The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Netflix & Chill... Op mijn leeftijd betekent dat "madame kijkt naar aflevering 4723 van Suits op Netflix terwijl gij ernaast zit en op uwen telefoon tweedehands auto websites zit af te speuren". Als autofan, ben ik uiteraard fan van de 911. En daarbij kwam gisteren deze vraag bij mij naar boven: Stel: je hebt een redelijke gezinswagen (of meer dan 1) en je wil als pater familias een auto enkel voor jezelf. Die zal dienen voor als je in het weekend onder uwen allenen rondrijdt en misschien dat je hem in de week, als je goesting hebt, hem es gebruikt om naar het werk te gaan. Je wil je hierbij het plezier gunnen van een echte (zuivere) 911 = coupe, 2WD, manueel, atmo. Ik heb de 997 in 2WD (manual, coupe) steeds de meest geslaagde 911 gevonden (beter "uitgerijpt" dan de 993 en 996, maar zonder te ver te gaan zoals de 991), met daar net achter de 964 (de laatste "klassieke" 911). De prijzen liggen redelijk gelijklopend (met de 964 die iets zeldzamer en iets duurder is). Ik kan voor beiden een punt maken: de 997 is een modernere auto waar je ook makkelijk een pendel mee kan doen, er zijn er veel beschikbaar en hij is iets goedkoper dan een 964. De 964 is dan weer authentieker, luchtgekoeld,... Welke zouden jullie kiezen (en waarom)? Voor de 964 kijken we naar de gewone "Carrera 2" Coupe, voor de 997 de gewone coupe, manueel, 2wd (in 3.6 of 3.8, doet er weinig toe. Het verschil in het rijden was nihil). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen_M5 1,040 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Ik zou persoonlijk voor de 997 gaan. De 964 is zeker ook een aantrekkelijk model maar niet voor de prijzen waar ze momenteel voor gaan. Voor mij een 997.2 als het kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 9 minutes ago, Jeroen_M5 said: Ik zou persoonlijk voor de 997 gaan. De 964 is zeker ook een aantrekkelijk model maar niet voor de prijzen waar ze momenteel voor gaan. Voor mij een 997.2 als het kan. Waarom een 997.2? Wat is het verschil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrbbs 1,653 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Ik zou voor een 996.2 gaan, doe je een koopje aan al beginnen ze ook al te stijgen in prijs. Alleen zorgen als je koopt dat er al iets is gebeurd voor IMS/RMS. 964 zijn te duur imho en 997 al te groot / te zwaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niko80 4,724 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Een 996 3.6 C2 is fun-prijs voor het moment de beste koop. Een 964 draagt van de 2 die je voorsteld mijn voorkeur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedhunter 3,322 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Ik zou voor een 997 Carrera 4S gaan. Bredere heupen. Ik had bijna 1 gekocht met mijne pa. De 964 zie ik nog in waarde stijgen. De 997 is de eerste die terug ronde koplampen heeft. Die gaan enorm gaan stijgen in de toekomst. 996 weet ik niet, De 996 Turbo stijgt niet genoeg in waarde heb ik de indruk. Ik zou voor de 997.1 gaan. Heb moeite met de uitlaten van de 997.2. Oh ja vergeet niet te kijken of er PSE opzit. Het oor wil ook wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen? 996 staat dus niet in de keuzes daarom. Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlito 5,271 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 997. 964 is momenteel te duur voor wat je krijgt als je het mij vraagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msxx 5,666 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 2 minuten geleden, The Swede zei: 996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen? 996 staat dus niet in de keuzes daarom. Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”. Ieder zijn mening natuurlijk Het feit dat je hem af en toe mee wilt nemen om te gaan werken maakt dat ik voor de 997 zou gaan in jouw geval. Als het is om te koesteren en rond te rijden/toeren dan zou ik voor de 964 kiezen. Een 996 4S vind ik overigens wel degelijk een (zeer) mooie auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 1 minute ago, Speedhunter said: Ik zou voor een 997 Carrera 4S gaan. Bredere heupen. Ik had bijna 1 gekocht met mijne pa. De 964 zie ik nog in waarde stijgen. De 997 is de eerste die terug ronde koplampen heeft. Die gaan enorm gaan stijgen in de toekomst. 996 weet ik niet, De 996 Turbo stijgt niet genoeg in waarde heb ik de indruk. Ik zou voor de 997.1 gaan. Heb moeite met de uitlaten van de 997.2. Oh ja vergeet niet te kijken of er PSE opzit. Het oor wil ook wat. De 4 heb ik er ook opzettelijk uitgelaten. Ken de vroegere marketing manager van Porsche goed en via hem heb ik ooit het gans gamma aan 997 kunnen rijden. Wat opviel was dat alle modellen met ‘extra gewicht’ het 911 wat teniet deden. Targa, cabrio, etc. De 4wd schakelt zich in bij gripverlies en is in west Europa van nul nut. Als je wat snel een bocht wou uitkomen, had het PSM al ingegrepen vóór de 4wd in het spel kon voorkomen. En zelfs als je het PSM uitschakelde, bracht het qua zuivere wegligging weinig toe want de tijd die dat systeem nodig heeft om te beseffen dat de achterkant in een bocht grip verliest en de voorwielen moeten worden ingeschakeld, stond je al helemaal dwars. Vandaar in deze poll steeds 2wd aangegeven. (Als ik 4wd wil, koop ik wel een Audi) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 43,760 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 In die oudere Porsches is 4WD ook gewoon een stuk slechter dan RWD. Ik denk dat het vooral afhangt van het aantal kilometers dat je ermee denkt te doen. Als prestaties er niet toe doen denk ik dat de 964 de leukere keuze is. Al was het maar omwille van de klank. Is wel een pak duurder in running costs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 3 minutes ago, ir_fuel said: In die oudere Porsches is 4WD ook gewoon een stuk slechter dan RWD. Ik denk dat het vooral afhangt van het aantal kilometers dat je ermee denkt te doen. Als prestaties er niet toe doen denk ik dat de 964 de leukere keuze is. Al was het maar omwille van de klank. Is wel een pak duurder in running costs. Zoals in topic opening gezegd, ik vraag naar een vergelijking als liefhebberswagen, niet als kilometervreter om elke dag in de file mee te staan. Maar rond je running cost heb je wel een punt. Ik zou ook vrezen dat de 964 begint duur te worden qua onderdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ir_fuel 43,760 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 2 minutes ago, ir_fuel said: Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat. Met dank om dat punt bij de discussie mee te brengen. En wat kost dat ongeveer? Want ik denk dat daar veel wannabe eigenaars niet bij stilstaan als ze zo een wagen kopen. Moest ik een 911 mogen rijden als "eigen ding", dan vrees ik dat daar al wat rap meer kilometers zouden mee gereden worden dan 5000 per jaar en "weekend only". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luv4DLM 640 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 997.2 GTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikkie 5,354 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 1 uur terug, ir_fuel zei: Nee maar het verschil tussen 5000km / jaar en 15000km / jaar is wel relevant. Bij de 964 moeten op tijd en stond de kleppen gesteld worden en dat kost wel wat. Frekkel doet dat wel voor een prijsje Sowieso 997 imho, wil er ook zo hard eentje jonger is altijd beter @The Swede, dat weet jij toch ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kefkie 1,659 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Voor mij ook de 997. Die worden mooi oud imo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 5 minutes ago, Krikkie said: Frekkel doet dat wel voor een prijsje Sowieso 997 imho, wil er ook zo hard eentje jonger is altijd beter @The Swede, dat weet jij toch ook Is uw vrouw er al over, @Krikkie ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikkie 5,354 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 2 uren geleden, The Swede zei: Is uw vrouw er al over, @Krikkie ? Ze is er nog steeds niet uit, maar nu dat je getrouwd bent maakt het er niet gemakkelijker op! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bossie 203 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 Hoeveel taks betaal je in België voor een 997? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede 4,683 Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 6 minutes ago, bossie said: Hoeveel taks betaal je in België voor een 997? Quand on aime on ne compte pas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krikkie 5,354 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 14 minuten geleden, bossie zei: Hoeveel taks betaal je in België voor een 997? Dacht ergens rond de 1700€ jaarlijks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timo 14,286 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 6 hours ago, lancer-evo said: Ik zou voor een 996.2 gaan, doe je een koopje aan al beginnen ze ook al te stijgen in prijs. Alleen zorgen als je koopt dat er al iets is gebeurd voor IMS/RMS. 964 zijn te duur imho en 997 al te groot / te zwaar. Al te stijgen in prijs? Die zijn al enkele jaren aan het stijgen. 997.2 zitten redelijk hoog dus dat is sowieso al niet vergelijkbaar. Zeker een fatsoenlijk uitgeruste met goede km-stand. Dan kun je beter een van de eerste 991s kopen want die prijzen liggen dicht in elkaars buurt. @Jeroen_M5 Maar zo blijf je bezig en koop je uiteindelijk een nieuwe 992. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrbbs 1,653 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 7 hours ago, The Swede said: 996 is lelijk als de nacht. Als ik daarmee zou rondrijden, dan zou ik steevast zitten denken “ik wil een 997”... dus waarom zou ik er dan mijn geld aan verdoen? 996 staat dus niet in de keuzes daarom. Als ik een discussietopic wou over “welke 911 zou je kopen?”, dan had ik die vraag gesteld. Alleen krijg je dan een eindeloze (en zinloze) discussie die steevast (AM style) eindigt met “en de laatste nieuwe GT3 met alle toeters en bellen is beter”. Als je in de auto zit zie je dat toch niet :)) Een BRZ of een EVO waar ik vroeger mee reed vond ik ook geen mooie auto, maar het rijdt wel fun. Daar gaat het toch om? Maar als ik dan één van de twee moet kiezen is de keuze met de minste zorgen zeker de 997. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedhunter 3,322 Posted November 5, 2019 Share Posted November 5, 2019 7 uren geleden, msxx zei: Ieder zijn mening natuurlijk Het feit dat je hem af en toe mee wilt nemen om te gaan werken maakt dat ik voor de 997 zou gaan in jouw geval. Als het is om te koesteren en rond te rijden/toeren dan zou ik voor de 964 kiezen. Een 996 4S vind ik overigens wel degelijk een (zeer) mooie auto. De 996 4S is de enigste 996 die ik mag. Als ik al een 996 mag verkiezen. Maar alleen manueel, laat jullie niet vangen aan Tiptronic. Volgens Alexanderr begint een 993 te zweven op de neus. Heeft een 996 daar last van ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.