Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

Als het om rijbeleving gaat zou ik toch ook een 964 verkiezen. De prijzen vandaag zijn echter vaak absurd, waardoor de markt verzadigd is van oude rommel die wat opgepoetst is, zodanig dat het echt een loterijlotje wordt om een goeie te bemachtigen.  Feit is dat de prijzen van de 964’s de hoogte ingegaan zijn op het moment dat ze een oldtimerstatuut kregen. De taksen die je nu uitspaart worden dubbel en dik verzilverd door de verkopers. 

Bij de aankoop van oude wagens om te gebruiken zijn dit mijn regeltjes:

- hoe lager de kilometerstand, hoe minder ik het zaakje vertrouw. Op 30 jaar is het niet meer dan logisch dat de kaap van 200 dkm is overschreden. Gek genoeg hebben de meeste er minder.....yeah, right...

- onderhoudshistoriek door facturen, onderhoudsboekje zegt niet zoveel en is eenvoudig te manipuleren....

- beter een goeie non-matching dan een slechte matching numbers

- particuliere verkoop is misschien wel te prefereren

- gebruik je ogen als je koopt, het hart volgt vanzelf...

- als het te goed is om waar te zijn is het in het porschewereldje zeker niet waar...

- ik kan geen japans, dus geen ‘low mileage japanese import with a big RSR wing and recaro seats’ voor mij.

- werken die je zelf moet uitvoeren of moet laten uitvoeren zijn beter te controleren dan reeds gedane ‘revisies’.

- @binnenmuisarchitektvroeg of laat staat die 964 er, geloof mij. Of koop gewoon een 993 🙂  beide zijn dagelijks inzetbaar.

 

 

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 993 blijft sowieso een fantastisch ding voor mij. Zot genoeg zijn die (iets) minder duur dan een 964.

terwijl toch ook luchtgekoeld, sublieme lijn en moderner.

ik kan me perfect in je mening vinden Saabi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de 993 oldtimerstatuut verwerft met dito verkeersbelasting zal er wel een prijscorrectie zijn vrees ik. nu kopen en straks rijden zou ik zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.... Uiteindelijk, als ik mijn droomauto zou mogen kiezen voor een budget van 40-50k om regelmatig eens mee te rijden... Dan is het geen 997 of 964...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a737ed179224609992cebd7b1c8489945311ac1f.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, saabi said:

Als de 993 oldtimerstatuut verwerft met dito verkeersbelasting zal er wel een prijscorrectie zijn vrees ik. nu kopen en straks rijden zou ik zeggen

 

De markt is wel iets groter dan Belgie, alzeker voor dergelijke wagnes. Een belastings- of BiV regel "by Jan Jambon" gaat weinig aan de prijzen van de 993's doen op Europese markt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, binnenmuisarchitekt said:

Ik volg nu al een paar jaar, de markt van de 964's. Ik ben er nu al naar een paar gaan kijken.

Ze beginnen vanaf 45.000.

Sinds kort, daarvoor kon je nog krijgen eind 20k en in de 30k. Alles boven de 40k vind ik het niet waard (puur prijs technisch gezien), teveel mensen die vasthouden aan hun investering omdat ze niet wisten wat doen met hun geld. Enkel stort die markt niet in, ook al zou het wel moeten. Er beweegt ontzettend weinig (sowieso vergeleken met 2-3 jaar geleden). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En aan de vaart dat alles met een verbrandingsmotor nu verkettert wordt, mag je hem binnenkort alleen nog in je garage bewonderen. Want steevast wordt je gestenigd als je daarmee buitenkomt als er Anuna’s en Greta’s rondlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, ir_fuel said:

Sinds kort?

Dat is al jaren zo ondertussen.

Jep, klopt, is al paar jaren zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, ir_fuel said:

Sinds kort?

Dat is al jaren zo ondertussen.

Huh? Ik volg niet meer. In 2016 kon je nog kopen aan 25-35k, als je goed zocht en beetje werk maar dan stond hij wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Timo said:

Huh? Ik volg niet meer. In 2016 kon je nog kopen aan 25-35k, als je goed zocht en beetje werk maar dan stond hij wel goed.

2016?

Geloof ik nooit :D Toen zaten we al lang in de bubbel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom dat de markt niet instort, is een goeie vraag. 

Ik denk dat er geld in gestopt is. Veel mensen hebben daar goed aan verdiend.

Veel particulieren houden hun duur betaalde oldtimer bij.

Sommige handelaars proberen volgens mij nog (mindere) exemplaren te vinden om voor een dikke prijs te verkopen. Of exemplaren te importeren.

Als er dan een particulier zijn oldtimer wil verkopen wil hij daar de prijs voor die huidig gehanteerd wordt. Hij heeft tijd. Waardoor sommige kisten jaren blijven staan.

Als er mensen zijn die per se geld nodig hebben, worden die auto’s volgens mij heel snel opgepikt via handelaars of garages. 

Maar de prijzen zitten volgens mij wel op hun top. Geen idee of er nog fluctuaties gaan komen of heropleving.

Ik begrijp het alvast niet zo goed, waarom de prijzen eigenlijk niet zakken. Maar ik kijk natuurlijk specifiek naar 964’s.

Blijkbaar willen mensen nog steeds >50 k geven voor een auto van 30 jaar, met >200.000 km, zonder historiek, zonder garantie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat niemand wil verliezen tov wat ze betaald hebben, "er geen meer bijgemaakt worden" en die dingen dus nooit minder zeldzaam zullen worden, en er geen crisis is waarbij veel mensen dringend centen moeten vrij maken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minutes ago, ir_fuel said:

2016?

Geloof ik nooit :D Toen zaten we al lang in de bubbel.

Sowieso 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de stijgingen voor specifiek de 964 dateren van na 2015. tijdens mijn zoektocht naar een 993 in 2015 kon je voor 30 à 35 een goede 964 kopen. er waren nog goedkopere te vinden ook.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een vriend van mij kocht rond 2010 een 964 targa voor € 17 000  en heeft die met winst verkocht het jaar erop voor € 19 000,... was een exclusief kleurtje ook. ik herinner hem af en toe nog aan die schitterende deal toen 🙂

 

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, ir_fuel said:

2016?

Geloof ik nooit :D Toen zaten we al lang in de bubbel.

Ik heb ze zien verkocht worden voor die bedragen. Zilveren 964 voor 27.5k uit IT. Soit, boeit niet maar ze zijn/waren er wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Timo said:

Ik heb ze zien verkocht worden voor die bedragen. Zilveren 964 voor 27.5k uit IT. Soit, boeit niet maar ze zijn/waren er wel. 

"Uit Italië". Daar noem je dan ook weer een land :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

"Uit Italië". Daar noem je dan ook weer een land :D

En denk je dat ze daarom minder geprijsd worden/werden? Not...en overigens moet je niet denken dat Duitse import veiliger is....(kms, ongeval etc...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

True. Italianen zijn nonchalanter in 't algemeen, maar car loving Italians verzorgen hun karretjes net zo goed als Franse of Duitse of Spaanse of Belgische of Britse car lovers.
Oké, het is er een heel lange tijd echt super-easy geweest om te sjoemelen en dead cheap te herstellen ... maar ik zou vandaag niet banger zijn van een Italiaanse "propere" 964 dan van een Duitse of Spaanse of Franse "propere" 964. Goed bekijken moet je ze allemaal, kans op verborgen gebreken heb je bij allemaal. En niet zelden hebben Italiaanse karren een pak minder vocht gezien.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid