Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Bart zei:
De 2,5 uit de 718s nu rijd pakken vlotter bij normaal gebruik ( gebruik als  normale wagen voor de openbare weg)
  •  

Alleen is het idioot om een sportwagen te kopen en die te gebruiken als normale auto. Dat is een beetje zoals een nagel in de muur kloppen met een nieuwe iPhone. Het gaat, maar misschien gebruik je beter een hamer gezien dat een meer passend stuk gereedschap is.

Een sportwagen moet voor mij sensatie bieden, en sensatie heb je eigenlijk zelden door wat turbogeblaas. Acceleratie geraak je gewoon en met al die moderne elektronica is er geen hol meer aan om op te trekken en 200 te rijden, iedereen kan het gezien het geen kunst meer vraagt, en als er geen uitdaging is dan is het ook niet psannend. Het gaat dus snel wennen en dan is het speciale er af. Waarom dan nog een PK kanon als daily kopen? -> om te kunnen inhalen en je minder te moeten opjagen aan al die zeikerds die 60 rijden waar je 70 mag maar perfect 120 zou kunnen doen. Je kunt inhalen, je hebt dat vermogen en dus heb je minder stress en meer comfort. Maar dan ga je eigenlijk beter een panamera of een RS6 halen, kwestie van altijd vermogen beschikbaar te hebben. Maar wat heeft dat met rijden te maken? Juist geen kloten :D 

Sensatie heb je door bochten te nemen, balans te zoeken, correct te remmen, correct te schakelen, het vermogen voelen opbouwen, de urgentie aanhoren van een inlaat die de lucht er door zuigt aan een hoog tempo, enz... en dat zijn allemaal dingen die je niet kunt beleven op je normale trip naar het werk in een sportwagen, gezien het verkeer rondom u daar niet op aangepast is. Dus dan is de 2.5 misschien inderdaad de betere keuze, omdat je de auto niet gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Goed sturen zal hij ook wel, dus een betere all-rounder is het zeker, maar ik zou hem denk ik ook gewoon gebruiken als daily, niet als sensatiemachine.

Maar goed, autoliefhebberij is niet eenzijdig. Ik ben een geradicaliseerde atmosferische handbak adept :D Andere mensen zien hun grote 1950's amerikaanse slee met luie motor en dito automaat graag. We gaan elkaar nooit begrijpen, maar ze hebben ook bestaansrecht :)

Wat de poll betreft is het voor mij eenvoudig: 964, omwille van de beleving. Een gewone 997 carrera is een snelle luxewagen met sportieve kenmerken, da's geen sportwagen. Als het als daily of als enige wagen moet, dan is het de 997.

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Al die spellen die al jaren te koop staan en geen koper vinden bedoel je?

Waarheden. Een auto kopen als investering is niet de beste zet. Je moet dat kopen en er mee gaan knallen.
Want wat heb je aan een vooruitzicht op 5000 euro meer na 5 jaar, met een risico ipv garantie dat het lukt. Ik heb liever 5000 euro minder, en een bak herinneringen meer.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago, ir_fuel said:

Er zijn goedkopere manieren om een push van de turbo te ervaren, dan een 992 kopen :D 

Jawel. En die staat al in mijn garage 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, The Swede said:

Jawel. En die staat al in mijn garage 😊

En dat is nog ene van de generatie toen een turbo mocht aanvoelen als een turbo, en niet de generatie waarbij men zich in allerhande bochten wringt om dat toch maar zo atmosferisch mogelijk aan te laten voelen, wat nooit 100% lukt.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Bart said:

Voor ik m’n vrouw hare 718s kocht, eerst es met de vorige generatie gaan rijden, behalve de sound vond ik aan de vorige vrij weinig positief. De 2,5 uit de 718s nu rijd pakken vlotter bij normaal gebruik ( gebruik als  normale wagen voor de openbare weg)

Dat is dan ook compleet naast het concept van een sportwagen.

Maargoed, dat is voor veel mensen "parels voor de zwijnen". De manier waarop zo een motor aan de gaspedaal hangt, of zijn vermogen opbouwt, dat boeit allemaal niet. Het moet niet alleen schakellui te rijden zijn (WE MOETEN KOPPEL ONDERIN!), dat moet dan ook nog eens gekoppeld aan ne PDK liefst, om nog minder zelf te moeten doen, en het moet gewoon hard optrekken.

Valt weer onder wat ik vroeger al zei over de gemiddelde Porsche koper. Die willen gene sportwagen. Die willen een BMW met een sportievere look.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan modaal koopt ook geen sportwagen om op circuit te gaan knallen, die wilt daar op de binnenwegen af en toe eens gas mee geven en verder rijd die daar normaal mee. Ik vind het logisch dat fabrikanten daar op anticiperen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is dan ook compleet naast het concept van een sportwagen.

Maargoed, dat is voor veel mensen "parels voor de zwijnen". De manier waarop zo een motor aan de gaspedaal hangt, of zijn vermogen opbouwt, dat boeit allemaal niet. Het moet niet alleen schakellui te rijden zijn (WE MOETEN KOPPEL ONDERIN!), dat moet dan ook nog eens gekoppeld aan ne PDK liefst, om nog minder zelf te moeten doen, en het moet gewoon hard optrekken.

Valt weer onder wat ik vroeger al zei over de gemiddelde Porsche koper. Die willen gene sportwagen. Die willen een BMW met een sportievere look.

 

Ik denk dat ik dan die gemiddelde porsche koper ben😉 .  Als ge iets voor circuit wil hebben ze wel specifiekere modellen bij Porsche staan.
en een bmw met dikke wielen is voor nieuwe Belgen 😀

2 uren geleden, Jules_W zei:

Jan modaal koopt ook geen sportwagen om op circuit te gaan knallen, die wilt daar op de binnenwegen af en toe eens gas mee geven en verder rijd die daar normaal mee. Ik vind het logisch dat fabrikanten daar op anticiperen

 Geef ik u 100% gelijk in , zo ben ikzelf ook net als zeker 75% van de Porsche kopers.

 Daarvoor ben je niet meer of minder autoliefhebber dan die 25% die wel op circuit ermee knalt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wil Jan Modaal geen sportwagen maar dat beseft Jan Modaal dus niet.


Anno 2019 zijn sportwagens meer GT’s. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn; voor de puristen zoals jezelf vermoed ik wordt de poule klein.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/25/2019 at 10:04 AM, Jules_W said:

 


Anno 2019 zijn sportwagens meer GT’s. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn; voor de puristen zoals jezelf vermoed ik wordt de poule klein.

 

Zeer klein zelfs, en vooral zeer duur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/24/2019 at 6:04 PM, Bart said:

Ik denk dat ik dan die gemiddelde porsche koper ben😉 .  Als ge iets voor circuit wil hebben ze wel specifiekere modellen bij Porsche staan.
en een bmw met dikke wielen is voor nieuwe Belgen 😀

Gaat niet over op circuit rijden. Op de openbare weg kan je daar ook van genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/12/2019 om 10:04, Jules_W zei:

 


Anno 2019 zijn sportwagens meer GT’s. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn; voor de puristen zoals jezelf vermoed ik wordt de poule klein.

 

Is dat zo?

17 uren geleden, ir_fuel zei:

Zeer klein zelfs, en vooral zeer duur.

 

Zoals fuel zegt, dat is waarschijnlijk voor veel puristen een probleem. Ja op de ring en circuit rijden er veel gt's rond. Maar ik ken even goed mensen die hun GT3/GT2RS/GT3RS weggedaan hebben en met een cayman/trackkrel rondrijden owv de kosten en het feit, dat je die alleen nog op het circuit kan genieten. 

Hier zitten er ook genoeg voorbeelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Bouncing Bullet said:

Is dat zo?

Zoals fuel zegt, dat is waarschijnlijk voor veel puristen een probleem. Ja op de ring en circuit rijden er veel gt's rond. Maar ik ken even goed mensen die hun GT3/GT2RS/GT3RS weggedaan hebben en met een cayman/trackkrel rondrijden owv de kosten en het feit, dat je die alleen nog op het circuit kan genieten. 

Hier zitten er ook genoeg voorbeelden.

Dat is dan weer een ander verhaal. Al die "top end" sportwagens zoals een GT3 (RS) zijn gewoon te goed geworden om dat nog wat te kunnen exploiteren op de openbare weg (als je met een 991.2 GT3 op de standaard banden op Spa tijden kan rijden die je met een 996 GT3 Cup op slicks rijdt ... tja ...). Die chassis hebben zoveel grip gekregen dat je al echt loeihard moet gaan om van de meerwaarde te genieten, en om rechtdoor mee te rijden wordt de hoogtoerige atmosferische motor dan als "te plat" afgeschreven tov een turbo blok ( niwaar @Naish? 😛 ). 

En pas op, voor Jan Modaal is dat ook zo he. Zet zo een GT3 met zijn 500pk niet in de juiste versnelling aan 80km/h en een BMW 535D rijdt je het snot voor de ogen bij het optrekken en dan ben je bezig tot 180+ eer je terug voorbij komt met al je pk's. Afgang natuurlijk, nadat je net 190K op tafel hebt gelegd voor je nieuwste speeltje. (en dan heb ik het nog niet over iemand die 535D heeft laten chippen.).

Koppel dat dan aan een steeds hoger gehalte "dagelijks inzetbaar" en het speciale gevoel dat een sportwagen geeft als je ver van de limiet blijft wordt alsmaar kleiner.

Voor wie het kan ervaren: ga eens (mee)rijden met een 991 GT3 RS, en doe daarna hetzelfde met een 996 of 997 GT3 RS, en weet me te zeggen dewelke het meeste beleving geeft. Zo een 996, dat begint zodra je de sleutel omdraait en de auto start. Natuurlijk rijdt die 991 rondjes rond die 996 op circuit, en nog geen beetje, maar dat is hier het punt niet. Op circuit telt maar 1 ding, dat is de chronometer. Op straat telt die niet.

 

Van een pure sportwagen kan je nog echt genieten in de juiste omstandigheden, en dan heb je al die pk's en dat hyper-competent chassis niet nodig (niet waar @PJH). Wat je wel wil hebben is een chassis dat in balans is, zonder dat je daarvoor de absolute griplimiet zo ver mogelijk moet hebben liggen, liefst gecombineerd met een motor met een directe gasrespons en een lineaire vermogenscurve, en als het effe kan zo weinig mogelijk kilo's. Een paar mooie voorbeelden: Lotus Elise, Mazda MX-5. Wees maar zeker dat die laatste een pak meer plezier geeft achter het stuur dan een hoop auto's die het dubbel kosten.

Wat daar dan weer het "probleem" is, zeker in Vlaanderen, is dat je dat soort wegen moet gaan opzoeken of je hebt nul meerwaarde (of je nu op de A12 stil staat met je 992, 718, 981 of je Tesla Model S, dat is allemaal dezelfde shit). Idealiter trek je op tijd en stond eens de Vogezen, Alpen of andere bergen in, maar dat is natuurlijk ook niet evident voor iedereen vermoed ik. Maar dan kan je je ook de vraag stellen waarom je absoluut een sportwagen wilt als alles waar een sportwagen voor staat je eigenlijk niet interesseert, behalve de looks (ga maar eens in de file staan met je 997 GT3. Plezant met die koppeling. Ik weet waar ik over spreek :D ).

 

En qua kosten ... Eens je een nieuwe Porsche hebt betaald is dat eigenlijk niet zo duur om mee te rijden, tot je er meer dan 2 keer per jaar mee op circuit gaat. Dan wordt het een beetje

throw away make it rain GIF

:D 

  • Vind ik leuk 5
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg ir_fuel wat hij hierboven beschrijft. Dat is dan ook direct de reden waarom ik aan het twijfelen om de 997 GT3 RS weg te doen. Voor een Ardennenrit, uitstapje Luxemburg, roadtrip: super! Maar aan normale snelheden hier wat rondrijden of ergens naartoe te gaan, is die eigenlijk al te efficiënt, vooral te weinig snelheidsgevoel. Dat had ik met de Lotus niet, die had wel snelheidsgevoel aan normale snelheden.
Daarom dat ik begin te denken aan een 911 backdate/restomod project in de plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is dan weer een ander verhaal. Al die "top end" sportwagens zoals een GT3 (RS) zijn gewoon te goed geworden om dat nog wat te kunnen exploiteren op de openbare weg (als je met een 991.2 GT3 op de standaard banden op Spa tijden kan rijden die je met een 996 GT3 Cup op slicks rijdt ... tja ...). Die chassis hebben zoveel grip gekregen dat je al echt loeihard moet gaan om van de meerwaarde te genieten, en om rechtdoor mee te rijden wordt de hoogtoerige atmosferische motor dan als "te plat" afgeschreven tov een turbo blok ( niwaar @Naish? 😛 ). 

En pas op, voor Jan Modaal is dat ook zo he. Zet zo een GT3 met zijn 500pk niet in de juiste versnelling aan 80km/h en een BMW 535D rijdt je het snot voor de ogen bij het optrekken en dan ben je bezig tot 180+ eer je terug voorbij komt met al je pk's. Afgang natuurlijk, nadat je net 190K op tafel hebt gelegd voor je nieuwste speeltje. (en dan heb ik het nog niet over iemand die 535D heeft laten chippen.).

Koppel dat dan aan een steeds hoger gehalte "dagelijks inzetbaar" en het speciale gevoel dat een sportwagen geeft als je ver van de limiet blijft wordt alsmaar kleiner.

Voor wie het kan ervaren: ga eens (mee)rijden met een 991 GT3 RS, en doe daarna hetzelfde met een 996 of 997 GT3 RS, en weet me te zeggen dewelke het meeste beleving geeft. Zo een 996, dat begint zodra je de sleutel omdraait en de auto start. Natuurlijk rijdt die 991 rondjes rond die 996 op circuit, en nog geen beetje, maar dat is hier het punt niet. Op circuit telt maar 1 ding, dat is de chronometer. Op straat telt die niet.

 

Van een pure sportwagen kan je nog echt genieten in de juiste omstandigheden, en dan heb je al die pk's en dat hyper-competent chassis niet nodig (niet waar @PJH). Wat je wel wil hebben is een chassis dat in balans is, zonder dat je daarvoor de absolute griplimiet zo ver mogelijk moet hebben liggen, liefst gecombineerd met een motor met een directe gasrespons en een lineaire vermogenscurve, en als het effe kan zo weinig mogelijk kilo's. Een paar mooie voorbeelden: Lotus Elise, Mazda MX-5. Wees maar zeker dat die laatste een pak meer plezier geeft achter het stuur dan een hoop auto's die het dubbel kosten.

Wat daar dan weer het "probleem" is, zeker in Vlaanderen, is dat je dat soort wegen moet gaan opzoeken of je hebt nul meerwaarde (of je nu op de A12 stil staat met je 992, 718, 981 of je Tesla Model S, dat is allemaal dezelfde shit). Idealiter trek je op tijd en stond eens de Vogezen, Alpen of andere bergen in, maar dat is natuurlijk ook niet evident voor iedereen vermoed ik. Maar dan kan je je ook de vraag stellen waarom je absoluut een sportwagen wilt als alles waar een sportwagen voor staat je eigenlijk niet interesseert, behalve de looks (ga maar eens in de file staan met je 997 GT3. Plezant met die koppeling. Ik weet waar ik over spreek :D ).

 

En qua kosten ... Eens je een nieuwe Porsche hebt betaald is dat eigenlijk niet zo duur om mee te rijden, tot je er meer dan 2 keer per jaar mee op circuit gaat. Dan wordt het een beetje

throw away make it rain GIF

:D 

Nagels met knoppen, exact mijn idee ook ! 

Ik heb amper genot van mijn GT3 en op circuit rijd ik rond met stress. Ik begin uit te kijken naar iets anders..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Efkes naar de topicvraag terug. En die ging helemaal niet over circuitrijden, GT3’s of 992’s. 

De vraag was over welke simpele 911 je zou verkiezen, een 997 (manueel, 2wd, in 3.6) of eerder een 964.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, The Swede zei:

Dus eerder een "bruikbare" wagen dan een historische?

Ik persoonlijk wel, ik hou van een minimum aan comfortabele opties. Als je poten aan je lijf hebt en de plaats om zelf te sleutelen, snap ik de aantrekkingskracht van een ouder model ook wel - maar ik heb geen van beiden.

Voor een weekendkar vind ik een cabrio wel tof, maar dat staat niet tussen jouw opties 😄.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Jenkins said:

Ik persoonlijk wel, ik hou van een minimum aan comfortabele opties. Als je poten aan je lijf hebt en de plaats om zelf te sleutelen, snap ik de aantrekkingskracht van een ouder model ook wel - maar ik heb geen van beiden.

Voor een weekendkar vind ik een cabrio wel tof, maar dat staat niet tussen jouw opties 😄.

Ik denk dat beide wagens wel oud genoeg zijn, dat er regelmatig wat fout gaat. En als je de kost wil redelijk houden, dan moet je wel es zelf sleutelen. Maar een 964 zal waarschijnlijk meer werk vragen... maar ook zijn waarde beter behouden?

De cabrio heb ik er niet tussen gezet omdat de 911 voor mij een sportwagen is die het moet hebben van zijn zuivere rijstijl. Heb al met verschillende 911 modellen gereden en de cabrio of targa was nooit zo verfijnd om rijden als de coupe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid