras, vierpitter, pops & bangs galore) was jou ontgaan, dan?  @The Swede 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, PJH zei:

Ik fantaseer daar al jaren over. Een F20 LCI met manuele alu 5L V8 atmo :inlove: met pakt 450bhp/550Nm

Er stond er "onlangs" ene te koop op mobile. Duitser die een V8 in een '1 had gelepeld, maar geen atmo als ik 't me goed herinner.
Nog een annonce of artikel gezien van een eigenbouw '1 (eerste generatie) met de V10 ook. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

Er stond er "onlangs" ene te koop op mobile. Duitser die een V8 in een '1 had gelepeld, maar geen atmo als ik 't me goed herinner.
Nog een annonce of artikel gezien van een eigenbouw '1 (eerste generatie) met de V10 ook. :inlove: 

Zeker dat het geen V12 met cilinderuitschakeling was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar enfin :lolz: :cry: 

image.thumb.png.f8e448d2fd06d5bf9328f9b846be9a4d.png

Dat is toch ONE hundred percent on-BMW? :shock: 

Toon die 'foto' in 2007 of zelfs 2014 aan 100 autoliefhebbers en geen één die dat als een BMW aanstipt.
Dat oogt als (ik zeg maar wat) een 2007 Toyota Splendid 5d-hatch of een 2011 Hyundai Yoganda 5-deurs.

:sick: 

Zeg er dan nog bij dat dat FWD is én 3- en 4-cilinders heeft steken, en van die 100 autoliefhebbers hadden er zeker 10 hun huis er op verwed dat dat NOOIT een BMW kon zijn.

 

 

Die W-T-B-F is toch echt op z'n plaats.

  • Vind ik leuk 1
  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo...

image.png.95664275df6f4eb0fea7a87e26ffffc0.png

... vind ik hem dan weer erg veel weg hebben van een Honda Civic berline Type-S, of iets in die aard.

:noparty:

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid